Håndholdt pH-måler ( Hanna ) - kalibrering.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Håndholdt pH-måler ( Hanna ) - kalibrering.

Indlæg af nielsk »

Jeg skal til at finindstille min nye kalkreaktor som her i starten skal køre med manuel CO2 indstilling. Efter at have læst lidt på Borneman ( forberedelse til saltvandsmessen ) blev jeg opmærksom på elektroniske håndholdte pH målere. Dem er han fortaler for at vi alle skal have. Sådan en fætter havde jeg faktisk liggende i kælderen ( fulgte med en komplet set-up jeg købte for 2 år siden )

Sådan en her http://www.hannainst.com/manuals/manHI_98107.pdf

Ifølge manualen må proben og elektroden ikke tørre ud - mine var knastørre. Har ikke fået noget væske med.
Prøvede den her til morgen. Den målte pH på 7,2 i et glas hanevand og 7,6 i akvariet ( før lys ) Det er da ikke helt skævt og ihvertfald helt fint til at måle udgangsværdien på kalkreaktor. MEN nu kunne jeg godt tænke mig finkalibrering af instrumentet til alm. pH monitorering i akvariet.
Spørgsmål: kan man bruge alle typer bufferopløsning til sådan en - eller skal de være fra producenten?
SPS : Stability provides succes
spdiving
Reactions:

Re: Håndholdt pH-måler ( Hanna ) - kalibrering.

Indlæg af spdiving »

Brug Kalibreringsvæske 7.0 mærke er lige meget.
Jeg købte igår denne her. http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=43360

Steen
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Håndholdt pH-måler ( Hanna ) - kalibrering.

Indlæg af nielsk »

Ok, det vil jeg købe. Ikke den største udskrivning her i hobbyen kan jeg se.

Jeg er så noget forvirret. Har lige haft den i pepsi max hvor pH som forventet var 3,1 men udgangsvandet fra min kalkreaktor viser 9,1!! - forklaring???

Reaktoren er helt nyopstartet ( 16 timer ) og har kørt med 20 bobler CO2 i minutten og kun 1 dråbe udgangsvand/sek. for at tvinge pH ned og lave kulsyre men det virker åbenbart ikke endnu...Godtnok er der 6-7 kg koralmedie og 1 kg magnesium - Er det fordi mediet er så basisk at kulsyren endnu ikke har neutraliseret den første bufferkapacietet.
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"