Kan dette setup fungere ordenligt
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Kan dette setup fungere ordenligt
Jeg har fået lidt mere blod på tanden og overvejer at lave 250L eller måske 300L akvarie.
Jeg har tænkt på følgende setup:
250L Glas Akvarie
Aqualine Prestige Alu armartur med enten 3 X 39 watt eller 4 x 39 watt (koster næsten det samme)
Aquarium systems Cobra indvendigt filter med overfladesuger : http://www.korallen.dk/product.asp?product=4580
Spandfilter - tænker her Fluval FX5 med keramik eller sinitreret glas, evt aktivt kul
Tunze nanostream 6045 - 4500 L/t til cirkulation
ca 40 kg levende sten
Det hele skal køre UDEN skummer, da jeg håber at spandfilter og overfladesuger kan gøre op for det. Der er ingen sump eller overløbskammer, igen overfladesugeren skulle rense overfladen. Skal jeg gå for 3 rør i lampen eller 4 ?
Hvordan ser setuppet ud, kan det fungere ?
Jeg har tænkt på følgende setup:
250L Glas Akvarie
Aqualine Prestige Alu armartur med enten 3 X 39 watt eller 4 x 39 watt (koster næsten det samme)
Aquarium systems Cobra indvendigt filter med overfladesuger : http://www.korallen.dk/product.asp?product=4580
Spandfilter - tænker her Fluval FX5 med keramik eller sinitreret glas, evt aktivt kul
Tunze nanostream 6045 - 4500 L/t til cirkulation
ca 40 kg levende sten
Det hele skal køre UDEN skummer, da jeg håber at spandfilter og overfladesuger kan gøre op for det. Der er ingen sump eller overløbskammer, igen overfladesugeren skulle rense overfladen. Skal jeg gå for 3 rør i lampen eller 4 ?
Hvordan ser setuppet ud, kan det fungere ?
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
Re: Kan dette setup fungere ordenligt
Hvad er dit mål? Altså hvad vil du have i akvariet
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Hvordan skulle et spandfilter og en overfladesuger kunne kompencere for en skummer, når en skummer fjerner proteiner, hvilket et spandfilter ikke gør?
Hvorfor ikke bare lave et indvendigt overløb og smide en lille skummer og en returpumpe i?
Hvorfor ikke bare lave et indvendigt overløb og smide en lille skummer og en returpumpe i?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Hvad er det du håber dit spandfilter vil gøre ? - hvorfor vil du helelre have det end en god skummer ?
En god skummer og mange levende sten er det vigtigeste filter for vores akvarier - ikke at det ikke kan lade sig gøre uden, men hvad er din grund til det ?
- hvis det er for at spare, så vil jeg anbefale at starte med nogle ordenligt udstyr fra start af og ikke prøve at springe over hvor gæret er lavest
- det bliver nemlig meget dyrt iden anden ende 
En god skummer og mange levende sten er det vigtigeste filter for vores akvarier - ikke at det ikke kan lade sig gøre uden, men hvad er din grund til det ?
- hvis det er for at spare, så vil jeg anbefale at starte med nogle ordenligt udstyr fra start af og ikke prøve at springe over hvor gæret er lavest

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Grunden er jeg ikke har lyst til at have en skummer stikkende op og har ikke mod på at lave en udvendig sump. Så tanken var om man kunne kompensere på en eller anden måde. Du siger man godt kan...det er det, nogle steder på nettet skriver de at skummeren er god at have men ikke et must. Derfor denne tankegang.En god skummer og mange levende sten er det vigtigeste filter for vores akvarier - ikke at det ikke kan lade sig gøre uden, men hvad er din grund til det ?
Jeg har et 110L nano, men det irriterer mig at skummeren fylder så meget i akvariet og stikker op så jeg ikke kan sætte det armatur på jeg vil.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
At have et så stort akvarie, og så kun ville have et spandfilter, sætter virkeligt dine evner som akvarist på en prøve. Balancen mellem succes og fiasko er hårfin.
Hvis du vil køre uden skummer, er antallet af fisk du kan have i akvariet meget minimalt.
Og sandsynligvis vil du alligevel få problemer med nitrat og fosfat.
Det der sintet glas som sælges under mange navne, har vist sig kun at have en meget lille om overhovedet nogen effekt på nedbrydningen af nitrat. den tilsvarende mængde levende sten havde nok virket bedre. Aktivt kul fjerner kun farve fra vandet og ikke meget andet.
Vil mene at hvis du vil forsøge uden en skummer, skal du have mere end 40 kilo sten i, nok snarere 50 kilo
Hvis du vil køre uden skummer, er antallet af fisk du kan have i akvariet meget minimalt.
Og sandsynligvis vil du alligevel få problemer med nitrat og fosfat.
Det der sintet glas som sælges under mange navne, har vist sig kun at have en meget lille om overhovedet nogen effekt på nedbrydningen af nitrat. den tilsvarende mængde levende sten havde nok virket bedre. Aktivt kul fjerner kun farve fra vandet og ikke meget andet.
Vil mene at hvis du vil forsøge uden en skummer, skal du have mere end 40 kilo sten i, nok snarere 50 kilo
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
''I gamle dage'' for ca. 20 år siden da jeg havde mit første saltvands akvarie fantes der næsten ikke nogle ordntlige skummer, og dette kunne godt virke, men som Carsten skriver så er mængden af fisk meget begrænset, men du kan godt gøre det, men det kræver også at du skifter en del vand ret tit i forhold til hvis du f.eks. havde en skummer.
Nu er en skummer jo ikke lige frem nødvendig, men en rigtig o' ting at have, netop for at fjerne nogle uønskede elementer fra dit vand, og dette ville så også betyde at du kan have lidt flere fisk eller lidt mere belastning end ellers.
Men den spand pumpe ville jeg nok undvære som en del at dit setup, du kan evt. have den i baggrunden til kul mm. men du skal ikke absolut ikke tænke ferskvand, nææ, hvis det er dit første saltvands akvarie så gør det ''rigtigt'' fra starten, og så kan du evt. altid ''lege'' lidt med andre set up løbende, som du kan læse her på SF at det er der mange der gør.
Gi' et skriv om hvordan det går
Nu er en skummer jo ikke lige frem nødvendig, men en rigtig o' ting at have, netop for at fjerne nogle uønskede elementer fra dit vand, og dette ville så også betyde at du kan have lidt flere fisk eller lidt mere belastning end ellers.
Men den spand pumpe ville jeg nok undvære som en del at dit setup, du kan evt. have den i baggrunden til kul mm. men du skal ikke absolut ikke tænke ferskvand, nææ, hvis det er dit første saltvands akvarie så gør det ''rigtigt'' fra starten, og så kan du evt. altid ''lege'' lidt med andre set up løbende, som du kan læse her på SF at det er der mange der gør.
Gi' et skriv om hvordan det går

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg vil hverken sige for eller imod da jeg kun har erfaring med akvarie med skummer.
Men vil lige sige at det er meget nemt lige at knalde et enkelt stykke glas i hjørnet af akvariet med et enkelt hul i. Du kan få glarmesteren til at skære den til dig og lave hullet, det koster ikke meget. og så lige lime den fast med noget silicone, det behøver ikke være 100% tæt. Der i kan man nemt sætte en hængeskummer, og så er det problem løst
Men vil lige sige at det er meget nemt lige at knalde et enkelt stykke glas i hjørnet af akvariet med et enkelt hul i. Du kan få glarmesteren til at skære den til dig og lave hullet, det koster ikke meget. og så lige lime den fast med noget silicone, det behøver ikke være 100% tæt. Der i kan man nemt sætte en hængeskummer, og så er det problem løst

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
tak for feedbacken, jeg må tilbage til tænkeboksen og tegnebrædtet 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Du kan eventuelt finde lidt inspiration i min opstarts tråd. http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=22054
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Hej hej, lige et lille input - tanke - omkring akvarier uden skummer.
I forbindelse med en forelæsning om nitrogencyclus, cyanobakterier, og andre af havets finurligheder med vores "vandekspert" på universitetet kunne jeg ikke lade være at snakke lidt akvarie med ham. Hans mening omkring skummere var at de ikke tager mere end en brøkdel proteinerne i vandet, men at et ordentligt filtersystem med bakterier (stenene) i hans øjne ville være meget mere effektiv. Det skal siges at han ikke har stiftet bekendtskab med saltvandsakvarier eller biologien i de små lukkede økosystemer vi har stående i stuerne, men han kunne på ingen måde se at en skummer ville kunne gøre så meget...
Bare et lille indspark fra min side, det må kunne lade sig gøre
Pøj pøj med projektet..
I forbindelse med en forelæsning om nitrogencyclus, cyanobakterier, og andre af havets finurligheder med vores "vandekspert" på universitetet kunne jeg ikke lade være at snakke lidt akvarie med ham. Hans mening omkring skummere var at de ikke tager mere end en brøkdel proteinerne i vandet, men at et ordentligt filtersystem med bakterier (stenene) i hans øjne ville være meget mere effektiv. Det skal siges at han ikke har stiftet bekendtskab med saltvandsakvarier eller biologien i de små lukkede økosystemer vi har stående i stuerne, men han kunne på ingen måde se at en skummer ville kunne gøre så meget...
Bare et lille indspark fra min side, det må kunne lade sig gøre

Mvh Anette og Kristoffer
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Måske tager de skummere mere end man lige tror, men jeg mener ikke at man skal undervuderer alle de LS som vi også bruger, selv om de nok ikke er de sjovste at købe når akvariet har kørt 1 år eller mere, men derfor mener jeg også at man bør ha' min. 20% sten i forhold til vand gerne mere ( f.eks. 1000 l vand = 200 kg Levende sten & 250 l. vand = 50 lg sten ) men det er kun min teoriAnette skrev:Hej hej, lige et lille input - tanke - omkring akvarier uden skummer.
Bare et lille indspark fra min side, det må kunne lade sig gørePøj pøj med projektet..

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Det er super med mere feedback. Tak!!Hej hej, lige et lille input - tanke - omkring akvarier uden skummer.
Bare et lille indspark fra min side, det må kunne lade sig gøre Pøj pøj med projektet..
Spandfiltret er et særligt stort spandfilter med 20L filtervolumen og er rated til op 1500L akvarier. Så at bruge det i en akvarie på 250L må da give en god filtrering og god grobund for bakterier der indgår i nitrogenkredsløbet, som et supplement til de levende sten. Tanken var at det kunne eliminere nødvendigheden af en skummer, igen det virker til folk har lidt forskellige meninger.
Er der nogle der har erfaringer med Fluval Fx5 filtret, jeg er interesseret i at høre om det larmer meget. Eheim filtrene skulle larme meget mindre, men tilgengæld koster de det dobbelte for et filter der er en god del mindre. Fluval Fx5 er rated til 3500L/t i flowrate, har læst at det egentlige flow i brug er målt til 1800 L/t, det er stadig RET meget og kan hjælpe til med cirkulationen i akvariet. Det var tanken.
Der var ingen der havde et bud på om lampen skal være med 3 X 39 watt eller 4 X 39 watt, men jeg antager at jeg skal gå efter 4 X hvis jeg vil have stenkoraller.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Personlig ville jeg aldrig starte op uden skummer, og med det setup som du skriver kommer du ikke til at kunne have noget særlig af betydning i akvariet før du bevæger sig ud på en knivspids angående belastning af akvariet. Men det resultat at det nemt vælter.
Mht lys så kommer det meget an på om du ønsker koraller og hvilken....
Mht lys så kommer det meget an på om du ønsker koraller og hvilken....
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Der er vsit stor enighed om at den spand pumpe, nok er en rigtig dum ide, jeg kender ikke nogle pt. som har en spand på deres saltvands akvarier.sundruid skrev:Det er super med mere feedback. Tak!!Hej hej, lige et lille input - tanke - omkring akvarier uden skummer.
Bare et lille indspark fra min side, det må kunne lade sig gøre Pøj pøj med projektet..
Spandfiltret er et særligt stort spandfilter med 20L filtervolumen og er rated til op 1500L akvarier. Så at bruge det i en akvarie på 250L må da give en god filtrering og god grobund for bakterier der indgår i nitrogenkredsløbet, som et supplement til de levende sten. Tanken var at det kunne eliminere nødvendigheden af en skummer, igen det virker til folk har lidt forskellige meninger.
Er der nogle der har erfaringer med Fluval Fx5 filtret, jeg er interesseret i at høre om det larmer meget. Eheim filtrene skulle larme meget mindre, men tilgengæld koster de det dobbelte for et filter der er en god del mindre. Fluval Fx5 er rated til 3500L/t i flowrate, har læst at det egentlige flow i brug er målt til 1800 L/t, det er stadig RET meget og kan hjælpe til med cirkulationen i akvariet. Det var tanken.
Der var ingen der havde et bud på om lampen skal være med 3 X 39 watt eller 4 X 39 watt, men jeg antager at jeg skal gå efter 4 X hvis jeg vil have stenkoraller.
Min 2'nd teori er at du helst skal op på min 0,75 watt ( meget gerne ca. 1,25 watt ) pr. liter vand, på alm. akvarier som vores.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
med al det slam og ildelugtene væske min skummer leverer ville jeg aldrig unvære den men det må du jo om
, god vind med den kommende balje og velkommen til 

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Der er mange der bruger spandfiltre, du kan læse mere om det her feks, men der er meget info på nettet om det.Der er vsit stor enighed om at den spand pumpe, nok er en rigtig dum ide, jeg kender ikke nogle pt. som har en spand på deres saltvands akvarier.
http://saltaquarium.about.com/od/canist ... mation.htm
Hvor stort er dit akvarie, hvor mange kg levende sten bruger du og hvor mange fisk...ca. ?med al det slam og ildelugtene væske min skummer leverer ville jeg aldrig unvære den men det må du jo om , god vind med den kommende balje og velkommen til
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Som den pågældende biolog selv er inde på, ved han ikke meget om akvarier og filtre.
En god skummer kan, ifølge den gængse akvarielitteratur (f.eks "the modern coral reef aquarium") fjerne op mod 90% af alleproteinstoffer, før de indgår i det nitrogene kredsløb.
M.h.t. fordele og ulemper ved Eheim og Fluval pumperne, skal det siges, at man bør nærlæse specifikationerne! Det er korrekt, at spanden på en Fluval fx5 er større end på en Eheim 2080, men den tilgængelige filtervolumen er faktisk mindre!
Fælles for dem begge, er at de langtfra er lydløse, og at de begge virker som glimrende nitrat producenter, da den nedbrydning som foregår i dem, ikke er komplet, men kun virker for den aerobe del. Resultatet bliver, at der vil kræves vandskifte i samme omfang som på et ferskvandsakvarium.
En god skummer kan, ifølge den gængse akvarielitteratur (f.eks "the modern coral reef aquarium") fjerne op mod 90% af alleproteinstoffer, før de indgår i det nitrogene kredsløb.
M.h.t. fordele og ulemper ved Eheim og Fluval pumperne, skal det siges, at man bør nærlæse specifikationerne! Det er korrekt, at spanden på en Fluval fx5 er større end på en Eheim 2080, men den tilgængelige filtervolumen er faktisk mindre!
Fælles for dem begge, er at de langtfra er lydløse, og at de begge virker som glimrende nitrat producenter, da den nedbrydning som foregår i dem, ikke er komplet, men kun virker for den aerobe del. Resultatet bliver, at der vil kræves vandskifte i samme omfang som på et ferskvandsakvarium.
Senest rettet af KimJ tors 22. jan 2009 00:36, rettet i alt 1 gang.
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
akv med sump er ca 500l med cd 55-60kg ls og 6 mindre fisk+2 mellemsundruid skrev:Der er mange der bruger spandfiltre, du kan læse mere om det her feks, men der er meget info på nettet om det.Der er vsit stor enighed om at den spand pumpe, nok er en rigtig dum ide, jeg kender ikke nogle pt. som har en spand på deres saltvands akvarier.
http://saltaquarium.about.com/od/canist ... mation.htm
Hvor stort er dit akvarie, hvor mange kg levende sten bruger du og hvor mange fisk...ca. ?med al det slam og ildelugtene væske min skummer leverer ville jeg aldrig unvære den men det må du jo om , god vind med den kommende balje og velkommen til
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Hej, jeg er lidt grøn og ny herinde, goddag til Jer alle
Jeg er selv lige blevet advaret mod at bruge spandfilter med bio filtermatriale som siporax eller biobolde i til saltvand, da det udover at kunne have problemer med at nedbryde Nitrat, også vil kunne være en tikkende bombe hvis der bliver strømafbrydelse i 20min eller derover, så dør de gavnlige bakterier og derved kan det blive en katastrofe når strømmen kommer tilbage og vandet fra spandfilteret pumpes tilbage i akvariet...

Jeg er selv lige blevet advaret mod at bruge spandfilter med bio filtermatriale som siporax eller biobolde i til saltvand, da det udover at kunne have problemer med at nedbryde Nitrat, også vil kunne være en tikkende bombe hvis der bliver strømafbrydelse i 20min eller derover, så dør de gavnlige bakterier og derved kan det blive en katastrofe når strømmen kommer tilbage og vandet fra spandfilteret pumpes tilbage i akvariet...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)