Ny skummer til 157L
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Ny skummer til 157L
Jeg har besluttet mig for, at jeg vil have en ny skummer i det nye år. Kan dog ikke rigtig finde ud af hvilken.
Størrelsen har betydning, da den skal stå under akvariet i sumpen. Jeg bygger en ny sump, så højden er her den vigtigste parameter, da størrelsen på kammeret i sumpen altid kan tilpasses. Der er max 65cm at gøre med i højden - og her skal koppen også kunne tages af.
Jeg har selv haft lidt kig på ATB's Nano Cone:
http://petsupply.dk/product_info.php?pr ... osCsid=DKK
Jeg kan dog ikke finde mange informationer om, hvilken vandstand den kræver for at fungere optimalt? Hvis den skal hæves for meget i sumpen for at opnå dette, så duer den jo heller ikke.
De vigtigste parametre:
- Støjsvag!
- Lille
- Lavt strømforbrug
Hvad er der ellers af alternativer?
Størrelsen har betydning, da den skal stå under akvariet i sumpen. Jeg bygger en ny sump, så højden er her den vigtigste parameter, da størrelsen på kammeret i sumpen altid kan tilpasses. Der er max 65cm at gøre med i højden - og her skal koppen også kunne tages af.
Jeg har selv haft lidt kig på ATB's Nano Cone:
http://petsupply.dk/product_info.php?pr ... osCsid=DKK
Jeg kan dog ikke finde mange informationer om, hvilken vandstand den kræver for at fungere optimalt? Hvis den skal hæves for meget i sumpen for at opnå dette, så duer den jo heller ikke.
De vigtigste parametre:
- Støjsvag!
- Lille
- Lavt strømforbrug
Hvad er der ellers af alternativer?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: Ny skummer til 157L
Jeg kender ikke noget til ATBeren.
Men så vidt jeg kan forstå er det noget af det bedste. Jeg ved at brugeren Musiker har investeret i en ATB, godt nok en anden model, jf. http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=22164 Prøv og hør ham om skummeren!
Jeg ville også overveje en af følgende:
Mini bubbleking 160
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... osCsid=DKK
En ATI bubblemaster 160 eller 200. Alt efter hvor fremtidssikret du vil være
http://petsupply.dk/index.php?cPath=65_542&osCsid=DKK
En RATZ skummer skulle også være meget lydløs. Kan dog ikke lige finde nogle forhandlere, men har tidligere talt med Martin fra Saltvandsbutikken om det, og han sagde at det var noget af det mest lydløse og effektive på markedet.
Men så vidt jeg kan forstå er det noget af det bedste. Jeg ved at brugeren Musiker har investeret i en ATB, godt nok en anden model, jf. http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=22164 Prøv og hør ham om skummeren!
Jeg ville også overveje en af følgende:
Mini bubbleking 160
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... osCsid=DKK
En ATI bubblemaster 160 eller 200. Alt efter hvor fremtidssikret du vil være

http://petsupply.dk/index.php?cPath=65_542&osCsid=DKK
En RATZ skummer skulle også være meget lydløs. Kan dog ikke lige finde nogle forhandlere, men har tidligere talt med Martin fra Saltvandsbutikken om det, og han sagde at det var noget af det mest lydløse og effektive på markedet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
selv bruger jeg en moddet kz small
og er enormt tilfreds med den...
lige et foto

og er enormt tilfreds med den...
lige et foto

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Tunze 9410 er svaret. den koster omkring 2.000.- når de kan levere den engang til februar, den bruger 12w ;o) vandstand 14-24 cm. Højde 41,5cm
http://www.tunze.com/fileadmin/download ... rzooen.pdf
http://www.tunze.com/fileadmin/download ... rzooen.pdf
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ole -> Den du linker til på Glassbox ser bestemt interessant ud. Det er jo nærmest en kopi af den mindste ATB, hvad angår mål. Kunne være fedt, hvis der fandtes nogle links til butikker, som faktiskt solgte dem.
Har også haft kig på KZs modeller. Er dog lidt bekymret for højden på 58cm. At de derimod kræver en vandstand på cirka 25cm er helt perfekt. Vil det ikke være overkill med en fra KZ? De er trods alt virkelig rated til mange liter over mit system?
Anders -> Ja, det kunne være fedt, hvis Musiker lige kom på banen mht. vandstanden i ATBerne.
BubbleKing var(/er?) jo toppen af poppen. Jeg er dog ikke helt enig mht. prisen, som jeg synes er liiiige i overkanten.
ATI BM var bestemt også en mulighed. Var dog ude og hente en koral hos Musiker på et tidspunkt, hvor jeg mener han beklagede sig lidt over, at hans 160er støjede lige nok til hans smag. Synes også at jeg har læst, at 200+ støjer mindre, da pumpen ikke er placeret internt.
Dennis -> Uha det ser interessant ud! Prøver lige at se om jeg kan finde lidt mere information rundt omkring.
Har også haft kig på KZs modeller. Er dog lidt bekymret for højden på 58cm. At de derimod kræver en vandstand på cirka 25cm er helt perfekt. Vil det ikke være overkill med en fra KZ? De er trods alt virkelig rated til mange liter over mit system?
Anders -> Ja, det kunne være fedt, hvis Musiker lige kom på banen mht. vandstanden i ATBerne.
BubbleKing var(/er?) jo toppen af poppen. Jeg er dog ikke helt enig mht. prisen, som jeg synes er liiiige i overkanten.
ATI BM var bestemt også en mulighed. Var dog ude og hente en koral hos Musiker på et tidspunkt, hvor jeg mener han beklagede sig lidt over, at hans 160er støjede lige nok til hans smag. Synes også at jeg har læst, at 200+ støjer mindre, da pumpen ikke er placeret internt.
Dennis -> Uha det ser interessant ud! Prøver lige at se om jeg kan finde lidt mere information rundt omkring.
Senest rettet af Stefan tors 18. dec 2008 13:06, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de kommer først på marked efter nytårStefan skrev:Ole -> Den du linker til på Glassbox ser bestemt interessant ud. Det er jo nærmest en kopi af den mindste ATB, hvad angår mål. Kunne være fedt, hvis der fandtes nogle links til butikker, som faktiskt solgte dem.

de er ratet fra 200l op 1000l,så det er da lige på vippenStefan skrev:Har også haft kig på KZs modeller. Er dog lidt bekymret for højden på 58cm. At de derimod kræver en vandstand på cirka 25cm er helt perfekt. Vil det ikke være overkill med en fra KZ? De er trods alt virkelig rated til mange liter over mit system?

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
Tror desværre ikke der er så mange brugererfaringer endnu da de ikke har leveret nogen.Stefan skrev:
Men jeg har en bestilling liggende på en som forhåbentlig kommer engang til feb.
Dennis
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har spurgt anton (ham der bygger skummerne) om vandstanden til min ATB Small og hans svar var:
Skummeren er væsentligt bedre bygget end ATI's BM160, men prisen er jo også en del højere.
Hvordan den fungere kan jeg endnu ikke sige noget om.. For har slet ikke haft strøm på endnu.
Mvh
Henrik
Da T-stykket slutter 17cm over bunden har jeg lavet skummer rummet med en vandstand på 22 cm, men om det virker i praksis har jeg ikke prøvet endnu.. Og det bliver nok først efter jul jeg får saltvand i mit system..Hi Henrik,
the optimal water level is different from tank to tank. But the best water level is if the level is a little bit over the pump and over the t-part where the water is coming out.
regards,
Anton
Skummeren er væsentligt bedre bygget end ATI's BM160, men prisen er jo også en del højere.
Hvordan den fungere kan jeg endnu ikke sige noget om.. For har slet ikke haft strøm på endnu.
Mvh
Henrik
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ole -> Okay. Jeg synes bare at kunne huske, at de var rated fra 500L og op. Hele mit system er jo over 200L. 
Dennis -> Jeg kan se, at mange tyske webshops har dem hjemme og har haft dem siden oktober måned. Hvor har du bestilt din?
Musiker -> Takker mange gange! Bliver spændende at høre, hvad du synes om den. Det haster som sagt ikke så meget, at jeg får en ny. Har skummer på nu, men den er mildest talt elendig.

Dennis -> Jeg kan se, at mange tyske webshops har dem hjemme og har haft dem siden oktober måned. Hvor har du bestilt din?
Musiker -> Takker mange gange! Bliver spændende at høre, hvad du synes om den. Det haster som sagt ikke så meget, at jeg får en ny. Har skummer på nu, men den er mildest talt elendig.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
Den er bestilt hos Mrutzek. De har dem ikke på lager, Tunze havde lovet dem til oktober, men der er mig benendt ikke sendt nogen fra fabrikken endnu.
http://www.shop-meeresaquaristik.de/adv ... words=9410
http://www.shop-meeresaquaristik.de/adv ... words=9410
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Dennis -> Okay. Det var bl.a. et af de steder, jeg havde set den "på lager". Er nok ikke færdig med sumpen før februar under alle omstændigheder. Mit akvarieprojekt kører i slowmotion. 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Så er der også mulighed for at fange nogle af fejlene inden de opstår 

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Anders -> Præcis. Har nu alligevel lavet en del brølere efterhånden. 

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Så er der en Tunze DOC 9410 på vej fra Aquaterrashop.de: https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasse ... anguage/en
Jeg skrev rundt til lidt forskellige, om de havde dem på lager og fik svar fra ovenstående. Bestilte den i morges og den er allerede på vej.
Er lidt spændt på, om det er noget skrald. Vi får se.
Jeg skrev rundt til lidt forskellige, om de havde dem på lager og fik svar fra ovenstående. Bestilte den i morges og den er allerede på vej.
Er lidt spændt på, om det er noget skrald. Vi får se.

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
den jeg har bestilt skulle også gerne ryge afsted fra Tyskland idag ;o)
Så er det bare en skam det er til min svogers akvarie og ikke mit eget ;o)
Så er det bare en skam det er til min svogers akvarie og ikke mit eget ;o)
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Hvordan er det gået med de bestilte Tunze 9410? Jeg går selv og overvejer at anskaffe en, så det ville være perfekt med nogle erfaringer, ikke mindst ang. støjniveauet!
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Kim -> Jeg har modtaget skummeren. Jeg har dog stadig et forestående sump-projekt, som skal være færdigt, før jeg får den tilsluttet. Jeg har kun prøvet den i en spand indtil videre, men der var den absolut støjsvag efter min mening. Du skal da være velkommen til at kigge forbi, så kan jeg godt smide lidt vand i spanden igen. 

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Kim -> Har ikke modtaget nogen PB?
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Hmmm.
Enten er det mig der er en knold, eller også er der problemer med systemet!
Du kan evt. kontakte mig på tlf. 61394310.
Enten er det mig der er en knold, eller også er der problemer med systemet!
Du kan evt. kontakte mig på tlf. 61394310.