Forslag til koraller i RSM
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5550 Langeskov
Forslag til koraller i RSM
Hej alle
Jeg ville høre, om der eventuelt var nogle, der havde et par forslag, til hvilke farverige koraller jeg kan have kørende i mit RSM på 130 liter. De skal derfor ikke have HQI, og de må MEGET gerne være farverige..
Håber i har nogle ideer!
Tak på forhånd
Bjørn Jensen
Jeg ville høre, om der eventuelt var nogle, der havde et par forslag, til hvilke farverige koraller jeg kan have kørende i mit RSM på 130 liter. De skal derfor ikke have HQI, og de må MEGET gerne være farverige..
Håber i har nogle ideer!
Tak på forhånd
Bjørn Jensen
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Forslag til koraller i RSM
Skriggrøn caulestrea, røde/blå skiver, gule eller grønne stjernepolypper, zoas/knappolypper osv. Det er også alle forholdsvis nemme koraller.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Jeg kan anbefale følgende stenkoraller.
Fungia Altid oppustet
Hystrix 2 cm på 4 mdr.
Montipora digitata 6-8 cm på 12 mdr.
Montipora "plade" lige fået den så kan ikke fortælle så meget om den endnu, men den står pænt.
Hydnophora 1 cm på 3 måneder
Caulastrea 5 dobling af hoveder på 12 måneder
Euphyllia ca. 1 - 1,5 cm vækst på 12 måneder
De overstående koraller har jeg i baljen med gode til meget gode resultater.
Fungia Altid oppustet
Hystrix 2 cm på 4 mdr.
Montipora "plade" lige fået den så kan ikke fortælle så meget om den endnu, men den står pænt.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Hold da fast, de er rigtig fede! Der er masser at vælge imellem kan jeg se! Kan man holde dem uden at skulle tilsætte sporstoffer? Her tænker jeg især på Fungia, Caulastrea, Ricordea og Eupfyllia?
Nu kan jeg jo se at du har lidt ekstra gear, Thomas
Mange tak for de gode svar! Nu skal jeg bare have tålmodigheden til at mit akvarie skal modnes ordentligt, men heldigvis har mine værdier været stabile og gode, det sidste stykke tid, og kalkalgerne blomstrer lystigt
Nu kan jeg jo se at du har lidt ekstra gear, Thomas

Mange tak for de gode svar! Nu skal jeg bare have tålmodigheden til at mit akvarie skal modnes ordentligt, men heldigvis har mine værdier været stabile og gode, det sidste stykke tid, og kalkalgerne blomstrer lystigt

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
ja hvis du sørger for at lave nogen vandskift kan du nok undvære sporstoffer, mange bruger det slet ikke. Men det er nu ikke specielt svær lige at hælde lidt i skulle det vise sig at være nødvendigt.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
nej det er selvfølgelig rigtigt nok. Det var også bare, hvis det var lidt "risky" at have dem i et RSM uden den store teknik, så ville jeg hellere fravælge dem, og få nogle jeg var sikre på kunne overleve der. Men har ikke som sådan noget imod at skulle bruge sporstoffer.
Tak for svaret
Tak for svaret
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
hehe det er nu ikke det store jeg har ekstra.
UV-filteret køre ikke og det har det ikke gjordt i ca 1 år nu.
Nitrat filteret køre på meget lavt blus.
og aktivkul og rowaphos er kun for at fjerne uønskede ting i vandet.
bruger dog også osmosevand og sporestoffer fra Easylife. men er ved at gå over til Salifert
men dem du selv skriver kan du næsten med sikkerhed holde.
men held og lykke med dit akvarie og kommende koraller og beboere.
UV-filteret køre ikke og det har det ikke gjordt i ca 1 år nu.
Nitrat filteret køre på meget lavt blus.
og aktivkul og rowaphos er kun for at fjerne uønskede ting i vandet.
bruger dog også osmosevand og sporestoffer fra Easylife. men er ved at gå over til Salifert
men dem du selv skriver kan du næsten med sikkerhed holde.
men held og lykke med dit akvarie og kommende koraller og beboere.

Mvh. Kia og Thomas
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Tak skal du have
glæder mig til at indsætte beboerne !

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og dem har ud i et RSM???Thomas skrev:Jeg kan anbefale følgende stenkoraller.
Fungia Altid oppustet
Hystrix 2 cm på 4 mdr.
Jeg vil tvivle meget på at både hystix og diverse Montipora vil trives med flotte farver under dne smule lys som er til råde i et RSM
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
Ja dem har jeg faktisk i vores RSM.
Hystrixen mistede lidt farve til at starte med da den kom i men efter 1 månede ca. begyndte den at blive klart mere pink end den var hos forhandleren og nu er den faktisk ret pink, dog ikke zeo pink.
Plade Montiporaen er købt rødbrun og har stadig den farve.
Montipora Digitata fik jeg af en kammerat og er faktisk vokset ekstremt meget, og har fået en meget mere grønbrun farve.
Men som du siger ja noget mere lys vil sikkert give nogle flere farver, men vi er godt tilfredse med hvad vi kan hive frem med de T5 rør.
Men her er lige et billede af vores akvarie, men farver kommer desværre ikke rigtig til sin ret med et compact kamera.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/W2 ... directlink
Hystrixen mistede lidt farve til at starte med da den kom i men efter 1 månede ca. begyndte den at blive klart mere pink end den var hos forhandleren og nu er den faktisk ret pink, dog ikke zeo pink.
Plade Montiporaen er købt rødbrun og har stadig den farve.
Montipora Digitata fik jeg af en kammerat og er faktisk vokset ekstremt meget, og har fået en meget mere grønbrun farve.
Men som du siger ja noget mere lys vil sikkert give nogle flere farver, men vi er godt tilfredse med hvad vi kan hive frem med de T5 rør.
Men her er lige et billede af vores akvarie, men farver kommer desværre ikke rigtig til sin ret med et compact kamera.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/W2 ... directlink
Mvh. Kia og Thomas
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den rødbrune Montipora, skal formentligt blive rødlilla. Men har dog en tendens til at tabe farven når den håndteres. Farven kommer dog igen.
en Montipora digitata skal være flaskegrøn eller lysere. Er det i den onrange afdeling, skal den være i en tone af lys terracota til orangebrun.
Hvis den digitata du har får mere lys bliver den nok mørkegrøn.
en Montipora digitata skal være flaskegrøn eller lysere. Er det i den onrange afdeling, skal den være i en tone af lys terracota til orangebrun.
Hvis den digitata du har får mere lys bliver den nok mørkegrøn.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
men ja de ville blive pænere med noget mere lys, det er bare lidt svært at udbygge på et RSM, desværre. men det må kommer med en større balje engang om et par år eller tre.
men mange tak for hjælpen men hvad for nogle farver de rigtigt skal have.
men mange tak for hjælpen men hvad for nogle farver de rigtigt skal have.

Mvh. Kia og Thomas