jeg har altid været tilhænger af refraktometre, da jeg synes de giver en hurtig og rimelig præcis måling, lettere at arbejde med, end en flydemåler, der har det med at lade sig påvirke af strømmen i akvariet
sidste år købte jeg et billigt et fra http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... %26ps%3D42
det var et tilbud hvor der var en Ph-måler med også, denne var dog ikke noget at skrive hjem om

men refraktometeret, det var ok, jeg prøvede så at kalibrere det efter anvisningerne med demineraliseret vand, og sammenligne dets målinger med min grotech flyde måler(ikke den billige), resultatet var helt hen i vejret, der var en pæn stor forskel i resultatet, for flyderen sagde 1,025 og refraktometeret sagde 1,030 så jeg besluttede mig for at det måtte helt klart være kalibreringen det var galt med, så jeg kalibrerede den efter flyderen og brugte den da det vigtigste for mig var at have en stabil måling.
samtidig havde jeg læst en artikel på Reefkeeping magazine at de helst skulle kalibreres i det område man arbejder i. det har så kørt et stykke tid uden problemer. så vil skæbnen at klodsmajoren her får smidt sin flydemåler på gulvet og skidtet knækker

der går så en tid hvor jeg ikke spekulerer yderligere over dette... indtil igår hvor jeg falder over en præcisionsflydevægt fra Tropic Marin, til samme pris omtrent som jeg gav for mit refratometer, den måtte jeg have med hjem.
så skulle der lige sammenlignes resultater igen, og sørme om ikke refraktomeret var lettere ude af kurs, nemlig de 1,005 som var forskellen på den gamle grotechflyder refraktometeret.
jeg prøvede lige at kalibrere med demineraliseret vand igen, og jo det passede sku, værdierne stemte over ens
selv min Red Sea måler viste det samme, den har eller ligget i skuffen med betegnelsen skrammel, da min 100,- Grotech flyder måtte være bedre og vise det korrekte tal.... det gjorde den så bare ikke
så min konklusion på alt dette, må være at de bille Refraktometre med ATC beregnet til saltvandsakvarier, kan være bedre end Flydevægte selv i middelprisklassen, så jeg stoler stadig på mit Refraktometer