"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Projekt 100% LED (diode)

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

Da jeg alligevel skulle ud at investere i en HQI lampe, og mit akvarium ikke er større end at jeg kun skulle have 1x150w men til gengæld har en afstiver lige ned i midten hvor HQI lampen ville side besluttede jeg mig for et mere "grønt" alternativ nemlig LED.

Hvis der er nogen som har erfaring med dette modtager jeg gerne info her om.
her er lidt professionelle produkter.
Solaris http://www.solarisled.com/Default.aspx
Aquaillumination http://www.aquaillumination.com/index.html


Min ide er at opdele lampen i X antal zoner, eks.

Zone 1 = Månelys, tændt om natten
Zone 2= 2 hvide og 4 blå tænder om morgenen
Zone 3= 10 hvide og 8 blå tænder 30 min efter
Zone 4 = 20 Hvide og 12 blå tænder 30 min efter
Zone 5 = 30 hvide og 12 blå tænder 30 min efter
Hvordan zonerne skal opdeles er helt klart noget der skal leges meget med, styringen af tiden bliver som en start styret af digitale tænd sluk ure fra harald nyborg http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10

månelys vil blive bygget af alm 10mm dioder Sæt af 1blå og 2 hvide

Hvad angår de high power LED har jeg googlet meget rundt og haft kontakt med flere udenlandske leverandører, ind til videre er mit valg endt på en leverandør fra Hongkong som kan levere LED lyskilder med 3x1W og et lys udbytte på 50 Lumen pr diode, altså 150Lumen pr. lyskilde og en farve temperatur på 5500 til 6500K altså hvidt dagslys og lyskilden bruger kun 3,5w og en spredning på 45grader
http://www.ledlightbulb.net/store/images/GU10_3X1W.JPG[/img_l]

Mellem LED lyskilderne vil jeg sætte blå LED strips for at give den rette lys effekt på korallerne
http://coastalnightlights.com/images/LED-strip-7.jpg[/img_l]

Det hele bliver sat i en lukket lyskasse over akvariet, så LED's er ca. 10-15cm over vandet og ca. 8-10 cm mellem hver, dette skulle gøre at lys keglerne mødes/overlapper ca. i vandoverfladen
Da lyskilderne udvikler lidt varme ca. 30-40grader er det nok nødvendigt med en lille blæser, bl.a. for at forlænge deres leve tid.

Jeg har valgt at lave det med GU10 fatning (230V) Da det er nemmere og montere der er også flere muligheder til lys styringen, samt jeg slipper for transformator som bruger unødig strøm.


Jeg vil løbende poste opdateringer som projektet skrider frem, og glæder mig til at høre jeres inputn(hvis der er nogen som ved hvordan man laver en 5 kanals elektronisk timer så sig endelig til :y )
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Olsen »

Hvor mange watt kommer dit system til at trække?
Hvor meget lys kommer det til at give? - og giver det nok lys, sammenlignet med fx. en 150 watt HQI eller 250 watt HQI?

Ikke for at være pessimistiske, men efter at have læst om DIY LED projekter og forsøg på at efterlige solarised og lignende produkter, så tvivler jeg på at man bare sådan "lige" kan gøre det. Det kommer til at koste klejner.
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

jeg har ikke 100% beregnet hvor mange lyskilder jeg skal bruge, men et slag på tasken er ca. 35 hvide LED som bruger 3,5W stykket og så lidt blå LED strip ca 10W så ca 135W total, og da jeg har fået en pris på ca 75kr pr. lyskilde så er det ikke så galt.
hvis vi absolut skal regne om til halogen w så giver en LED spot ca 30W altså det vil svare til at hænge en 1050W halogen spot over mit akvarie som er 100x30 det skulle gerne være nok, ret mig endelig hvis jeg tager fejl
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Olsen »

det lyder da lovende med de 1050 watt vs. 135 watt.
Dine kelvin tal på ca. 6000 virker lave. Er du ikke bange for at lyset bliver for gult i farven?
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

http://www.nicknormal.com/normalblog/wp ... -scale.jpg[/img_l]

Der er lidt gennerel forviring omkring farve temp, men 5500K er dagslys altså koldt lys,

Jeg er ikke helt klar over de kelvin grader eller hvad det måles i når vi snakker HQI for 14000K er blåt, er der nogen som kan forklare dette?
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
18
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Lars S »

Uhada da det er vist et spørgsmål som der ikke er ret mange der kan svare rigtigt på, jeg har prøvet at lede på nettet, jo mere man leder jo mere forvirret bliver man.

Tænk bare på at et rør fra den ene forhandler / producent absolut ikke behøver at have samme farve som den ''anden / næste'' selv om de begge måske er opgivet som f.eks. 15000K

Men så er det vel ''bare'' med at sætte nogle kraftig blå T5 rør sammen med dine LED.

Jeg er meget spændt på alle disse LED tråde, måske kan man samle dem til en tråd med gode og dårlige ting & ide'er engang.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Chris2500DK »

Har du overvejet om det er en god ide at have en masse 230V fatninger hængende 10 cm over en balje med fordampende saltvand?
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

lars S, jeg sætter nogle kraftige blå diode bånd håber det kan erstatte de blå T5.

Ja jeg har overvejet 230V, jeg sætter et dæk glas under lampen så dampe skulle undgåes, hvis lampen skulle falde ned i vandet så går sikringen med det samme, kontra en 12V trafo, hvor der er forholds vis mange ampere, der vil trafoen sikkert brænde af eller ledningerne vil smelte, selvfølgelig kan man få en trafo med sikring, men mener stadig ikke at foredelen ved 12V er særlig stor. desuden skal det være en meget stor trafo som også bruger strøm.

Jeg vil selvfølgelig meget gerne høre andres input omkring dette
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Musiker »

Dioderne er strømstyrede og de fleste arbejder ved omkring 4V, Så hvis man har 3 i serie skal der omkring 12V henover dem for at give en passende arbejdsstrøm.. 230V modulerne må hver have en strøm begrænser indbygget = ekstra varme + potentielt større tab..
Jeg har selv kigget på at bygge, dog med Cree dioder som AquaIllumination... Droppede det af flere årsager:
1. Fordi der var rapporter om at SPS ikke groede lige godt unde de DIY løsninger med dioder som folk havde lavet.
Lysdioder er noget mere "smalbåndede" i deres lys og derfor vil jeg mene at det er vigtigt at mixe forskellige bølgelængder (Hvis man vil have sps koraller) (Se AquaIlluminations' sider f.eks.)
2. Prisen for et total system ville ikke være billig og hvis så det ikke var godt nok var det penge ud af vinduet
3. Tiden til at bygge skidtet havde jeg ikke

Henrik
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

De LED jeg har kigget på består af 3 stk 1W Cree
1: Det skal jeg selvfølgelig undersøge, men men bølgelængden er vel den farve lyset har og hvis det er 5500K må det jo svare til en bestemt bølge længde lige meget om det er den ene lyskilde eller den anden. det meneskelige øje kan se fra 400nm til 700nm, fordelen ved en LED er jo at der intet UV, men jeg prøver lige at få fat i et produkt blad for at se om der er nogen forskel fra en HQI lampe i bølgelængde.

2: Ja det koster en del at lave en LED lampe, men stadig 3-4 gange billigere end at købe de færdige lamper, selvfølgelig et sats da ingen ved om det 100% virker

3: Jeg regner ikke med mere end 1 dags arbejde, så det kan jeg nok få lov til af konen (håber jeg)

jeg syntes også vi skal droppe snakken om lysstyrke i W det kan man ikke bruge til noget med nye lyskilder, er der nogen der ved hvor mange Lumen eller Lux en 150W eller 250W HQI ca. giver
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Så mangler vi igen et Quantum Meter :W
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Musiker »

Der er kommet noget mere information fra folk der har eksperimenteret med LED lys... søg efter "DIY LED reef Light" på google..
Her er nogle af de første jeg fandt interessante:
http://www.talkingreef.com/forums/diy-p ... hting.html
Den her viser lidt om hvordan 5000k LED ser ud (side 2)
http://www.reefland.com/forum/diy/25257 ... -tank.html
Et stykke nede er der en som faktisk bruger GU10 LED spots:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... d=11488022
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Chris2500DK »

McQuaade skrev:1: Det skal jeg selvfølgelig undersøge, men men bølgelængden er vel den farve lyset har og hvis det er 5500K må det jo svare til en bestemt bølge længde lige meget om det er den ene lyskilde eller den anden. det meneskelige øje kan se fra 400nm til 700nm, fordelen ved en LED er jo at der intet UV, men jeg prøver lige at få fat i et produkt blad for at se om der er nogen forskel fra en HQI lampe i bølgelængde.
Problemet med en 5500K opgivelse er at det på ingen måde kan oversættes til bølgelængder. 5500K er bare producentens mening om ca hvilken "farve" lyset har. Fotosyntesen kræver visse bølgelængder og reelt set kan du risikere at dine LED stort set ingen energi leverer ved de bølgelængder.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Chris2500DK skrev:Problemet med en 5500K opgivelse er at det på ingen måde kan oversættes til bølgelængder. 5500K er bare producentens mening om ca hvilken "farve" lyset har. Fotosyntesen kræver visse bølgelængder og reelt set kan du risikere at dine LED stort set ingen energi leverer ved de bølgelængder.
Hvilket er derfor at man ikke kan bygge akvarielamper uden at have et Quantum Meter - alternativet er en masse koraller at teste på :wc:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Musiker »

@Hougaard, enig.. Eller bruge samme LED setup som Solaris eller en af de andre "rigtige" producenter..
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Chris2500DK »

Eller i hvert fald have spektrum målinger fra producenterne på de rør/pærer man vil bruge :)
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

ok hvem har et Quantum Meter? og hvem ved hvilke bølgelængder koraller og fisk skal have?
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Jeg ønskede mig et af julemanden i år, men han kom med et trommesæt i stedet for :beer: Måske næste år !
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Olsen »

Hvilke bølgelængder har vores koraller da brug for for at gro bedst muligt og få de flotteste farver? Kan man sige noget om det er bedst med gult, hvidt eller blåt lys?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Fotosyntese foregår ved 400-700 nm, men hvordan det er fordelt er jeg ikke klar over - det er ca. 43% af solens stråler der ligger indenfor dette område som også er det man kalder for synligt lys.


Billede
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

http://www.bcb.uwc.ac.za/ecotree/photos ... ectrum.htm

Det ser ud til at fotosyntese har sine peeks ved 4-500nm og igen ved 650-700nm.

der må da være en biolog her inde som ved noget om dette
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

han hedder HansR :beer:
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

Billede

Fandt lige lidt lidt speks, men skal dog lige finde ud af om det gælder alle 5500K dioder, så ser det nogenlunde rigtigt ud havd angår fotosyntese
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

McQuaade skrev:Fandt lige lidt lidt speks, men skal dog lige finde ud af om det gælder alle 5500K dioder, så ser det nogenlunde rigtigt ud havd angår fotosyntese
Jeg syntes faktisk det ser skidt ud, hvis der skal rammes noget mellem 650 og 700 - da hovedparten af energien afsættes mellem 500 og 650.
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: tors 26. jun 2008 21:34
15
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af McQuaade »

http://www.jimworthey.com/led55dayspdchopped.png[/img_l]http://www.bcb.uwc.ac.za/ecotree/photos ... ecmove.gif[/img_r]


Ja mellem 400 og 500 ser det godt ud, men kan godt se at den falder lidt for hurtigt ved 650 til 700, men det er også oppe i det røde feldt.

Tror i det ville kunne betale sig at udskifet et par af de hvide dioder med nogle varm hvide eller evt. røde for at få fyldt lidt mere energi på i 650 ranget?

Eller måske noget lilla?
Purple
Green (~550nm) for humans and plants like it blue (~450nm) and red (~660nm), with a bit of yellow to make chlorophyll. Always more than 50% of greenish light is reflected from plants and not useful.

Green Lumens are for humans, PURple is for plants

The Photosynthesis Action Spectrum is commonly accepted to be between 350 to 700 nm, thus most fluorescent lights made for domestic use emit near 100% PAR (Photosynthetically Active Radiation). Study of Photosynthetically Useful Radiation (PUR) created an evolution in nurturing light technology, applying A-Wave theory and combining unique techniques for preparing phosphors, the PURple nurturelite. PURple is generally accepted by the experienced as “the best" fluorescent plant light. nurturelites emit most of their light in the wavelengths that are more efficient for photosynthesis, namely the red and blue ends of the visible spectrum. As expected, because we all really like green, these light sources can look dim to the human eye and consequently have poor lumen ratings. Also, their colour temperature (K) and CRI ratings have little, if any, meaning [more]. PURple nuturelites were not designed to be "seen" by humans, but to efficiently stimulate plants with Photosynthetically Useful Radiation (PUR).

When you remove the green from the emission the light appears dimmer, but most importantly, the actual amount of Photosynthetically Useful Radiation is actually a lot higher.
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Musiker »

Hejsa,
Ville være rart (og noget man normalt gør), hvis du henviste til det sted du har citater fra ;)
Prøv at se databladet fra Solaris, side 2 - Der beskriver de hvilke dioder de bruger:
http://www.pfolighting.com/pfoaquatics/ ... asheet.pdf

Samme gør aquaillumination:
http://www.aquaillumination.com/spectral.html
http://www.aquaillumination.com/specs.html

Det ville være det jeg ville gå frem efter hvis jeg sprang ud i og lave LED lys

/Henrik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Musiker skrev:Hejsa,
Ville være rart (og noget man normalt gør), hvis du henviste til det sted du har citater fra ;)
Prøv at se databladet fra Solaris, side 2 - Der beskriver de hvilke dioder de bruger:
http://www.pfolighting.com/pfoaquatics/ ... asheet.pdf

Samme gør aquaillumination:
http://www.aquaillumination.com/spectral.html
http://www.aquaillumination.com/specs.html

Det ville være det jeg ville gå frem efter hvis jeg sprang ud i og lave LED lys

/Henrik
Og igen så insisterer de på udelukkende at sammenligne med outputtet fra en 20.000 kelvin HQI pære.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Her er forskellen på outputtet mellem en 10000, en 14000 og en 20000 kelvin HQI pære. (Taget fra BLVs katalog).

Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Musiker »

@Hougaard - Jep.. men man må dog antage at de har gjort sig overvejelser angående hvilke diode kombinationer de har brugt..

http://www.3reef.com/forums/3reef-forum ... 45882.html

Se her for lidt information fra akvarister omkring koral vækst under aquaillumination LED lamper:
http://joesreef.blogspot.com/2008/08/3- ... rowth.html
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Projekt 100% LED (diode)

Indlæg af Hougaard »

Musiker skrev:@Hougaard - Jep.. men man må dog antage at de har gjort sig overvejelser angående hvilke diode kombinationer de har brugt..
Det tror jeg gerne, min primære bekymring handler om at måske er driftbesparelsen ikke så stor, hvis man tror man får samme PAR værdi som man fik ud af sine 10000 kelvin pærer men at man nu reelt får samme værdi som ud af en 20000 kelvin pære.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"