Hvilke type levende sten anbefaler i

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mr Q
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør

Hvilke type levende sten anbefaler i

Indlæg af Mr Q »

Er følgende type sten, god kvalitet.Caribiske sten.
Da jeg er ny ind for saltvands verden ved jeg ikke om der findes flerer typer sten.

:be:
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hvilke type levende sten anbefaler i

Indlæg af prezn »

er selv sådan rimelig ny i faget, men tror ikke der er nogen der er bedre end andre udover at nogen kan være pænere end andre og i andre er der mere liv i osv.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

det er faktisk meget nemt, nogle sten ligner flade havefliser og er meget tunge = dårlige. Andre er hullet og åbnet og lette i forhold til deres størrelse = gode.
Så mærk dig frem
:-D
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Sten fra Fiji er som regel god kvalitet..
Men celia har ret, man kommer langt med at mærke og veje.. Det kræver dog at man har haft nogle gode mellem hænderne inden man står et sted og "bare" finder de bedste der nu er i den butik..
Jeg vil til hver en tid anbefale Klovnfisken som et godt sted og købe levende sten! Kvaliteten jeg har kunnet finde der, har altid været super og de har stenene i nogle gode store bajler. Så man kan komme til og rode efter dem der passer bedst.

/Henrik
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nu er der ''lidt'' lang til Klovnfisken fra Vestjylland :wink:

Men så porøse som mulig da der kan være mange af de gode bakterier i og vandet kan nemt komme ind til dem.
Så sten der ikke vejer noget i forholde til deres størrelse er bedst.

Men sten fra Bali skulle også være gode, de flade sten som omtales er oftest fra Afrika og kaldes oftest for have fliser :wink: .
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

indonesiske sten skulle være rigtig gode.
Men dybest set kan jeg ikke se hvorfor sten fra det meste af jordkloden ikke skulle være ok. Det handler dybest set om at se på de sten man køber og vurdere deres vægt i forhold til størrelse. Jo mere porøse de er, des bedre
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:indonesiske sten skulle være rigtig gode.
Men dybest set kan jeg ikke se hvorfor sten fra det meste af jordkloden ikke skulle være ok. Det handler dybest set om at se på de sten man køber og vurdere deres vægt i forhold til størrelse. Jo mere porøse de er, des bedre
Det kommer jo da helt an på hvordan stenene er dannet. Hvad er basis for stenene?

Generelt er sten fra stillehavet(Fiji - Tonga - Samoa og Fransk polynesien) være de bedte da de er mest porøse.
Sten fra Kenya er generelt det som vi kalder havefliser, tunge og meget massive.
Indonesiske sten, ligner meget døde koralskelletter, som er "overvokset" med sten. Man kunne have mistankem om at de bliver lavet på den møde.
De fleste sten fra Carribien/Florida er sten som er hentet på land, og lagt i store dynger på bunden af havet i 5 år.
Hvorefter de høstes. Nu vil mange nok sige at så er det da ikke levende sten, men jo, for de brud de henter materialet fra, er gammel havbund. Jeg har set en hel sending sten fra Carribien, og de så meget spændende ud, nogle andre former end dem man ellers ser fra Indonesien.
Det er rigtigt sjældent at vi ser sten fra selve stillehavet, da det normalt er lat for dyrt at få dem fragtet herover.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Prøvede lige at tage et billede af nogle forskellige sten så man kan se forskel (og selvfølgelig ikke størrelsen af stenene man skal kigge på, gad bare ikke lige rykke rundt på hele min stenopsætning så det blev de sten jeg lige kunne fiske frem). Den til venstre er bestemt en hård lille gnalling hvorimod den til højre er meget mere porøs
Vedhæftede filer
sten 01.jpg
Mr Q
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af Mr Q »

Tak for alle de svar :biggrin:
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev:
Det kommer jo da helt an på hvordan stenene er dannet. Hvad er basis for stenene?

Generelt er sten fra stillehavet(Fiji - Tonga - Samoa og Fransk polynesien) være de bedte da de er mest porøse.
Sten fra Kenya er generelt det som vi kalder havefliser, tunge og meget massive.
Indonesiske sten, ligner meget døde koralskelletter, som er "overvokset" med sten. Man kunne have mistankem om at de bliver lavet på den møde.
De fleste sten fra Carribien/Florida er sten som er hentet på land, og lagt i store dynger på bunden af havet i 5 år.
Hvorefter de høstes. Nu vil mange nok sige at så er det da ikke levende sten, men jo, for de brud de henter materialet fra, er gammel havbund. Jeg har set en hel sending sten fra Carribien, og de så meget spændende ud, nogle andre former end dem man ellers ser fra Indonesien.
Det er rigtigt sjældent at vi ser sten fra selve stillehavet, da det normalt er lat for dyrt at få dem fragtet herover.
Det var interessant. Så kunne det være ret spændende at skaffe en sten fra hvert sted og prøve at skære dem over for at se hvordan deres struktur er indvendigt og sammenligne. Det er jo helt ufatteligt så meget vand en sten kan suge - ligesom en svamp man kender fra badekaret.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

John saltvand i risskov har pt. fantastisk flotte Bali sten.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af turner »

Et hurtigt spørgsmål, nu hvor der kan følge krabber osv. med i levende sten. Er det i form af æg eller voksne individer? Kom lige til at tænke på det, og ville lige have et svar, da jeg synes det er ret cool hvis en voksen krabbe kan overleve at blive fragtet til DK :D
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Krabber er nogle seje små bæster. De overlever det meste
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:
Carsten skrev:

Det var interessant. Så kunne det være ret spændende at skaffe en sten fra hvert sted og prøve at skære dem over for at se hvordan deres struktur er indvendigt og sammenligne. Det er jo helt ufatteligt så meget vand en sten kan suge - ligesom en svamp man kender fra badekaret.
Det forsøg er lavet. Har set en "test" på nettet et eller andet sted.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"