må lukkes

Forum for generel snak omkring saltvand.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

må lukkes

Indlæg af martinl »

må lukkes og låsses
Senest rettet af martinl tors 15. jan 2009 19:17, rettet i alt 1 gang.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: koraller

Indlæg af Musiker »

Jeg undersøgte sagen da jeg tog en måned til Vietnam sidste år.
Og det er samme procedure uanset antal og formål..
1. Du skal have en export tilladelse (CITES) fra landet hvor du vil eksportere
2. De tilladelser skal godkendes af S&N i danmark som så udsteder import cites.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

P.s. Hvis du kender en derude, kunne det være en fordel, men vær forberedt på at eksportørene (Dem der har adgang til CITES) nok kræver at man aftager en vis mængde af levende..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Koraller fra Thailand er et No Go, selv de lokale Thaier, har importerede koraller.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

det ska man nok hold sig fra så. jeg ska heller ikke ha en over næsen for noget man ikke må
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Hobbyakvaristen »

enten er d opdrættede koraller ellers er de importeret.

Men import af koraller fra thailand kan kun ske m opdrættede.

Sidst jeg var i thailand listede jeg 3 stenkoraller ned i bagagen :beer:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg vil nødig nappes i den thailandske told med smuglervarer i kufferten!
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

vil jeg heller ikke blive da det jo er en jeg kender der er der nede.
men skal helller ikke lokke ham til noget man ikke må.
da jeg osse selv systes man skal hold sig til hvad man må
for der er jo masser andre der ikke gør behover man ikke være en af dem :beer:

men var bare ikke helt klar over om man måt vis der kun var til en selv og ikke salg :(
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg havde også altid før i tiden koraler og tridacnaer med hjem fra thailand, men efter man ikke må have væske med i håndbegagen mere er det slut, nu gennemroder de jo ens håndbegage derude.
og kufferten vil jeg ikke bruge da de jo kaster rundt med dem. dengang bestilte man hvad man ville have og så tog de ud og dykkede efter det.
alt fra koralrevene i thailand er fredet selv de døde sten, og så fisker de lokale indimellem med dynamit, der fatter jeg ikke hvorfor man så ikke lige tømmer revet først og eksportere koralerne i stedet for bare at slå det hele i hjæld.
det samme når de åbner nye turist steder. var på koh tao for 9 år siden da øen åbnede op for turister 3 år senere var det hele ødelagt af dumme dykkere og forurening. nu er thaierne jo ikke så skide gode til at rense deres spildevand og renovation er noget der høre vesten til.

jager
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: koraller (ulovlig indsmugling)

Indlæg af BioLife »

Hobbyakvaristen: Jeg forstår ikke hvorfor du har omgået en lovgivning som er lavet for at beskytte truede dyr og planter for at du kan få et par koraller hjem i dit akvarium. Selv om korallerne er opdrættet eller lovligt importeret til Thailand er det stadig ikke OK, og jeg forstår slet ikke at du er stolt at smugle truede dyr. Du rynker sikkert selv på næsen når du læser om en der er blevet taget med krybdyr el. lign. under trøjen. Desuden forstår jeg ikke hvorfor du vil inkriminere dig selv ved at skrive at du tog koraller med hjem uden tilladelser, du risikere jo at blive anmeldt for din lovovertrædelse.

Jager: Ovenstående gælder også dig. Det lader endda til at du er (har været) storsmugler af truede dyr. Jeg synes det du har gjort er virkelig umoralsk og respektløst overfor de skrøbelige Thailandske koralrev. Tror du ikke at der er en grund til at Thailand har fredet deres koralrev? En af grundende er at de ikke ønsker at der høstes af dem af lokale og dumme turister. Grunden til at koralrevene på Koh Toa er blevet ødelagt skyldes måske tildels dykkere og forurening, men sikkert også at der har været andre dumme turister som ikke respektere naturen , og som har plukket koraller til deres private akvarium. Hvis alle gjorde som du har gjort ville det se skidt ud med verdens koralreve.
Det er ulovligt at dynamitfiske i Thailand så dit forslag om at ryde revene for koraller er fuldstændigt tåbeligt.

Hvis man skal have saltvandsakvarie bør man respektere naturen og kun erhverve sig lovlige varer. Køber man koraller i sin lokale dyrehandler må man gå ud fra at de er lovligt importeret. Er de lovligt importeret, har der været taget stilling til om det er bæredygtigt, (hvilket det skal være før de kan komme ind i EU) og man kan derfor have dem i sit akvarie med god samvittighed.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

BioLife skrev:Hobbyakvaristen: Jeg forstår ikke hvorfor du har omgået en lovgivning som er lavet for at beskytte truede dyr og planter for at du kan få et par koraller hjem i dit akvarium. Selv om korallerne er opdrættet eller lovligt importeret til Thailand er det stadig ikke OK, og jeg forstår slet ikke at du er stolt at smugle truede dyr. Du rynker sikkert selv på næsen når du læser om en der er blevet taget med krybdyr el. lign. under trøjen. Desuden forstår jeg ikke hvorfor du vil inkriminere dig selv ved at skrive at du tog koraller med hjem uden tilladelser, du risikere jo at blive anmeldt for din lovovertrædelse.

Jager: Ovenstående gælder også dig. Det lader endda til at du er (har været) storsmugler af truede dyr. Jeg synes det du har gjort er virkelig umoralsk og respektløst overfor de skrøbelige Thailandske koralrev. Tror du ikke at der er en grund til at Thailand har fredet deres koralrev? En af grundende er at de ikke ønsker at der høstes af dem af lokale og dumme turister. Grunden til at koralrevene på Koh Toa er blevet ødelagt skyldes måske tildels dykkere og forurening, men sikkert også at der har været andre dumme turister som ikke respektere naturen , og som har plukket koraller til deres private akvarium. Hvis alle gjorde som du har gjort ville det se skidt ud med verdens koralreve.
Det er ulovligt at dynamitfiske i Thailand så dit forslag om at ryde revene for koraller er fuldstændigt tåbeligt.

Hvis man skal have saltvandsakvarie bør man respektere naturen og kun erhverve sig lovlige varer. Køber man koraller i sin lokale dyrehandler må man gå ud fra at de er lovligt importeret. Er de lovligt importeret, har der været taget stilling til om det er bæredygtigt, (hvilket det skal være før de kan komme ind i EU) og man kan derfor have dem i sit akvarie med god samvittighed.

hold da op en smøre.
du har måske aldri gjort noget du ikke måt du er nok en af dem der altid køre 70 ude på vejen og 40 i byen for at være sikker på du ikke køre for hurtigt.
tror nu ikke et par aflægger kan gøre det store.

men velkommen til ny mand dig lære folk nok hurtigt at kende selv om du lige er kommet :GO
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af BioLife »

Der er jo ikke tale om et par aflæggere når man får lokale til at tage ud og hugge dem af revene.. og gør det gentagende gange.

Jeg mener at der er forskel på at køre for hurtigt i bil eller cykle til højre over for rødt og på at indsmugle truede dyr. Jeg ved ikke om dette blot er min holdning men sådan er den. Strafferammerne er ihvertfald forskellige.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg kan en historie der går tilbage i årene.. 1990erne kørte jeg en hel del mountain bike i Marselisborgskoven. Det var SUPER fedt, vi var ikke mange der kørte og det var tilladt at køre nærmest overalt.. Så det gjorde vi.. Man kunne ikke se på skoven at vi drønede rundt derude, sporene var spredte og vi holdt os mest til dyresporene..

De sidste par år jeg boede i Århus kom der en butik som hed Cykelklubben.. Og lige pludselig var det SUPER sejt at køre MTB.. Det virkede sku som om at hele århus lige pludselig havde en Marin Mountain bike og drønede rundt ude i marselisborgskoven.. Lige pludselig begyndte der at tegne sig dybe spor i bakkerne.. Jorden begyndte at erodere og visse steder lignede skovbunden en pløjemark.. Samtidigt begyndte løbere etc. at råbe efter os når vi kom kørende, og med god grund for der var mange "johns" som følte at de ejede skoven og overhovedet ikke viste hensyn til andre brugere..

Well siden da har man lavet MTB ruter og selv om det stadig kniber for "johnsene" at holde sig til sporet.. Så er sliddet på skoven overvejene begrænset til det afmærkede spor og med lidt held får vi forsat lov til at køre ude i skovene.. Men jeg bliver sku gal i skralden når jeg ser en pløje henover et sårbart stykke skov.. Fordi jeg VED at det er HAM der er med til at ødelægge det for mig!

Moralen er blot at det kan godt være du føler at der ikke sker noget ved at tage et par aflæggere.. Men hvis alle begynder og plukke af revet.. Så kan enden jo nemt være at vi slet ikke får lov til at besøge revene.. Eller at der ikke er noget at se derude!

/Henrik
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

martinlund skrev:
BioLife skrev:Hobbyakvaristen: Jeg forstår ikke hvorfor du har omgået en lovgivning som er lavet for at beskytte truede dyr og planter for at du kan få et par koraller hjem i dit akvarium. Selv om korallerne er opdrættet eller lovligt importeret til Thailand er det stadig ikke OK, og jeg forstår slet ikke at du er stolt at smugle truede dyr. Du rynker sikkert selv på næsen når du læser om en der er blevet taget med krybdyr el. lign. under trøjen. Desuden forstår jeg ikke hvorfor du vil inkriminere dig selv ved at skrive at du tog koraller med hjem uden tilladelser, du risikere jo at blive anmeldt for din lovovertrædelse.

hold da op en smøre.
du har måske aldri gjort noget du ikke måt du er nok en af dem der altid køre 70 ude på vejen og 40 i byen for at være sikker på du ikke køre for hurtigt.
tror nu ikke et par aflægger kan gøre det store.

men velkommen til ny mand dig lære folk nok hurtigt at kende selv om du lige er kommet :GO
- Manden har jo ret! Jeg syntes da at det er et friskt pust til debatten...

Af mange "miljø aktivister" gives vi skylden revenes tilstand, og vi regnes for synderne! Derfor er det af største betydning at vi i det mindste "opfører os ordentligt", for at kunne bevare denne hobby og bevare retten til at sætte vilde dyr i fangenskab. Mange står klar med forsøg på indgreb med forsøg på at hindre os i dette, og det er spået at dette er slut om 10 år... Pokker skulle da stå i om de fik ret!

Velkommen til :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

god historie musiker..
bare mennesker bliver passet på lige så godt som revet!!
på land bliver de slået ihjel og på havet bliver de reddet :scratch:
men det er ikke noget der er værre end vegetarer der går rundt i læder sko ,jeg bliver hidsig af hykleriet!!! :cussing:
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

jeg er ligegalde hvad andre gør så længe det ikke er mig :wink:
jeg er ikke politimand heldi vis for det. men systes bare ikke man ska flip sådan ud som om han aldri har gjort noget for helt ærlig hvem har ikke det. jeg vil påstå vis man siger man ikke har lyver man.

og om man køre for hurtigt eller tager en stump koral kan komme ud på et. som man siger fart slå ihjel. det gør en stump koral ikke.

men er eni i man burt hold sig til loven det er jo derfor den er der. men der vil altid nogen der har samvitihed på 0 og nogen på 95 eller et sted imellem tror ikke på der en en den kan sige ders er 100. :T
det er jo op til folk selv hvor ders er.

men systes det var noget af en smøre at komme med i gammel tråd som jeg lavet for længe siden.

så min mening er at det er bedre at tage en stump koral end køre 200 i en by som nogen gør.
og her er der sikkert osse nogen der har en anden mening men vi alle er ikke ens og det er nok meget godt. så ens sure opstød burt man hold for sig selv og denne her tråd var ikke lavet for at lave en gang brok smill det luner for det er ikke for varmt uden for :wink:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

efter min mening burde han stoppe med at trække vejret ,når vi tænker på den globale opvarmning
LOL :smart:
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

desværre er vi ikke endnu istand til at opdrætte mange maritime organismer kommercielt, så meget er hentet fra naturen. derfor bør vi også gøre alt, der står i vores magt for at passe på på det liv, vi "stjæler " fra naturen. Ellers skades vores renomme
Koralhavene med deres liv er truet i forvejen - global opvarmning og hvad ved jeg, så jeg mener, vi som er med til at "høste",med vores efterspørgsel på levende organismer bør undgå ulovlig piratimport - er det ikke også, hvad der står i bibelen Reef Secrets"

V må holde vores moral højt, synes jeg.
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af BioLife »

martinlund skrev:ens sure opstød burt man hold for sig selv og denne her tråd var ikke lavet for at lave en gang brok
Jeg går ud fra at et forum er er til for at man kan diskutere ting og sager. Når der så er nogen der tilkendegiver en holdning som jeg er fuldstændig uenig i, så må jeg vel gerne komme med min holdning til emnet?
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af BioLife »

ole. skrev:efter min mening burde han stoppe med at trække vejret ,når vi tænker på den globale opvarmning
LOL :smart:

Jeg går ud fra at vi alle gør vores til at mindske den globale opvarmning, at holde vejret ville dog nok ikke være så klogt på sigt, hvis man da ønsker at overleve.
Mht. til emnet. Jeg vil da mene at folk der vælger at have et akvarium med koraller, har det fordi de synes det er flot at se på og at det er et spændende økosystem og dyreliv der er i sådanne et rev. Derfor mener jeg der er dobbeltmoralsk at man er med til at ødelægge de naturlige rev med den ene hånd samtidig med at man ynder at se på en lille del af det i sit eget hjem.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

mister fister,det er postet til den forkerte adresse!!!!
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

BioLife skrev:
martinlund skrev:ens sure opstød burt man hold for sig selv og denne her tråd var ikke lavet for at lave en gang brok
Jeg går ud fra at et forum er er til for at man kan diskutere ting og sager. Når der så er nogen der tilkendegiver en holdning som jeg er fuldstændig uenig i, så må jeg vel gerne komme med min holdning til emnet?
ja det er det men så find din egen tråd for jeg giden den ikke i min tråd er det svært at for stå
BioLife
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af BioLife »

martinlund skrev:
BioLife skrev:
ja det er det men så find din egen tråd for jeg giden den ikke i min tråd er det svært at for stå
Jeg beklager Hr. Martin Lund som vogter denne tråd. Jeg synes det var et vigtigt emne som blev bragt op og ville gerne deltage i debatten.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Hold det nu sagligt folkens ;-) En god diskution har flere sider, så dem skal der også være plads til.

mvh Peter/moderator
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
iiiiaaaaiiii
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 7100 Vejle
Geografisk sted: 7100 Vejle

Indlæg af iiiiaaaaiiii »

Ja spænd lige hjelmen folkens.. Der er altid to sider af en debat, og de kan være lige rigtige begge to..

Jeg vil give ret i at det er forkert at udrydde et koralrev, men derimod at tage en lille stump med hjem kan jeg sku ikke få ond i røven af; og jeg vil samtidig sige at det er bedre at tage revet med hjem, end at det helt meningsløst skal blive sprugtet i luften af dynamit fiskeri...

Og at lyde som om man aldrig har gjordt noget galt i til at lukke op og S_ _ _ _ i, fordi vi bryder alle loven på enten den ene eller den anden måde engang imellem...
Asbjørn
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

biolife
gider bare ikke ligge navn til en diskution så lav din´egen tråd
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: må lukkes

Indlæg af Brian C »

Martinlund, undskyld mig, men det var da en underlig holdning at have. Du stiller et spørgsmål og der kommer nogle svar som er lidt på kanten rent moralsk. det bliver der ikke protesteret over, men så kommer der én der stiller spørgsmålstegn ved den lettere anløbne moral der kan være hos nogle saltvandsakvarister, ja så kommer der pludselig andre boller på suppen, og vedkommende skal bare fedte af :BA

der bør være plads til alle også selvom de har nogle holdninger der ikke harmonerer med ens egne
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

Det er selvfølgeligt forkert at piratimportere korraller og jeg tvivler på at der er mange, om nogen der gør det mere.

Før i tiden var holdningen jo nok anderledes skal man tænke på og det var holdningen til andre miljøhensyn jo også,man dumpede jo hvad som helst i havet nogle år tilbage.

men nu synes jeg blot ikke at man i denne debat skal glemme at selvom nogen måske betragter saltvandsakvarister som ødelæggere af revene så er det faktisk sådan at internationalt set så har denne verden faktisk været medvirkene til at fremme forskningen væsentligt i forhold til mange korallers behov for levevilkår og sundhed, hvad der på lang sigt kan være med til at bevare revene forhåbentligt.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af martinl »

Brian C skrev:Martinlund, undskyld mig, men det var da en underlig holdning at have. Du stiller et spørgsmål og der kommer nogle svar som er lidt på kanten rent moralsk. det bliver der ikke protesteret over, men så kommer der én der stiller spørgsmålstegn ved den lettere anløbne moral der kan være hos nogle saltvandsakvarister, ja så kommer der pludselig andre boller på suppen, og vedkommende skal bare fedte af :BA

der bør være plads til alle også selvom de har nogle holdninger der ikke harmonerer med ens egne
jeg spurt om noget men har slet ikke noget med den her snak det er endt op i så derfor ber jeg ham om at lave sin egen tråd for jeg er bare ikke til diskution det er vel fair nok vil jeg mene og har skrevet nu at den tråd må lukkes den er slut.
for jeg har for lang tid siden fået de svar jeg ønsket
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

ok fint med mig, kan se han har taget din anbefaling til sig og lavet en ny tråd :)
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Låst

Tilbage til "Generel saltvandssnak"