Aqua Medic saltmåler (flyder)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikael R
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Århus

Aqua Medic saltmåler (flyder)

Indlæg af Mikael R »

Har en kammerat der har købt et refraktometer til måling af salt-indholdet i vandet.
Dette viste, at hans 'flydere' viste væsentligt forkert.
For sjov lod jeg ham teste mit saltvand - og MINSANTEN :embarassed: :shock: om ikke også mit salt-indhold var forkert i niveau.

Min Aqua Medic 'flyder' viser 1.022.
Men i virkeligheden er saltindholdet 1.028.

Her har man gået og troet at saltindholdet var iorden, og så viser det sig at det er noget skod. :BA :G

Hvad er meningen med at markedføre sådan noget elendigt bras ?
Man kan ligeså godt bruge en træ-pind, som det skod-lort af en måler.
Det er jo helt hen i vejret.

Er jeg den eneste der føler sig SNYDT? :shifty:
Billede
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Aqua Medic saltmåler (flyder)

Indlæg af William Jr »

Det gælder desværre ikke kun for AM, men er et problem med flyderne gennerelt! Et refractiometer er klart at anbefale...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Mange andre incl. mig selv har haft præcis samme problem. Der er ikke særlig mange af de flydere, som er til at regne med!
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Ja selvfølgeligt er et refratomenter at anbefale, såfremt denne er kaliberet ordenligt.

Vi har lavet en test med 8 helt nye flyder fra aquamedic og de viste optil 1,022 og 1,023 / 1,023½ forkert af hinanden. men at de lige frem viser 0,006 forkert iflg. en refragtometer, kunne måske tyde på at den refratometer ikke er 100 % ordenligt kaliberet.

Jeg har selv prøvet at sætte min lid til en refragtometer som ikke stemte 100 % overens med andre testsæt og det viste sig da også at refragtometeret ikke var ordenligt kaliberet, selv om denne var kaliberet ved 20 Grader varmt destilleret vand
Senest rettet af ronny.w tors 22. jan 2009 19:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Mikael R skrev:Har en kammerat der har købt et refraktometer til måling af salt-indholdet i vandet.
Dette viste, at hans 'flydere' viste væsentligt forkert.
For sjov lod jeg ham teste mit saltvand - og MINSANTEN :embarassed: :shock: om ikke også mit salt-indhold var forkert i niveau.

Min Aqua Medic 'flyder' viser 1.022.
Men i virkeligheden er saltindholdet 1.028.

Her har man gået og troet at saltindholdet var iorden, og så viser det sig at det er noget skod. :BA :G

Hvad er meningen med at markedføre sådan noget elendigt bras ?
Man kan ligeså godt bruge en træ-pind, som det skod-lort af en måler.
Det er jo helt hen i vejret.

Er jeg den eneste der føler sig SNYDT? :shifty:

har i husket at tage højde for at en flyder er kalibreret til en bestemt temperatur, og er i sikre på at refraktometret er kalibreret korrekt, der er flere ting der spiller ind, men jeg er selv tilhænger af refraktometret, men det skal være kalibreret korrekt, og den anvisning der står i mange af vejledningerne duer ikke rigtig

men du kan læse lidt mere om det her http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Brian: Hvad er det så der duer? Man kan vel bare dryppe de 3 dråber destilleret vand på ved en rumtemperatur i 20'erne, og så kalibrere derefter, kan man ikk?
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Håber det er i orden at jeg bryder ind i tråden med et enkelt spørgsmål. Hvem har refraktormetre på lager af forhandlere? Synes ikke jeg kan finde dem nogen steder i DK.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Olsen skrev:Brian: Hvad er det så der duer? Man kan vel bare dryppe de 3 dråber destilleret vand på ved en rumtemperatur i 20'erne, og så kalibrere derefter, kan man ikk?
hvis du læser den artikel jeg linker til, så gælder det for de mest alm. refraktometre at de skal kalibreres i det område de skal bruges. du kan evt købe en kalibreringsvædske til formålet, eller lave en der er målt med en kvalitetsflyder ved den korekte temperatur, jeg har valgt det sidste, og så sørger jeg for at saliniteten ligger samme sted hver gang jeg måler. men jeg har da overvejet at anskaffe en rigtig kalibreringsvæske til formålet... engang ved lejlighed
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

skod skrev:Håber det er i orden at jeg bryder ind i tråden med et enkelt spørgsmål. Hvem har refraktormetre på lager af forhandlere? Synes ikke jeg kan finde dem nogen steder i DK.

http://www.korallen.dk/product.asp?product=1570
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Takker Ronny.W
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg ville stole mere på flyderen end refractometeret. Mange af de billige hobbyrefractometre der er på markedet er upålidelige og kan kun bruges hvis de er kalibreret med vædske omkring det område der skal bruges.
Jan fra Saltvandfyn har lige været hos De Jong i Holland og der siger de at de ikke kan bruge refractometer, men bruger præcisionsflyder (60 cm lang).
Mit refraktometer som er kalibreret efter brugsanvisningen viser 1.030, jeg har så målt med 2 flydere og Red Sea´s med viser og disse 3 viser mellem 1.021 og 1.022....så mit refractometer er lagt på hylden.
Mit råd er at du ikke skal lave større ændringer før du har fået vished for at dit refraktometer viser korrekt.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har en AquaMedic flyder og jeg vil ikke bytte den for et refraktometer eller noget andet som skal kalibreres.. Flyderen er meget nem og hurtig at bruge.
Har nu brugt den i 1½ år uden problemer..

/Henrik
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Vil også lige blande mig :T

Vi har igennem næsten 2 år nu brugt en Red sea "flyder" altså den med viser, men kom til at tænke på at den nemt kommer til at vise forkert hvis der bare sidder en lille microbobbel på den.
Men den har virket upåklageligt, dog skulle man bare lige være opmærksom på at få boblerner væk.
Men for at se om hvor præcis den var så købte jeg her igår en Aqua Medic flyder, bare for at se hvor enig de ville være. faktisk var de under 0,0005 o/oo fra hinanden.
om de så er præcise eller ej skal jeg ikke kunne fortælle.
Dog var jeg ikke uden vidre begejstret over kvaliteten af den AM flyder, det var ikke just til et 12 tal må man sige.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

noget af det mest afgørende er at holde en stabil salinitet inden for grænserne. Så hvis man bruger det samme måleinstrument på samme måde igen og igen og igen, så er der gode chancer for at man opnår stabilitet.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Min opfattelse af flydere er, at de ofte viser rigtigt men at skalaen ikke sidder 100% fast (Dem jeg har prøvet har skalaen være et stykke papir inden i røret).
Tror de flyder fint nok, men hvis skalaen ikke sidder fast, kan man ikke bruge den til så meget. Men prøv evt. og mål vand hos en forhandler, og sæt så en streg med en tusch på flyderen. Så kan du i hvert fald gå ud fra det!
Jeg vil dog have et refraktometer pga. det giver mig en let og hurtig udlæsning.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

AndersNT skrev:Min opfattelse af flydere er, at de ofte viser rigtigt men at skalaen ikke sidder 100% fast (Dem jeg har prøvet har skalaen være et stykke papir inden i røret).
Tror de flyder fint nok, men hvis skalaen ikke sidder fast, kan man ikke bruge den til så meget. Men prøv evt. og mål vand hos en forhandler, og sæt så en streg med en tusch på flyderen. Så kan du i hvert fald gå ud fra det!
Jeg vil dog have et refraktometer pga. det giver mig en let og hurtig udlæsning.
Var selv lidt på samme vogn for 6 måneder siden, men er nu glad for jeg ikke købte et refraktometer efter at have læst om ulemperne ved det.. Især det at det skal kalibreres ind imellem.
Hvis skalaen i din flyder ikke sidder 100% fast, er det en bytter efter min mening.. Så som du selv nævner er kalibreringen af en flyder.. Dødsimpel og det er kun nødvendigt og gøre EN gang - Tror ikke vægten i flyderen kan ændre sig så meget at det giver en fejlvisning af betydning :wink: ..

/Henrik
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

prøvede for sjov at blande 10 liter vandhanevand med 330 gram salt.
Min flyder til 140 kr. som jeg købte hos en forhandler viste 1.022 og mit refraktometer viste 1.025.
Jeg brugte dryppede 3 dråber ferskvand fra hanen på refraktometeret og fandt 0-værdien.
Hvilken en af dem vil I sige viser korrekt?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Har ikke en skid forstand på saltblanding, men har ikke indtryk af at det er så simpelt:
http://www.aquaticeco.com/pages/full_wi ... l-Seawater
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Her er en lidt bedre forklaring - Også gider jeg ikke mere, hehe:
http://www.saltwaterfish.com/vb/showthread.php?t=49255
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Olsen skrev:prøvede for sjov at blande 10 liter vandhanevand med 330 gram salt.
Min flyder til 140 kr. som jeg købte hos en forhandler viste 1.022 og mit refraktometer viste 1.025.
Jeg brugte dryppede 3 dråber ferskvand fra hanen på refraktometeret og fandt 0-værdien.
Hvilken en af dem vil I sige viser korrekt?
Der står vel på din salt hvor meget der skal bruges til at ramme en given salinitet ved en given temperatur?
Brugeravatar
Mikael R
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Mikael R »

Hyldager skrev: Der står vel på din salt hvor meget der skal bruges til at ramme en given salinitet ved en given temperatur?
Æhh.... Nope!
Der står intet på mit Reef Salt.
Der står et blandingsforhold: 25 kg/750 liter
Man HVA' FANØ man lige ender op med, ved at pladre vand og salt sammen 25/750 ved jeg ikke.

Men så kom jeg til at se på spanden med salt, og på bunden af etiketten: Aqua Medic :embarassed: :BA
Åh-nej .... Dem med Skod-flyderen :wc:

25 kg / 750 liter betyder vel noget i retning af 1.014 - 1.043 , eller noget :dizzy: Aqua Midt imellem cirka noget :G
Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

skod skrev:Håber det er i orden at jeg bryder ind i tråden med et enkelt spørgsmål. Hvem har refraktormetre på lager af forhandlere? Synes ikke jeg kan finde dem nogen steder i DK.
ebay.de - der er mange !

Søg på refraktometer salz
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Mikael R skrev:
Hyldager skrev: Der står vel på din salt hvor meget der skal bruges til at ramme en given salinitet ved en given temperatur?
Æhh.... Nope!
Der står intet på mit Reef Salt.
Der står et blandingsforhold: 25 kg/750 liter
Man HVA' FANØ man lige ender op med, ved at pladre vand og salt sammen 25/750 ved jeg ikke.

Men så kom jeg til at se på spanden med salt, og på bunden af etiketten: Aqua Medic :embarassed: :BA
Åh-nej .... Dem med Skod-flyderen :wc:

25 kg / 750 liter betyder vel noget i retning af 1.014 - 1.043 , eller noget :dizzy: Aqua Midt imellem cirka noget :G
Min AquaMedic flyder fungere fint og har gjort det lige siden jeg startede mit første saltvandsakvarie... Også er prisen noget lavere end et refraktometer som skal kalibreres før man kan stole på det... :P
Slæb din AquaMedic flyder med hen til den nærmeste saltvandsbiks og prøv den der.. Han burde have check på sit saltindhold..
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg er mere til refraktometer, der får man et hurtigt, nemt og præcist svar. Og mht kalibrering er det noget man kun behøver at gøre hvert ½-1 år og gøres på 5 min (jeg har endda aldrig oplevet det var nødvendigt når jeg har gjort det)

De kan fåes rigtig billigt på Ebay.de

Om du vælger den ene eller den anden type er de begge så præcise som de behøver at være, så ingen grund til at bekymre sig om det.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
ringsborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8320 Mårslet
Geografisk sted: Århus syd
Kontakt:

Indlæg af ringsborg »

Nu må jeg altså
jeg har i to år brugt en flydevægt og to stk. digitale TDS/Saltmeter holdt en værdi på 1,023 troede jeg men havde også problemer med at holde liv i koraller. fik så at vide at mit saltindhold skulle op på 1,025 så fyldte mere salt i og kom på 1,024 så går det helt galt og brander næsten alle mine koraller
jeg får målt midt vand med et Refraktometer og hold fast 1,034 der efter køber jeg et Refraktometer og og får salt indholdet ned og nu er hele akvariet mere afslappet
MVH:
Bjarne Ringsborg

ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"