Brune alger på bunden....
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6920 Videbæk
- Geografisk sted: Videbæk
Brune alger på bunden....
Hej
Døjer lidt med brune alger på bunden, hvordan slipper jeg af med dem. Er det fordi der ikke er cirkulation nok i vandet?
Nå jeg har skiftet vand og støvsuget bunden så går der en 2-3 dage også begynder det så småt igen.
Har en tunze 6025 gemt bag stenene (der hvor den røde cirkel er) og har nu prøvet køre med en lille pumpe et stykke tid uden det har ændret noget...
Bruger også osmosevand og easylife flydende filter
Fodre kun med skyllet og optøet frostfoder 2 gange i ugen en kvart terning hver gang. og flagefoder 1 gang. Så synes ikk det skulle være det.
Har en sok med symbiot, en sok med rowaphos og en sok med kul til at ligge i "sumpen" på mit rsm.
Døjer lidt med brune alger på bunden, hvordan slipper jeg af med dem. Er det fordi der ikke er cirkulation nok i vandet?
Nå jeg har skiftet vand og støvsuget bunden så går der en 2-3 dage også begynder det så småt igen.
Har en tunze 6025 gemt bag stenene (der hvor den røde cirkel er) og har nu prøvet køre med en lille pumpe et stykke tid uden det har ændret noget...
Bruger også osmosevand og easylife flydende filter
Fodre kun med skyllet og optøet frostfoder 2 gange i ugen en kvart terning hver gang. og flagefoder 1 gang. Så synes ikk det skulle være det.
Har en sok med symbiot, en sok med rowaphos og en sok med kul til at ligge i "sumpen" på mit rsm.
M.Toft

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Brune alger på bunden....
Som du jo selv er inde på, kan cirkulationen eller mangel på samme være årsagen.
Hvor meget rowaphos er der i den sok??
Har du målt for po4??
Hvor meget rowaphos er der i den sok??
Har du målt for po4??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Vil først sige at dette er et emne der har været oppe mange gange og det kan nemt søges på søgemaskinen i forummet. Men som sagt der er ingen dumme spørgsmål, er selv forholdsvis ny i saltvand.
Dette kan nok skyldes 2 ting Cyano (røde slimalger) alger eller dino flagel alger, de kan behandles væk på hver sin måde. Tilfældes er at midlet mod cyano ikke virker på dino flagel og omvendt.
Til cyano er der flere bekæmpningsmidler (spørg i din nærmeste forhandler), til dino flagel bruges der Algen-ex dette kan købes her
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... q2218eiac7...
Men ellers søg lidt på forummet, der er utrolig mange oplysninger
Dette kan nok skyldes 2 ting Cyano (røde slimalger) alger eller dino flagel alger, de kan behandles væk på hver sin måde. Tilfældes er at midlet mod cyano ikke virker på dino flagel og omvendt.
Til cyano er der flere bekæmpningsmidler (spørg i din nærmeste forhandler), til dino flagel bruges der Algen-ex dette kan købes her
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... q2218eiac7...
Men ellers søg lidt på forummet, der er utrolig mange oplysninger

MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Med den måde det ligger på. Kunne det sagtens være cirkulationen der ikke var god nok..
Men jeg ville ikke starte med kemisk krigsførsel.
Jeg ville checke RO vandet. De par gange jeg har haft alger (eller rettere sagt dinoflageter) som ligner dine, har det været fordi jeg har brugt vandhane vand..
Find kilden og fjern den så dør dino'erne ihvertifalde - Mine forsvandt efter et par uger, med hjælp fra en søhare. Mit angreb var dog også noget værre end hvad det ser ud til på dit billede.
Jeg har endnu ikke været nødsaget til at gå over til kemisk krig imod den slags "alger"
/Henrik
Men jeg ville ikke starte med kemisk krigsførsel.
Jeg ville checke RO vandet. De par gange jeg har haft alger (eller rettere sagt dinoflageter) som ligner dine, har det været fordi jeg har brugt vandhane vand..
Find kilden og fjern den så dør dino'erne ihvertifalde - Mine forsvandt efter et par uger, med hjælp fra en søhare. Mit angreb var dog også noget værre end hvad det ser ud til på dit billede.
Jeg har endnu ikke været nødsaget til at gå over til kemisk krig imod den slags "alger"
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
I bunden af siden kan du se angrebet i min gamle 250L:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... e&start=15
Her er et billede af søharen der arbejder på sagen - Den blev sendt videre efter endt tjeneste hos mig (ca et par uger). Tror idag dog også at de ville have været forsvundet uden hjælp fra søharen:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... e&start=15
Her er et billede af søharen der arbejder på sagen - Den blev sendt videre efter endt tjeneste hos mig (ca et par uger). Tror idag dog også at de ville have været forsvundet uden hjælp fra søharen:
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
det evige problem med sand er at det virker som en magnet på skidt og lort. Da jeg for et stykke tid siden lukkede et akvarie og skulle tømme sandet ud var det nærmest rent slam når man tog det op rigtigt ulækkert. Af samme grund skal jeg ikke længere have sand som bundlag i mine akvarier. Jeg havde ellers rigeligt flow og der var ikke noget særligt skidt i stenene. jeg havde også jævnligt i perioder alger på sandoverfladen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Ville også lige forsøge mig med andre ting inden nogen form for kemi, i mit tilfælde duede det bare ikke. Derfor tyede jeg til algen-ex.
På nuværende tidspunkt har jeg cerith snegle til at gå i mit bundlag, de er rigtig gode til at rode i bunden. Så forhindrer man den slam dannelse i bunden og den medfølgene algedannelse på bunden.
Alger kan jo også skyldes mange andre ting, f.eks. forhøjt Phospher.
Så det er med at finde frem til problemetsrod, ellers ved opstår problemet måske bare igen.
På nuværende tidspunkt har jeg cerith snegle til at gå i mit bundlag, de er rigtig gode til at rode i bunden. Så forhindrer man den slam dannelse i bunden og den medfølgene algedannelse på bunden.
Alger kan jo også skyldes mange andre ting, f.eks. forhøjt Phospher.
Så det er med at finde frem til problemetsrod, ellers ved opstår problemet måske bare igen.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten