Er månelys nødvendigt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Er månelys nødvendigt?

Indlæg af Bokelund »

Er månelys strengt nødvendigt?

Og hvorfor har man det? Jeg har nemlig ikke månelys.

Mvh. Morten
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Er månelys nødvendigt?

Indlæg af William Jr »

- Er absolut ikke en nødvendighed!

Det er lidt afhængig af hvilke typer fisk du ønsker at holde... Eks: Jeg holder kun Kirurger, og de går til ro under udhæng og i huler osv.

- Det er min opfattelse at månelyset er gavnligt for fisk som ikke gør som ovenstående, og forhindrer dem i at springe fri af vandet. Ved at lette deres orinterintering i tilstand af panik...

Et minus som jeg har hørt, men ikke er sikker på er at koraller gyder i denne belysning. Og det er ikke så fedt mht. belastningen på vandet/ filtreringen
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Jeg har det fordi at mit t5 lys slukker lige pludselig, og så synes jeg der skal være lidt svagt lys deri en periode derefter, for fiskenes skyld, ved ikk om de er ligeglade men så har jeg da gjort mit.
Nå ja så syns jeg også det ser helt godt ud i mit akvarie :)
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Hobbyakvaristen »

månelys er til for fiskenes forplantning, d er langt mere naturligt end hvis der bare bliver helt sort, fiskene kan gå i panik og lave skade på sig selv.

jeg kører selv m automatisk månelys der tænder når der bliver mørkt og m en cyklus på 28 dage. og den virker fantastisk m et godt lys.
http://www.fish-street.com/advance_360_ ... _moonlight

Der findes også en model uden de 28 dages månecyklus
http://www.fish-street.com/360_degree_a ... _moonlight
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Månelys er vist mest en fordel for korallerne, der har en ganske bestemt døgncyklus.
Kan ikke lige huske hvorfor, men inaturen gyder de på ganske bestemte tidspunkter af døgnet

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

ens koraller begynder ikke at gyde bare fordi man har måne lys! for at ens koraler skal gyde, så skal der en række specielle parametere til, der både har noget med måne cyclus at gøre, samt temp på vandet, og 100 andre ting, som vi på ingen måde har nogen rigtig forståelse af endnu.

og eneste grund til folk vel har månelys, er det ser flot ud.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Lidt OT:
Det er altså en fejlopfattelse, at det er noget skidt at korallerne gyder i akvariet. Efter min mening, er det noget vi alle burde forske mere i at få dem til.

De artikler jeg har læst om emnet, konstaterer alle, at en koral-gydning sjældent er et problem i et akvarie, så der er ingen grund til at forsøge at undgå det.

... og månelys ser ud til at være den "trigger", der udløser gydning hos stenkoraller. Men det kræver, at man simulerer en nogenlunde korrekt månecyklus og ikke bare har 3 blå LEDS hængende over baljen.

/Kim
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

Nolan skrev:Lidt OT:
Det er altså en fejlopfattelse, at det er noget skidt at korallerne gyder i akvariet. Efter min mening, er det noget vi alle burde forske mere i at få dem til.

De artikler jeg har læst om emnet, konstaterer alle, at en koral-gydning sjældent er et problem i et akvarie, så der er ingen grund til at forsøge at undgå det.

... og månelys ser ud til at være den "trigger", der udløser gydning hos stenkoraller. Men det kræver, at man simulerer en nogenlunde korrekt månecyklus og ikke bare har 3 blå LEDS hængende over baljen.

/Kim

jeg ville osse mene at måne lys ikke skal være blå men hvid for jeg har aldri set måne uden for være blå inu eller er det bare mig?

og vil osse hold mig til vis man skal ha måne lys skal det være med en månecyklus hvor lyset er kraftiger nogen dage og nogen andre næsten ikke noget for det er jo hvad de er vand til.

da jeg fik måne lys over mit kom der noget mere gang i en af mine bløb-koraller måske det bare var et tilfælde kan jeg ikke svære på men den har aldri haf de små arme ude om natten som den har nu. hvad der jo sku være tjen på den har det godt og forsvær sig for de andre ikke skal gro for tæt på sig
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

martinlund skrev:

/Kim

jeg ville osse mene at måne lys ikke skal være blå men hvid for jeg har aldri set måne uden for være blå inu eller er det bare mig?

og vil osse hold mig til vis man skal ha måne lys skal det være med en månecyklus hvor lyset er kraftiger nogen dage og nogen andre næsten ikke noget for det er jo hvad de er vand til.

da jeg fik måne lys over mit kom der noget mere gang i en af mine bløb-koraller måske det bare var et tilfælde kan jeg ikke svære på men den har aldri haf de små arme ude om natten som den har nu. hvad der jo sku være tjen på den har det godt og forsvær sig for de andre ikke skal gro for tæt på sig
det kan godt være at månen ikke er blå, men det vigtigste er hvilken farve lyset har under vandet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

Brian C skrev:
martinlund skrev:

/Kim

det kan godt være at månen ikke er blå, men det vigtigste er hvilken farve lyset har under vandet

ja det er osse hvidt efter hvad jeg har hørt.
snakket med en som dykker meget og han siger det osse er hvidt under vandet når solen er gået ned. så det blå er vist kun noget man ser i overfladen på reklam foto hvor det skal se godt ud. og ved han bruger osse en klar pære i hans akv. men man bestemmer jo selv hvad man vil bruge af farve om den så var grøn er det jo stadig lys vis man systes det ser bedre ud. men månen vil altid være hvid :wink:
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Mit månelys er nu også hvidt og lampen er en giesemann moonlight, rigtig fed! :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"