Opastart af levende sten.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2009

Opastart af levende sten.

Indlæg af Akvarist.dk »

Hej Alle

Jeg er ny her på citet og inde for saltvand, jeg er ved at starte mit først saltvandsakvarie op sådan et Boyu 58L plug and play der her kørt i ca en uge nu, de sidste 4 dage med levenede sten da jeg kom hjem fra arbejde af i går var temperaturen hævet fra 25 grader til 31 grader, jeg har ikke helt fundet sønderen i nu men tror at det er den powerhead der følger med som skaber en masse friktions varme den er blevet koblet fra og nu må vi se når at jeg kommer hjem om det temperaturen er steget igen eller om jeg hade ret, i et forsøg på at sænke temperaturen satte jeg en iltsten der i og dette fik mig til at tænke :dizzy:

1. om bakterie floren på levende sten i saltvand vokser bedre/hurtiger vis at den får meget ilt lige som i ferskvand.
2. om bakterie floren på levende sten i saltvand vokser bedre/hurtiger vis den får en højretemperatur og i så fald hvor skal den ligge henne.
3. skal bakterie floren på levende sten i saltvand have lys for at udvikle sig eller udvikler den sig bedre/hurtiger vis at den får lys. jeg har dækket mit akvarie ned i et forsøg på at undgå alger her i opstartsfasen men kan det blive et problem.

håber at der er nogen der har tid og lyst til at hjælpe mig med mit problem på forhånd tak
Venlig Hilsen Søren
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Opastart af levende sten.

Indlæg af Musiker »

Akvarist.dk skrev:Hej Alle

Jeg er ny her på citet og inde for saltvand, jeg er ved at starte mit først saltvandsakvarie op sådan et Boyu 58L plug and play der her kørt i ca en uge nu, de sidste 4 dage med levenede sten da jeg kom hjem fra arbejde af i går var temperaturen hævet fra 25 grader til 31 grader, jeg har ikke helt fundet sønderen i nu men tror at det er den powerhead der følger med som skaber en masse friktions varme den er blevet koblet fra og nu må vi se når at jeg kommer hjem om det temperaturen er steget igen eller om jeg hade ret, i et forsøg på at sænke temperaturen satte jeg en iltsten der i og dette fik mig til at tænke :dizzy:
velkommen..
Temperaturen er en evig kamp og holde nede i mange saltvandsakvarier.. På grund af varmen der udvikles fra lys og den megen cirkulation der skal til. Jeg ville ikke undvære et powerhead ekstra udover den indbyggede pumpe.
Låget kan med fordel stå lidt på klem hvis temperaturen er for høj.. En blæser henover vandoverfladen er også en hjælp med og holde temperaturen nede..
Akvarist.dk skrev: 1. om bakterie floren på levende sten i saltvand vokser bedre/hurtiger vis at den får meget ilt lige som i ferskvand.
2. om bakterie floren på levende sten i saltvand vokser bedre/hurtiger vis den får en højretemperatur og i så fald hvor skal den ligge henne.
3. skal bakterie floren på levende sten i saltvand have lys for at udvikle sig eller udvikler den sig bedre/hurtiger vis at den får lys. jeg har dækket mit akvarie ned i et forsøg på at undgå alger her i opstartsfasen men kan det blive et problem.

håber at der er nogen der har tid og lyst til at hjælpe mig med mit problem på forhånd tak
Ad:
1. Iltningen i saltvand sker i form af skummeren og den store cirkulation man har.. Tror det er de færreste som har mere iltning end det (Det skulle lige være i form af Ozon til skummeren, men det er overkill til et nano)
2. Temperaturen vil jeg holde konstant over 22 grader og under 30 grader.. Jeg går efter 26 grader i mit akvarie..
3. Jeg ville bare køre med den normale lysmængde fra dag 1. Så omkring 8 timer..

Hvis du vil sætte fut i processen kan du få fat i en lille levende sten og lidt sand fra et allerede kørende akvarie. Det vil hjælpe med og sætte fut i tingene... Men efter en 3-4uger skal der nok være fut i tingene uanset..
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvorfor vil du undgå alger?
Du undgår jo ikke de mange affaldsstoffer, der forårsager algerne, så du får blot en længere opstartsfase ud af mørklægningen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af jim »

jeg tror nu også du må tage den lange tur med alger og det hele. det er helt normalt vi har alle haft det.

mvh jim
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja nyd din evt. kraftige alge start, jeg kan huske min for snart 3 år siden, den var enorm, men forsvant faktisk helt efter 9 uger, men den var rigtig flot.

Så her da jeg startede mit 2'nd akvarie op, for ca. 1/2 år siden, var der desværre næsten ikke nogle alger :G dem havde jeg glædet mig til at se igen, men de udeblev, næsten :(
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Akvarist.dk »

Tak for de mange svar.

men hensyn til iltning og temp så var det et forsøg på at give bakterierne lidt bedre betingelser her i starten og ikke en permanentløsning, jeg tog mere udgangspunkt i ferskvandsakvarier hvor man jo også med fordel kan tilfører sin spandpumpe en masse ilt i starten for at få en masse gang i bakterierne.

med hensyn til powerhead har jeg sat en ekstra der i på 1000-1500 L/h som gerne skulle hjælpe lidt.

Med hensyn til algerne er jeg ikke en af dem der nyder at få mit akvarie fyldt med alger vis at jeg ikke kan undgå det så tager jeg det med men jeg vil prøve at begrænse det så meget som at jeg kan.

og i forhold til de affaldstoffer som der forårsager algevæksten så er vi tilbage til det med iltningen, vil det ikke også hjælpe på at komme af med affaldstofferne med en iltsten der i lige som i ferskvand eller har det ingen betydning eller er det måske lige frem en dårlig ide i forhold til udvikling og til at komme af med fosfat.

plz husk på at jeg er nybegynder inden for kemien af saltvand så der kan godt være spørgsmål her i blandt som der virker nemme (dumme) men håber at i bærer over med mig.
Venlig Hilsen Søren
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Angående spørgsmålet om bakterierne og temperaturen: Temperaturen holder vi mellem 22 og 29 grader pga. fisk og koraller, men så længe det "kun" er sten du har i er det et meget godt spørgsmål.
Umiddelbart vl jeg ikke begynde at hæve temperaturen over den temperatur du vil køre med. Husk på det er et økosystem, og i dit tilfælde et meget lille et, og større udslag i salinitet, temperatur osv kan ændre økosystemet og bringe det ud af den balance du skaber under opstarten. Nogle bakterier vil måske gro væsentlig bedre ved 30 grader end andre, og derfor vil de blive "overrepresenteret" ved højere temperaturer i forhold til det vi ønsker, og når du så sænker temperaturen igen vil du ændre vækstbetingelserne. Få grader kan gøre en del når vi snakker bakterier.
Derudover er det en meget god ide at køre med den lysmængde du normalt vil bruge (tid og watt), for nogle af bakterierne i akvariet er phototrofe, altså de lever af lys, og får de ikke det nu vil de bare nedbryde deres affaldsstoffer den dag du hæver lysmængden, og så vil du få en algefase igen.
Pøj pøj med det! Det er en spændende hobby ;)
Senest rettet af Anette tirs 27. jan 2009 13:33, rettet i alt 1 gang.
Mvh Anette og Kristoffer
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@Anette - Nu er der jo ikke kun bakterier i levende sten.. Orme, små søstjerner, snegle og pods vil man jo også gerne have gang i... Jeg ser ingen grund til og køre med en anden temperatur end den man vil ende med og bruge...

@Akvarist - Bare få lys på og få brændt så meget næring som muligt af - Du skal have opbrugt den næring som er ophobet i de levende sten, om det sker med alger eller bakterier er nok ligegyldigt, men algernes vækst (eller mangel på samme) er en bedre indikator på dine næringsværdier end de forholdsvise upræcise testsæt som de fleste har til rådighed.

Algerne vil forsvinde når næringen er væk og med et korrekt kørt Saltvandsakvarier vil du opleve dine algeproblemer langt mindre end i de fleste ferskvandsakvarier..
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Akvarist.dk »

Mange tak alle sammen for de gode svar jeg syntes at det lyder som om at jeg har været på den gale vej, så det her vil jeg tage til efterretning og se af at få noget lys på også se hvad der sker og igen mange tak for hjælpen.
Venlig Hilsen Søren
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Indlæg af Stig Hansen »

Hej Søren
Jeg kommer slev fra ferskvands akvarier og konverterede for 1 måned siden til et Boyu som det du nævner.
jeg kan fortælle dig at du er nødtil igennem den algefase det foregår ikke i saltvand som det forgår i ferskvand dels fordi
at de bakterier som du ikke vil have i ferskvand ikke forekommer i saltvand. de levende sten indeholder diverse skrællemænd i form af søstjerner orme
og kryb. al igennem den algefase om du kan lide det eller ej. ;o)

jeg kommer fra plante akvarier som absolut ikke pynter med alger ;o) men bare rolig i saltvand går det væk igen hvis du selvfølgelig viser din tålmodighed
som saltvand kræver på det kraftigste i forhold til ferskvand.

håber det gav lidt

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af Akvarist.dk »

Hej Stig det hele hjælper og giver stof til efter tanke mange tak for det gode svar.
Venlig Hilsen Søren
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Algerne lever af nitrat, fosfat og andre næringsstoffer..... så længe der er næringsstoffer, er der næring til alger.

Hvis vi lige runder nitrogenkredsløbet, så ser det, noget forsimplet, således ud:
proteiner/organisk affald -> ammoniak -> nitrit -> nitrat -> nitrogen

Overgangen mellem de enkelte "stadier", tager bakterier sig af.
Indtil vi når til nitrat, er bakterierne afhængige af ilt - jo mere ilt, jo hurtigere går det. Lige modsat forholder det sig med omdannelsen fra nitrat til nitrogen. Bakterierne, der er i spil her, kræver meget iltfattige omgivelser - jo mere ilt, jo langsommere går det (og for meget ilt, slår bakterierne ihjel).

Den proces du skal igennem her i opstarten, opbygger alle disse bakteriekulturer til et niveau, hvor der er ligevægt mellem den tilgængelige næring og de bakterier der lever af den. Når du ikke længere kan måle næringsværdierne, er det fordi bakterierne omdanner næringen lige så hurtigt, som den tilføres.

Om du skal have lys på under opstarten eller ej, afhænger af, hvor lang tid du vil vente på at dine værdier falder på plads.....

Med lys over akvariet vokser algerne og de optager derved en del næring. Når du høster algerne, følger næringen derfor med ud i skraldespanden.

Uden lys er det en anden situation;
Jeg har en del sten liggene i en regnvandstønde med vand, cirkulation og et varmelegeme. De har overhovedet ikke fået lys i næsten et år og derfor er der absolut INGEN alger på dem (heller ikke kalkalger) og bakterierne står derfor for alt omdannelse af næring - det tager RIGTIGT LANG TID at komme dertil. Det første halve år, faldt nitraten stort set ikke i tønden men på nuværende tidspunkt er den 0.

/Kim
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Vil man egentlig kunne fremskyde alge processen hvis man kører med lys 24/7 i opstartsfasen?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"