Er min Sarcophyton ved at dø ?
- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nivå
Er min Sarcophyton ved at dø ?
Hej derude,
Jeg købte en flot stor Sarcophyton for ca en uge siden og fik den sat fast med en tandstik gennem roden øverst i akvariet.
Den har hele tiden haft dens små " pigge " ud men jeg synes godt nok den er begyndt at se mere og mere slatent ud. Jeg synes også den nærmest ligner en overmoden banan i roden ...
Det skal siges at akvariet ellers kører perfekt både fisk og en Sinularia som jeg også har ser rigtig flot som det plejer.
Men er den ved at stille træskoene og hvad kan jeg evt gøre ???
Mvh
En desperat medhobbyist.
Jeg vedhæfter lige et billede , beklager den dårlige billedekvalitet...
Jeg købte en flot stor Sarcophyton for ca en uge siden og fik den sat fast med en tandstik gennem roden øverst i akvariet.
Den har hele tiden haft dens små " pigge " ud men jeg synes godt nok den er begyndt at se mere og mere slatent ud. Jeg synes også den nærmest ligner en overmoden banan i roden ...
Det skal siges at akvariet ellers kører perfekt både fisk og en Sinularia som jeg også har ser rigtig flot som det plejer.
Men er den ved at stille træskoene og hvad kan jeg evt gøre ???
Mvh
En desperat medhobbyist.
Jeg vedhæfter lige et billede , beklager den dårlige billedekvalitet...
Hilsen Thomas
><((((º>`•.¸¸.•><((((º>´¯`•><((((º>
.¸¸.><((((º>•.¸. , . .•><((((º>.¸¸.
- manio
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9440 Aabybro
Re: Er min Sarcophyton ved at dø ?
Sarcophyton er nogle af de letteste koraller at holde.
Den vokser ret hurtigt og er derfor også en god og spændende begynderkoral.
Indimellem skifter Sarcophyton korallerne ham. Mange tror at deres koral er ved at dø, fordi at den ser skidt ud i nogle dage, og skindet hænger i laser fra den, men dette er ikke tilfældet. Dette gør den fra tid til anden, for at skille sig af med alger og affald som har sat sig på korallen. Bagefter er korallen sundere end nogensinde før.
Der er flere typer planaria, nøgensnegle og parasitter som ynder at spise af Sarcophyton arterne. Dette kan man afhjælpe ved at dyppe korallen i 5 min. i ferskvand med samme temperatur og pH som der er i akvariet.
Hvis man har for dårlig vandkvalitet kan man se at korallen kan komme til at blive lidt "oste-agtigt" på nogle områder. Udover at man skal se at få styr på sine værdier i vandet, så kan man fjerne dette med et barberblad.
Sarcophyton arterne består af mere end 50 kemiske sammensætningsstoffer, hvoraf mange af dem er ukendt. Nogle af de nøgensnegle som lever af Sarcophton trocheliophorum bruger denne gift i deres eget forsvarssystem.
Nogle klovnfisk kan finde på at bruge Sarcophton istedet for en anemone. Dog har forfatteren oplevet at Sarcophyton ikke vil folde sig ordentlig ud, fordi at den bliver irriteret af klovnfisken, og den vil derfor dø af det.
Sarcophyton kan flytte sig til et nyt sted, men det går meget langsomt.
Kilde:
-Corals - A Quick Refernce Guide
-Aquarium Corals - Selection, Husbandry, and Natural History
-The Moderne Coral Reef Aquarium
-www.reefpedia.com
Den vokser ret hurtigt og er derfor også en god og spændende begynderkoral.
Indimellem skifter Sarcophyton korallerne ham. Mange tror at deres koral er ved at dø, fordi at den ser skidt ud i nogle dage, og skindet hænger i laser fra den, men dette er ikke tilfældet. Dette gør den fra tid til anden, for at skille sig af med alger og affald som har sat sig på korallen. Bagefter er korallen sundere end nogensinde før.
Der er flere typer planaria, nøgensnegle og parasitter som ynder at spise af Sarcophyton arterne. Dette kan man afhjælpe ved at dyppe korallen i 5 min. i ferskvand med samme temperatur og pH som der er i akvariet.
Hvis man har for dårlig vandkvalitet kan man se at korallen kan komme til at blive lidt "oste-agtigt" på nogle områder. Udover at man skal se at få styr på sine værdier i vandet, så kan man fjerne dette med et barberblad.
Sarcophyton arterne består af mere end 50 kemiske sammensætningsstoffer, hvoraf mange af dem er ukendt. Nogle af de nøgensnegle som lever af Sarcophton trocheliophorum bruger denne gift i deres eget forsvarssystem.
Nogle klovnfisk kan finde på at bruge Sarcophton istedet for en anemone. Dog har forfatteren oplevet at Sarcophyton ikke vil folde sig ordentlig ud, fordi at den bliver irriteret af klovnfisken, og den vil derfor dø af det.
Sarcophyton kan flytte sig til et nyt sted, men det går meget langsomt.
Kilde:
-Corals - A Quick Refernce Guide
-Aquarium Corals - Selection, Husbandry, and Natural History
-The Moderne Coral Reef Aquarium
-www.reefpedia.com
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
Tak for dit svar 
Jeg synes bare at den ser mere og mere skidt ud og den er blir mere og mere brun i det, og roden ser også meget skidt ud...
Vandet er også begyndt at lygte dårligt , sådan rigtig havagtig...
Betyder det noget eller skal jeg bare gi den lidt tid ?
Jeg skal på kursus hele næste uge så jeg er lidt bekymret at jeg kommer hjem til et væltet akvarium

Jeg synes bare at den ser mere og mere skidt ud og den er blir mere og mere brun i det, og roden ser også meget skidt ud...
Vandet er også begyndt at lygte dårligt , sådan rigtig havagtig...
Betyder det noget eller skal jeg bare gi den lidt tid ?
Jeg skal på kursus hele næste uge så jeg er lidt bekymret at jeg kommer hjem til et væltet akvarium

Hilsen Thomas
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Hvis kødet er fast ville jeg blot vente, men holde godt øje med den.
Det at vandet begynder at lugte er ikke et godt tegn.
Ellers fragmentere den, så du kun har fast kød tilbage og giv den en chance mere..
Mvh
Henrik
Det at vandet begynder at lugte er ikke et godt tegn.
Ellers fragmentere den, så du kun har fast kød tilbage og giv den en chance mere..
Mvh
Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Ps. Hvis ikke der er nogen som kan kigge efter akvariet hele den kommende uge og eventuelt smide den ud/lave et vandskift, ville jeg stærkt overveje at smide den ud.
- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
Jeg har lige prøvet at mærke på den og den føles fast i det...
Der røg lidt væv af den da jeg rørte den , så den er nok ved at skifte væv...
Men jeg jeg synes stadig den ser meget råden ud i roden og er det ikke mærkeligt at den ikke har sat sig fast endnu ??
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre nu hvor jeg skal på kursus hele næste uge...
Der røg lidt væv af den da jeg rørte den , så den er nok ved at skifte væv...
Men jeg jeg synes stadig den ser meget råden ud i roden og er det ikke mærkeligt at den ikke har sat sig fast endnu ??
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre nu hvor jeg skal på kursus hele næste uge...
Hilsen Thomas
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Prøv at flytte den til et andet sted, og måske lidt længere nede i akvariet. Den har ikke det vildt store behov for lys.
Jeg har selv haft en Sacrophyton som stod meget flot i lang tid, men så rykkede nogle Ricodoria ind tæt på den, og det kunne den ikke lide. Derfor løsnede den sig fra underlaget og knækkede af. Den var dog ikke mere skadet, mend at den fint voksede sig fast et andet sted hvor jeg placerede den.
Den stump der blev tilbage på stenen, voksede sig igen stor, efter at jeg havde fjernet skiveanemonerne.
En blød koral har ikke noget ydre skelet, men et indre der består af en masse små kalktorne. Hvis vævet begynder at gå i opløsning, vil man kunne se de små torne stikke frem, og det er så ikke et godt tegn. Man kan dog forsøge at skære det dårlige stykke af, og forsøge at placere korallen, hvor der er cirkulation men ikke alt for meget.
Jeg har selv haft en Sacrophyton som stod meget flot i lang tid, men så rykkede nogle Ricodoria ind tæt på den, og det kunne den ikke lide. Derfor løsnede den sig fra underlaget og knækkede af. Den var dog ikke mere skadet, mend at den fint voksede sig fast et andet sted hvor jeg placerede den.
Den stump der blev tilbage på stenen, voksede sig igen stor, efter at jeg havde fjernet skiveanemonerne.
En blød koral har ikke noget ydre skelet, men et indre der består af en masse små kalktorne. Hvis vævet begynder at gå i opløsning, vil man kunne se de små torne stikke frem, og det er så ikke et godt tegn. Man kan dog forsøge at skære det dårlige stykke af, og forsøge at placere korallen, hvor der er cirkulation men ikke alt for meget.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg ville vælge at skære alt hvad der ser dårligt ud væk, og satse på at en ny vokser frem, når du ikke er hjemme og kan holde øje med det, er det da ikke værd at sætte alt andet i akvariet på spil.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.