Kirurger gemmer sig

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Kirurger gemmer sig

Indlæg af MMartin »

Jeg har 3 kirurger som alle gemmer sig. Det er en cola, en gul og en palet. Colaen har været i akvariet i 4 dage og de andre fik jeg igår (købt privat). Colaen har gemt sig fra dag et hvilket jo er forståeligt nok da den var helt alene i akvariet. De andre to fik jeg igår men efter en halv time gemte de sig også. Så gik der ca 2 timers tid så var den gule og colaen lige ude og tjekke hinanden ud hvilket så ud som om det nok skal blive et godt venskab :wink: men derefter gemte de sig igen.

Jeg har dæmpet lyset så der ikke er meget lys over baljen men alligevæl nok til at de kan orientere sig, og der er ikke andre fisk i akvariet.
Min stemopsætning er lavet oven på en schulstad brødkasse som jeg har savet til, og det er derinde de to af dem gemmer sig. Håber selv de kan finde ud igen nu hvor de selv har fundet derind....??

Jeg ved godt det er meget normalt at fiskene gemmer sig i starten og at jeg er lidt hurtigt ude, men vil gerne vide om der er noget jeg kan gøre for at logge dem frem?

Alle 3 fisk er sunde og raske uden pletter
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kirurger gemmer sig

Indlæg af Bokelund »

Jeg har haft min Gule kirurg i over 2 uger og den er stadig genert, men utrolig fed og rask. Ingen problemer med den.
Jeg ved ikke om man kan lokke dem, tror egentlig bare det tager den tid det tag :)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Ja sådan er det vel..... Er bare lidt bekymret for om de kan finde ud af deres skjulested igen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Du kan desværre ikke gøre mere end du har gjort... (Hvorvidt deres skyhed skyldes at de ikke kan finde ud af brødkassen skal jeg ikke kunne udtale mig om! :wink: ). Det er ganske normal adfærd... Jeg oplever dog at mine er mest sky i dæmpet lys, og svømmer frit når HQI'en tænder!

- Jeg er tilhænger af at holde disse fisk efter kaos princippet, hvilket kan være problematisk med Kirurger. Hvilket stiller større krav til filtrets evne... Og indretningen!

- Jeg har lige solgt halvdelen af min fiskebestand, og oplever det samme som dig. Jeg giver derfor de nu manglende fisk skylden... Her er også tale om Kirurger!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

William Jr skrev:- Du kan desværre ikke gøre mere end du har gjort... (Hvorvidt deres skyhed skyldes at de ikke kan finde ud af brødkassen skal jeg ikke kunne udtale mig om! :wink: ). Det er ganske normal adfærd... Jeg oplever dog at mine er mest sky i dæmpet lys, og svømmer frit når HQI'en tænder!

- Jeg er tilhænger af at holde disse fisk efter kaos princippet, hvilket kan være problematisk med Kirurger. Hvilket stiller større krav til filtrets evne... Og indretningen!

- Jeg har lige solgt halvdelen af min fiskebestand, og oplever det samme som dig. Jeg giver derfor de nu manglende fisk skylden... Her er også tale om Kirurger!
Du må lige uddybe hvad du mener med kaos princippet?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

kaos princippet= fiske tæthed
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

William Jr skrev:kaos princippet= fiske tæthed
Aha..... Så kan det jo være jeg lige skal anskaffe mig lidt flere fisk. Synes bare det er ret stor belastning at tilføje så mange fisk på så kort tid
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

minimalmartin skrev:
Aha..... Så kan det jo være jeg lige skal anskaffe mig lidt flere fisk. Synes bare det er ret stor belastning at tilføje så mange fisk på så kort tid
- Det har du også fuldstændig ret i... Så lad være med det, for filtrets skyld!!

Mitr bedste råd er at give tid, og langsom opbygning af en bæredygtig bestand. Du må finde dig i nuværende situation!
/Flemming,

MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

William Jr skrev:
minimalmartin skrev:
- Det har du også fuldstændig ret i... Så lad være med det, for filtrets skyld!!

Mitr bedste råd er at give tid, og langsom opbygning af en bæredygtig bestand. Du må finde dig i nuværende situation!
Hvor længe kan de gå uden at spise? Satte noget nori tang ned til dem igår og det er væk så en eller anden har spist det (tror det er colaen for det er den der oftes kigger lidt frem). Tror ikke de andre har rørt det
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Med cola mener du strigosus?

- Det er en uheldig situation. Med skyheden er de svære at lokke ud og spise, ihvertfald imens de fornemmer at du er der... De kan klare sig længe uden at spise, men det må de helst ikke. De kan anslås at spise 20% af deres kropsvægt på revet, dagligt.

Du må supplere med noget svævende foder, og så vil de tage hvad de kan få fra deres skjul... Jeg ville blot fodre som at situationen var normal, og lade evt overskudsfoder tælle for at være lig ekskrementer. Dette holder din bakteriekultur i filtret vedlige, så er du gearet til videre og langsom opbygning af fiskebestand
/Flemming,

Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Min gule gik 1 uges tid uden at jeg så den spise. Tror de kan gå længere.

Men jeg tror nu nok de spiser lidt. De gør jeg måske nok bare når man ikke sidder med ansigtet ind i ruden ;)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Nej hov jeg tager felj.... Det er en Zebrasoma scopas. Den er ca 8 cm

Skal jeg bare lægge noget salat i overfladen og så håbe på at de tager lidt af det?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Det er meget almindeligt at de skal have nogle dage til at blive trygge i.
Nej læg det ikke på overfladen. De tager ikke så gerne det der er i overfladen, og nok slet ikke når de er sky her i starten. Du kan evt. tage en klemme med sugekop eller binde noget fast til en sten med elastik og en fiskeline så du kan få den op igen. Vil anbefale at fodre med nori tang. Det kan købes i de lidt større supermarkeder.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

minimalmartin skrev:Nej hov jeg tager felj.... Det er en Zebrasoma scopas. Den er ca 8 cm

Skal jeg bare lægge noget salat i overfladen og så håbe på at de tager lidt af det?
Med tilgængeligheden af deres naturlige kost i handlen, da ser jeg ingen grund til at tilbyde noget som er vokset på land... Og med deres skyhed iøvrigt er du ligevidt!!

Med svævende foder mente jeg ikke noget som lå i vandoverfladen, men noget foder som fordeltes af dine pumper jævnt i vandet! :wink:
/Flemming,

MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Jeg har nori tang som jeg har bundet fast til en sten med en elastik. Og enten er det blevet spist eller også har det revet sig løst.

Har lige set paletten så den har fundet ud af brødkassen:) Så det går da lidt fremad

Vil også lige sige at der intet er der stresser fiskene. Jeg holder mig langt væk fra akvariet, men kan da heldigvis se det når jeg sidder og arbejder ved mig skrivebord
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Dine fisk skal nok komme frem .. Du skal bare ikke rode i baljen eller komme for tæt på ruden det vil bare gøre at de gemmer sig igen. Og i sidste ende stresse dine fisk.

Det kan godt tage en uges tid før de opføre sig nomalt.

Steen
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Skal jeg fortsat køre med dæmpet belysning eller skal jeg bare køre med normal belysning?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Der er ingen grund til ikke at køre med nomalt lys.

Steen
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Nu skete der sgu noget:) Alle 3 fisk er ude og svømmer lidt forvirret rundt. Nogen gange forsvinder de dog igen men kommer hurtigt frem igen :GO
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Nu er de jo ikke verdens modigste fisk, mine gemmer sig hvergang nogen nærmer sig, hvor stort er akvariet??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Akvariet er 300L

"problemet" er vist allerede overstået. Den gule og paletten (som kom fra samme akvarie) har fuld gang i svømmeriet og den sidste deltager når den lige har lyst
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Idag går det rigtig godt. Alle 3 kirurger svømmer lysting rundt og æder alt det nori tang jeg giver dem. Scopas kirurgen er lidt større en den gule og er en smule efter den, men det virker ikke som om det er noget at være nervøs over.

Ville gerne lægge nogle billeder ind, men venter lidt til jeg får det helt rigtige lys på og lidt flere koraller:)

Hvad fodrer i ellers jeres kirurger med udover nori tang?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

mysis, flager, artemia, nori.
Skal til at afprøve noget nyt om meget poteinrigt foder, ligner mørkt sand.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Olsen skrev:mysis, flager, artemia, nori.
Har lige prøvet med nogle flager med hvidløg i. Det var godt nok et hit!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Olsen skrev:mysis, flager, artemia, nori.
det er nok granulat
minimalmartin skrev:Idag går det rigtig godt. Alle 3 kirurger svømmer lysting rundt og æder alt det nori tang jeg giver dem. Scopas kirurgen er lidt større en den gule og er en smule efter den, men det virker ikke som om det er noget at være nervøs over.

Ville gerne lægge nogle billeder ind, men venter lidt til jeg får det helt rigtige lys på og lidt flere koraller:)

Hvad fodrer i ellers jeres kirurger med udover nori tang?
tilykke med af de spiser det er da et godt tegn
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"