T5 til 630L

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

T5 til 630L

Indlæg af Dezon »

Hej..

Efter som min HQI lampe er gået til efter en flytning tænkte jeg på en T5 lampe.

Mit arkvarie er 630L 140(L) x 60 (H) x 75 (B)
Hvilken type lys ville i mene?
og hvis det er T5 er 8x 39w nok? med 10.000 kelvin
eller skal jeg tage en HQi med 2x250w og 2x 54w bluelight.

syntes der kommer så meget lys ud i stuen med HQI

Og kan man ikke smide nogle rør i T5 på flere W?
Mvh
Torben
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: T5 til 630L

Indlæg af William Jr »

- Jeg ville foretrække denne model: HQi med 2x250w og 2x 54w bluelight.

Selv har jeg planer om 2x250w 12500k og 4x 54w, (2x 22000k og 2x 15000k) i mit nye projekt!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

okay, jeg syntes bare der er så meget spild lys og man kan se punkter hvor lyset ikke rammer, havde den på mit gamle som var 130 langt og det kom ikke ud til siderne. og så hørte jeg at T5 skulle kunne smide mere lys der ned
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Lyder som at dine HQI Paraboler er skyld i den manglende spredning. Om muligt for små, eller placeret for langt fra hinanden?

Dit nødvendige lysvalg er selvfølgelig også afhængig af koralvalg... Jeg syntes blot at HQI ser bedst ud, uanset! :wink: I nuværende setup kører jeg med 2x 250 kun for flimmerets skyld. Jeg har ingen koraller :biggrin:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

jeg har så lidt LPS og sps ja og alt det andet man nu går og samler ind.

Men kan man smide andre rør i sin T5 lampe?
men for at få flimmer skal man da bare vende sin ene pumpe lidt op mod over fladen ik?

tænkte lidt på denne.

http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=362
eller
http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=48551
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja så vil jeg tage det med 6 rør, pga. bla. watt forbrug, lys ud i stuen, det med 4 rør kan være lige lidt nok ( jeg har næsten samme antal watt i mit 530 L ) jeg vil godt ha' noget mere, men IKKE HQI på grund af det ovenstående.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

okay.. ja det er træls der er så meget "spild" lys, det ligner kastrup lufthavn når man ser det ude fra..

så bliver det ATI :D hvis du kan kan jeg hehe :p

men kunne man bare proppe rør i med mere W hvis det er til at støve op i samme længde
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Med lampen i dit nederste link= 480 W. kan jeg ikke få øje på noget afgørende argument for ikke at køre med HQI... :hehe:
/Flemming,

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Dezon skrev:Hej..

Efter som min HQI lampe er gået til efter en flytning tænkte jeg på en T5 lampe.

Mit arkvarie er 630L 140(L) x 60 (H) x 75 (B)
Hvilken type lys ville i mene?
og hvis det er T5 er 8x 39w nok? med 10.000 kelvin
eller skal jeg tage en HQi med 2x250w og 2x 54w bluelight.

syntes der kommer så meget lys ud i stuen med HQI

Og kan man ikke smide nogle rør i T5 på flere W?
Mvh
Torben
Hei Torben :biggrin:
Hqi eller T-5 blir vel egentlig en smaksak,og er fullverdige begge systemer.
Det eneste "problemet" ditt her,etter som jeg ser det er at du har ett kar som måler 75cm i bredden,og på ferdige armaturer, skal du opp i minst 8 rør i bredden ,for at ikke lampen skal bli for smal over karet ditt :BA
De fleste amaturene ligger rundt 30 cm i bredden,og du ideelt sett burde rørene dekket gjevnt mest mulig av overflaten,da korallene strekker seg etter lyset,og er absolutt en fordel at lyset kommer rett ovenifra,grunnet dette moment..
Karet ditt er 140 cm langt,og 39w T-5 amaturer ligger rundt 100 cm i lengde,og 54w amaturer ligger rundt 120/125 cm i lengde,og 80watt amaturer rundt 155 i lengde vanligvis..
Kan du "leve med"at amaturet stikker noen cm utenfor på kortsidene,ville jeg uten tvil valgt 80watts løsning på T-5 :y , ellers blir det 54watts utgaven,og det blir akkurat på grensen til at du ikke vil få skygger helt ytterst i kortsidene på karet dit.. :rolleyes:
Dessuten "mister" du en del watt ved valg av 54 wattere,noe som bør kompenseres med helst en 10 rørs utgave eller mer med tanke på karets størrelse og bredde.
Ved valg av 80 Wattere, kan du klare deg med 8 rør..
Men to rør ekstra i begge disse alternativene, vil nok helt sikkert være "prikken over i,en!",siden det er stenkoraller du tenker å ha i karet ditt.
Blir mange rør dette ja,og med en kostpris pr.rør rundt 200,- og at T-5 ikke kan forventes å "leve"like lenge som en HQI pære(de som krever max lysutbytte,skifter T-5 rørene sine etter 6-8 mnd.) tror jeg ikke driftskostnadene dine blir rimeligere enn ved HQI.. :rolleyes:
Synes T-5 gir mer "pastell-lys" enn HQI,men det er jo en smaksak,og liker egentligt begge disse lystypene,men du vil nok uansett få mer "flimmer" med en HQI pære tror jeg.
En watt er en watt,uansett hvilke av disse lystyper du vil gå for,og personligt vil jeg helst ha minst 1watt pr.liter i mine kar,da jeg mest har SPS der..
Du kan jo sette de mest lyskrevende korallene høyere oppe i reefet,men du "låser" deg mer,ved en minimumsbelysning over karet ditt,slik at du er klar over det moment.
Ang."strølys"ut i stuen,tror jeg ikke du kommer helt klar dette,ved valg av T-5 heller,så er det sagt..
En grei måte er jo å bygge inn amaturet,eller sitte en front forran lampen din.
En annen "smart"løsning er å "tilte" amaturet litt bakover,slik at lyset lyser svakt skrått bakover i reefet ditt :)
(ikke mye som skal til,faktiskt)..
En "slipper" litt av varmeproblemene ved valg av T-5,og det er ett godt pluss å ta med seg.. :wink: ,spesielt vil du merke dette på sommersdagene...
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg er 100% enig med Knut!
Vil derudover lige gøre ekstra opmærksom på at du ikke får flimmer i vand overfladen med T5 - Flimmer kommer kun når man bruger punktformige lyskilder.. Så hvis flimmeren er vigtig skal du ikke bruge T5..

Har selv 6x80W T5 over min bajle.. Og med mindre du gør noget aktivt for at dæmpe lyset, ja så ser det altså således ud, udefra..:
Billede
. Så kan du jo gætte hvor meget lys der slipper ud indenfor
Billede

Mvh
Henrik
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

tak for hjælpen, det hjalp :) blev da en del klogere på jeres svar.. Ja sådan ser mit vindue også ud, står man på stationen i Herning kan man tydelig se hvor jeg bor hehe ( godt efter en by tur :p ). Så må vi jo se hvornår jeg får mine penge fra forsikringen :)
Tak endnu engang
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg har ATI Powermodule, pga. at den er aktivt kølet og har en acrylskærm for rørene kan jeg hænge den 4cm over overfladen uden at den varmer for meget op.
Fordelene er at der ikke går lys til spilde samt at jeg ikke længere mister fisk ved at de hopper ud (jeg har ikke lampekasse). Jeg har 8 rør til en bredde på 50 cm. og det er rigeligt, måske for meget...når jeg slukker de to rør er der stadig rigeligt lys. Da der er aktiv køling på denne lampe afgiver rørerne også mere lys i forhold til en lampe uden køling. der findes også den billigere model fra Ati: Sun power tror jeg den hedder....
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Mine 6 rør passer til de 60cm i bredden er passende når lampen hænger 8-10cm over bajlen.. Hvis akvariet havde været meget højere end de 50cm, skulle jeg nok have været oppe i 8 rør for at få lys nok til bunden af akvariet.. Men det..
Mit indtryk er også at ATI'en giver mindre varme til akvariet end en HQI med samme Watt.. Men jeg har ikke nogen direkte sammenligning.. Der er flere ting i min nye bajle og rum den står i, som naturligt holder temperaturen nede.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

tror at jeg køber denne, er det ikke godt nok?
http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=48551
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Tror ikke den vil dække godt nok i bredden (75cm er meget) med mindre du hænger den ret højt?
De 6 rør passer som nævnt ok til min 60cm brede bajle.. Tror skisme du skal op i 8 rør for at blive helt tilfreds..
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

okay, tak for det..
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Indlæg af Stig Hansen »

Hej

Hvad siger i til denne her til et 325 liters. http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=36273

jeg mener 325L hvor LS og levende sand er trukket fra. vil den så ikke kunne gå mit akvarie har målene 130x50x50 ???
jeg mener ud fra den forklaring i er kommet med

kender i eventuelt lampen dårligt skidt ??

Stig
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Knut-Arne Berg skrev:
Blir mange rør dette ja,og med en kostpris pr.rør rundt 200,- og at T-5 ikke kan forventes å "leve"like lenge som en HQI pære(de som krever max lysutbytte,skifter T-5 rørene sine etter 6-8 mnd.) tror jeg ikke driftskostnadene dine blir rimeligere enn ved HQI.. :rolleyes:
Hov havde lige overset noget i Knut's indlæg.. Da jeg overvejede lampe til min 540 vaklede jeg også på grund af udsigten til at skulle købe 6 nye rør hver 6 måned (2000,- om året!)
Jeg gravede dengang rundt på nettet for at finde noget om levetiden og fandt ud af at jeg burde kunne køre med rørene i op i mod 18 måneder inden lysoutputtet var for lavt til mine SPS. Om det holder stik vil tiden vise.. Jeg vil nok vælge og skifte ca 1 gang om året..
Konklusionerne jeg kom til var:
1. Udbytte mæssigt (PAR/LUX) er der ikke noget i vejen for at bruge de samme rør i længere tid en de 6-8 måneder som en del skifter efter.
2. Man kan med fordel skifte enkelte rør. f.eks. den blå farve bliver typisk synligt svagere i løbet af de første 8-9 måneder - Og derudover er det nok en god ide ikke at skifte alle på en gang hvis de alle er ekstremt gamle (stress af koraller)

Her er lidt links...

http://www.thereeftank.com/forums/f6/t5 ... 01240.html

http://archiv.korallenriff.de/Lichttest/T5-1.pdf

http://energyindustries.blogspot.com/20 ... ology.html
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Stig Hansen skrev:Hej

Hvad siger i til denne her til et 325 liters. http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=36273

jeg mener 325L hvor LS og levende sand er trukket fra. vil den så ikke kunne gå mit akvarie har målene 130x50x50 ???

Stig
Det er ikke T5 lys, som er det vi har behandlet i den her tråd.. :P
Meeen for at svare på dit hijacker spørgsmål:
Havde en model der minder om den over mit 250L (1x250W) Var ok til prisen, pæren der sad i den gav ikke et særlig pænt lys efter min smag..
2x150W burde være nok..
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Ups sorry havde ikke lige set det med HQI/T5 men tak for svaret pænt af dig at svarer alligevel ;-)
jeg hopper ud igen hi hi ;-)

Stig
Venlig hilsen

Stig
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Stig Hansen skrev:Hej

Stig
Står ikke oppgitt merke på lampen,etter som jeg kan se..,og sansynligvis et Asiatiskt merke,med tanke på prisen :rolleyes: , men til den prisen,er den sikkert grei nok ja.. :y
Har ikke lyst til å fremstå som en "grinebiter"he-he,så prøver så godt som muligt å svare helt nøytralt,selfølgeligt :hehe:
Karet ditt er jo 130cm langt,og min "PERSONLIGE"erfaring,tilsier at lysspredningen på alle 150w reflektorer er at de har sine klare begrensninger(uansettt merke)det bare er slik.. :)
Nu er jo ikke karet ditt så høyt/dypt, så tror nok at lysmengde er tilstrekkeligt, med dette amaturet,men i og med karets lengde,og de små HQI reflektorene som er på slike 150wattere,så tviler jeg på om du vil stå helt fritt med tanke på plassering av spesielt SPS her..
Men tenker du fornuftigt,og lager steinformasjonen din som to topper,en under senter på hver HQI reflektor,så hjelper dette veldigt på,og du får jo mye plass til å feste koraller rundt to slike topper i reefet ditt :y
De mindre lyskrevende koraller,(mange LPS,noen SPS,OG ENDA FLERE "MYKISER",Kan du jo da plassere litt lengre vekk fra senter av pærene,og en mange klarer seg godt på bunnen også,med tanke på en slik lampe du linket til :biggrin:
På såpass innholdsrike amaturer i denne prisklassen(2*150wHQI+ 2*54w T-5+ 2*moonlight,så sier det seg vel at noe må tilvirkeren "knipe"inn på,for å ligge seg i dette prisleiet,og når fraktkostnader/butikkens fortjeneste/moms(hvet ikke hva dere kaller det i Danmark,men det er de 25% staten skal ha.. :hehe: ),så siger det seg at tilvirker ikke har så mye å gå på i kroner,når ett slikt amatur skal produseres,og derfor er det ikke så rent sjelden at de "kniber inn"på kvaliteten av deler,og da tenker jeg spesielt på en viktig ting her,og det er ballastene i slike rimelige lamper..
Blir gjerne større varmeutvikling/kortere levetid,og har opplevd at "billigballaster", kan gi ett helt annet lysbilde på pærene,enn samme pærer i mer påkostede Ballaster :|
Så her gjelder det å finne seg en pære som fungerer best muligt til den ballast en råder over i sitt amatur :wink:
Kvalitet følger gjerne prisene..opp til en viss grense her som ellers,men så lenge en er klar over dette,og "timer"amaturet med riktige passende lyskilder,og kansje/muligens kan leve med litt ekstra varmeutvikling fra ballastene,så er det sikkert ikke det dummeste kjøpet dette her,selv om jeg ikke kjenner nøyaktigt denne lampen her selv..
Så til en slik pris,tror jeg fint dette amaturet er til å leve godt med,Stig :y

Æhhh.. i Norge kaller vi ett slikt HQI lyskilde en "pære", i tilfelle det er nogen som lurer.. :hehe:

OBS! så ikke ditt innlegg Musiker,før jeg hadde svart Stig her,da det kom inn to innlegg her,før jeg fikk sendt svar til han,så beklager at jeg var med på å spamme tråden med mitt svar til Stig :oops: :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Hehe.. Var heller ikke så alvorligt ment ;) :beer:
Og dit indlæg var jo super godt! Ved ikke om reflektoren er forskellig fra den der sad på min 250W model.. Hvis de er mindre er jeg enig.. Så dur 150W udgaverne ikke!
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Hi hi dejligt det ikke kun er mig som faldt i :-) jeg vil vende mit spørgsmål til at spørge jer om hvilken lampe vil i anbefale ???

her mener jeg mærke, kvalitet, antal kw med monlight. det må gerne være T5 ;-)
men stadig til mit akvarie på 325 liter mål 130x50x50

hvad koster sådan en lampe ??? jeg synes det er en jungle at finde rundt i med lamper selve Akvarie og skummer er sgu nemmere :-/

og hvorfor vælger i lige de lamper i nævner? jeg mener fordele og ulemper ???

Stig
Venlig hilsen

Stig
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"