Nitrat gået fra ca. 5 til 100 ppm på få måneder
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Nitrat gået fra ca. 5 til 100 ppm på få måneder
Jeg har to klovne og 3 damsler i 113l, plus invertebrater og koraller. Jeg fodre kun hver anden dag og med meget lidt. Værdier er steget selvom jeg har fået symbiont i filteret. P.g.a. støj kører skummeren kun om natten, men det gjorde den også i starten. Hvad kan være galt?
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Nitrat gået fra ca. 5 til 100 ppm på få måneder
Hvor længe har akvariet kørt??
Kan der ligge døde fisk i det??
Hvor meget cirkulation har du i akvariet??
Hvilken skummer er det?? (og at skumme om natten kun er heller ikke nok...)
Kan der ligge døde fisk i det??
Hvor meget cirkulation har du i akvariet??
Hvilken skummer er det?? (og at skumme om natten kun er heller ikke nok...)
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Hvor mange LS har du i?
Hvor ofte har du målt, altså har du en ide om det er steget fra den ene dag til den anden, eller støt og roligt?
Har du sump på?
Hvor ofte har du målt, altså har du en ide om det er steget fra den ene dag til den anden, eller støt og roligt?
Har du sump på?
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg kan lige forsætte rækken af spørgsmål 
Laver du vandskift med osmose vand?
Bruger du osmosevand til efterfyldning af fordampet vand?

Laver du vandskift med osmose vand?
Bruger du osmosevand til efterfyldning af fordampet vand?
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Det er et 113 l Shin mao akvarie med en pumpe der hører til 150 l modellen. Der kan selvfølgelig være områder bag nogle sten med begrænset cirkulation, men det bør vel ikke give problemer med nitraten, da en høj nitrat jo viser at den aerobe kvælstof omdannelse fungere (alle andre værdier er fine). Skummeren ved jeg ikke meget om, men den fulgte med akvariet, men som sagt kørte den også kun om natten i starten uden problemer, og der er jo flere der kører uden skummer med mere belastning. Akvariet har kørt i ca. 5 måneder, men sten, bundlag og vand var indkørt. Fisk og koraller ser ud til at have det godt, men der er dog en del grønne trådalger, hvilket der også har været i lang tid. Der forsvandt en fisk og en reje for et par månder siden (jeg er den heldige ejer af maris reje), men de kan være et problem nu. Men jeg ved at stenene er fulde af liv, så der kan selvfølgelig godt ligge en død krabbe et eller andet sted, det er den forklaring jeg selv hælder mest til.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tror mere du bare skal igang med at køre skummer 24/7
der ud over hvad vand bruger du? hvis du bruger vandhane vand, har du så målt dit vand der?
der ud over hvad vand bruger du? hvis du bruger vandhane vand, har du så målt dit vand der?
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg bruger vandhane vand men har ikke målt på det, men det vil jeg da prøve. Jeg måler ikke så tit, men der er sket en stigning fra 10 til 100 på maks en måned, efter at det havde ligget mellem 2-7 i lang tid.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Det tyder på at du måler dine værdier meget sjældent, da en så høj stigning ville have råbt vagt i gevær, såfremt du kontunerligt havde målt dine værdier.
Så lille et akvarium skal kører 24/7 med skummer
Så lille et akvarium skal kører 24/7 med skummer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og hvis det er fordi skummeren larmer, så må du enten vende dig til støjen eller finde en anden og bedre skummer.
Du kryber også uden om at fortælle hvor meget cirkulation du har akvariet.
Vandhanevand indeholder som regel nitrat, og når vand fordamper, bliver nitraten tilbage, og nyt vand indeholdende nitrat tilsættes.
Det vil blot blive mere og mere end bombe du har stående.
Et ordenligt vandskifte med osmosevand vil være vejen frem, sammenholdt med 24/7 skummning afvandet. Og fordampet vand erstattes med osmosevand.
Vandhanevand indeholder som regel nitrat, og når vand fordamper, bliver nitraten tilbage, og nyt vand indeholdende nitrat tilsættes.
Et ordenligt vandskifte med osmosevand vil være vejen frem, sammenholdt med 24/7 skummning afvandet. Og fordampet vand erstattes med osmosevand.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg kryber ikke uden om, men jeg ved det ikke. Men da det er en pumpe der høre til en større model må det være rigeligt. Jeg ved godt at hvis man er rigtig saltvandsakvarist så skal man køre med 800 x akvarie volumen/sec men den tror jeg ikke helt på. I hvert fald ikke som forklaring på mine problemer, da jeg som skrevet har kørt med samme pumpe hele tiden og problemerne først er kommet inden for den seneste måned. Desunden betyder høj nitrat jo at den aerobe neddbrydning kører fint, da jeg ikke har nitrit, så mere cirkulation kan næppe være løsningen.Carsten skrev:Og hvis det er fordi skummeren larmer, så må du enten vende dig til støjen eller finde en anden og bedre skummer.
Jeg har ca 10-12 kg sten plus symbiont filteret.
I starten målte jeg selvfølgelig ofte, men værdierne var utroligt stabile og fine, derfor har jeg sidenhen kun mål en gang pr måned. Efter de høje nitratværdier kom har jeg selvfølgelig målt en masse igen, men det viser jo kun at der er problemer, det løser dem ikke.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Osmose vand tror jeg at jeg holder mig fra, pga. af udgifter til strøm og vand. Desuden ved jeg at rigtig mange klare sig fint med vandhanevand, og får problemer hvis de prøver med osmosevand. Med mindre at nitratindholdet i mit hanevand er steget drastisk, kan det vel heller ikke forklare den pludslige stigning. Men jeg vil dog prøve at teste det i aften.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det kan da godt være at din aerobe nedbrydning virker fint.. Men din nitrat værdi er jo helt i skoven.. Så hvad hjælper det? Hvis du selv mener der ligger et dødt dyr et eller andet sted og du ikke kan finde det. Så må vandskifte være vejen frem.
Ting der kan give øget nitrat:
- Døde dyr
- Beskide filtersvampe
- Vandhane vand (I kbh bliver vandhane vandet blandet fra forskellige værker.. Ergo kan værdierne svinge alt efter hvilket værk der levere mest ( http://www.ke.dk/portal/page/portal/Pri ... t?page=207 )
- Snavs der over tid samler sig i og på stenene og i bundlaget (ofte pga "døde" zoner med for lidt cirkulation)
- Overfodring
- For dårlig afskumning
- Døde dyr
- Beskide filtersvampe
- Vandhane vand (I kbh bliver vandhane vandet blandet fra forskellige værker.. Ergo kan værdierne svinge alt efter hvilket værk der levere mest ( http://www.ke.dk/portal/page/portal/Pri ... t?page=207 )
- Snavs der over tid samler sig i og på stenene og i bundlaget (ofte pga "døde" zoner med for lidt cirkulation)
- Overfodring
- For dårlig afskumning
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg er helt enig, derfor skriver jeg også, at det nok ikke er fordi jeg har for lidt cirkulation. Jeg må jo også bare fortsætte med vandskift, og hvis det ikke snart begynder at falde, må jeg købe en ny skummer.Musiker skrev:Det kan da godt være at din aerobe nedbrydning virker fint.. Men din nitrat værdi er jo helt i skoven.. Så hvad hjælper det? Hvis du selv mener der ligger et dødt dyr et eller andet sted og du ikke kan finde det. Så må vandskifte være vejen frem.
- Døde dyr
- Beskide filtersvampe
- Overfodring
- For dårlig afskumning
Hvordan kan døde zoner give nitrat?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Hvis du er enig hvordan kan du så fortsat mene, at døde zoner ikke kan give øget nitrat?
Hvis din skummer virker fint, så er der jo ingen grund til at skifte den, bare du lader den køre 24/7.
Du skriver at den kun kører om natten, og at den også kun gjorde det i starten. Selvom værdierne var gode der, kan der jo godt være sket en ophobning af skidt på stenene / bag stenene, pga. for dårlig cirkulation som så gennem den sidste måned har øget din nitrat.
Jeg har haft et shin Mao akvarie (86L) der fungerede skummeren upåklageligt, men den larmer meget.
I mit 86L var der _SLET_ ikke cirkulation nok, der satte jeg en pumpe ned som gav 1000 L/t ekstra.
Når vandet kun strømmer fra et punkt får du, efter min mening, ikke en rigtig god cirkulation pga. strømmen bliver "spiral formet". Hvis der er døde områder, vil strømningen dermed aldrig ændre sig, men bare fortsætte grundet den ens strømning.
Husk at du skal indstille din skummer så vandstanden er korrekt.
Hvis din skummer virker fint, så er der jo ingen grund til at skifte den, bare du lader den køre 24/7.
Du skriver at den kun kører om natten, og at den også kun gjorde det i starten. Selvom værdierne var gode der, kan der jo godt være sket en ophobning af skidt på stenene / bag stenene, pga. for dårlig cirkulation som så gennem den sidste måned har øget din nitrat.
Jeg har haft et shin Mao akvarie (86L) der fungerede skummeren upåklageligt, men den larmer meget.
I mit 86L var der _SLET_ ikke cirkulation nok, der satte jeg en pumpe ned som gav 1000 L/t ekstra.
Når vandet kun strømmer fra et punkt får du, efter min mening, ikke en rigtig god cirkulation pga. strømmen bliver "spiral formet". Hvis der er døde områder, vil strømningen dermed aldrig ændre sig, men bare fortsætte grundet den ens strømning.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg sagde ikke at døde zoner ikke kan give nitrat, jeg spurgte bare hvordan, og tak forklaringen, det kan da godt være at jeg skal have en ekstra pumpe. Men hvis man får et pludslig stigning i nitrat p.g.a. af døde zoner, må det jo betyde at zonen ikke længere er død, ellers ville nitraten vel ikke komme ud i resten af akvariet så den kan måles. Der er jo også døde zoner inde i de levende sten, ellers kunne de jo ikke omsætte NO3 til N2 så kan det virkeligt betyde så meget?AndersNT skrev:Hvis du er enig hvordan kan du så fortsat mene, at døde zoner ikke kan give øget nitrat?
Nej jeg var slet ikke klar over at skummeren kan indstilles så det passer med vandstand, hvordan?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Odense
Heldigvis bliver NO3 ikke omsat til NO2 inde i stenene

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
@Leif der blev vist også skrevet N2 ikke NO2
Når jeg skriver en "død" zone - Så bemærk anførselstegnene!!
Med død zone mener jeg blot at det er et område hvor vandet ikke cirkulere så kraftigt og at der dermed samles bunker af snavs. Så det har ikke noget med en anaerob zone at gøre.
Man snakker nogen gange om at ophobet snavs kan fungere som en nitrat bombe, men om det så betyder at ens nitratværdi lige pludselig eksplodere ved jeg ikke. Kunne forstille mig at hvis nogen eller noget rodede op i sådan en nitrat holdig klump snavs ville det kunne give et gevaligt hop i nitratværdien.. Måske nogle med mere erfaring kan sparke ind her?
Når jeg skriver en "død" zone - Så bemærk anførselstegnene!!
Med død zone mener jeg blot at det er et område hvor vandet ikke cirkulere så kraftigt og at der dermed samles bunker af snavs. Så det har ikke noget med en anaerob zone at gøre.
Man snakker nogen gange om at ophobet snavs kan fungere som en nitrat bombe, men om det så betyder at ens nitratværdi lige pludselig eksplodere ved jeg ikke. Kunne forstille mig at hvis nogen eller noget rodede op i sådan en nitrat holdig klump snavs ville det kunne give et gevaligt hop i nitratværdien.. Måske nogle med mere erfaring kan sparke ind her?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Hvis jeg var dig ville jeg købe en tunze 6025 til dit akvarie og sætte modsat retur pumpen. Så er du i hvertfald sikker på at du har nok + det ser flot ud når korallerne svejer i flowet.mcnats skrev:Jeg sagde ikke at døde zoner ikke kan give nitrat, jeg spurgte bare hvordan, og tak forklaringen, det kan da godt være at jeg skal have en ekstra pumpe. Men hvis man får et pludslig stigning i nitrat p.g.a. af døde zoner, må det jo betyde at zonen ikke længere er død, ellers ville nitraten vel ikke komme ud i resten af akvariet så den kan måles. Der er jo også døde zoner inde i de levende sten, ellers kunne de jo ikke omsætte NO3 til N2 så kan det virkeligt betyde så meget?AndersNT skrev:Hvis du er enig hvordan kan du så fortsat mene, at døde zoner ikke kan give øget nitrat?
Nej jeg var slet ikke klar over at skummeren kan indstilles så det passer med vandstand, hvordan?
Hvis der er døde zoner, så det som ligger og er dødt (skidt, en fisk osv.) vil jo frigive næringsstoffer.
Hvis du kigger på skummeren. Der hvor vandet forlader skummeren sidder der en lille ventil du kan indstille således, at vandstanden inde i skummeren passer.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
@Musiker
Det kan godt være at det er noget af det vi er ude i. En af de få ting jeg har ændret i denne periode er stensætningen, og det er muligt at den er blevet for kompakt. Jeg tror at jeg vil ændre den igen, og sætte en pumpe om bag stenene, og så er jeg i øvrigt på udkig efter en lydløs skummer.
@AnderNT. Tak for infoen jeg prøver lige at indstille skummerem
Jeg har lige målt nitraten i hanevandet, den er 0-2 ppm, så det kan kun være en lille del af forklaringen
Det kan godt være at det er noget af det vi er ude i. En af de få ting jeg har ændret i denne periode er stensætningen, og det er muligt at den er blevet for kompakt. Jeg tror at jeg vil ændre den igen, og sætte en pumpe om bag stenene, og så er jeg i øvrigt på udkig efter en lydløs skummer.
@AnderNT. Tak for infoen jeg prøver lige at indstille skummerem
Jeg har lige målt nitraten i hanevandet, den er 0-2 ppm, så det kan kun være en lille del af forklaringen
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Hvad med flere"folk" på rengørrings holdet. Ved ikke om det kan hjælpe.
Er det bare eller er 5 fisk meget efter 5 mdr?
Er det bare eller er 5 fisk meget efter 5 mdr?
VH dekoin alias Claus
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Det har intet med at vaere "rigtig saltvandsakvarist" at goere mere end at man kun gaar tur med hunden hvis man er "rigtig hundeejer". Dumt.mcnats skrev:Men da det er en pumpe der høre til en større model må det være rigeligt. Jeg ved godt at hvis man er rigtig saltvandsakvarist så skal man køre med 800 x akvarie volumen/sec men den tror jeg ikke helt på.
Du skal sigte efter over 30x tank volume i timen, det er for, ligesom alle andre fortaeller dig, at hvirvle lort op fra sten og bund saa det kan fanges i dine filtre og ikke ligge og gaa i forraadnelse. (Plus andre grunde som ikke er vigtige lige nu).
Du ved jo ikke om stigningen er pludselig da du kun maaler en gang om maaneden.mcnats skrev:Men hvis man får et pludslig stigning i nitrat p.g.a. af døde zoner, må det jo betyde at zonen ikke længere er død, ellers ville nitraten vel ikke komme ud i resten af akvariet så den kan måles.
Og en doed zone betyder at der ikke er nok flow til at hvirvle lort op til at blive fanget i dine filtre.
Vidste ikke helt om jeg skulle svare i denne traad da jeg nok mener den er graensende til noget der ligner en daarlig joke. Men saa maa moderatoren jo sige noget til mig hvis jeg er forkert paa den.
Men din stoerste forhindring er din logik. Den bliver du noedt til at tilsidesaette og erstatte med andres erfaring indtil du kan skifte andres erfaring ud med din egen.
Rens dit akvarie, filtre, skummer specielt da det stille staaende vand hver dag bare staar og gaar i fordaerv. Hver nat tager du og samler en masse slam i skummer huset, og saa slukker du for den.... gaet hvad der nu sker naar du taender igen.
Blaes dine sten rene med et lille powerhead og fang det lort der bliver hvirvlet op i et filter.
Skift en masse vand. Hvor meget skifter du nu?
Test dit vand oftere, nu ved du hvorfor (haaber jeg).
Men det hele kan jo ogsaa skyldes at du lytter til de forkerte..... For den saetning kunne man godt undre sig over ellers.mcnats skrev:Desuden ved jeg at rigtig mange klare sig fint med vandhanevand, og får problemer hvis de prøver med osmosevand.
Er ikke den samme type doed zone.mcnats skrev:Der er jo også døde zoner inde i de levende sten, ellers kunne de jo ikke omsætte NO3 til N2 så kan det virkeligt betyde så meget?
En doed zone i en sten betyder der er et anaerobisk miljoe der omdanner nitrat til nitrogen. Og den hastighed der sker med er ikke nok til at holde nitrat nede i dit akvarie.

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
der ud over kan vand kvaliteten altså svinge meget i byerne.. selv i aalborg er der stor forskeld på hvordan vandet er.. så få nu testet dit vand, og evt købt et osmoseanlæg, såfrem dit vandhane vand er for dårligt...
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Godt ord igen, og rolig nu. Der er bare en tendens til, inden for denne hobby, at jo mere kompliceret man gør sit akvarie jo klogere må man være, og derfor bliver man nødt til at bruge sin fornuft for at skille gode råde fra dårlige. Dette skyldes også til dels at en del af "eksperterne" på div forum er forhandlere, og derfor ønsker at sælge mest mulig teknik( info fra en anden forhandler). Hvorfor tror du jeg startede denne tråd? Hvis jeg troede at jeg kunne tænke mig ud af problmerne, havde det jo ikke været nødvendigt. Jeg var kritisk over forklarineg med de døde zober, fordi jeg ikke havde tænkt på, at det kunne betyde at slam kunne bundfælles i de områder for senere at blive frigivet, men det ved så nu, og tak for det. Jeg har fået nogle gode råd og forklaringer, derfor har jeg også skrevet at jeg vil prøve med ny stenopsætning og ekstra pumpe og ny skummer.UrbanSage skrev: Vidste ikke helt om jeg skulle svare i denne traad da jeg nok mener den er graensende til noget der ligner en daarlig joke. Men saa maa moderatoren jo sige noget til mig hvis jeg er forkert paa den.
Men din stoerste forhindring er din logik. Den bliver du noedt til at tilsidesaette og erstatte med andres erfaring indtil du kan skifte andres erfaring ud med din egen.
Der ryger heller ikke slam tilbage fra skummeren, hvis det er det du antyder.
Angående osmose vand så ved jeg at Jan fra saltvandfyn har bedst succes med at køre med vandhane vand, og jeg vil meget gerne undgå de ekstra udgifter og arbejde det indebære, bl.a. med tilsætning af de sporestoffer man fjerner.
Nå man læser diverse tråde er der rigtig mange der har flotte og velkørende akvarier, med mindre teknik og bøvl end mit eget. Dem midunder jeg men må naturligvis justere undervejs, og det er jo det jeg skal til at gøre nu.
Tak for de gode råd, jeg beklager hvis der er nogle der er blevet stødt over mit ønske om at forstå baggrunden for de råd jeg har fået.
mvh
Jonas
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du mener der er forummer hvor det er forhandlere der styrer det, blot for at sælge dyrt udstyr. Så drop det forum. Her ved jeg ihvertfald at det hænger sådan sammen.
Nu ved jeg ikke lige om jeg hælder benzin på bålet, men Jan fra saltvandfyn er måske ikke den bedste reference. Han påstår at man uden problemer kan bruge lava i akvariet, stik mod alle andre, og den artikel han referer til modsiger ham direkte.
Så prøv at finde en anden guru.
Nu ved jeg ikke lige om jeg hælder benzin på bålet, men Jan fra saltvandfyn er måske ikke den bedste reference. Han påstår at man uden problemer kan bruge lava i akvariet, stik mod alle andre, og den artikel han referer til modsiger ham direkte.
Så prøv at finde en anden guru.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg er ikke stoedt over dit oenske om bedre forstaaelse. Men du bliver ved i samme rille. De spore elementer du fjerner fra hanevand skal du slet ikke taenke paa. Det er enda foerste gang jeg har hoert det argument. Jeg lover dig at der er alle de spore elementer du skal bruge og flere til i din salt blanding.mcnats skrev:jeg beklager hvis der er nogle der er blevet stødt over mit ønske om at forstå baggrunden for de råd jeg har fået.
mvh
Jonas
Der er en eller anden der fodrer dig utrolig daarlig information. Bedste raad til dig er at starte fra bunden og laer forfra.
Jeg ved at blive traet af at laese om folks mangel paa respekt for resource der maaske ikke er her i al fremtid. Her mener jeg fisk og koraller.
Det er en skam fiskene ikke har pels. Saa kunne det vaere folk ville behandle hobbyen med en smule dybere respekt.

-
- Copepod
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5672 Broby
- Geografisk sted: Fyn
- Kontakt:
Hej Carsten, jo det gør du, IGEN -
Ballade er du god til, desværre.
Jeg havde ikke tid og lagde et link hvor du kunne læse lidt om lava, mit ene lava akvarium kører skam endnu og uden problemer - der er så delte meninger om hvor lavaen skal komme fra.
Hvor har du lige din erfaring fra.....
Jeg havde også en ret stor artikel på papir, det er den jeg brugte som reference og som jeg ville sende til dig, men det ønskede du ikke
desuden lyver du også om at du ikke har mailet med mig.
Jeg vil gerne se dine succes akvarier, min erfaring fejler vist ikke noget i den sammenligning.
Jeg satte sidst vi have en diskussion 2 akvarier op kun for din skyld, jeg ser stadigvæk frem til dit besøg, alle har kunne følge udviklingen i begge akvarier og de kører stadigvæk rigtig godt.
Mange der læser med herinde kender dem.
For at vende tilbage til tråden, så er jeg kommet med de samme ideer og løsningsmodeller i telefonen som musiker og andre i denne tråd.
Brug venligst min E-mail, hvis du vil på besøg, så finder vi en dag der passer.
Ballade er du god til, desværre.
Jeg havde ikke tid og lagde et link hvor du kunne læse lidt om lava, mit ene lava akvarium kører skam endnu og uden problemer - der er så delte meninger om hvor lavaen skal komme fra.
Hvor har du lige din erfaring fra.....

Jeg havde også en ret stor artikel på papir, det er den jeg brugte som reference og som jeg ville sende til dig, men det ønskede du ikke

desuden lyver du også om at du ikke har mailet med mig.
Jeg vil gerne se dine succes akvarier, min erfaring fejler vist ikke noget i den sammenligning.
Jeg satte sidst vi have en diskussion 2 akvarier op kun for din skyld, jeg ser stadigvæk frem til dit besøg, alle har kunne følge udviklingen i begge akvarier og de kører stadigvæk rigtig godt.
Mange der læser med herinde kender dem.
For at vende tilbage til tråden, så er jeg kommet med de samme ideer og løsningsmodeller i telefonen som musiker og andre i denne tråd.
Brug venligst min E-mail, hvis du vil på besøg, så finder vi en dag der passer.
De venligste hilsner
Jan
Jan
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg er lidt nysgerrig. Efter at laese denne saetning:saltvandfyn skrev:For at vende tilbage til tråden, så er jeg kommet med de samme ideer og løsningsmodeller i telefonen som musiker og andre i denne tråd.
Kunne jeg godt taenke mig at se hvordan du selv snakker til denne type raad?mcnats skrev:Angående osmose vand så ved jeg at Jan fra saltvandfyn har bedst succes med at køre med vandhane vand, og jeg vil meget gerne undgå de ekstra udgifter og arbejde det indebære, bl.a. med tilsætning af de sporestoffer man fjerner.
Jeg haaber naturligvis at han har misforstaaet hvad du egentligt sagde.

-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Man skal godt tænke grundigt over sine ord, der er skal ikke mig til at få folk op i det røde felt. Igen det har ikke været min mening at fornærme nogen, undskyld undskyld.UrbanSage skrev: Jeg er ikke stoedt over dit oenske om bedre forstaaelse. Men du bliver ved i samme rille. De spore elementer du fjerner fra hanevand skal du slet ikke taenke paa. Det er enda foerste gang jeg har hoert det argument. Jeg lover dig at der er alle de spore elementer du skal bruge og flere til i din salt blanding.
Der er en eller anden der fodrer dig utrolig daarlig information. Bedste raad til dig er at starte fra bunden og laer forfra.
Jeg ved at blive traet af at laese om folks mangel paa respekt for resource der maaske ikke er her i al fremtid. Her mener jeg fisk og koraller.
Det er en skam fiskene ikke har pels. Saa kunne det vaere folk ville behandle hobbyen med en smule dybere respekt.

Jeg vil dog stadig holde på at man skal bruge sin sunde fornuft med hensyn til de råd man får. De råd jeg har fået her har alle været gode, og jeg har lært en masse, men der findes andre problemsløsningstråde hvor ikke alle råd er lige gode, og nogen gange kommer der de samme standardsvar som måske ikke er løsningen på det specifikke problem. Igen må jeg understrege, at jeg er enig i, at for lidt cirkulation kan have dannet en nitrat-bombe pga. bundfældning som så er blevet frigivet med fx. ændring af stenopsætning, og jeg satte da også en ekstra powerhead i baljen i går, og har desuden bestil en ny og forhåbentlig lydløs skummer.
Tak for infoen, men man skal vel tilsætte ekstra kalk eller hvad? Det behøves jeg i ikke, med de få stenkoraller jeg har, ret mig hvis jeg tager fejl. Desuden er der jo stadig udgifter til anlæg, strøm og vand, og da der ikke er nitrat i mit vand (lige for tiden i hvert fald), er det vel næppe nødvendigt. Hvis det ændre sig må jeg jo købe et anlæg.
Af frygt for at starte 3. verdenskrig vil stoppe her, og endnu engang sige tak for de mange gode råd.
- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Der er blevet skrevet på denne tråd, at man skal gå efter 30x vand volumen. Jeg har ca 14-1500 l i timen i mit 130 liters akvarie, jeg har lige fyret en extra pumpe i så jeg er oppe på 2500 liter i timen. Men den fylder og er grim, er det virkelig nødvendigt med så meget power, kan jeg evt nøjes med det gamle setup på 1500 liter
VH dekoin alias Claus
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Så har du ca 11x, det er godt nok ikke meget. Men hvis du kan undgå døde zoner, så er det fint, det er dog desværre de færreste som opnår dette. Mange koraller er ikke glade for så lidt cirkulation.
Hvad er det for en pumpe? fx Marea er billigere end fx tunze, er stadig en udemærket pumpe. Men den skæmmer noget mere i akvariet.
Hvad er det for en pumpe? fx Marea er billigere end fx tunze, er stadig en udemærket pumpe. Men den skæmmer noget mere i akvariet.