Sump under baljen - Uden huller i bunden?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Sump under baljen - Uden huller i bunden?

Indlæg af Han$en »

Hej..

Da det lader til at man ikke kan bore i et RSM, og da jeg stadig gerne vil have udvendig sump har jeg nu fået flg. idé:

Jeg vil lave en sump på 50 x 25 x 25 cm, med rum til skummer, refugie, bobbelfanger, og retur

I Refugiet skal der bare ligge et par Levende Sten, som bliver krydret med lidt Caulerpa suppe :)

Men nu til den tricky:

Jeg havde tænkt mig at det skulle laves med rør som trækker vandet op over akvariekanten på bagsiden, således at jeg blot skal lave huller i plastikken bag på akvariet, frem for at skulle bore huller i akvariet.

Jeg vil stadig bruge den originale sump bag i akvariet til dette - Da jeg vil bruge overløbet i den, og powerheadsne til at sende returvandet ud i akvariet.

Men er der nogen der kan fortælle mig hvordan dette overhovedet kan laves for at hænge ordentligt sammen - Også sikkerhedsmæssigt, så jeg ikke pludselig har et badekar i lejligheden?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Re: Sump under baljen - Uden huller i bunden?

Indlæg af jmax »

Der findes diverse muligheder af fløb fra Tunze. Du kan se de foeskellige muligheder i Tunzes onlinekatalog som du finder på www.tunze.com
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg frygtede godt nok at Tunze blev nævnt :)

Problemet er bare at jeg ikke skal bruge en overløbs løsning da jeg allerede har sådan en, og deres færdige systemer er fandme for dyre :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Han$en skrev:Hej..

Da det lader til at man ikke kan bore i et RSM, og da jeg stadig gerne vil have udvendig sump har jeg nu fået flg. idé:

Jeg vil lave en sump på 50 x 25 x 25 cm, med rum til skummer, refugie, bobbelfanger, og retur

I Refugiet skal der bare ligge et par Levende Sten, som bliver krydret med lidt Caulerpa suppe :)

Men nu til den tricky:

Jeg havde tænkt mig at det skulle laves med rør som trækker vandet op over akvariekanten på bagsiden, således at jeg blot skal lave huller i plastikken bag på akvariet, frem for at skulle bore huller i akvariet.

Jeg vil stadig bruge den originale sump bag i akvariet til dette - Da jeg vil bruge overløbet i den, og powerheadsne til at sende returvandet ud i akvariet.

Men er der nogen der kan fortælle mig hvordan dette overhovedet kan laves for at hænge ordentligt sammen - Også sikkerhedsmæssigt, så jeg ikke pludselig har et badekar i lejligheden?
Her finder du animationer af princippet. (Jeg har venligst fået lov at låne hans billeder! Og der gøres opmærksom på Copyright: Thomas M. Sasala...) :wink:

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... rVvnLmBltI#
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Anagenys skrev: Her finder du animationer af princippet. (Jeg har venligst fået lov at låne hans billeder! Og der gøres opmærksom på Copyright: Thomas M. Sasala...) :wink:

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... rVvnLmBltI#
Det er jo cool - Men!

Jeg skal ikke have en overløbsboks på, da jeg jo har overløb bag i akvariet, til den indbyggede sump. Hvad jeg derimod skal have fundet ud af, er hvordan jeg skal lave noget rørføring til og fra en sump, hvad det skal trækkes med, størrelse af rør, og hvordan jeg sikre at min sump ikke løber over ved evt. strømsvigt - Til det kan jeg ikke rigtig arbejde ud fra princippet der ligger ved sådan en overløbskasse :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvis du ikke vil have en overløbskasse, så er du da tvunget til at lave huller i akvariet.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Hej Han$en

har selv leget med tanken om at lave en sump på vores RSM 130L og har fundet ud af at hvis man bruger den Tunze overløbs kasse så kræver det kun et minimalt indgræb.
faktisk kun at "skære" et hul på 10-15mm x 114mm i det sorte plastik som er lige over glasset bagtil så kan den faktisk være der
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Thomas:

Så det vil sige at, du har planer om en overløbskasse bag det oprindelige overløb? :)

Altså det kan man jo sagtens - Personligt ville jeg bare mene at rør-føring havde været mere smart - Men der er jo så "indbygget" sikkerhed i overløbskassen :)

Kan du ikke prøve lige at definere den måde du ville gribe det an på? Jeg er lige lidt på bar bund om hvordan det bør gribes helt an for at blive ordentligt :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nick Ørvad
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 5350 Rynkeby
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn Kerteminde

Indlæg af Nick Ørvad »

Jeg har tænkt i de samme baner med mit RSM.
Men ville det ikke være muligt at trække vandet til sumpen bag RSMs overløb og så lede det ud et sted inden de to indbyggede pumper?
Jeg ved godt det evt så skulle ledes ud bagved skummeren og det så ikke vil blive skummet i selve RSM, men måske det kunne gå alligevel med en skummer i den nye sumpen?
Man kunne jo bare tage vandet 1,5cm under overfladen bag overløbet, så tror jeg også de originale pumper og filtre ville fortsætte med at køre selvom sumpen stopper og vandstanden skulle falde de 1,5 cm. Eller er det slet ikke muligt af andre årsager?
MVH Nick =)
540 ltr Reef tank.
325 ltr muræne fish tank.
130 ltr RSM med Harlequin og andre rejer.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Well, mit RSM er solgt og afhentet..

Har købt mig noget ordentligt istedet! :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"