Selvbygger månelys, nu med billede

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Selvbygger månelys

Indlæg af TroJanRds »

lykke skrev:har da også kørt med tre computer blæsere på en mobil oplader uden problemer men er ikke expert på området

kan lige huske at cpu blæser køre også kun på ca 5-6v 60 mA ca. er jo væsenligt mindere end 12v 1A
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

tivler ikke på din viden....

men hvorfor bliver min så ikke varm og lyser som den skal når jeg køre med de dioder??
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af TroJanRds »

Men oki hvis det virker så virker det .. jeg viller bare ik gøre det .. og dioderne bliver også forkert belastet hvilket ik er det bedste for ting inden for elektronik af hvad jeg ved som telemontør/elektriker ... du kan jo heller ik få et t5 til at lyse med 120v og hvis det kunne tror jeg ik det var godt for røret
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af TroJanRds »

lykke skrev:tivler ikke på din viden....

men hvorfor bliver min så ikke varm og lyser som den skal når jeg køre med de dioder??

har du da set dem lyse fra et bil batt.?

og er der ik forskel?

evt sætte begge til ved siden af hinanden .. så er der forskel det kan ik passe andet da... ellers er det en lader fra 1970 og nmt mobil tiden du har fat på :wink:
Senest rettet af TroJanRds man 29. dec 2008 01:54, rettet i alt 1 gang.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

TroJanRds skrev:Men oki hvis det virker så virker det .. jeg viller bare ik gøre det .. og dioderne bliver også forkert belastet hvilket ik er det bedste for ting inden for elektronik af hvad jeg ved som telemontør/elektriker ... du kan jo heller ik få et t5 til at lyse med 120v og hvis det kunne tror jeg ik det var godt for røret
ok.. vil ikke råde jer til noget hvis det kan gå galt så lyt til trojanrds.. men mener stadig i kan smide det lys fra thansen over uden problemer, bare uden mobil oplader :GO
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af TroJanRds »

vand og strøm så tæt som de er i akvarie verdenen er farlig coktail hvis ik man overholder ip clasifikationen og kan gå grolig galt...

har været ude ved en kunde engang der havde sit 800l med pumper varme.. osv. på den samme komtakt..... er også ok hvis det er den første kontakt i gruppen og man ik har store varmeblæser på de andre.... hvilket resulterede i at hans ledninger langsomt ulmer op inde i vægen for så til sidst at sætte ild hvis det får lov at blive så varm.. sikring springer ik i dette tilfælde her der er jo ingen kortslutning og sidste stik på gruppen så er ik så stor fejlstrøm ved hfi .... belastning på tynd kober giver varme omkring kontakten og det bliver varmt.. rigtigt varmt...... så tænk også på hvad i plugger i jeres 25 huls stikdåse fra Harald snydeborg.. den tynde ledning i enden skal levere strømmen til alle 25 stik .... !

Ps strømmen er ik de 230v.. men antal ampære/forbruget tingen bruger god tommelfinger regl er at på en 10A gruppe trækker man max 2300w ud af og det er alle kontakterne på gruppen lagt sammen.
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af TroJanRds »

lykke skrev:den her er perfekt til det http://www.thansen.dk/product.asp?c=234 ... 1707793365

så tager du bare en gammel mobil oplader og forbinder plus og minus og :eek: :eek: :weightlifts: du har månelys

vh lykke

hvilken er en rigtig god ide gør det selv imorgen :y men glem den mobil lader :BA og istedet når nu du er ved t-hansen offer 50 spir på denne ----> http://www.thansen.dk/product.asp?c=234 ... 1284530926

så er man sikker og der er endda en sikring i omformeren og er som sagt en omformer og ik en lader for er hvidt forskellige ting..
og vil skyde på den kan trække flere for der sidder nok en 10 dioder ca denne slags -----> http://www.led1.de/shop/product_info.ph ... 0480ff43d4
ja så er det ´bare at regne 500mA / 20mA = un`ge`fair 25 dioder +- nogle stykker :h
Senest rettet af TroJanRds man 29. dec 2008 02:55, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

den 90 cm strimmel med smd jeg har købt, der står 12v/300 ma så det er jo ikke noget helt vildt. Derudover er ledningen så lang at min samling til transformeren ligger inde i skabet under akvariet så det kan heller ikke gå helt galt. Vil sige at effekten af det smd bånd er ret god, men nu må vi se hvor længe det kommer til at holde, får sat det på en timer i morgen så det fast kører et par timer efter at lyset slukker. Hvis nogen begiver sig ud i dette, så find en strømforsyning fra en gammel router eller en switch, såfremt den kører 12 v ud, det skulle virke så ganske fint, ved ikke lige hva min er fra men det funker :)
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stephensen »

Den er fin den der du linker til, men der sidder nu ret mange smd i det bånd, men det jo lige meget for det er jo 90 cm langt, og er på 300 ma, så hvem gider tælle dem :D
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af TroJanRds »

hvis i har så mange giver det så næsten ik for meget lys ????

Ide -----> har man mod på det og ved hvad en lodde kolbe er max 11w ca eller den mindste man kan købe for smd lodning må ik blive mere end ca 120-250 grader på lodde øerne da den tager skade så . skift evt, hver 2 eller 3 med denne -----> http://www.led1.de/shop/product_info.ph ... 0480ff43d4
eller en magen til kan ik lige huske hvad den danske side hedder med led dioder hedder men er postet i denne tråd. så skal i se farver og giver lige en ekstra fed effekt i akvariet + i kan holde øje med om jeres koraler lever.. og uv lys giver ik lys så i sænker der med også det blå ved det .... ved de lyser kraftig disse dioder
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af snogen »

husk lige at hver diode max må få 20 ma elders krudter de af i løbet kort tid
der er nogle fine monterings vejledninger på brinck.dk og dioder.dk
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stephensen »

I det smd bånd fra thansen kan du ikke skifte nogen dioder da det hele er støbt ind i et "vandtæt" bånd, så hvis man skal have uv i også bliver man nok nødt til at lave en anden løsning. Havde det som sagt tændt igår og jeg synes ikke at det var for meget lys, hele akvariet var svagt blåt, men bestemt ikke så man tydeligt kunne se noget deri, havde da svært ved at se fisk osv deri når jeg sad i sofaen, og avariet står altså ikk andet end en 3 meter væk. Men igen er det jo også forskelligt hvad man vil have, og jeg må sige at det er altså ret fedt, håber det er til at fange på et billed, og så skal jeg nok smide det op i aften.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stephensen »

Således esr det ud, dog er mit cam ikk det bedste...
natlys.jpg
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2005

Re: Selvbygger månelys, nu med billede

Indlæg af snogen »

det ser da fint ud top dollar
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Re: Selvbygger månelys, nu med billede

Indlæg af Stephensen »

Jeg synes selv det er ret fedt, ikke for meget lys men heller ikke for lidt :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"