Hvide pletter. Seksstribet gylte.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Hvide pletter. Seksstribet gylte.
Jeg har igår fået en seksstribet gylte i mit 58 liter. Der går to klovne og fire 2-cm store kaudernier yngel. Akvariet kører fint, værdier er fine og alle koraller trives og vokser.
Den har dog, og havde det vist også fra butikkens side, fået hvis pletter. jeg tolker det som parasitter, og ikke stresspletter, men hvordan ser man egentligt forskel? Der er cirka 10 styk, der sidder rundt omkring på krop og finner. De er synlige, men ikke så store. Jeg er ikke 100% på at den havde det fra butikken, og jeg lagde ikke mærke til det da den blev afklimatiseret i posen i overfladen. Dette kunne godt tyde på stresspletter. Mine andre fisk har intet.
Hvad gør man i så fald det er parasitter?
Den har dog, og havde det vist også fra butikkens side, fået hvis pletter. jeg tolker det som parasitter, og ikke stresspletter, men hvordan ser man egentligt forskel? Der er cirka 10 styk, der sidder rundt omkring på krop og finner. De er synlige, men ikke så store. Jeg er ikke 100% på at den havde det fra butikken, og jeg lagde ikke mærke til det da den blev afklimatiseret i posen i overfladen. Dette kunne godt tyde på stresspletter. Mine andre fisk har intet.
Hvad gør man i så fald det er parasitter?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Re: Hvide pletter. Seksstribet gylte.
foder og masser af ro 

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det vil sige, at dens immunforsvar kan tage det? Jeg har ledt mig om efter en dannebrogsreje, men de er simpelthen ikke til at opstøve. Vil en Stenopus Hispidus gøre samme gavn (tror jeg den hedder).
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja selvfølgelig en pudse reje eller pudse fisk er ikke dårlig at have i baljen.. kender ikke til Stenopus Hispidus.. men der er ikke maget andet at gøre end som sagt at give den ro og så en masse forskellig foder
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Den har fået en del hummeræg og har nippet til mysis, men rør ikke flagerne. Ja jeg krydser fingre.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Syntes da de har dem de fleste steder her i Jylland? Har de dem ikke ved Klovnfisken?jakobvillien skrev:Det vil sige, at dens immunforsvar kan tage det? Jeg har ledt mig om efter en dannebrogsreje, men de er simpelthen ikke til at opstøve. Vil en Stenopus Hispidus gøre samme gavn (tror jeg den hedder).
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja der er ikke så meget andet at gøre, vil jeg mene da jeg havde kiruger kom det også af og til men det var næsten altid kun når jeg tilførte noget til baljen.. så fik de ´ro og så gik der lige et par dage så var de væk igen
jeg ved godt der er mange her inder der ikke tror en skid på easy life ffm, men jeg brugte det bla når jeg skulle tilføre nye fisk eller de havde fået pletter, og jeg har aldrig mistet nogen.. så jeg tror på det hjælper
jeg ved godt der er mange her inder der ikke tror en skid på easy life ffm, men jeg brugte det bla når jeg skulle tilføre nye fisk eller de havde fået pletter, og jeg har aldrig mistet nogen.. så jeg tror på det hjælper
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Fisk overlever ikke altid hvide pletter - desværre. Omvendt er det vist ret normalt at de får hvide pletter når de introduceres til et nyt akvarium.
Hvordan tilvendede du den til dit vand?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Stenopus hispidus pudser ikke fisk... 
Ville absolut heller ikke sætte en pudsefisk ned i et 58 liters - ville mere stresse de andre fisk end hjælpe dem.

Ville absolut heller ikke sætte en pudsefisk ned i et 58 liters - ville mere stresse de andre fisk end hjælpe dem.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Vænge skrev: Ville absolut heller ikke sætte en pudsefisk ned i et 58 liters - ville mere stresse de andre fisk end hjælpe dem.
havde jeg ikke lige set

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg kan simpelthen ikke få taget et billede af det. Man kan ane det på hovedet af det, men ellers ser den fin og rund ud synes jeg. Den havde nogle skrabesår på siden, som garanteret var fra den store sten da den skulle fanges. Det ser ud til at heles.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Det tænkte jeg noklykke skrev:Vænge skrev: Ville absolut heller ikke sætte en pudsefisk ned i et 58 liters - ville mere stresse de andre fisk end hjælpe dem.
havde jeg ikke lige set

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har ladet den være en halv times tid i posen i overfladen hvor jeg gradvist gav den mit vand i posen. Til sidst fik den selv lov til at svømme ud. Sådan har jeg altid gjort, men derfor behøver det vil ikke være rigtigt.Olsen skrev:Fisk overlever ikke altid hvide pletter - desværre. Omvendt er det vist ret normalt at de får hvide pletter når de introduceres til et nyt akvarium.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
hvis det er den der så kan du sku godt sove roligt i nat.. så er det ihvertfald ikke pga de hvide pletter den skulle dø
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jakobvillien skrev:Jeg har ladet den være en halv times tid i posen i overfladen hvor jeg gradvist gav den mit vand i posen. Til sidst fik den selv lov til at svømme ud. Sådan har jeg altid gjort, men derfor behøver det vil ikke være rigtigt.Olsen skrev:Fisk overlever ikke altid hvide pletter - desværre. Omvendt er det vist ret normalt at de får hvide pletter når de introduceres til et nyt akvarium.
det lyder også til at være ok

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er hende her, ja.
Men som sagt, så har den nogen pletter, det er bare noget nært umuligt at fotografere.
Men tak, det gør mig mere rolig!
Men som sagt, så har den nogen pletter, det er bare noget nært umuligt at fotografere.
Men tak, det gør mig mere rolig!
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Ja, den ser ikke særlig medtaget ud. Men kig forsigtigt til den i morgen tidlig - uden at tænde lyset selvfølgelig. Ro og foder er væsentligt for at den kommer sig. Så længe den æder er det et godt tegn.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Gylter gemmer sig vist indtil lyset er tændt. Min gør ihvertfald.
Fint tak!
Fint tak!
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nå, her til morgen ser det ud til at den har det rigtigt skidt. Den har noget der ligner irritation på bugen og har en del temmeligt store saltkorns-pletter på krop og finner. Den er tydeligt irriteret og svømmer rundt i cirkler og gnubber sig op af sten. Jeg må forvente den dør. Det er der ikke så meget at gøre ved.
Nu bliver jeg dog bekymret for alt det andet liv.
- Hvis de andre fisk er sunde og veltilpassede, hvad er så risikoen for at de skulle få pletter?
- Mine små klaser af xenia synes ikke at klare sig så godt, kan der være noget fundamentalt galt i akvariet?
- En eremit er død (men den var blevet tævet af de to andre og havde mistet to ben)
Hvad pokker kan være galt? Saltindhold? Ligger i følge min måler på 1.026. Nitrat var der en lille smule i (ca. 10), men intet nitrit eller ammonium.
Jeg ahr på fornemmelsen at det bare var en fisk der var pumpet med medicin og generelt havde det dårligt go så blev så stresset af flyttet.
Jeg kører med UV og alt andet i akvariet ser ud til at trives. Alle andre koraller er fremme og formerer sig. Der er kommet en del skiver til og caulerpaen vokser helt vildt. Jeg har nul alger, men kalkalgerne eksploderer frem. Det er kun 2 måneder gammelt.
Jeg er sku lidt lummer på de små akvarier. Kan slet ikke vente med at få det op i størrelse. Det er godt nok svært at holde i balance.
Nu bliver jeg dog bekymret for alt det andet liv.
- Hvis de andre fisk er sunde og veltilpassede, hvad er så risikoen for at de skulle få pletter?
- Mine små klaser af xenia synes ikke at klare sig så godt, kan der være noget fundamentalt galt i akvariet?
- En eremit er død (men den var blevet tævet af de to andre og havde mistet to ben)
Hvad pokker kan være galt? Saltindhold? Ligger i følge min måler på 1.026. Nitrat var der en lille smule i (ca. 10), men intet nitrit eller ammonium.
Jeg ahr på fornemmelsen at det bare var en fisk der var pumpet med medicin og generelt havde det dårligt go så blev så stresset af flyttet.
Jeg kører med UV og alt andet i akvariet ser ud til at trives. Alle andre koraller er fremme og formerer sig. Der er kommet en del skiver til og caulerpaen vokser helt vildt. Jeg har nul alger, men kalkalgerne eksploderer frem. Det er kun 2 måneder gammelt.
Jeg er sku lidt lummer på de små akvarier. Kan slet ikke vente med at få det op i størrelse. Det er godt nok svært at holde i balance.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Har lige læst lidt her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=23114
Tak til Carsten for god forklaring. Kan det tænkes at fisken har haft det hele tiden, og grundet flytning og højere saltindhold er det eksploderet frem?
Tak til Carsten for god forklaring. Kan det tænkes at fisken har haft det hele tiden, og grundet flytning og højere saltindhold er det eksploderet frem?
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Min fisk klarede det vist fint. Herligt at se når naturen klarer det selv. Alle pletter er næsten væk og den svømmer fint rundt.