Vi har nu kæmpet en kamp med at prøve at få sten koraller, lige siden opstarten af mit 240L, og det VIL bare ikke lykkes?
Er der nogen der har bud på hvad det kan være, når man ikke kan holde SPS koraller?
Konen og jeg, har for ca. 1 uge siden, købt en hel del forskellige sps koraller inde hos Carsten (decocean) ,og nu er de fleste allerede snart blevet hvide, og jeg kan se det ske, dag for dag.

Jeg har som sagt endnu aldrig kunne have nogen sten koraller i dette akvarie??. Har derfor måtte holde mig til blød koraller af forskellig art.
Jeg har ikke engang kunne få hammerkoraller eller Caulustrea til at leve.?? De ligesom visner hen, for så at være helt døde.?? Har prøvet flere forskellige slags hammerkoraller. Kan heller ikke have Cynarina eller lobophylia.

Men trachophyllia kan vi godt?
Jeg har målt mine værdier ofte, og værdierne i går aftes lå på:
no3 ca. 5-10 ppm
Mg 1200 ppm
Ca 390 ppm
Kh 9,9 ppm.
po4 0 ppm
Salinitet 1024
temp. 26-27 grader.
Jeg har fået kalkmixer på, fordi jeg forventede det var det der skulle til, og blev rådet til dette, og ellers bruger jeg kun osmosevand med silikatfilter på.
Jeg har af og til boostet min Mg og Ca, for at få dem lidt højere op, da jeg har læst det er bedst de ligger omkring 1300 for Mg, og 425-450 for Ca.
Jeg har efterhånden nogle ret kedelige farver i akvariet, og det er som om alt er "falmet"?. Der var ellers masser af blandede farver lige da jeg købte de nye sten koraller (sps), men nu en uges tid efter, er farverne blevet kedelige, og de fleste sps er ved at gå ud, og den ene hammerkoral jeg købte er helt færdig nu.
Jeg har desuden tidligere haft nogle flotte knappolypper som jeg sagtens kunne holde, men de er også næsten alle lukkede nu og har været det noget tid, og jeg ser dem næsten ikke mere.??
Håber nogen har et godt råd, da jeg er ved at være træt af at ofre så mange penge, på den meget korte fornøjelse med de koraller vi ønsker os så meget.

Er det mon noget i vandet jeg måske mangler??

Mvh Kim og Lise-lotte.