Lige et par hurtig spørgsmål
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Lige et par hurtig spørgsmål
Jeg har sådan et RSM 130l og den ene cirkulations pumpe gik til og i dag har jeg så fået en ny og smidt den i. Jeg har bare fået hele baljen overfyldt med røde slim alger og det ser virkelig slem ud. Skal jeg anskaffe mig sådan noget redslime remover eller vil de forsvinde igen nu når jeg har fået en ny pump i??
Er der nogle faste indstillinger for den luft skrue til skummeren? Jeg synes ikk rigtig den gør noget når jeg skruger på den. Der er nemlig ikk rigtig noget skum op i kobben, er det rigtig??
Lige det sidste spørgsmål, Da jeg var nede ved forhandleren i dag sagde han at man kunne da ikk ha et akvarium unden sådan en vacum cleaner. Til at suge nede i bunden? Virker den eller vil man bare suge en masse unødvendig ting op som helst skal blive i bundelaget??
Er der nogle faste indstillinger for den luft skrue til skummeren? Jeg synes ikk rigtig den gør noget når jeg skruger på den. Der er nemlig ikk rigtig noget skum op i kobben, er det rigtig??
Lige det sidste spørgsmål, Da jeg var nede ved forhandleren i dag sagde han at man kunne da ikk ha et akvarium unden sådan en vacum cleaner. Til at suge nede i bunden? Virker den eller vil man bare suge en masse unødvendig ting op som helst skal blive i bundelaget??
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Re: Lige et par hurtig spørgsmål
1) hvis du kun bruger de 2 medfølgende powerheads så vil der nok gå meget lang tid, måske kommer de aldrig væk. men hvis du også har en ekstra cirkulationspumpe så ville det nok hjælpe på det. og hvis det ikke gør det så prøv at suge så meget af det op helst dagligt hvis det er muligt så skulle de helst til sidst give op.
2) lorte skummer andet er der ikke at sige. det med at regulere på lufttilførelsen hjælper ikke noget på vandstanden i skummer. det er vidst et stort problem, men der var en kvik saltvandsnørd som kunne komme med et lille fif og det er at man kan fjerne ca. 5cm af de "fødder" som den står på. så skulle skummet komme til at stå højere i koppen og dermed kan den faktisk skumme.
3) Det med en såkaldt slamsuger kan være en god ting og dog, for hvis du har grovt koralgrus >2mm så vil skidtet trænge ned i mellem stenene og ligge sig på bunden og kan til sidst blive en nitrat bombe af diminsioner. i dette tilfælde kan den vær god og kan afhjælpe en eventuelt katastrofe. dog kan det være så godt som umuligt at få suget alle steder i bundlaget, altså bag og understenene.
hvis man har noget finere koralgrus som næsten pakker, her vil skidtet lægge sig oven på og kan blive hvivlet op af powerheads og ud i filtret. hvis du har levenden sand så vil det forsvinde helt af sig selv da de microorganismer som lever i bundlaget indtager det som føde.
Så hvis du har fint levende sand så vil jeg kraftigt fraråde dig at suge noget som helst op, med sådan en.
Forstyrrelser i bundlaget kan slå de forskellige organismer og bakterier ihjel.
2) lorte skummer andet er der ikke at sige. det med at regulere på lufttilførelsen hjælper ikke noget på vandstanden i skummer. det er vidst et stort problem, men der var en kvik saltvandsnørd som kunne komme med et lille fif og det er at man kan fjerne ca. 5cm af de "fødder" som den står på. så skulle skummet komme til at stå højere i koppen og dermed kan den faktisk skumme.

3) Det med en såkaldt slamsuger kan være en god ting og dog, for hvis du har grovt koralgrus >2mm så vil skidtet trænge ned i mellem stenene og ligge sig på bunden og kan til sidst blive en nitrat bombe af diminsioner. i dette tilfælde kan den vær god og kan afhjælpe en eventuelt katastrofe. dog kan det være så godt som umuligt at få suget alle steder i bundlaget, altså bag og understenene.
hvis man har noget finere koralgrus som næsten pakker, her vil skidtet lægge sig oven på og kan blive hvivlet op af powerheads og ud i filtret. hvis du har levenden sand så vil det forsvinde helt af sig selv da de microorganismer som lever i bundlaget indtager det som føde.
Så hvis du har fint levende sand så vil jeg kraftigt fraråde dig at suge noget som helst op, med sådan en.
Forstyrrelser i bundlaget kan slå de forskellige organismer og bakterier ihjel.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Dette her er fuldstændig abstrakt:
Men det viser sig at man har regnet ud at der er et numerisk forhold mellem kulstof,nitrogen og fosfor der giver den bedste produktivitet i et bakteriel samfund.
.når dette forhold er til stede ser det mer eller mindre ud sådan her-VÆKST/SUBSTRAT udnyttelse/PRODUKTIVITET
når kulstof er begrænset kan du ikke se maksima bakteriel produktion..mindre en maksimal betyder at ting bliver efterladt ubrugt.
,sager som cyano bakterier og micro alger bliver ikke brugt men istedet slippes ud i vandet
,I berlinsystemer eller beslægtetede systemer er kulstof typisk begrænset..når mængden af kulstof befinder sig over maksimal grænse er bakterier ikke istand til at udnytte tilgængelighedheden af kvælstof og fosfor,konsekvensen er at kvælstof og fosfor ikke er i stand til at gro andre ting,gerne microalger og cyano bakterier og ophobes derved ikke i vandet...

Men det viser sig at man har regnet ud at der er et numerisk forhold mellem kulstof,nitrogen og fosfor der giver den bedste produktivitet i et bakteriel samfund.

når kulstof er begrænset kan du ikke se maksima bakteriel produktion..mindre en maksimal betyder at ting bliver efterladt ubrugt.

,sager som cyano bakterier og micro alger bliver ikke brugt men istedet slippes ud i vandet

- gitman67
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
Lige et spørgsmål ang. bundlag da jeg så ovenstående spørgsmål. Jeg har blandet levende fint sand med det noget grovere sand der fulgte med min RSM startpakke i den forhåbning at det "levende" vil brede sig til det grove sand, er det rigtig antaget eller er jeg ude på et skråplan?
Smil
Gitman67
Smil
Gitman67
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Oki jeg ahr så kun det grove sand som er med det RSM så der er det åbenbart en meget god ide kan jeg forstå på det hele. Så skal jeg vist ha gang i sugeren nu her for lige at få lidt styr på det bundlag... Kan det muligvis være en orsag til jeg får de slimalger hvis jeg ikk har taget de affaldsstoffer som lægger i bunden?
Jeg kan da vist lige ha set på den skummerværk for den skummer da slet ikk nu her så mange tak for det fif, det skal da prøves...
Det var faktisk også min plan og få noget fint sand oven på det grove men kan da godt se det måske går hen og bliver et problem så eller hvad????
Jeg kan da vist lige ha set på den skummerværk for den skummer da slet ikk nu her så mange tak for det fif, det skal da prøves...
Det var faktisk også min plan og få noget fint sand oven på det grove men kan da godt se det måske går hen og bliver et problem så eller hvad????
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
kan sige at da vi fik vores RSM så var nitraten på tilbage gang i starten men efter 4-5 måneder med 5 fisk i så begyndte vi at døje meget med nitrat 40-50+ ppm og det er jo ikke så godt når man prøver med stenkoraller, så ve købte et nitratfilter og satte det til, det virkede fint i starten men det kunne ikke rigtig følge med. for ca. 1 år siden skiftede vi hele bundlaget ud med noget nyt og da vi tog det gamle op var det fyldt med LORT, der var virkelig meget slam som gemte sig nede imellem gruset, det var helt ufatteligt, og tror da også at det var årsagen til vores nitrat problem. for da vi skiftede vores bundlag ud med noget levende sand noget fiji pink i kornstørrelsen 0,5 - 1,5mm. så kunne vi se at nitraten faldet til 0 i løbet af 2-3 uger og vi måtte faktisk skrue lidt ned for vores nitrat filter for at få den til at ligge på 2,5 - 5 ppm.
Kan ikke sige om det er årsagen men det kunne være.
Hvis jeg skulle starte et RSM op igen så vil jeg helt klart bruge noget fint koralgrus, eller grus det er måske så meget sagt, det er jo nærmere koralsand
Kan ikke sige om det er årsagen men det kunne være.
Hvis jeg skulle starte et RSM op igen så vil jeg helt klart bruge noget fint koralgrus, eller grus det er måske så meget sagt, det er jo nærmere koralsand

Mvh. Kia og Thomas
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ja jeg ahr gang i et vandskift nu her med den slamsluger og ja der er sindsygt meget skit der i. Vandet var helt sort med det skit så fint sand skal der i når pengene er til det. Ved du hvor man kan få noget billigt??
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Nu håber jeg det virker det med den skummer, prøver at nappe ca 4cm af de "fødder" også håber jge på det bedste eller må jeg lime dem på igen 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er ikke meningen det skal været et bundfilter,over 8 cm bundlag sammensat med de rigtige detrivorer er sagen en anden,Lub skrev:Ja jeg ahr gang i et vandskift nu her med den slamsluger og ja der er sindsygt meget skit der i. Vandet var helt sort med det skit så fint sand skal der i når pengene er til det. Ved du hvor man kan få noget billigt??
inden jeg kørte barbund havde jeg 2 cm bundlag,jeg holdt det rent ved at manuelt stirre sandet op lidt ad gangen for at aktivere føde ud i kolummen,men det var meget lidt areal af gangen,ellers havde jeg mange nassarius snegle,de har det med at grave sig ned i sandet og sørger for det er i bevægelse,det er også flere gylter der ynder at lave en seng i sandet på denne måde er det også i MEGET bevægelse i sandet,men selfølgelig mindre kontroleret....
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
RSR RED SIME REMOVER det virker, om det er rigtig eller forker kan man have mange meninger om, men det virker og er klart den letteste måde at 0"stille de alger på 
"Det virker på nogle timer og er reefsave"

"Det virker på nogle timer og er reefsave"
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
Lyder sku godt har også bestilt en pakke af det også må vi håbe de tager det. også må jeg være lidt bedre til at få suget lidt i den bund for at få noget af det skit op til jeg får noget andet sand i senere...