Phosfat filter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Phosfat filter

Indlæg af Thue »

Går og overvejer et phosfat filter da jeg ønsker at fodre lidt kraftigt i fremtiden til dels på grund af store fisk og for at håbe det ikke går ud over korallerne nå, men mit spørgsmål lyder til jer de kører med et sådan filter har i det til og køre hele tiden altså også selv om man tror der ikke er phosfat i vandet eller er det kun sat til når der er behov for det. Kunne godt tænke mig det kørte altid men er der nogen bivirkninger ved det, udskiller det noget forkert i det lange løb

Mvh Thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Phosfat filter

Indlæg af Carsten »

Det er ikke noget man sådan bare tænder og slukker for.
Det skal køre hele tiden, også når fosfaten er fjernet. Det tager jo så også de bitte små mængder der kan komme af en kraftig fodring.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten skrev:Det er ikke noget man sådan bare tænder og slukker for.
Det skal køre hele tiden, også når fosfaten er fjernet. Det tager jo så også de bitte små mængder der kan komme af en kraftig fodring.
Hvorledes monitorer du egentligt om mediet deri er mættet/opbrugt ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

okay tak så blev jeg da det klogere så man skal ikke være bange for det udskiller noget.

Mvh Thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Brian skrev:
Carsten skrev:Det er ikke noget man sådan bare tænder og slukker for.
Hvorledes monitorer du egentligt om mediet deri er mættet/opbrugt ?
Hvis filteret kører ordenligt, så er der bare ikke P04 i vandet. Så snart der begynder at være udslag i testen, er det tid at skifte medie.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Jeg startede et fosfatfilter op for ca. 1 måned siden og det har allerede hjulpet gevaldigt. Kan kun anbefale det til alle der ikke ønsker grønne 20-25 cm. lange grønne alger selvom de har kørt med akvariet i 3-4 måneder. Dog skal det nævnes, at vi samtidig tilførte en søhare, en hugo og en kirurg til avkariet (et 800 liters). De har ædt en masse, men jeg har på fornemmelsen at fosfatfiltret forhindrer algerne i at opblomstre og gro hurtigt. De blev i hvert fald hurtig mere brune i farven. Efter nogle uger er de stort set væk. Der er kun et ganske lille bælte på størrelse med en tallerken som er ca. 1-2 cm. højt og det skal dyrene nok få ædt i en fart.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten skrev:Hvis filteret kører ordenligt, så er der bare ikke P04 i vandet. Så snart der begynder at være udslag i testen, er det tid at skifte medie.
Ja ok samme metode som her bortset fra at jeg ikke syntes at kunne finde ordentlige målemetoder.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Brian skrev:
Carsten skrev:Hvis filteret kører ordenligt, så er der bare ikke P04 i vandet. Så snart der begynder at være udslag i testen, er det tid at skifte medie.
Ja ok samme metode som her bortset fra at jeg ikke syntes at kunne finde ordentlige målemetoder.
Enig i at det kan være svært at finde en ordenlig målemetode, for med Saliferts fosfat testsæt, så målte vi et indhold på 0 til 0,03. Det kunne ligeså godt have været 0. Og dette var altså før fosfatfilteret blev tilsluttet.

Bruger rowaphos i reaktoren og har tænkt mig at udskifte medie en gang i kvartalet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Brian skrev:
Jeg har investeret i et Rowa/Deltec fosfat test sæt. Virker som om det er mere nøjagtigt. Og det er ikke mere besværligt at bruge af den grund.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"