Hej.
Bare lige for at svare lidt her, så fik jeg testet for kobber i vandet i går aftes, med et proff. testsæt, og der var absolut intet kobber at spore, heldigvis.

Kan dog ikke sige om der skulle være så lille en mængde, at den ikke kan spores, selv med et super godt testsæt.? Men der var imidlertid ikke noget målbart. Og det var jeg meget glad for.

Man kan vel så også sige, at jeg så også har "tilført" det i en meget lille mængde, da der jo ikke var tale om en "hel kasse skruer", men en enkelt skrue, der dog havde siddet der i længere tid.....
Men jeg skal så også samtidig sige, at det heldigvis kun er nogle enkelte
koraller der ikke har det så godt, og måske dør, og en af dem har vist sig, ikke at være skadet af vandet, men af noget der "bor" i den..? dette skal jeg lige have nakket med noget saltsyre.
Så jeg krydser fingre og tæer, og regner med, at trods jeg ikke har målt for øvrige metalting, så er det helt sikkert, at f.eks jern i akvarievandet i den lille mængde, samt evt. andre metalarter og andet "godt", med sikkerhed almindeligvis også forekommer i vores ledningsvand, som flere mennesker jo trygt fylder i deres akvarier udelukkende, uden at deres
koraller lider den visse død eller tager skade, og som en anden her skrev og påviste, efterfylder man også med tungmetaller, dog i begrænsede mængder, i form af sporestofferne.
Så måske har jeg bare været heldig, med denne messing skrue, at den ikke har fået afgivet noget kobber til vandet, som jo skulle være det allerværste, og det kan jo være det pludselig viser sig, det måske slet ikke var den skrue der var skyld i det hele? - Hvem ved?
Men den skrue jeg har isat nu, som forhåbentlig kun skal være midlertidig, er som skrevet lavet til saltvandsformål og udendørs brug. Så jeg vil ikke tro der skulle være så meget at frygte nu ? Den skal jo ikke sidde der i de næste 20 år...
Så efter en meget grundig rengøring af pumpen i går, skift af skruen, samt
test af vandet, vil jeg så sætte mit fosfat filter til, og køre med aktivt kul, for en sikkerheds skyld i en periode. Desuden vil jeg få købt nogle sporestoffer, for den slags har jeg aldrig brugt, men måske er det det jeg skal benytte fremover, hvis jeg vil holde liv i stenkorallerne for fremtiden. (Dette råd har i hvertfald fået af en fagkyndig). Overvejer også en doseringsmaskine, hvilket også ville hjælpe mig med stabil doseing af sporestofferne og gøre det hele mere stabilt.
I øvrigt var min fosfat på 0 ppm, som den har været længe. Det overrasker mig faktisk hver gang jeg måler, da jeg ikke bruger/har brugt noget som helst for at holde det nede?. Men fedt er det da.

Mine bobbelalger er også forsvundet forbløffende hurtigt, siden jeg fik mit Boom for ca. 1 mdr. siden, og tror nu ikke at den
foxface jeg købte til formålet kan have udryddet dem så hurtigt alene.? SÅ effektiv har den heller ikke været.

Så hvem ved.....måske har kan det være noget fra skruen også haft en betydning her.?
(måske skulle rådet til folk med bobbelalge epidemi være : Indkøb en lille kasse messingskruer, smid dem i, og lad dem ligge en uge til 14 dage, så vil problemet være løst og bobbelalgerne vil forsvinde på kort tid).... he he...

Nej, Det var blot en Joke.

Men noget har i hvertfald afhjulpet det, så jeg ikke behøvede/eller nåede ikke at få det medikament jeg gik og ventede på, som jeg havde bestilt til afhjælpning af problemet.?
Så det er jeg da glad for i det mindste.
Nu håber jeg så bare jeg kan redde de
koraller jeg har, og få tingene ordentlig i balance igen.
Mvh Kim.