Kalk reaktor igen.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Kalk reaktor igen.

Indlæg af Thue »

Jeg vil bare høre om der er andre der har problemer med at slangen der drypper vand fra til baljen stopper sig til med kalk når det tørrer eller den suger luft op i slangen. Står med det problem og er ved og gå ud af mit gode skind for kan rende og stille på den hele tiden fordi den simpelthen stopper med og dryppe efter en uges tid. og ja så er det forfra igen. Er der nogen ideer om hva jeg skal gøre for den bare står og drypper så den ikke kalker til og ikke trækker luft op i slangen.

Mvh Thue
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kalk reaktor igen.

Indlæg af nielsk »

For mig er dit spørgsmål fuldstænigt uforståeligt. Prøv at korte det ned, sætte punktummer og uddybe så vil jeg gerne prøve at hjælpe. Har kørt med reaktor flere år.
Hvilket mærke bruger du og hvilken pumpe.
SPS : Stability provides succes
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

kører med korallin koblet til retur pumpen der sidder en pumpe på reaktoren der recirkulerer det jeg snakker om er udløbet altså den slange der drypper vand tilbage til akvariet som man stiller på med hensyn til hvor mange dryp man vil have. den drypper pænt jævnt og kører med ca 1 dråbe co2 pr 7 sek men efter ca 1 uge er slange der drypper stoppet til og holder op med og dryppe
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Det vand der drypper ud kaldes "effluent".
Hvor hurtigt drypper det?
Og hvis det er ugentligt ville jeg da bare rense den et par gange om ugen....

Jeg har vel lidt over 50ml effluent i minuttet men har ikke det problem. Dog renser jeg slangen til tider bare...fordi.
Billede
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Hm, jeg har også Korallin c1501 - er det samme model som du har?

Jeg har dog aldrig fødet den med noget, som jeg også tidl. har skrevet. Den suger selv via tyngdekraften og Eheimpumpen leverer så stort tryk i cylinderen at det er nok til retur.
Har også kørt med ca 10 bobler Co2 i min.

Min returslange har aldrig kalket til, det forstår jeg ikke. Det er ikke fordi du bruger udluftningsstudsen oveni låget til retur? Hvad sker der hvis du skruer op for returflow og lidt ned for CO2.

Ellers en fantastisk lille reaktor.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Niels - Har du et billede af hvordan din sidder?? :)
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Nej desværre ikke, den er lige pt. koblet fra da jeg efterlyser en større og min CO2 løb tør.
Men den skal bare stå under akvarieniveau. Har sump i kælderen og derfor nedløb fra bordhøjde. Da den stod i stuen fik den vand direkte fra akvariet og kunne faktisk løfte vandet retur selv op til 1,3 meters højde.

Måske bruger i for finkornet medie - så pumpeeffekten mindskes? Den er beregnet til grovmedie.
MVH
Niels
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

min den drypper vel ca 10 dråber i sek. modellen er en 3001 grunden til den er koblet på returen er fordi den er så høj at den ikke kunne suge vandet fra sumpen den løb simpelt hen baglæns hvis man kan sige det sådan den blev stille og roligt fyldt med luft. Nej jeg bruger ikke udlufteren den skulle være rigtigt i brug. Kan godt følge dig i og skue ned for c02 men skruer jeg mere ned så opløses mediet ikke så ved ikke rigtigt hva jeg skal gøre syntes bare det er træls hvis man skal gå hver dag og rense slangen for den ikke stopper til. Det er et groft medie jeg bruger

Mvh Thue
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Tja så ved jeg ikke helt hvad der går galt da min altid har kørt upåklageligt. Hvis du skruer op for CO2 og vandflow gennem reaktoren burde du kunne holde konstant flow som ikke stopper og ikke afsætter kalk i større mængder på indersiden af slangen - men så får du måske for høj Calcium i baljen. Hvor stort er akvariet og har du mange koraller?

Du kunne også bare bytte med min C1501 :GO
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

nielsk skrev:Tja så ved jeg ikke helt hvad der går galt da min altid har kørt upåklageligt. Hvis du skruer op for CO2 og vandflow gennem reaktoren burde du kunne holde konstant flow som ikke stopper og ikke afsætter kalk i større mængder på indersiden af slangen - men så får du måske for høj Calcium i baljen. Hvor stort er akvariet og har du mange koraller?

Du kunne også bare bytte med min C1501 :GO
Ja jeg ved heller ikke lige hva der sker den har kørt fint i 2 md inden den begyndte på det her. Det er der for jeg helst ikke vil ændre på co2 for når det kører med de antal dråber holder jeg den kh og ca jeg gerne vil have så er bange for og ændre det for så bliver ca for høj. akvariet er 1000l og har okay med koraller

Det kunne være vi skulle bytte eller også skulle jeg bare få mange flere koraller i så jeg kan skue op :T
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"