For lav KH?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
For lav KH?
Hvad er symptomer på for lav kh?
- Mine koraller har ikke rigtigt åbne sig, og hænger lidt, efter jeg har skiftet dem til et andet akvarium.
Kan det være for lav KH?
har købt A og B fra two little fishes?
- Hvad sker der ved at tilføre det hvis det ikke mangler?
- Mine koraller har ikke rigtigt åbne sig, og hænger lidt, efter jeg har skiftet dem til et andet akvarium.
Kan det være for lav KH?
har købt A og B fra two little fishes?
- Hvad sker der ved at tilføre det hvis det ikke mangler?
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: For lav KH?
For lav kh kan vise sig ved at korallerne ikke åbner sig, eller skiver nærmest vender bagsiden udad. Har du ikke et testsæt, ellers skynd dig at få fat på et. Hæver du kh for meget vil du få en tilsvarende negativ effekt som når den er for lav.
Mvh Anette og Kristoffer
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
i Stedet for at du har købt A og B uden at vide hvor fejlen ligger er allerede den første fejl.
Du skulle måske have overvejet at købe et KH testsæt i stedet for
For lav Kh så kan dine koraller blive hvide ( miste huden ) fra bunden og op.
Du skulle måske have overvejet at købe et KH testsæt i stedet for
For lav Kh så kan dine koraller blive hvide ( miste huden ) fra bunden og op.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
der kan være flere symptomer på for lav kh , men gennerelt er det ikke fremgangsmåden at tilføre noget som helst ved at gætte sig frem og bare hælde i.
mit råd er at du må måle dine værdier og forholde dig til resultaterne evt poste dem og få hjælp.
der kan jo være mange mange adre grunde til at dine koraller ikke trives men uden dataer er det kun vildt gætværk som ikke rigtigt kan bruges til noget.
mit råd er at du må måle dine værdier og forholde dig til resultaterne evt poste dem og få hjælp.
der kan jo være mange mange adre grunde til at dine koraller ikke trives men uden dataer er det kun vildt gætværk som ikke rigtigt kan bruges til noget.

- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Jeg mener faktisk at det er næsten umuligt med det blotte øje at spotte en lav Kh. Det skal måles, ligesom Ca.
Det bør være en i starten ugentlig rutine, senere når alt har kørt fint i lang tid, kan man nøjes med at måle måske en gang om måneden.
Mit har kørt i 6 år nu, og jeg måler på Ca, Kh, Mg og Po ca. hver 3 uge. Min erfaring er at når jeg glemmer det i et par måneder, typisk omkring sommerferien, så driver værdierne stille og roligt ud af kurs.
Men jeg er vist også en målenørd.
Det bør være en i starten ugentlig rutine, senere når alt har kørt fint i lang tid, kan man nøjes med at måle måske en gang om måneden.
Mit har kørt i 6 år nu, og jeg måler på Ca, Kh, Mg og Po ca. hver 3 uge. Min erfaring er at når jeg glemmer det i et par måneder, typisk omkring sommerferien, så driver værdierne stille og roligt ud af kurs.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Ææhh.. "målenørd"..Lars M skrev:Jeg mener faktisk at det er næsten umuligt med det blotte øje at spotte en lav Kh. Det skal måles, ligesom Ca.

Nesten flaut å si det Lars, men jeg måler Ca/Kh/Mg hver anden dag her hos meg,og karet mitt har kjørt i 13-14 mnd.nu..

Er nok Salifert beste kunde..

Andre viktige verdier måles rigtigt nok ikke SÅÅ ofte her da..

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Når det drejer sig om Kh er det iorden at være målenørd. Kh værdien kan ændre sig lynhurtigt og en ændring kan have katastrofale følger for især SPS. En af de helt store årsager til RTN og STN jeg har selv måttet gøre denne kedelige erfaring. Jeg måler Kh dagligt alle andre værdier måles sjældent.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Enig med Leif..
Min KH i det nye akvarie har ca udviklet sig som følger.. Datoerne er måske ikke 100% korrekte, for jeg har ikke lige adgang til min log idag (måler med Salifert):
01.01.09 - 11,3 (Tog to målinger - Nyblandet RBS skulle ikke have så høj KH!!)
05.01.09 - 10,3
10.01.09 - 9,3
15.01.09 - 7,2 <-----!!!!!!!
Mht andre målinger så måler jeg Ca og MG ca gang hver 7-14 dag også bliver ph altid målt inden jeg korrigere på KH'en.. Derudover måler jeg for tiden (pga af flytning) fosfat..
/Henrik
Jeg blev faktisk lidt chokeret over at mine koraller så hurtigt efter flytning fik disse dyk i KH.. Så nu må jeg tilbage og måle dagligt indtil jeg har styr på ændringerne i mit nye.. Men jeg kan regne ud at jeg bliver nødt til og finde en bedre måde end Natron til at styre den.. Så jeg kigger efter en kalkreaktor, alternativt balling.. Kan ikke blive enig med mig selv om hvad jeg skal vælge.
Med Saliferts høje måling i starten.. Så tror jeg sku at jeg går efter at holde KH på omkring de 8,5 - Har hørt fra andre at salifert måler lidt for højt
/Henrik
Min KH i det nye akvarie har ca udviklet sig som følger.. Datoerne er måske ikke 100% korrekte, for jeg har ikke lige adgang til min log idag (måler med Salifert):
01.01.09 - 11,3 (Tog to målinger - Nyblandet RBS skulle ikke have så høj KH!!)
05.01.09 - 10,3
10.01.09 - 9,3
15.01.09 - 7,2 <-----!!!!!!!
Mht andre målinger så måler jeg Ca og MG ca gang hver 7-14 dag også bliver ph altid målt inden jeg korrigere på KH'en.. Derudover måler jeg for tiden (pga af flytning) fosfat..
/Henrik
Jeg blev faktisk lidt chokeret over at mine koraller så hurtigt efter flytning fik disse dyk i KH.. Så nu må jeg tilbage og måle dagligt indtil jeg har styr på ændringerne i mit nye.. Men jeg kan regne ud at jeg bliver nødt til og finde en bedre måde end Natron til at styre den.. Så jeg kigger efter en kalkreaktor, alternativt balling.. Kan ikke blive enig med mig selv om hvad jeg skal vælge.
Med Saliferts høje måling i starten.. Så tror jeg sku at jeg går efter at holde KH på omkring de 8,5 - Har hørt fra andre at salifert måler lidt for højt
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det lyder mærkelig med den høje kh på din første blanding!
brugte du 100 procent osmose vand,hvad med saliniteten...
i starten da rbs kom var det et 2 part salt med ca supplement,det er altid en god ide at måle omhyggeligt på det vand man skifter med for at ikke få vandskifte LOL
brugte du 100 procent osmose vand,hvad med saliniteten...
i starten da rbs kom var det et 2 part salt med ca supplement,det er altid en god ide at måle omhyggeligt på det vand man skifter med for at ikke få vandskifte LOL

- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg må indrømmer at jeg før har målt alt for lidt nu måler jeg Ph, no3 po4 og kh hver uge, og ca, mg hver månede!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Henrik jeg kan anbefale Balling....efter at være kørt ind over ca. 8-14 dage kører det perfekt og har gjort over lang tid. Jeg valgte Balling da jeg havde læst om mange som havde problemer med at fintune en kalkreaktor og jeg tror at den kræver overvågning. Jeg er ofte væk et par uger af gangen og tør ikke løbe an på at reaktoren bare kører. Hvis noget går galt er det både ph og Kh der bliver rod med.Musiker skrev:Så jeg kigger efter en kalkreaktor, alternativt balling.. Kan ikke blive enig med mig selv om hvad jeg skal vælge.
/Henrik
Balling har bevist at jeg kan være væk en måned uden at det går helt galt og det er godt nok for mig. Jeg styrer automatisk tilsætning over Aquatronica med doseringspumpe. Prisen for dosingspumpen er nok den samme som en kalkreaktor så det er nok ikke den der skal afgøre ens valg.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
@Leif - Kan godt være jeg lige skal kaste et ekstra grundigt blik på balling..
@Ole - Jeg blandede jo næsten en hel kasse Salt op og jeg rystede posen godt undervejs, så mon ikke jeg har fået alt med.
Jeg brugte ca 15% hanevand.
Glemte og måle KH på mit nyblandede saltvand sidste uge, men mon ikke jeg husker det når jeg laver et vandskift her i weekenden
. Hvis Saliferts kit måler 2 for højt, som jeg har hørt rygter om.. Så var min start Alk jo 9.3 og ikke 11.3!!
Min salinitet ligger på 1.024-1.025@25 grader.. Har dog ikke kontrolleret med andet end min flyder...
@Ole - Jeg blandede jo næsten en hel kasse Salt op og jeg rystede posen godt undervejs, så mon ikke jeg har fået alt med.
Glemte og måle KH på mit nyblandede saltvand sidste uge, men mon ikke jeg husker det når jeg laver et vandskift her i weekenden

Min salinitet ligger på 1.024-1.025@25 grader.. Har dog ikke kontrolleret med andet end min flyder...
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Har du noget dokumentation for at salifert måler 2 for højt??Musiker skrev:@Leif - Kan godt være jeg lige skal kaste et ekstra grundigt blik på balling..
Glemte og måle KH på mit nyblandede saltvand sidste uge, men mon ikke jeg husker det når jeg laver et vandskift her i weekenden. Hvis Saliferts kit måler 2 for højt, som jeg har hørt rygter om.. Så var min start Alk jo 9.3 og ikke 11.3!!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nope, ikke andet end hvad der er i den her tråd:ronny.w skrev: Har du noget dokumentation for at salifert måler 2 for højt??
http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=14795
jeg er ikke nået til at lave en reference måling endnu.. Men sålænge jeg har mistanken vil jeg ikke lade min KH falde ned på de 7 til 7,5 som anbefales til Zeovit (For Zeo anbefales KH 6,5-8 )... Kørte inden Zeovit med en rimelig konstant KH på 9 og det har jeg ikke haft koral død ved.. Så jeg ser ikke noget problem ved at holde mig deromkring..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja!..men den tråd sammenligner to forsk. tests....du ved ikke om den anden er mere præcis. Jeg bruger nu Elos og målingerne dermed ligger tæt på Saliferts. jeg tror ikke på at Salifert måler 2 for meget....ihvertfald ikke ifgl. Elos.Musiker skrev:Nope, ikke andet end hvad der er i den her tråd:ronny.w skrev: Har du noget dokumentation for at salifert måler 2 for højt??
http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=14795
jeg er ikke nået til at lave en reference måling endnu.. Men sålænge jeg har mistanken vil jeg ikke lade min KH falde ned på de 7 til 7,5 som anbefales til Zeovit (For Zeo anbefales KH 6,5-8 )... Kørte inden Zeovit med en rimelig konstant KH på 9 og det har jeg ikke haft koral død ved.. Så jeg ser ikke noget problem ved at holde mig deromkring..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nej det er ikke helt det der beskrives i tråden..
Er ret sikker på at mit Salifert kit er hammer upræcist.
Jeg ved så ikke hvilken "reference solution" der menes? Anyways.. Jeg vil måle vandet som jeg blander til mit vandskift.. Også må jeg se hvad den måling siger..todd march skrev: I like Salifert tests, but not the Alk (but I am moving over to Elos for all my new tests). Saliferts Alk test just has too many problems and is too inaccurate. Using their own reference solution included in the kit, my 90 day old Salifert test read the solution as almost 3 dKH too high...!
Er ret sikker på at mit Salifert kit er hammer upræcist.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ok!....jeg læste et andet indlæg i tråden.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis jeg ikke husker helt galt fra kemitimerne danner karbonationen (CO3) sammen med Kalsiuminonen (Ca) kulsur kalk som i naturen er den hyppigst forekomne kalciumforbindelse.exzos skrev:Hvorfor bliver ens KH lavere med tiden? Bruger nogle koraller det?
Findes rent i kalksten, marmor og kridt. Og denne CaCO3 (kalk) er det som stenkorallerne danner skellet af. Altså når dine koraller vokser forbruger de både Ca og Kh......håber at det er til at forstå.