XL-kalkreaktor H&S

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

XL-kalkreaktor H&S

Indlæg af nielsk »

Var så heldig at vinde auktion på ebay.de i fredags. Betalte med paypal fredag aften til privat sælger hvor han også modtog pengene samme dag. Han sendte kalkreakoren mandag fra sydtyskland med DHL ( 22 euro ) og onsdag morgen var den så her.
Sælger mener det er en tidlig grotech model. Han fik den aldrig selv brugt da den var for stor til hans system.

Pumpen er en eheim 1060 på 50 watt og 2300 L/T. CO2-tælleren er fra dupla. Der er ikke indgang til Ph-probe.

Vægt: tung. Total højde 94 cm. Reaktorrør 20 cm i diameter. Bruttoindhold 16 L, netto ca 13 L hvilket nok svarer til ca. 20 kg medie. Bundplade 40 x 25 cm.

Pris: :T - men absolut i den lave ende.. Nyprisen på tilsvarende modeller er 4000-6000 kr.

Kender nogen denne specille model? - mærke, link, gl. brugsanvisning..

CO2 tilføres gennem det grønne "filter". En dobbeltlaget nylonting som åbenbart skal ligge nede i mediet. Så er der 4 mm returslange fra toppen og udluftningsventil. Vand suger den selv fra det 20 mm. pvc - skal også laves lidt om da den absolut ikke kan stå internt i min 250 L sumpe :dizzy:

Jeg havde tænkt mig at montere en aquabee 2000 på 18 watt til at trække cirkulationen ( bruger grovt medie ). Hvis ikke nogen har andre gode ideer eller kan anbefale systemet vil jeg droppe de grønne "sok" og tilsætte CO2 dirkete fra dråbetæller til indsuget på pumpen for at CO2 kan blive lettest opløst - Den metode bruger korallin..
Men jeg er lidt fascineret af den grønne sok. Måske er ideen droppet da den ikke virker optimalt, men produktionsprisen kunne jo også være den afgørende faktor og jeg vil ikke bygge noget om som virker optimalt..

Ellere et DIY ombygningsprojekt jeg håber virker for jeg bruger mange penge på magnesium, calcium og KH buffer til systemet.
Vedhæftede filer
reaktor 011 (Small).jpg
reaktor 011 (Small).jpg (37.41 KiB) Vist 384 gange
reaktor 008 (Small).jpg
reaktor 007 (Small).jpg
reaktor 007 (Small).jpg (33.1 KiB) Vist 384 gange
reaktor 004 (Small).jpg
reaktor 004 (Small).jpg (30.71 KiB) Vist 385 gange
reaktor 003 (Small).jpg
Senest rettet af nielsk fre 6. feb 2009 11:26, rettet i alt 1 gang.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Reactions:
19

Re: XL-kalkreaktor H&S

Indlæg af nielsk »

Update og tak til Carsten for info. Det er 1. generation H&S specialbygget til ca 4000 L vand. Har fundet lign. på tysk side.

Den er konverteret til extern med nye pvc dele og eheim 1060 er udskiftet med aquabee 2000 på kun 18 w. Den står i teknikrum i kælder og får vand direkte fra overløbet. Dvs der er 1,7 meter vandtryk i 4 mm indsug og vandet kører også gennem reaktoren når pumpen er slukket.

Den efterfølgende model blev udstyret med aquabee 3000 af H&S og den har samme mål og fittings som 2000 modellen og kan skiftes direkte på 10 min ( såden 1 har jeg også liggende i rodekassen - men det ser heldigvis ikke ud til jeg får brug for den )

Nu er det kun finjustering jeg går og nørkler med :beer:
Vedhæftede filer
Div. akvarie 069 (Small).jpg
Div. akvarie 069 (Small).jpg (35.88 KiB) Vist 264 gange
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Og lige et billede af hele opstilling, svarer gerne på spørgsmål hvis andre står i lign. ombygningssituationer. Det har været et lærerigt projekt også får man det som passer bedst i ens setup.

Det er en 10 kg co2 bare for at sammenligne størrelse. Manometer er no-name og fungerer fint men overvejer at prøve tunzes som skulle være lettere at dosere bobler
Vedhæftede filer
Div. akvarie 070 (Small).jpg
Div. akvarie 070 (Small).jpg (38.31 KiB) Vist 211 gange
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Tilykke med din nye reaktor den ser sgu fed ud. Kan man ikke borde et hul i toppen og monter en Probe hvis man vil have PH styring på den.

Steen
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jo der er masser af uudnyttet plads i låget, så det ville være let at montere pH-probe. Men alt koster jo i denne hobby og jeg starter med at køre manuelt. Har håndholdt pH meter så det tager under 1 min at måle pH værdien i reaktor og justere lidt på CO2. Men overvejer kraftigt magnetventil og brugt Iks el. anden pH styring.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"