Red Sea Max akvarium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
stone
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 8560 Kolind

Red Sea Max akvarium

Indlæg af stone »

Hejsa

Jeg er helt ny inden for saltvandsverdenen, og har ville have det i mange år. Har dog ikke rigtig haft råd og heller ikke mod på at starte før nu ;-)

Nu har jeg så set lidt på de der Red Sea MAx akvarier på 130 liter og 250 liter. Så er jeg bare i tvivl, om det er det rigtige at købe eller om jeg skal købe et helgalsakvarie med tilhørende sump og diverse udstyr der i. Dog er jeg ikke den store tekniknørd (hihihi), men man skal jo lære hver dag :biggrin:
Hertil vil jeg også nævne at jeg er ikke den store tilhænger af at have for meget udstyr i akvariet. Synes selv det ødelægger helhedsindtrykket.

Håber I kan komme med jeres mening og hvorfor, så jeg kan blive klogere :f1: :f2:

Med venlig hilsen

Steen
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Red Sea Max akvarium

Indlæg af iceMD »

Rsm er et rigtig godt begynder akvarie som man kan godt kan få mange lektioner ud af, men syntes at det hurtigt at opgraderings muglihederne(såsom, kalkreaktor osmosanlæg og andre ting der gør hverdagen nemmere:)) det er det der er godt med et helglasakvarie, at man kan gøre stort set med det hvad man vil:D
Brugeravatar
gitman67
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af gitman67 »

Hej har selv lige købt et RSM 130 og er rigtig glad for det, det fede er at jeg ikke skulle tage så meget hensyn til opsætningen da det jo ligesom var klaret! Er heller ikke nogen tekniknørd og var lidt skræmt af alle de der ting man skulle sætte sig ind i, det er enklere med en færdig løsning. Tilgængæld er det også rigtig at det begrænser ens muligheder noget men jeg tror det dækker mit behov nu og et godt stykke tid frem og ja...så må man jo ta`den derfra. Jeg kan også godt lide at alt er integreret i RSM så det ser pænere ud, men det er jo en smagsag! Så om du skal det ene eller andet kommer jo ldt an på hvad du lægger vægt på, jeg har ikke fortrudt mit køb af RSM det er et godt begynder akvarie og det er det jeg er!!!
Smil
Gitte
Up-comming saltvandsnørd....
1 fisk er godt, 2 fisk er dobbelt så godt !
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Du får meget mere glæde ud af og købe foreks. sådan et sæt her.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=83&t=22990

det kan nok erhveres omkring de 2000 kr.
stone
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af stone »

Ja det er ikke let. Jeg vil nok heller ikke opgradere med det samme
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

He he, man vil hurtigt opradere, stol trygt på det, jeg sagde nemlig det samme for 10 måneder siden da jeg købte mit RSM, men har ikke fortrudt at have startet op med et RSM130 ;)

Det er et fint begynder akvarie, hvor invisteringen er til at overskue, for at se om saltvand fanger, og man skal ikke tage stilling til en masse teknik man ikke aner noget om. Desuden ser det knald godt ud mht. kabinet og akvarie finish, det sætter kæresten pris på.

Om du skal starte med et 130L eller 250L...., der skal jo lidt flere sten til et 250L, og 8 koraller og 5 fisk syner ikke af lige så meget i et 250L som i et 130L :) Salt, Sporstoffer og andre tilsætningsstoffer skal der også bruges mere af. Men mængden af testudstyr og andet lignende gejl er det samme.

Min mening er jo større jo bedre, men her er det jo pengepungen der bestemmer, derfor valgte jeg et 130L.

God fornøjelse!
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
stone
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af stone »

Hej Lasse

Du har helt ret i, jo større jo bedre, men som i ferskvandsverdenen så er det jo dyrer med et stor akvarie. Som du skriver, at indhold skal der mere af og det er jo ikke billigt. ;-)

Samtidig ved jeg jo heller ikke om dette saltvand er noget for mig, så derfor vil man jo heller ikke invistere for meget, og det er pengepungen der har førsteret.

Er det rigtigt, at der kommer et RSM 130D, som er mere opdateret en RSM130???????

Mvh
Steen
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Ja, den skulle være forbedret på en række områder, du kan læse om alle tre akvarier her
http://www.redseamax.com/redseamax/250T ... index.html

De vigtigste forbedringer efter min mening:.
1. Forbedring af overløbet, et slags overløbstårn (kan også monteres på det gamle, jeg er ved at bestille et til mit RSM)
2. Forbedret skummer (den gamle er elendig, fårhåbentlig er den nye bedre)
3. Låget kan åbnes højere op, så adgangen til pumpekammer er blevet langt bedre

Der skrives en del om at de skulle være i butikkerne i slutningen af januar!
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

køb et du vil ikk fortryde :happy: .......... evt brugt ... vi har et nu og jeg har haft en del saltvandsakvarier fra 37 - 660 liter men da vi flyttede i lejlighed blevt det for stort i stuen så vi solgte det og købte et brugt RSM og vi har ikk fortrudt ....selvom det er godt fyldt op med ting :GO ...........håber det kan hjælpe dig med at træffe dit vald :h
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

jeg startede også med et RSM130 men skiftede det ud efter et par måneder til noget større :-)

Superfedt begynder akvarie, men det blev bare rigtig hurtigt for småt til mig :-)
... intet vand i stuen for tiden ...
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg af elisabethen »

Da jeg startede inde på det her forum, spurgte jeg også til RSM, og fik nogenlunde samme svar, som du har fået nu... At det er fint at starte op med etc., men at mulighederne er begrænsede. Blev hurtigt overtalt til et "rigtigt" akvarium i stedet for, og fik et vildt fedt brugt 250 liters til kun lidt flere penge end RSM130 ville have kostet :)
Og har bestemt ikke fortrudt! Skal det være, skal det sgu være ordenligt.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg ville uden tvil intet have i mod at tage et RSM, dog skulle dette begrundes med at jeg var i plads mangel. dette er den eneste fordel jeg kan se ved at købe et RSM kontra en 250 Liters akvarium med sump.

Du bliver så begrænset af et RSM 130L, her snakker vi "måske" max 7 Små fisk ( chromis / kutlinger / lille hugo / klovne. / i den genre )

Så er du også begrænset af Lyset ( alt efter hvad du vil have selvfølgeligt ). Desuden kan du læse dig frem til i debatter der har været, så er en RSM absolut ikke er lydløs og denne kræver så en overhaling alla DIY. det samme såfremt du vil have noget ordenligt lys over.

Så ville jeg heller sætte mine penge i et brugt setup, som nok ikke kan miste mere i værdi end det du køber det for. For det er jo sure penge at smide ud efter 3-6 mdr. fordi man finder ud af at man er begrænset i hoved og røv med et RSM 130 L og så vil man have noget større og bedre ( gennemsnittet herinde )
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har en kamerat der kæmper med sit RSM han har varme problemmer om sommeren og har været nød til at åbne låget for at få varmen væk. Første gang røg der koraller da temp kom over 30 grader.
Løsningen blev en anden lampe. låget pillet af og en hænge lampe kom over i stedet for blæserne skiftet ud med nogle lydløse og sat bag på istedet.
Skummeren er skiftet ud med en der virkker bedre og flere pumper er sat i baljen da det bestemt ikke er nok med dem der førlger med.
Manden har været ved at give op flere gange og han leder nu efter en nyt akvarie.
I mine øjene er et RSM ikke noget jeg vil være stolt af at sælge til en begynder da der er alt for meget bøvl og man har ingen mugelighed for at sætte extra udstyr op.

Steen
bjornjensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 5550 Langeskov

Indlæg af bjornjensen »

Jeg har haft mit RSM i omkring en måned nu, og jeg må sige, at jeg er rigtig glad for det! Det med at det larmer kan hurtigt fikses med at sætte noget imellem pumperne, og mellem skummer og bagvæg... Det med at folk synes det larmer meget, kan jeg ikk rigtig forstå, kan være jeg er halvdøv :wink: Min skummer virker perfekt, ingen problemer der! Så hvis man ikke skal kunne have ALLE slags koraller, og kan nøjes med 7-8 fisk, så synes jeg, at det er rigtig godt. Desuden ser det pisse godt, da det hele er sammenhængende fra start( Akvarie og møbel) Men ekstra cirkulation er en nødvendighed..
Så hvis man ikke er sart for lidt brummen, kan nøjes med T5 lys og skulle investere 500 for en ekstra pumpe, så synes jeg man skal købe det! Men ja, der er ikke mange muligheder for at viderebygge...

Hilsen Bjørn
stone
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af stone »

HOLD DA HELT FERIE JEG ER FORVIRRET LIGENU
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Indlæg af Lub »

Jeg har også sådan et rsm130l og jeg er temmelig tilfresh med. Jeg vil sige det er et godt begynder akvarium og ja det "brummer" lidt men igen man kan jo sætte en ny skummer i. Det er lidt indviglet at få placeret de levende sten synes jeg men alt er muligt hvis man lige tager sig tid til det.
Alt i alt er jeg godt tilfresh med det og som sagt er det et godt begynder men jeg har så heller ikk prøvet andet og kan ikk rigtig udtale mig om det... Held og lykke med søgen
Mvh Thomas Larsen

Havde et RSM 130L og kørte godt
Pt arbejder jeg på et 54L med 47L sump...
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

det kan seriøst ikke gøres billiger:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=83&t=22990

perfekt starter akvarium
Vedhæftede filer
DSC01974.JPG
stone
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af stone »

Det er et flot akvarie du har der.

Hvad med hensyn til alger hvis man stiller akvariet i nærheden af et vindue. Vil det så ligesom ferskvand blive fyldt med alger på ruder og deslige med det samme??
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

LAD VÆR MED AT STILLE DET SÅ SOLLYS RAMMER DET, dette er vist ikke til at undgå at se:) i øjeblikket står mit akvarie stik over for et vindue hvor der kommer sollys ind af, og nogle gange kan algerne komme på meget få dage, og det er så mange at man ikke kan se igennem glasset.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

ja ville fraråde at sætte det foran et vindue..
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

stone skrev:HOLD DA HELT FERIE JEG ER FORVIRRET LIGENU
Velkommen til saltvandsverdnen! :biggrin: Alt drejer sig om valg og fravalg, og den "rigtige" løsning findes ikke, selv om nogle mener de har den, som f.eks. mig :sneaky2:

At sammensætte et system med det "rigtige" udstyr hvis man starter fra bunden er en mindre videnskab, dette vil jeg fraråde indtil man har kørt med akvarie et stykke tid, og har en bedre forståelse af udstyrets formål og har lidt erfaring med vandværdier osv.

Hvis man derimod kan finde et rigtigt godt kørende akvarie i den størrelse man mener at man kan overkomme, og alt udstyr følger med, og man har nogle gode kontakter til hjælp med flytning af akvariet, opstilling, justering af udstyret og den daglige drift de første par uger, ja så er dette da en fin løsning.

Med et RSM eller lign plug&play system, er udstyret sammensat, og der findes vejledning til at samle, og justere udstyret. Man kan så stille og roligt starte op uden de store hurdler.

Men det endelige valg ligger jo hos dig :GO

Held og lykke
112L display, 54L sump

Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Lasse skrev:
Velkommen til saltvandsverdnen! :biggrin: Alt drejer sig om valg og fravalg, og den "rigtige" løsning findes ikke, selv om nogle mener de har den, som f.eks. mig :sneaky2:

At sammensætte et system med det "rigtige" udstyr hvis man starter fra bunden er en mindre videnskab, dette vil jeg fraråde indtil man har kørt med akvarie et stykke tid, og har en bedre forståelse af udstyrets formål og har lidt erfaring med vandværdier osv.

Hvis man derimod kan finde et rigtigt godt kørende akvarie i den størrelse man mener at man kan overkomme, og alt udstyr følger med, og man har nogle gode kontakter til hjælp med flytning af akvariet, opstilling, justering af udstyret og den daglige drift de første par uger, ja så er dette da en fin løsning.

Med et RSM eller lign plug&play system, er udstyret sammensat, og der findes vejledning til at samle, og justere udstyret. Man kan så stille og roligt starte op uden de store hurdler.

Held og lykke
Lasse så er det da utroligt at vi gang på gang skal læse om folks sammenklappede RSM herinde, hvis der er en brugsvejledning til at fin justere et RSM, så enten må denne være godt gemt eller også læser folk den ikke ;)

Holder stadigvæk på at RSM og Boyu og hvad der ellers er, kun er en løsning for dem med plads problemmer, for disse typer akvarier egner sig kun til en ting og det er fisk. Med mindre at man ikke vil bygge dem helt om. Med andre pumper og en anden skummer, for ikke at snakke om lyset også.

Kommende køber skulle lige tage og søge på RSM ( red sea max ) på forummet og få sig en indblik i hvad der "skal" skiftes ud samt hvad som deres børne sygdomme er inden de løber ud og spendere 5000 + på et anlæg som de skal ændre i top og bund førend det kører optimalt.

Men jeg vil så også sige at skal man kun have fisk / et par blødkoraller, ja så kan man sagtens leve med et RSM som den er fra fabrikken, såfremt man så intet har i mod deres brummen og støjen.

Så lidt hen af vejen kan jeg godt følge dit indlæg, med der er jo meget mere bagved folk ikke får af vide når de køber et RSM. dem der sælger Har altid været rigtig glad for det " hvorfor sælger de så". og div. forhanlder glemmer lige at fortælle at de skal laves om førend man kan have dem stående i ens stue pga. Støjen eller hvis man lige vil have lps'er i.

En ting som går igen hvergang er at folk udskifter den skummer der sidder der.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

ronny.w skrev:
Lasse skrev:

Held og lykke
Lasse så er det da utroligt at vi gang på gang skal læse om folks sammenklappede RSM herinde, hvis der er en brugsvejledning til at fin justere et RSM, så enten må denne være godt gemt eller også læser folk den ikke ;)

Holder stadigvæk på at RSM og Boyu og hvad der ellers er, kun er en løsning for dem med plads problemmer, for disse typer akvarier egner sig kun til en ting og det er fisk. Med mindre at man ikke vil bygge dem helt om. Med andre pumper og en anden skummer, for ikke at snakke om lyset også.

Kommende køber skulle lige tage og søge på RSM ( red sea max ) på forummet og få sig en indblik i hvad der "skal" skiftes ud samt hvad som deres børne sygdomme er inden de løber ud og spendere 5000 + på et anlæg som de skal ændre i top og bund førend det kører optimalt.

Men jeg vil så også sige at skal man kun have fisk / et par blødkoraller, ja så kan man sagtens leve med et RSM som den er fra fabrikken, såfremt man så intet har i mod deres brummen og støjen.

Så lidt hen af vejen kan jeg godt følge dit indlæg, med der er jo meget mere bagved folk ikke får af vide når de køber et RSM. dem der sælger Har altid været rigtig glad for det " hvorfor sælger de så". og div. forhanlder glemmer lige at fortælle at de skal laves om førend man kan have dem stående i ens stue pga. Støjen eller hvis man lige vil have lps'er i.

En ting som går igen hvergang er at folk udskifter den skummer der sidder der.
RSM 130 er absolut ikke uden fejl, hvor af støj fra skummer, elendig afskumning og larm fra blæserne er de værste. Disse problemer er forhåbentlig afhjulpet på de nye RSM130D og RSM250, de har ihvertfald erstattet skummeren.

Men uanset fejl og mangler, er det sku en god og overskuelig måde at starte op på, når man intet kender til saltvandsverdenen, eller akvarier overhovedet. For mit vedkommende var alternativerne, dvs. købe en andens "normale" setup med sump og det hele, eller selv samle et system, ikke bedre.

Søger man rundt her på formet efter en skummer der ikke larmer, så er der godt nok også delte meninger her, om det skal være bobbleking, tunze, dettec eller hvad der nu findes af mærker, og det gør sig jo gældende med det meste nødvendige udstyr. Og også her pilles der kundt med skummerne for at optimere og lyddæmpe dem. Det gør sig vel gældende for hele saltvandsverdenen at vi piller og roder med udstyret, i tilfælde af vi lige kan forbedre det.

Mht. pris på et RSM er et brugt vist nede på 2500-3000, ofte inkl. en ekstra pumpe, ny skummer eller udskiftede blæsere. Lige som alt andet saltvandsudstyr, falder et RSM ca. 25-50% i værdi når der første gang hældes saltvand i.

For at beskrive det lidt symbolsk, følte jeg mig på dybt vand da jeg skulle starte op på et saltvandsakvarie, og jeg besluttede mig derfor for starte i den lave ende af basinet, med de ulemper der så fulgte med. Men jeg er ved at være klar til at bevæge mig ud på det dybe vand, nu da jeg er ved at være en habil svømmer, med de basale færdigheder.

Der er fordele og ulemper, og så længe det perfelte setup ikke findes, fortsætter denne diskution.
112L display, 54L sump

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"