"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hjælp hjælp og atter hjælp

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

jeg er bare ved at gå ud af mit gode skin.

mine skiver kryper sig sammen, og ligner lort. anemonen er krympet sig helt sammen og armene vil ikke rigtig komme ud. min ene recordia ser heller ikke for godt ud.. min euphyllia så skide godt ud, intil jeg skulle blæse stene lidt rene, og det kunne den ikke lide.

fiskene har det super.

nitrat på 10 har været oppe på 50, men jeg er ved at få den ned. der er ikke noget po4 eller nitrit.

er det jod der mangler eller?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Helena »

Det ved du hvis du tester vandet, synd at du skal have alt det bøvl hele tiden :BA
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Hougaard »

Hvorfor er det nødvenligt at "blæse stenene lidt rene" ?

Hvad med dit salt niveau ?
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

ja det er bare træls. er bare i tvil om hvad jeg skal teste for bare alle sammen.
syntes allerede nu her det hjælper lidt skiftede 40 l vand igår
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Olsen »

De kunne være på vej til at gå til grunde, men hvad med at prøve at lave et vandskifte, fx. 15%, for så at se om de ændrer udseende.
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

Hougaard: hmm har nogle alger, og har været i tvil om der har været for lidt cirkulation, så vil se var meget der lå og gemte sig på stene, er jo nok kommet lidt for tæt på, og det har de ikke kunne lide. så jeg slår mig selv i nakken, og gør det aldrig mere. syntes ellers de var ved at komme sig pænt, men det hjalp ikke lige mit dumme nummer :-(
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Musiker »

Jeg blæser da af og til mine sten rene.. Skiver og blødkoraller kan da godt finde på og krympe sig sammen når jeg rammer dem, men de kommer hurtigt frem igen bagefter..
LPS (som en euphyllia) skal man være lidt forsigtige omkring og ikke spule dem med en højtryksrenser, men hvis man f.eks. bruger en tunze NanoStream 6045 har jeg ikke haft problemer når blot den ikke er så tæt på at vævet bliver revet fra skelettet..


/Henrik
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af HansR »

Hvad er din KH, din fosfat, din jod og din Mg?

/Hans
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

min fosfat er 0 eller jeg kan ikke måle noget. kh 9. mg får jeg en test her snarst, og jod hvordan måler jeg det?
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

kan bare slet ikke forstå det. mine polypper står vildt flot, kenya træ super, Sarcophyton super.
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af mipe »

Jeg har haft samme problem og her var det helt klart lyset der var problemet, har hjulpet utroligt meget at få HQI over.
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

ja okay. tror bare ikke det er det, da det har kørt 4 mdr. hvor alt har stået vildt flot
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af UrbanSage »

Hvad doserer du manuelt?
Billede
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

ikke noget. kun vodka og sukker pt
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Musiker »

maria_elle skrev:ikke noget. kun vodka og sukker pt
Hvis du ikke har tilsat noget i 4 måneder, og heller ikke har lavet vandskift i den periode så kan dit vand mangle sporstoffer.

Så lige at du søgte en søhare.. Jeg ville nok ikke tilsætte flere dyr før korallerne begynder og se ud som om de er på ret køl igen.. Ville nok også stoppe doseringen af vodka og sukker, hvis korallerne krøllede sammen efter du begyndte på det? Har du husket og skrue ned for doseringen af vodka og sukker hvis din fosfat og nitrat er 0

/Henrik
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

søharen er pga alger. håber nemlig på at når den har spist algerne, at jeg måske kan måle 100 % hvad der er i, for som jeg har forstået det. tager de stoffet, så jeg muligvis ikke kan måle.

det er ikke sket efter vodka og sukker tilsætning. min nitrat ligger rimeligt højt, så er ved at få den ned med vandskift med osmose vand.

helt sikkert som du siger det er det de er gået galt, ang sporstoffer, men hvor skal man begynde. hvad skal jeg tilføje?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Musiker »

Med ugentlige vandskift på 10%-20% burde det kun være nødvendigt og tilsætte MG, CA og buffe din KH... Eventuelt kan du tilsætte noget Grotech ABC, eller lignende, men det ville jeg SLET IKKE kaste mig ud i og dosere til højre og venstre før du har noget mere check på hvad der sker i dit akvarie..

Ting tar tid og saltvand tager lang tid - Lad være med og prøve alle mulige halvhjertede skud i tågen for at løse dine problemer - Prøv en ting ad gangen - Vær metodisk.. Se hvordan det virker også gå til næste - Første step var et godt stort vandskift, i forventning om at dit vand var udpint.. Det er et stykke tid siden du lavede det store vandskift.
Hvordan ser korallerne ud i dag? Hvordan er dine værdier? Skift eventuelt 10-20% mere vand. Husk at ved større vandskift bør saltvandet lige hvile efter opblanding - Det kan være rimeligt aggressivt i starten (Prøv og lugte til helt nyblandet saltvand). Jeg ville sige mindst et par timer...
Hvad med din nitrat? Stiger den, falder den eller er den konstant før og efter vandskift?

Efter min mening så vil du ikke opnå noget ved og få en søhare til og spise algerne sålænge din nitrat er høj.. Søharen ville jeg vente med og sætte ind indtil du har fået styr på næring og koraller..
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

okay nu prøver jeg at bevare roen, selvom jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

okay skiftede 20 l vand ud af ca 180 l syntes det begyndte at hjælpe. så skulle jeg være så dum at blæse mine sten rene, og det kunne de ikke lide. begyndte at vise deres indvolde frem osv. så skiftede jeg 40 l vand. i søndags, og nu har et kørt lidt op og ned hvordan det ser ud.

for så teste for mg snart, og skal ud og købe ca test sæt. så jeg kan få styr på det. min KH ligger på 9 så det er okay.

men det kan jo godt tyde på at det er sporstoffer der mangler. men nu må jeg teste løs.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Musiker »

Hvordan ser de ud idag?
Der kan jo også have været noget i det snavs du pustede løs.. Normalt vil meget af det snavs man hvivler op fra stenene være ren guf for korallerne - Mine koraller kan ihvertifalde godt lide når jeg hvivler lidt op i sagerne.. Hvis der er alt for meget nitrit/nitrat eller noget rigtig slemt som kobber i større mængder i det.. Vil det selvfølgelig ikke være godt og reaktionen kan være negativ..
Mht og teste løs.. Så har jeg aldrig testet for andet end:
1. KH
2. Mg
3. Ca
4, fosfat
5. K+
6. Nitrat
7. Nitrit
8. Silikat
1 Tester jeg flere gange om ugen
2 til 4 Prøver jeg på at teste mindst en gang om ugen
5 til 7 tester jeg stort set aldrig og 8 har jeg kun testet et par gange lige da jeg started op i min nano..

Jeg tror bare du skal give dine koraller lidt omsorg i form af jævnlige vandskift.. Sørge for at der ikke ligger meget snavs på sten og sand - Brug en hævert til at suge snavs op når du skifter vand. Men undgå og hvivle for meget op i akvariet (Når nu dine skiver ser ud til og hade det).. Også selvfølgelig ikke kører med alt for høj belastning så din nitrat kan falde..
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

nu ved jeg ikke rigtig hvordan det ser ud, da lyset føsrt tænder efter jeg er tager på arbejde, så venter bare på jeg kan komme hjem.

1. KH er 9
2. Mg får testsæt her en af dagene
3. Ca skal have købt hurtigst muligt
4, fosfat 0 hvad je kan måle
5. K+ og det er?
6. Nitrat 10 har været på 50 for et par dage siden
7. Nitrit 0
8. Silikat har ikke testsæt

min euphyllia har rigtig godt kunne lide den høje nitrat den har delt 2 hoveder i 2, men efter mit pusterig syntes den heller ikke det er sjovt.

kenya træ og andre blødkoraller ser super ud. min polypper står vildt flot. og chrismas tree flot. får stadig en masse kalk alger.

tilgængæld ligner min anemone noget der er løgn. den vil ikke rigti folde armene ud.

har kun 3 fisk. 2 klovne og en chromis. min aftrækker tog livet af min palet, og så blev den sendt videre aftrækkeren.

kan det være jod der mangler?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Musiker »

maria_elle skrev:nu ved jeg ikke rigtig hvordan det ser ud, da lyset føsrt tænder efter jeg er tager på arbejde, så venter bare på jeg kan komme hjem.

1. KH er 9
2. Mg får testsæt her en af dagene
3. Ca skal have købt hurtigst muligt
4, fosfat 0 hvad je kan måle
5. K+ og det er?
6. Nitrat 10 har været på 50 for et par dage siden
7. Nitrit 0
8. Silikat har ikke testsæt

min euphyllia har rigtig godt kunne lide den høje nitrat den har delt 2 hoveder i 2, men efter mit pusterig syntes den heller ikke det er sjovt.

kenya træ og andre blødkoraller ser super ud. min polypper står vildt flot. og chrismas tree flot. får stadig en masse kalk alger.

tilgængæld ligner min anemone noget der er løgn. den vil ikke rigti folde armene ud.

har kun 3 fisk. 2 klovne og en chromis. min aftrækker tog livet af min palet, og så blev den sendt videre aftrækkeren.

kan det være jod der mangler?
Bortset fra anemonen lyder det ikke slemt - Den har nok ikk brudt sig om den høje nitrat!
Blødkoraller og polypper har ikke noget problem med en nitrat på 10.. Det er anemonen som nok vil stille krav om lav nitrat! Så hold styr på din nitrat... Og kom ikke flere fisk i før du har den under kontrol.. VSV dosering kan hjælpe, men det gør det konservativt og gå langsomt op i dosis indtil nitraten falder.. Gå derefter ned i dosis igen.. Hold godt øje med at der ikke dannes luftbobler på stenene.. Det kan være et tegn på at du doserere for meget Vodka/sukker/eddike.. Så skal du skrue ned for doseringen og se om ikke boblerne forsvinder igen..

Jod vil jeg gætte på at dine vandskift har suppleret så det burde ikke mangle..

Mvh
Henrik
Ps. læs alt hvad du kan finde her på forum omkring VSV dosering. Jeg er ikke ekspert i det!
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 22. aug 2008 11:03
15
Postnummer: 9850 Hirtshals

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af maria_elle »

okay 1000 tak for hjælpen. vil have målt de test jeg mangler. fortsætter med vandskift.

undre mig bare stadig over mine skiver, folk skære dem over blender dem, uden problemmer, og ved mig skaber de sig bare hmm.

Der kommer ikke flere fisk i pt.:-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af Carsten »

maria_elle skrev:okay nu prøver jeg at bevare roen, selvom jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

okay skiftede 20 l vand ud af ca 180 l syntes det begyndte at hjælpe. så skulle jeg være så dum at blæse mine sten rene, og det kunne de ikke lide. begyndte at vise deres indvolde frem osv. så skiftede jeg 40 l vand. i søndags, og nu har et kørt lidt op og ned hvordan det ser ud.

for så teste for mg snart, og skal ud og købe ca test sæt. så jeg kan få styr på det. min KH ligger på 9 så det er okay.

men det kan jo godt tyde på at det er sporstoffer der mangler. men nu må jeg teste løs.

Glem alt om sporestoffer, indtil du har det hele helt på plads, og det er stabilt.
De sporestoffer som korallerne skal have, får de for størstedelen ved vandskift.
Mg behøver du heller ikke at koncentrere dig om, før end du har fået styr på de andre ting.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: hjælp hjælp og atter hjælp

Indlæg af UrbanSage »

Mit raad er enkelt. Lad vaere med alt andet end vandskift. Og saa doser alk, cal, mag naar du maaler der er behov.
Og saa koer med aktivt kul 24/7 som udskiftes hver 14. dag.

Jeg garanterer dig 100% for at det ikke er sporestoffer der er problemet. Og drop alle tanker om jod.
Billede
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"