Så fik vi vores saltvandsakvarium :D
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: Så fik vi vores saltvandsakvarium :D
Jeg vil bare sige PAS PÅ MED AT FYLDE FOR MEGET I!
Jeg havde et rigtig grimt uheld med for meget salt i et akvarie grundet en defekt flydemåler. Akvariet var nærmest totalt dødt og tog MEGET lang tid før det kom ordentligt i gang! Der findes et computer program til at regne det ud. Kan ikke lige huske hvad det hedder lige nu, har det installeret på den anden computer. Skal nok skrive det her inde når jeg får set hvad det hedder.

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: Hovedstaden
Jeg havde en spand, som jeg troede der var 7 kg i, da jeg tog ud for at købe mere salt... Men der var så kun 4 kg tilbage i spanden, så nu står vi og mangler en god sjat salt.
Det er sværere, end jeg regnede med, lige at ramme den rigtige koncentration.
Det er sværere, end jeg regnede med, lige at ramme den rigtige koncentration.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
køb 20 eller 25 kg. i skal nok få det brugt med tiden og der er heldigvis ingen holdbarhedsdato på salt. 

Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Elisabethen hvis du står og mangler salt, så er du/i velkommen til at afhente nogen kg her, så kan du sgu altid give et fragment når baljen er kommer op at køre
Giv en pb hvis det bliver aktuelt

Giv en pb hvis det bliver aktuelt

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Idag er indkøbt:
34 kg levende sten
4 kilo salt
varmelegeme
Har nu fået saliniteten op på det ønskede, og så får vandet lige lov at stå indtil vi har spist... Så kommer stenene i
Har fået nogle, syntes vi selv, fine nogle med døde stenkoraller på, samt nogle meget porøse nogle, som må give god filtrering.
Og nu må jeg hellere få strøm på det kamera
34 kg levende sten
4 kilo salt
varmelegeme
Har nu fået saliniteten op på det ønskede, og så får vandet lige lov at stå indtil vi har spist... Så kommer stenene i

Og nu må jeg hellere få strøm på det kamera

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Nå, 34 kg levende sten var så ikke nær nok.
Lige et par spørgsmål
Manden i akvarieudstyr sagde, at vi ikke skal have lys på i indkøringsfasen. Men min logik siger mig, at mængden af næringsstoffer i vandet jo er den samme, og at man ligeså godt kan få algeboomet overstået.
Han sagde også, at vi ikke skal putte Caulerpa i sumpen endnu, men først om 3 uger. Er I enige?
Lige et par spørgsmål
Manden i akvarieudstyr sagde, at vi ikke skal have lys på i indkøringsfasen. Men min logik siger mig, at mængden af næringsstoffer i vandet jo er den samme, og at man ligeså godt kan få algeboomet overstået.
Han sagde også, at vi ikke skal putte Caulerpa i sumpen endnu, men først om 3 uger. Er I enige?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Kan ikke sige noget ang. Calulerpa. Men lys skal bare på lige fra starten. Algerne udvikler sig hurtigere og brænder nærings stofferne af hurtigere!
Der er bare lige en ting jeg ikke kan forstå.
Kl. 18:56 skrev du at du havde fået indkøbt sten.
Kl. 23:23 konstaterede du at det ikke var nok.
HVORFOR INGEN BILLEDER ENDNU??
Der er bare lige en ting jeg ikke kan forstå.
Kl. 18:56 skrev du at du havde fået indkøbt sten.
Kl. 23:23 konstaterede du at det ikke var nok.
HVORFOR INGEN BILLEDER ENDNU??

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Fordi jeg ikke kan finde opladeren til spejlrefleksen.. Der arbejdes på sagen 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Grrr!!
Det lyder godt!
Glæder mig til at se dem! Skal selv i gang med et magen til nu her om en uges tid.

Det lyder godt!
Glæder mig til at se dem! Skal selv i gang med et magen til nu her om en uges tid.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
34kg ikke nok... Det lyder mærkeligt.. Og ja vi vil se billeder 
Caulpera'en ville jeg også vente lidt med.. Den skal du lige spørge efter herinde inden du farer ud og køber noget. Folk høster det ofte..
/Henrik

Caulpera'en ville jeg også vente lidt med.. Den skal du lige spørge efter herinde inden du farer ud og køber noget. Folk høster det ofte..
/Henrik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Malmø
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Update!!!

Sådan ser baljen ud idag.
De 34 kg sten, som vi havde købt i akvarieudstyr, var ganske ikke rigtigt ikke særligt gode.. Penge ud af vinduet
Jeg fandt en annonce på nogle indkørte, levende sten, og igår fik vi så ca. 50 kg af dem med hjem.
Akvariet blev indrettet på ny, og nu ser det sådan ud.
Kæresten var så fræk, at smide nogle af de gamle sten i, da jeg var gået i seng
Jeg synes altså, at bunket til venstre skal være mindre, og "kløften" skal nå længere ned mod bunden... Hehe...
Spørgsmål:
Vi fandt en krabbe i de nye sten. Synes jeg læste et sted, at behårede krabber er skidt, så pt. går den og glor i flamingokassen. Skal den dø, eller må den komme i baljen?
Nu har vi som sagt primært indkørte sten i baljen + et par enkelte af de nye fra akvarieudstyr. Hvad skal vi så forvente mht alger, og tidshorisont for dyr i baljen?

Sådan ser baljen ud idag.
De 34 kg sten, som vi havde købt i akvarieudstyr, var ganske ikke rigtigt ikke særligt gode.. Penge ud af vinduet

Jeg fandt en annonce på nogle indkørte, levende sten, og igår fik vi så ca. 50 kg af dem med hjem.
Akvariet blev indrettet på ny, og nu ser det sådan ud.
Kæresten var så fræk, at smide nogle af de gamle sten i, da jeg var gået i seng

Spørgsmål:
Vi fandt en krabbe i de nye sten. Synes jeg læste et sted, at behårede krabber er skidt, så pt. går den og glor i flamingokassen. Skal den dø, eller må den komme i baljen?
Nu har vi som sagt primært indkørte sten i baljen + et par enkelte af de nye fra akvarieudstyr. Hvad skal vi så forvente mht alger, og tidshorisont for dyr i baljen?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Det ser rigtig godt ud, fin stensætning, glæder mig til at det med noget levende i om ca.3 måneder. Krabbe med hår 

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Der vil nok begynde at kommelidt alger om ca. 1 uge alt efetr hvad og hvormeget lys du har tændt, men for guds skyld hav nu meget tålmodighed, nyd alt det som alligevel sker i jeres nye balje.
Mit var klar efter ca. 6 uger, men lod det køre 7,5 uge inden der kom den første fisk i.
Mit var klar efter ca. 6 uger, men lod det køre 7,5 uge inden der kom den første fisk i.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Tillykke med akvairet 

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18

Husk at overskud kan gøre gavn i sumpen.. Dog skal man lige være obs på at eventuelle Caulpera alger vil gro fast på stenene med lynets hast...
/Henrik
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Vi burde vel egentlig få købt nogle testsæt... Hvilke er relevante her i starten?
Ammonium, nitrit, nitrat og hvad mere?
Ammonium, nitrit, nitrat og hvad mere?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Dem du selv har nævnt og PO4/fosfat. Ellers er der ikke meget andet, som er interessant under opstarten. Sørg selvfølgelig for, at saltniveauet er korrekt og ligeledes temperaturen.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
hvilket mærke vil du så anbefale til fosfat? 

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2009
Med hensyn til stenopsætningen skal du huske at de fleste koraller man køber sidder på sten. Så det skal der også være plads til. Har kendskab til flere som syns de får puttet for mange sten i akvariet, fordi der ganske enkelt ikke er plads til mange koraller.
Men det er jo en smagssag, om man er til det lette og luftige eller hvad man foretrækker.
Men det er jo en smagssag, om man er til det lette og luftige eller hvad man foretrækker.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
De er desværre dyre, hvis de skal være brugbare til SPS koraller - Der skal man helst ned i <0.02 området.. Saliferts praler af og kunne måle ned til 0.015 hvilket ikke er helt godt nok til en sikker måling i ultra lav nærings systemer... 
Følgende ved jeg er gode nok..
Rowa fosfat sæt:
http://petsupply.dk/product_info.php?products_id=3496
Deltec proffesionel fosfat test (PO4) - Er viist nok samme producent..
http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36652
Ved ikke om der er andre..
Jeg har købt et Hannah LowRange PO4 meter, men det er endnu mere pebret og ikke mere præcis end ovenstående...
http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI- ... Meter.html
Eventuelt kan i springe po4 over.. Indtil i ved hvilken vej i vil gå mht SPS koraller.. Jeg levede hele det første år med et PO4 sæt som aldrig viste over 0 (Fandt ud af at det var ubrugeligt til saltvand) og Nitrit og nitrat målte jeg stort set også kun under opstarten, for at se hvornår de faldt på plads.
Men jeg havde også kun 3-4 fisk i bajlen og fodrede meget lidt..

Følgende ved jeg er gode nok..
Rowa fosfat sæt:
http://petsupply.dk/product_info.php?products_id=3496
Deltec proffesionel fosfat test (PO4) - Er viist nok samme producent..
http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36652
Ved ikke om der er andre..
Jeg har købt et Hannah LowRange PO4 meter, men det er endnu mere pebret og ikke mere præcis end ovenstående...
http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI- ... Meter.html
Eventuelt kan i springe po4 over.. Indtil i ved hvilken vej i vil gå mht SPS koraller.. Jeg levede hele det første år med et PO4 sæt som aldrig viste over 0 (Fandt ud af at det var ubrugeligt til saltvand) og Nitrit og nitrat målte jeg stort set også kun under opstarten, for at se hvornår de faldt på plads.
Men jeg havde også kun 3-4 fisk i bajlen og fodrede meget lidt..
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Vi har fået en del grønalger på ruder og sten i løbet af igår og idag. Betyder det, at vi er sprunget brunalgefasen over?
(ønsketænkning)

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Efter at have studeret akvariet nærmere, ser det ud til, at der er lidt brunalger (især på de nye sten fra akvarieudstyr), men ellers er der ved at komme gang i uldne grønalger...
Så umiddelbart lader det da til, at tilførelsen af de indkørte sten gør processen noget hurtigere? Oder?
Så umiddelbart lader det da til, at tilførelsen af de indkørte sten gør processen noget hurtigere? Oder?

- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Det er højest tænkeligt!
Hos mig, kom brunalgefasen efter 4 dage, og var allerede grundigt på retur 3 dage senere. Nu, lidt over 3 uger efter opstart, er der kun grønalger, og de ser faktisk ud til at have toppet. Jeg har godt nok aldrig oplevet før, at det gik så hurtigt.
Hos mig, kom brunalgefasen efter 4 dage, og var allerede grundigt på retur 3 dage senere. Nu, lidt over 3 uger efter opstart, er der kun grønalger, og de ser faktisk ud til at have toppet. Jeg har godt nok aldrig oplevet før, at det gik så hurtigt.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Har lige målt lidt...
Nitrit er 0 - 0,01 ppm ... hvilket vel ser fornuftigt ud?
Nitrat af 25 - 50 ppm.. Hvilket godt nok er i den høje ende, men det er vel tegn på, at der er gang i en del af bakteriekulturen?
Nitrit er 0 - 0,01 ppm ... hvilket vel ser fornuftigt ud?
Nitrat af 25 - 50 ppm.. Hvilket godt nok er i den høje ende, men det er vel tegn på, at der er gang i en del af bakteriekulturen?
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Det er godt nok meget NO3, når man tænker på, at det meste vand er RO? Det må jo komme fra stenene, men det vigtigste er, at kontrollere om den er stigende eller faldende.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Nitrat var nede på 25 igår 
Der er begyndt at dukke alle mulige spøjse dyr frem.. Især om natten. Poster nogle billeder senere

Der er begyndt at dukke alle mulige spøjse dyr frem.. Især om natten. Poster nogle billeder senere

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
Update:
Kæresten var ikke helt tilfreds med det første opsætning, så han fik frie tøjler til at lave det om, og det er ikke blevet helt dumt

Det er lidt svært at få indtryk af, men der går ligesom sådan en slugt ind, som giver et område med skygge. Desuden er der nu mere plads under HQI'en til lyskrævende ting og sager, og stenene kommer måske også bedre til deres ret.
Diverse smådyr er begyndt at dukke frem. Mest i form af bittesmå rørorme med røde eller blå bøster, snegle, bittesmå søstjerner, og denne her skumle fætter:

Hvad er det for en? Den ser grum ud
Kæresten var ikke helt tilfreds med det første opsætning, så han fik frie tøjler til at lave det om, og det er ikke blevet helt dumt

Det er lidt svært at få indtryk af, men der går ligesom sådan en slugt ind, som giver et område med skygge. Desuden er der nu mere plads under HQI'en til lyskrævende ting og sager, og stenene kommer måske også bedre til deres ret.
Diverse smådyr er begyndt at dukke frem. Mest i form af bittesmå rørorme med røde eller blå bøster, snegle, bittesmå søstjerner, og denne her skumle fætter:

Hvad er det for en? Den ser grum ud

- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen