Bygning af sump i acryl

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Bygning af sump i acryl

Indlæg af Han$en »

Hej..

Jeg vil høre om nogen her inde er seje med acryl og fugemasse?

Det bunder i at jeg til mit 240L har skaffet et 54L og et 30L - sidstnævnte med god højde, og har planer om at sætte disse 2 sammen som en samlet sump, med refugie i 30L og skummer, filter + retur pumpe i 54L

Men! Jeg ville jo egentlig hellere have hele lortet i én firkant! :)

Dertil kommer så at mit akvarie har nogen specielle mål, som også resultere i at en sump skal special laves..

Understellet er et Porsa, hvor jeg lægger en 19mm MDF plade i bunden, med et støtteben i midten ned på gulvet, for at det kan holde til sump og teknik.

Målene inde i skabet bliver så: 70x40x65 - BxDxH..

Af teknik skal jeg have en Deltec AP 600 - måske med en Aqua Bee 2000 fødepumpe på, En Red Dragon 5500L/T retur pumpe, og et refugie. Jeg vil også gerne have bobbelfælder, plads til filter svamp / vat, og evt. andet teknik løbende.

Jeg har lavet en hurtig skitse af hvad jeg tænker med opstilling - Dette er uden bobbelfælder, og ikke noget at arbejde ud fra, blot en hurtig skitse set oven fra.
sump.jpg
sump.jpg (18.43 KiB) Vist 1003 gange
Ser det ud helt ad helvede til?

Og er der evt. nogen her der vil give en hånd med den slags - I så fald, så lad mig kende en pris.. Sørger selvf. for alle materialer :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Bygning af sump i acryl

Indlæg af MiksBiks »

sku ked af at sige det, men acryl og silicone dur bare ikke, siliconen holder ikke fast på acrylen, det falder af.
Skal der være acryl??

Ellers fed nok sump, rart med at tomt rum hvor man kan have lidt af hvert :GO
Mvh Michael
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

MiksBiks skrev:sku ked af at sige det, men acryl og silicone dur bare ikke, siliconen holder ikke fast på acrylen, det falder af.

Ellers fed nok sump, rart med at tomt rum hvor man kan have lidt af hvert :GO
Der må da være en løsning.. Der findes jo en masse acryl akvarier + sumpe.. Det er måske saltet der spiller en rolle?

Tror sgu den bliver halv dyr at bygge i glas :(
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

der er også en løsning på at lime acryl, men så skal man bruge noget andet lim.
Det min onkel bruger til at lime transport (til at flytte salt, sten m.m.) det dur, jeg kan i hvert fald ikke få det fra hinanden uden at ødelægge det hele, vil gerne finde ud af hvad det hedder hvis det er, og ikke andre har et bud.

Men ellers tror jeg ikke det bliver så dyrt i glas, alt afhængig af tykkelsen, synes da også acryl er dyrt i sig selv.
Mvh Michael
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Er ikke lige ekspert på området, men jeg mener også, at man kan opløse acrylen i noget acetone og bruge det til samling.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

lav da sumpen i glas, det koster da næsten ingen penge i de små mål du der har angivet. Som jeg forstår det, så er dit skab maks 70 cm. på den lange led, så det kan sagtens betale sig. Akryl koster endnu mere. Og som andre har været inde på, så hæfter glas og silicone væsentlig bedre. DIY rocks :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nå, jamen så er det fastslået at der skal leges i glas..

Jeg satser på målene: 70x45x35 = 110L - Hvad glastykkelse vil jeg skulle bruge her?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Stefan skrev:Er ikke lige ekspert på området, men jeg mener også, at man kan opløse acrylen i noget acetone og bruge det til samling.
Det kan man også :GO :GO bruger det når jeg limer fiske fælder, men det holder ikke lige så godt som lim, men der giver usynlige limninger og der ser rigtig godt ud :y :y :y :y
Mvh Michael
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Han$en skrev:Nå, jamen så er det fastslået at der skal leges i glas..

Jeg satser på målene: 70x45x35 = 110L - Hvad glastykkelse vil jeg skulle bruge her?
hvis højden ikke er mere end maks 45 så går du ikke helt galt i byen med 6mm
Mvh Michael
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

MiksBiks skrev:
Han$en skrev:Nå, jamen så er det fastslået at der skal leges i glas..

hvis højden ikke er mere end maks 45 så går du ikke helt galt i byen med 6mm
Og den skal ikke afstives eller noget?

Skal lige siges at jeg ikke endnu er 100% sikker på at jeg gør dette, eller om jeg holder mig til at kombinere de 2 små baljer, for stadig at have lidt "gulvplads" i skabet, til evt. nitrat filter osv..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

Og den skal ikke afstives eller noget?

Skal lige siges at jeg ikke endnu er 100% sikker på at jeg gør dette, eller om jeg holder mig til at kombinere de 2 små baljer, for stadig at have lidt "gulvplads" i skabet, til evt. nitrat filter osv..[/quote]

du afstiver den med de skillerum du laver, de holder jo sammen på dem.

ellers kan du købe tankgennemføringer som du kan bruge til at sætte to akvarier sammen. Med den køre man bare røret igennem tankgennemføringen også strammer man bare også er den tæt. Og skal det tilpasses så løsner man bare røret, tilpasser og strammer til igen :GO :GO :GO :GO og det dur, og er skide smart :y :y :y
Det eneste sted jeg har set dem er nede ved john her i århus, men vil gern etage ned og købe nogen og sende hvis det er :GO :y
Mvh Michael
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

MiksBiks skrev: du afstiver den med de skillerum du laver, de holder jo sammen på dem.

ellers kan du købe tankgennemføringer som du kan bruge til at sætte to akvarier sammen. Med den køre man bare røret igennem tankgennemføringen også strammer man bare også er den tæt. Og skal det tilpasses så løsner man bare røret, tilpasser og strammer til igen :GO :GO :GO :GO og det dur, og er skide smart :y :y :y
Det eneste sted jeg har set dem er nede ved john her i århus, men vil gern etage ned og købe nogen og sende hvis det er :GO :y
Det var da venligt :)

Min plan var dog at lave det lidt mere simpelt.. Jeg ville bore et hul i toppen af det lille akvarie, og stille det på en sokkel ca 10cm over det andet, og lade vandet løbe ud af hullet som et overløb, og fodre refugiet med en lille 600-800L/T pumpe :) Dvs. at det ihvertfald aldrig kan rende over :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Cafewest
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern
Geografisk sted: Skjern

Indlæg af Cafewest »

Han$en skrev:Hej..

Jeg vil høre om nogen her inde er seje med acryl og fugemasse?

Det bunder i at jeg til mit 240L har skaffet et 54L og et 30L - sidstnævnte med god højde, og har planer om at sætte disse 2 sammen som en samlet sump, med refugie i 30L og skummer, filter + retur pumpe i 54L

Men! Jeg ville jo egentlig hellere have hele lortet i én firkant! :)

Dertil kommer så at mit akvarie har nogen specielle mål, som også resultere i at en sump skal special laves..

Understellet er et Porsa, hvor jeg lægger en 19mm MDF plade i bunden, med et støtteben i midten ned på gulvet, for at det kan holde til sump og teknik.

Målene inde i skabet bliver så: 70x40x65 - BxDxH..
Jeg har endnu ikke fået læst det hele, men der står da lidt om at arbejde med acryl, samt gode tips til at bygge en sump.
God læse lyst. :GO

http://www.melevsreef.com/links.html
Intet er umuligt, mirakler tager bare lidt længere tid.

Kan man grille en fisk ? ;)
grillguru.dk
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Hej Mads

Nu er din dybde på skabet ikke særlig stor så det går nok endda, men en MDF plade er ikke særlig god som en konstruktions plade, specielt ikke når den ligger ned som hylde og den tåler bare ikke vand. En krydsfiner er meget stærkere og den tåler også et par vandstænk i ny og næ.
Med en 16mm krydsfiner som hylde der er understøttet hele vejen rundt, behøver du ikke noget ben i midten.

I dit første indlæg skriver du at skabets mål er 70x40x65 (LxDxH) i et senere indlæg skriver du at sumpens mål er 70x45x35. Med mindre du har byttet rundt på dybde og højde målene vil sumpen blive dybere end skabet. Du skriver også at sumpens længde skal være samme mål som skabet indvendigt, den går heller ikke. Bare 1 millimeters unøjagtighed og du kan ikke få sumpen ind i skabet.

Som de andre vil jeg også anbefale dig, at få skåret glasset til en ny sump, det bør ikke koste ret meget, men ring rundt der kan være store prisforskelle.
Pas på du ikke gør dine rum i sumpen for små, du skal bl.a. sikre dig, at du kan få din skummer op uden du skal splitte det hele ad.

Morten
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Mig der var træt da jeg skrev! :)

Skabet måler: 80x50x65, og sumpen jeg skal have i kommer til at være 70x45x40.

Jeg fik heller ikke formuleret min skabs konstruktion helt korrekt.. MDF bliver kun sideplader og låge, som bliver klasket på Porsa stellet, bunden bliver 19mm Krydsfiner (sådan en har jeg nemlig lige liggende)

Det hele er nøje udmålt, og det kommer til at passe med præcis luft nok rundt på pladerne i skabet, at jeg kan knalde lyd isolering op hele vejen rundt, som er et must under mine omstændigheder :)

Rummene i sumpen bliver heller ikke for små.. Skummerkammeret bliver dobbelt størrelse af dens fod, og de andre har jeg ikke helt bestemt layout for endnu. Evt. laver jeg kun sump kammer, stort refugie, og et lille rum til returpumpen med overløb :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"