Forslag til fiskesammensætning i 250 liters :)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Forslag til fiskesammensætning i 250 liters :)

Indlæg af elisabethen »

Ja ja, vi har ikke engang fået vores akvarium endnu, men det betyder ikke, at vi ikke allerede spekulere på, hvilke fisk vi mon kan sætte sammen, og hvor mange :)

I får en liste over dem, som vi synes er flotte/interessante, og så må I meget gerne komme med bud på kombinationer, antal og hvad man evt. skal tænke på.

2 klovnfisk (nok den alm. occelaris)
Evt. også et par kaudermi

Nemanthias carberryi
eller
Pseudanthias bicolor
eller
en anden Pseudanthias

Pomacentrus alleni
eller en anden fin, lille damsel

Nemateleotris decora

Måske en dværgkejser, hvis de kan holde sig fra korallerne?

Kirurgfisk har vi læst er godt at have mht. alger, men personligt synes jeg, at den gule er for alm/kedelig... Har kigget på Zebrasoma scopas. Er det ligeså god, og nem at skaffe?

Cryptocentrus cinctus
eller en af de gobier m rejepartner... Er sådan et reje/gobi par overhovedet til at skaffe?

Mandarinfisk :) Er godt klar over, at sådan en først kan komme i efter laaaang tid.

Er godt klar over, at antallet af fisk nok er temmeligt begrænset, og at vi nok kun kan holde et mindre udvalg af de nævnte :)

Vh Elisabeth
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forslag til fiskesammensætning i 250 liters :)

Indlæg af Bosse »

Hejsa Elisabeth :)

Lyder godt i fik jer et akvarie i nu kan starte op.
Lige for at tage fiskene fra en ende af

Klovnfisk: Fin fisk til jeres nye akvarie :)

Anthias: Ville jeg bestemt vente med, Anthias er svære fisk at have i sit akvarie. De er er desuden meget sociale fisk og ville i den sammenhæng nok også mene at med en gruppe på 5-6 stk. vil jeres akvarie være for lille. Jeg er selv meget i tvivl og jeg skal have nogle i mit 420 l, som jeg synes ligger lige på grænsen. Nogle har held med bare at have 1 i sit akvarie, men synes personligt det er synd for et socialt dyr.

Damsel: Dette er ofte er fin begynderfisk, som er utrolig hårdfør, dog skal i vide disse er nogle vildt aggresive bæster, som højst sandsynlig når de bliver fuldvoksne, vil komme til at terroisere akvariet.

Decoraen: Fin fisk, ingen problemer

Dværgkejser: Det er helt sikkert en del herinde der "har" held med aat have en dvværgkejser som "aldrig" har rørt noget. Efter min mening skal man købe disse dværgkejsere/kejsere som fisk der er koral spisende, for de kan vende fra en dag til hinanden. De er tikkende bomber IMO desværre :S

Kirugen: Scorpasen er ikke svær at finde overhovedet, bare spørg i jeres saltbix. Dog skal i nok vælge en lille en og forvente den vokser ud af akvariet på et tidspunkt.

Gobien: Ingen problem.

Maderin: når stenene er modne nok, vil det også være en fin fisk at få i, Se om i kan få fat i en der spiser dødt foder, hermed forbedrer i dens levevilkår markant.

Dette er lige mine tanker omkring jeres valg, håber i kan bruge det til noget :)
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Bosse:
Tusind tak for input :) Det var meget brugbart.

Hvad med kaudermi vs. klovnfisk? Er det muligt, at have et par af hver i 250 liter, eller bliver vi nødt til at vælge?

Vi dropper de der pseudoanthius. Der er jo så mange fine, små gobier olign., så der skal nok komme knald på farverne alligevel.

Hvad med de der reje/gobi makkerpar? Det er noget med, at forholdet er meget specifikt; en rejeart til én gobiart. Er det muligt at få fat i sådan et makkerpar, og få dem til at udvise deres naturlige adfærd i akvariet?

Nåhja, lige en ting mere...

Efter vores tur til Thailand er vi blevet ret tossede med hhv. dragefisk og muræner. Jeg synes, at jeg har læst mig frem til, at der ikke findes en art af nogen af delene, som med succes kan holdes i sølle 250 liter (i hvert fald ikke uden at æde alt andet).. Men det kunne jo være, at I kloge hoveder kendte en undtagelse :)

Godt nytår!
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

Jamen for lige at kommentere på dine nye spørgsmål :)

Kauderni'erne er ingen problem, dem kan du sagtens have.

Reje/gobi sammensætningen burde heller ikke være et problem at få fat i. Det bør din saltbiks kunne få hjem til dig. Og ja de viser fint deres naturlige adfærd i akvariet :)

Med hensyn til dragefisk/murænerne, så er der vist enkelte arter der godt kan gå i 250 l. Men dragefisken er en rovfisk, så den vil spise alt den kan gabe over.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

elisabethen skrev:Bosse:
Tusind tak for input :) Det var meget brugbart.

Hvad med kaudermi vs. klovnfisk? Er det muligt, at have et par af hver i 250 liter, eller bliver vi nødt til at vælge?

Vi dropper de der pseudoanthius. Der er jo så mange fine, små gobier olign., så der skal nok komme knald på farverne alligevel.

Hvad med de der reje/gobi makkerpar? Det er noget med, at forholdet er meget specifikt; en rejeart til én gobiart. Er det muligt at få fat i sådan et makkerpar, og få dem til at udvise deres naturlige adfærd i akvariet?

Nåhja, lige en ting mere...

Efter vores tur til Thailand er vi blevet ret tossede med hhv. dragefisk og muræner. Jeg synes, at jeg har læst mig frem til, at der ikke findes en art af nogen af delene, som med succes kan holdes i sølle 250 liter (i hvert fald ikke uden at æde alt andet).. Men det kunne jo være, at I kloge hoveder kendte en undtagelse :)

Godt nytår!
Umiddelbart burde der ikke være nogen problem i at have både Kaudernii og et par klovnfisk i akvariet samtidigt.

Det er bestemt muligt at finde gobier og pistolrejer sammen. Jeg mener at have set sådanne "sæt" inde hos Klovnfisken. Hvis der mulighed for at de kan lave en lille hule, tror jeg ikke der er nogen problem med at få dem til at vise der naturlige adfærd - men garantere intet.

Jeg forstår godt jeres fasination af dragfisk, men hold jer fra dem. De skal som hovedregel have levende foder, og vokser meget stærkt. Og der er da eksempler på at de har taget nogle af de andre fisk i akvariet som foder.
De kan æde hvad de kan gabe over, og munden er stor!
Derudover er der jo lige den lille ting, at de er giftige. Man skal holde fingerne væk fra deres rygfinner.
Godt nok er giften ikke voldsom farlig, men er man alergisk over for bistik, kan det blive kritisk.
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Jeg havde godt på fornemmelsen, at det med dragefisk var urealistisk :) At have en i akvariet vil nok heller aldrig helt kunne komme i nærheden af oplevelsen ved at møde et par i fri natur... Vi må bare tage til Surin island igen, hvis vi ikke kan få nok af dragefisk :D

Hvordan mht. antal fisk og rækkefølgen de skal i akvariet?

1 kirurg af en slags skal vel i som noget af det første fordi den fjerner alger, eller hvordan?
2 klovnfisk og x antal damsel (stimefisk eller hur?) også som noget af det første, da de er ret hårdføre?
1 decora
1 cinctus gobi (evt. med pistolrejepartner)
... ellers også 1 anden gobi med tilhørende reje
evt 2 kaudermi
1 mandarin

Så er det vel også fyldt op fiskemæssigt?
Derudover skal der vel også noget "kriblekrable" i form af rejer, krabber, snegle osv. i, men dem har vi ikke lige nærstuderet endnu :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Da det er fisk som ikke generer hinanden, er rækkefølgen af mindre betydning.
N. decora lever i naturen i par, så det vil nok være bedst at sætte 2 ned i akvariet.
Men husk på at de springer MEGET let, samme med Chromis, som jeg ikke mener hører hjemme i et så lille akvarie, da de er hurtig svømmere og svømmer meget omkring.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Hejsa!
Først og fremmest held og lykke med akvariet. Meget spændende hobby!
Når det er sagt har jeg en enkelt kommentar til jeres rækkefølge af fiskene. Har aldrig selv haft damsler, men som Bosse skrev, er de nogle hissige bæster, og decoraen er en fisk der ikke går godt i spænd med meget aggresive fisk. Så vil I have begge fisk ville jeg helt klart sætte decoraen i først.. :)
Mvh Anette..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

mindre FISK der spiser de stores krummer :biggrin:
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

Jeg er også ved at starte et 250L akvarium og jeg tror godt i kan have lidt flere fisk. De skal selvføljelig sættes i over over nogle måneder og i skal nok købe dem forholdsvis små så de kan vokse i akvariet.
Jeg har selv planer om følgende fisk i mit:
2 stk klovnfisk, ocellaris
2 stk kauderni
1 stk sandspiser gobi (måske et par hvis det er til at få)
3 stk kiruger, vlamingii, palet og gul (alle små max 6 cm)

Når jeg har fået fat i det og det har kørt et stykke tid tror jeg også godt at der er plads til 1-2 fisk mere.
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Jeg ville foretrække et akvarium med mange små fisk, fremfor få store...
Kirurgen er mest af praktiske hensyn.. Synes at fisk på bare 10 cm hurtigt kommer til at se store ud i 250 liter :)

Iøvrigt..
Indenfor ferskvandshobbyen bliver man jo buh'et af, hvis man anskaffer en fisk, som man på forhånd ved, at man må af med senere, når den vokser sig for stor. Men det lader til at være ret accepteret indenfor saltvand? Hvordan kan det egentlig være? Er det fordi, at kejsere osv. nemmere kan afsættes end fx store Plecostomus og Pangasius maller?

Igen 1000 tak for jeres råd :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

elisabethen skrev:Iøvrigt..
Indenfor ferskvandshobbyen bliver man jo buh'et af, hvis man anskaffer en fisk, som man på forhånd ved, at man må af med senere, når den vokser sig for stor. Men det lader til at være ret accepteret indenfor saltvand? Hvordan kan det egentlig være? Er det fordi, at kejsere osv. nemmere kan afsættes end fx store Plecostomus og Pangasius maller?

Igen 1000 tak for jeres råd :)
Hvis vi kun skulle have fisk i akvariet som også kunne være der i som udvoksede, ville udvalget blive begrænset med
ca 90 %
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg ville ikke vælge Kirugen af praktiske hensyn, så hellere snegle, Hugo, og krebs, Kirugen er her først og fremmest til pynt her.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"