Knald på Nitrit og Nitrat!

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Knald på Nitrit og Nitrat!

Indlæg af thyme »

Han$en skrev:
Olsen skrev:måske du skulle prøve at fodre halvt så meget som du gør. Fx. i et par uger. Det er trods alt det vi tilsætter akvariet der omdannes til skidt og møj. Fiskene skal nok klare sig.
Jeg fodre kun hver 2. dag, og ikke mere end klovnene kan tage på 1½min max..

På den måde har jeg erfaret at de napper til alger, og alt muligt andet spiseligt :)
øhh det lyder da også på mig som om du overfodrer. De behøver max at fodre klovne én gang om dagen, og den fodring skal ikke være med mere end fiskene kan spise på ca. 30 sek. Du fodrer ihvertfald hvad der svarer til 6x den mængde jeg fodrer. Og mine fisk er da godt er bestemt ikke underernærede;)

Det er fint at fodre 2x men så kun hvad de tager på 15 sek hver gang.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

-> Thyme - han skrev at han fodrede hver 2. dag, ikke to gange om dagen ;)

Men er ellers helt enig - den mængde jeg fodrer er også væk på omkring de 30 sek. og ingen af mine fisk sulter :)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

ahh ok, ja det hjælper selvfølgelig :D
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

ved sukker og vodka virker, kan ikke huske den nøjagtig "kemi" bagved, men husk at starte med lave doseringer. Jeg startede med en halv teske fuld den første dag, en hel næste dag og en halv på tredje dagen. Så stoppede jeg og lod systemet klare resten.
Tror nu heller ikke det er unaturligt at have nitrat i baljen, problemet er snare nitritten og ammonia
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Mine erfaringer gennem ferskvand i 8 år siger mig at nitrat er umuligt at undgå - Og der er jo både i salt og fersk flere organismer, og former for plante/algevækst der netop lever af nitrat, såsom Caulerpa osv..

Nitrit og amonia har du ret i, det er jo også det der går hen og bunder ud i nitrat med tiden, som så med en ordentlig cyklus bliver optaget af andet i vandet.

Problemet er bare når det sker som for mig, at det går helt amok :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Tjaa ikke fordi jeg kun vil lave "lidt grin" med nogle af de argumenter som har været fremme.

1 kubikmeter vand koster i Hadsund ca. 25,- Med brug af et rimeligt godt osmoseanlæg, så kan ca 60%anvendes, så bliver det pr. osmoseliter kr. Jeg regner mig frem til at det er ca. 15 ører pr. liter.

Hvad i saltvandsverdenen er biligere ??????????

Skift noget vand og forsøg at få dine værdier på plads.

Dernæst er der grundlæggende noget galt med den måde du køre dit akvarium på. Der er ikke basis for nitrit i et akvarium, som er kørt ind. Altså har du et nedbrydningsproblem, som ikke er på plads.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Det ændre dog stadig ikke på om jeg vil bruge et osmose anlæg eller ej.. ;)

Om det så kun er 25,- pr kubikmeter - I don't care.. Så dropper jeg bare at holde saltvand istedet.. Jeg kan ikke se nogen grund til at spilde 50-60% af det vand der skal laves til et akvarie.. Og mit liv vil ikke blive tomt uden et akvarie ;)

Yderligere, så er der utrolig mange andre der kan køre et saltvands akvarie uden, og så kan jeg nok også, hvis ellers jeg havde kørt tingene 100% efter bogen - Hvilket så også kan læses at jeg ikke har gjort ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Der er rigtigt at der er manger der kan køre uden osmosevand, ikke incl mig selv der er ingen nitrat, men masser af silicat.

Det kommer helt an på hvordan ens ledningsvand er.
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg ved ihvertfald at mit vand her i Farum ikke indeholder nitrat eller silicat, og umiddlbart vil jeg mene det er passende..

Mit RSM kørte uden vandskift, og med hanevand også, og 14kg sten i 4mdr uden nitrit og amonia kunne måles, med masser af liv i. Og nitraten lå på ca 0.01
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Så lyder det jo til at dit vand er udemærket. Så har problemet jo nok lagt i belastningen/filtreringsevnen.

Men mål ledningsvandet jævnligt, det er langt fra sikkert du får vand fra den samme kilde hele tiden
VH
Brian Thyme
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:Det ændre dog stadig ikke på om jeg vil bruge et osmose anlæg eller ej.. ;)

Om det så kun er 25,- pr kubikmeter - I don't care.. Så dropper jeg bare at holde saltvand istedet.. Jeg kan ikke se nogen grund til at spilde 50-60% af det vand der skal laves til et akvarie.. Og mit liv vil ikke blive tomt uden et akvarie ;)

Yderligere, så er der utrolig mange andre der kan køre et saltvands akvarie uden, og så kan jeg nok også, hvis ellers jeg havde kørt tingene 100% efter bogen - Hvilket så også kan læses at jeg ikke har gjort ;)

Det vand som løber forbi osmoseanlægget, er ikke "spildevand" det er helt almindeligt postevand, som kan bruges til alt muligt andet ,incl. at drikke.

Det kan godt være at der er "utroligt mange" som kan køre et saltvandakvarie uden osmoseanlæg, bare ikke i Nordsjælland. Mange af jyderne har det, som de hælder på flaske og sælger som kildevand, i hanerne, og så er det klart at de ikke har det store behov for et osmoseanlæg.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Når alt kommer til alt, handler det så ikke primært om, at det lille JJ simpelthen bare ikke er stabilt nok? At skummeren er for ringe, og mængden af rigtige sten (keramikken tæller ikke) slet ikke er høj nok. Samtidig med der slet ikke udføres en aggressiv nok holdning til vandskifte.

At skifte 3% vand om ugen vil jo kun reducere affaldsstoffer med 3% om ugen. Hvis det var mig, tror jeg at jeg ville skifte 8-10 liter om ugen.

Hvis et nano skal køre effektivt så kræves der en super skummer og aggressiv holdning til vandskifter.

På mine 45 liters nano'er har jeg kørt med skummere der fra fabrikanten er ratet til 200 liter og med et rigtigt overløb med 600-1000 liters returpumpe og med rigeligt med levende sten. dvs. alt er grunlæggende blevet gjort ligesom på et stort akvarie. det har kørt ganske stabilt.

At JJ "himself" måske kan holde det lille stabilt er bestemt ikke ensbetydende med at alle kan.

På et tidspunkt snakkede jeg med en som var blevet frabedt af JJ om at diskutere hans nanoer her på boardet, hvorfor mon?

Vedr. osmosevand, så mener jeg bestemt at det er en absolut nødvendighed på et nano, der er jo masse af andre ting i vandet end nitrat - og et nano er i kraft af den reducerede mængde vand, meget mere følsomt for alverdens ulykker som store akvarier er i stand til at buffer sig selv ud af.

/Erik
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:
Han$en skrev:Det ændre dog stadig ikke på om jeg vil bruge et osmose anlæg eller ej.. ;)

Det vand som løber forbi osmoseanlægget, er ikke "spildevand" det er helt almindeligt postevand, som kan bruges til alt muligt andet ,incl. at drikke.
quote]

Hvor sagde jeg at det var spildevand? Jeg sagde at der er vandspild - 50/60% af vandet ryger jo direkte i afløbet ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jamen det som jeg så siger, er at du kan bruge det vand til 1000 andre ting.
Hvis det er fordi du ikke vil bruge de få kroner som vandet koster, så er det nok ikke den helt rigtige hobby du har kastet dig over.
Når 1000 liter vand koster f.eks 30 kroner, og 50 % går tabt. Og du måske bruger 10 liter om ugen til et vandskifte. Så kommer du altså meget langt med de 500 liter.

Det virker som om du fuldstændigt har lukket af for muligheden for at bruge et osmose anlæg, trods af at stort set alle siger at det er vejen frem.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Jamen det som jeg så siger, er at du kan bruge det vand til 1000 andre ting.
Hvis det er fordi du ikke vil bruge de få kroner som vandet koster, så er det nok ikke den helt rigtige hobby du har kastet dig over.
Når 1000 liter vand koster f.eks 30 kroner, og 50 % går tabt. Og du måske bruger 10 liter om ugen til et vandskifte. Så kommer du altså meget langt med de 500 liter.

Det virker som om du fuldstændigt har lukket af for muligheden for at bruge et osmose anlæg, trods af at stort set alle siger at det er vejen frem.
Som sagt - Viser det sig at jeg slet ikke kan køre et saltvands akvarie uden brug af osmose anlæg, så er det bare ikke saltvands akvarie jeg skal have.

Jeg gider ikke bruge penge på osmose anlæg, se på et kæmpe vandspild, og bruge tid på at et osmoseanlæg laver X antal liter i døgnet..

Så vil jeg hellere finde noget andet at bruge mine hobby-penge på.. Og hvad andre mener om det, er så ikke mit problem, men det er min holdning.

Jeg kan sagtens leve uden :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Han$en skrev:Jeg gider ikke bruge penge på osmose anlæg, se på et kæmpe vandspild, og bruge tid på at et osmoseanlæg laver X antal liter i døgnet..
Der findes da bestemt alternativer til osmoseanlæg, jeg kørte mit kontor nano via en totalafsalter (det man i daglig tale kalder et silikatfilter). En doseingspumpe (Aqua Medic SP3000) som osmolator pumpe og så blot en dunk med almindeligt hanevand. Doseringspumpen kører så langsomt at vandet bliver total afsaltet inden det når akvariet og resutlatet er lige som med et osmoseanlæg (incl. silikat filter). Det kørte i Københavns kommune og der var aldrig problemer.

Billede

Downsiden er selvfølgelig at der kræves en pose harpiks om året (ca. 100 kr fra tyskland) og en osmolator+doseringspumpe.

Så både driftsmidler og anskaffelse er ca. ens i kr/øre.

Men selv om du ikke vil høre det, så er listen over folk der betragter osmoseanlægget som en af deres allerbedste anskaffelser meget lang.

/Erik
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Grunden til at jeg ikke gider al den slags, både af den ene og anden metode, er at jeg bor med kæresten på 20kvm - Jeg har hverken lyst eller plads til at lege med den ene eller anden form for "rengøring" af hanevandet..

Derfor - Kan jeg ikke komme uden om det, så er det bare ikke saltvand jeg skal have :)

Hvad jeg dog ikke kan forstå, er at jeg fra flere forskellige skal have store foredrag om hvorvidt Osmose vand er bedre end alt andet..

Muligt det kun er for at hjælpe, men jeg har gjort opmærksom på at det ikke bliver aktuelt nogen sinde i mit liv, og det er heller ikke min mangel på et Osmose anlæg der er skyld i at mine perfekte vandværdier i starten blev noget rigtigt møg..

Det har jeg jo selv svaret på tidligere, var fordi jeg gik alt for hurtigt frem, og ikke kunne nå at redde :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"