Total nybegynder hjælp!!
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Total nybegynder hjælp!!
Jeg har anskaffet mig et 105L akvarie som jeg havde planlagt at have selskabsfisk i, men så ombestemte jeg mig. Jeg har haft 250L med Malawier men det har jeg ikke mere. Men nu har jeg så besluttet mig for at jeg hellere vil lave det nye til et saltvandsakvarie.
Jeg har læst en del opstartsguides, så jeg er lidt inde i det nu, men jeg har nogle spørgsmål. Det første jeg er i tvivl om, er selve skummeren. Jeg har ikke plads til at have et ekstra akvarium som sump, men kan forstå at det sagtens kan lade sig gøre at drive et akvarium uden ekstern sump. Så er spørgsmålet om der findes nogle guides til at lave den type akvarium, i den størrelse med indvendig sump. For skummeren skal vel stå i en afgrænset sump ikke ?
Jeg er i tvivl om skummeren kan stå frit bag i akvariet opad en side direkte i akvariet. Jeg er også i tvivl om overløbet, det er jo en afgrænset del af akvariet som har en lidt lavere højde, hvad gør godt for og kan det undværes i så lille et akvarie ?
Denne afgrænsing af sump inde i akvariet, har jeg set nogle bygge selv med plexiglas osv, det så lidt besværligt ud, jeg tænkte om man kan købe en færdig afgrænset sump man bare kan stille ind i hjørnet af akvariet.
Når det med skummer og sump er på plads, skal der vand i. Der tager jeg noget postevand og tilføjer en kommerciel saltblanding til formålet. Derefter tilføjer jeg levende sand og levende sten. Der efter vil der begynde at gro alger og først når det begynder at aftage kan jeg putte fisk og koraller i.
Til sidst, hvilken billig skummer kan anbefales til indvendig sump ?
Jeg har læst en del opstartsguides, så jeg er lidt inde i det nu, men jeg har nogle spørgsmål. Det første jeg er i tvivl om, er selve skummeren. Jeg har ikke plads til at have et ekstra akvarium som sump, men kan forstå at det sagtens kan lade sig gøre at drive et akvarium uden ekstern sump. Så er spørgsmålet om der findes nogle guides til at lave den type akvarium, i den størrelse med indvendig sump. For skummeren skal vel stå i en afgrænset sump ikke ?
Jeg er i tvivl om skummeren kan stå frit bag i akvariet opad en side direkte i akvariet. Jeg er også i tvivl om overløbet, det er jo en afgrænset del af akvariet som har en lidt lavere højde, hvad gør godt for og kan det undværes i så lille et akvarie ?
Denne afgrænsing af sump inde i akvariet, har jeg set nogle bygge selv med plexiglas osv, det så lidt besværligt ud, jeg tænkte om man kan købe en færdig afgrænset sump man bare kan stille ind i hjørnet af akvariet.
Når det med skummer og sump er på plads, skal der vand i. Der tager jeg noget postevand og tilføjer en kommerciel saltblanding til formålet. Derefter tilføjer jeg levende sand og levende sten. Der efter vil der begynde at gro alger og først når det begynder at aftage kan jeg putte fisk og koraller i.
Til sidst, hvilken billig skummer kan anbefales til indvendig sump ?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Total nybegynder hjælp!!
Her er en artikel der beskriver den simpleste måde at lave et saltvandsakvarium
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... dsakvarium
Du kan ikke undvære et overløb, ellers vil din skummer ikke virke optimalt. I overløbet kan du også sætte en hængeskummer i.
Jeg vil ikke råde dig til at lave det i plexiglas da det er meget svært at få det til at binde til glas. Bare få din glarmester til at skære et stykke glas i en passende størrelse, med et passende hul, og lim det i, det er ski nemt
http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/ar ... dsakvarium
Du kan ikke undvære et overløb, ellers vil din skummer ikke virke optimalt. I overløbet kan du også sætte en hængeskummer i.
Jeg vil ikke råde dig til at lave det i plexiglas da det er meget svært at få det til at binde til glas. Bare få din glarmester til at skære et stykke glas i en passende størrelse, med et passende hul, og lim det i, det er ski nemt

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der findes jo også et antal skummere, som kan hænge på kanten af akvariet uden for.
Jeg vil dog ikke anbefale dig at købe en skummer som kun drives af en enkelt luftsten.
De er godt nok rated til mange hundrede liter, men det holder ingen steder.
Køb en motorskummer, de er nok dyrere, men de er så også det mere effektive.
Et eksempel: http://www.korallen.dk/product.asp?product=652
Da du bor i hovedstaden, vil jeg absolut ikke anbefale dig at bruge postevand.
Der er alt for mange ting i vandet, som du kan komme til at slås meget med senere, iform af alger som absolut ikke vil væk, fordi der hele tiden tilføres næring med vandet.
Et osmoseanlæg med rentvandsfilter vil være vejen frem for dig.
De levende sten skal i før end sandet, hvis du overhovedet skal have sand i akvariet, det er ingen nødvendighed, andet end for få fisk
Jeg vil dog ikke anbefale dig at købe en skummer som kun drives af en enkelt luftsten.
De er godt nok rated til mange hundrede liter, men det holder ingen steder.
Køb en motorskummer, de er nok dyrere, men de er så også det mere effektive.
Et eksempel: http://www.korallen.dk/product.asp?product=652
Da du bor i hovedstaden, vil jeg absolut ikke anbefale dig at bruge postevand.
Der er alt for mange ting i vandet, som du kan komme til at slås meget med senere, iform af alger som absolut ikke vil væk, fordi der hele tiden tilføres næring med vandet.
Et osmoseanlæg med rentvandsfilter vil være vejen frem for dig.
De levende sten skal i før end sandet, hvis du overhovedet skal have sand i akvariet, det er ingen nødvendighed, andet end for få fisk
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Jeg forstår ikke konceptet i et overløb, tror nemt jeg kan lave et, men kan ikke se hvad det gør godt for, eller hvordan det virker rettere sagt.
Hvis der er en venlig sjæl der kan forklare lidt, vil det være fedt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil være langt lettere at forstå, hvis du tager kontakt til en i dit nærområde, og aftaler et besøg.sundruid skrev:Jeg forstår ikke konceptet i et overløb, tror nemt jeg kan lave et, men kan ikke se hvad det gør godt for, eller hvordan det virker rettere sagt.
Det er langt lettere at vise end at skrive om.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Ja jeg var i en butik idag og fik en masse hjælp. Basalt sagde han at jeg kunne nøjes med at sætte skummeren direkte i akvariet og så købte jeg en Tunze Nano Cleaner til filtrereing. Men nu hører jeg her at jeg ikke kan undvære overløb, hvad skal jeg tro, det er jo et lille akvarie 105 L, ved ikke om det kom med i betragtningen.
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Et overløb tjener til at fjerne de affaldsstofer som vil dannes på overfladen af dit vand.
I saltvand vil affaldsstofferne bliver ledt opad, da saltvands vægtfylde gør, at de ikke kan synke nedad, som i et ferskvandsakv. Derved vil der dannes en hinde af proteinstoffer og nedbrudt føde, organiske dele mv på overfladen.
Det er en forholdsvis stabil hinde, som det er svært at slå i stykker, så derfor udnytter man præcis det og leder den væk fra overfladen. Det sker med overløbet, som jo bestemmer vandsøjlens højde i et akvarium. Når vandet stiger fordi vi pumper vand op fra sumpen (sådan en har du ikke ) vil det løbe over overløbskammen og ned i sump, filter mv. Da det i sagens natur er de øverste mm. af vandet som først ryger i overløbet, har vi hokus pokus fjernet den hinde af proteiner, som var dannet.
Nu har du så ikke en sump!
Så må du lave et snydeoverløb, hvor vandet stadigt løber over overløbskam, men så bliver pumpet ud igen med et lille powerhead.
Hvis du laver en søgning her på forum, er der flere eksempler på hvordan folk har løst det problem, men det letteste er blot at have et hjørneoverløb med et lille powerhead som pumper vandet tilbage igen, men fra bunden af dit overløb. Din skummer skal så placeres i hjørne overløbet, for ellers virker det ikke.
Håber det hjælper dig
I saltvand vil affaldsstofferne bliver ledt opad, da saltvands vægtfylde gør, at de ikke kan synke nedad, som i et ferskvandsakv. Derved vil der dannes en hinde af proteinstoffer og nedbrudt føde, organiske dele mv på overfladen.
Det er en forholdsvis stabil hinde, som det er svært at slå i stykker, så derfor udnytter man præcis det og leder den væk fra overfladen. Det sker med overløbet, som jo bestemmer vandsøjlens højde i et akvarium. Når vandet stiger fordi vi pumper vand op fra sumpen (sådan en har du ikke ) vil det løbe over overløbskammen og ned i sump, filter mv. Da det i sagens natur er de øverste mm. af vandet som først ryger i overløbet, har vi hokus pokus fjernet den hinde af proteiner, som var dannet.
Nu har du så ikke en sump!
Så må du lave et snydeoverløb, hvor vandet stadigt løber over overløbskam, men så bliver pumpet ud igen med et lille powerhead.
Hvis du laver en søgning her på forum, er der flere eksempler på hvordan folk har løst det problem, men det letteste er blot at have et hjørneoverløb med et lille powerhead som pumper vandet tilbage igen, men fra bunden af dit overløb. Din skummer skal så placeres i hjørne overløbet, for ellers virker det ikke.
Håber det hjælper dig

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Tak Lars!!! God forklaring. Sagen er at jeg har købet en Tunze Nano Cleaner, som har en overløbsrist der leder ind i et filterkammer og bliver pumpet ud i bunden af en indbygget pumpe der yder mellem 150 og 800 L/T afhængig af filtermatriale og mængde, den skulle vist som jeg har forstået fungere som et overløb. Skummeren står så frit i akvariet. Det gør den vel mindre effektiv når det ikke er i et overløbskammer for skidtet vil jo koncentrere sig i kammeret så skummeren nemmere kan få proteiner og snask skummet af. Han sagde i butikken man godt kunne gøre som mig. Ihvertfald er der fyldt vand, sand, salt og levende sten i nu, så det er lidt sent at begynde at lave overløbskammer. Jeg krydser fingre for at mit setup er godt nok nu.
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Det burde jo faktisk kunne fungere.
Du skal blot sikre dig at det er overfladevandet som suges ind i skummerkammeret. Står den for dybt, vil du nok ikke få overfladen trukket af.
Du må jo eksperimentere lidt med det.
Du skal blot sikre dig at det er overfladevandet som suges ind i skummerkammeret. Står den for dybt, vil du nok ikke få overfladen trukket af.
Du må jo eksperimentere lidt med det.

Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Ja, er godt klar over det. Selvom kvaliteten af Nano Cleaner virker fin nok er monteringsmekanismen ikke udarbejdet til en nobelpris. Den sidder fast i akvariet, men der skal ikke voldsomt meget til at rive den løs og så synker pumpe og filter og overløbet under overfalden. Men jeg har placeret den imellem skummeren og en cirkulationspumpe, så den sidder lidt i spænd, hvis der skulle ske noget uforventet. Lidt ærgerligt så i korallen nogle filtre der suger fra overfladen også og de ser ret gode ud, men nu er udstyret købt, så det bliver som det er i noget tid ihvertfald