ronny.w skrev:Lasse skrev:stone skrev:HOLD DA HELT FERIE JEG ER FORVIRRET LIGENU
Velkommen til saltvandsverdnen!

Alt drejer sig om valg og fravalg, og den "rigtige" løsning findes ikke, selv om nogle mener de har den, som f.eks. mig
At sammensætte et system med det "rigtige" udstyr hvis man starter fra bunden er en mindre videnskab, dette vil jeg fraråde indtil man har kørt med akvarie et stykke tid, og har en bedre forståelse af udstyrets formål og har lidt erfaring med vandværdier osv.
Hvis man derimod kan finde et rigtigt godt kørende akvarie i den størrelse man mener at man kan overkomme, og alt udstyr følger med, og man har nogle gode kontakter til hjælp med flytning af akvariet, opstilling, justering af udstyret og den daglige drift de første par uger, ja så er dette da en fin løsning.
Med et RSM eller lign plug&play system, er udstyret sammensat, og der findes vejledning til at samle, og justere udstyret. Man kan så stille og roligt starte op uden de store hurdler.
Men det endelige valg ligger jo hos dig
Held og lykke
Lasse så er det da utroligt at vi gang på gang skal læse om folks sammenklappede RSM herinde, hvis der er en brugsvejledning til at fin justere et RSM, så enten må denne være godt gemt eller også læser folk den ikke
Holder stadigvæk på at RSM og Boyu og hvad der ellers er, kun er en løsning for dem med plads problemmer, for disse typer akvarier egner sig kun til en ting og det er fisk. Med mindre at man ikke vil bygge dem helt om. Med andre pumper og en anden skummer, for ikke at snakke om lyset også.
Kommende køber skulle lige tage og søge på RSM ( red sea max ) på forummet og få sig en indblik i hvad der "skal" skiftes ud samt hvad som deres børne sygdomme er inden de løber ud og spendere 5000 + på et anlæg som de skal ændre i top og bund førend det kører optimalt.
Men jeg vil så også sige at skal man kun have fisk / et par blødkoraller, ja så kan man sagtens leve med et RSM som den er fra fabrikken, såfremt man så intet har i mod deres brummen og støjen.
Så lidt hen af vejen kan jeg godt følge dit indlæg, med der er jo meget mere bagved folk ikke får af vide når de køber et RSM. dem der sælger Har altid været rigtig glad for det " hvorfor sælger de så". og div. forhanlder glemmer lige at fortælle at de skal laves om førend man kan have dem stående i ens stue pga. Støjen eller hvis man lige vil have lps'er i.
En ting som går igen hvergang er at folk udskifter den skummer der sidder der.
RSM 130 er absolut ikke uden fejl, hvor af støj fra skummer, elendig afskumning og larm fra blæserne er de værste. Disse problemer er forhåbentlig afhjulpet på de nye RSM130D og RSM250, de har ihvertfald erstattet skummeren.
Men uanset fejl og mangler, er det sku en god og overskuelig måde at starte op på, når man intet kender til saltvandsverdenen, eller akvarier overhovedet. For mit vedkommende var alternativerne, dvs. købe en andens "normale" setup med sump og det hele, eller selv samle et system, ikke bedre.
Søger man rundt her på formet efter en skummer der ikke larmer, så er der godt nok også delte meninger her, om det skal være bobbleking, tunze, dettec eller hvad der nu findes af mærker, og det gør sig jo gældende med det meste nødvendige udstyr. Og også her pilles der kundt med skummerne for at optimere og lyddæmpe dem. Det gør sig vel gældende for hele saltvandsverdenen at vi piller og roder med udstyret, i tilfælde af vi lige kan forbedre det.
Mht. pris på et RSM er et brugt vist nede på 2500-3000, ofte inkl. en ekstra pumpe, ny skummer eller udskiftede blæsere. Lige som alt andet saltvandsudstyr, falder et RSM ca. 25-50% i værdi når der første gang hældes saltvand i.
For at beskrive det lidt symbolsk, følte jeg mig på dybt vand da jeg skulle starte op på et saltvandsakvarie, og jeg besluttede mig derfor for starte i den lave ende af basinet, med de ulemper der så fulgte med. Men jeg er ved at være klar til at bevæge mig ud på det dybe vand, nu da jeg er ved at være en habil svømmer, med de basale færdigheder.
Der er fordele og ulemper, og så længe det perfelte setup ikke findes, fortsætter denne diskution.