Ja.. hvet dette emnet er tatt opp tidligere,og har sett litt på tidligere lignende tråder om emnet,men virker fortsatt litt forvirrende dette,og føler at litt av det jeg har lest er litt motstridende,med tanke på innleggsmeninger

Saken er denne... jeg har en Deltec pf 1001 kalkreaktor stående her og slenge..

Kjører nu med manuell tilsettning av Ballingremedier,men sliter litt med å holde Ca oppe på rundt 430..
Hittil har jeg holdt gode stabile verdier her,helt manuelt,Kh=8-8,3 Ca= 430 Mg= 1350/1400,men da jeg gjør alt mekaniskt,og har netto 1600 liter vann i dette systemet(stein/keramikk/glass fratrukket), blir det veldigt tungvint,og kjøpte for ett års tid siden denne reaktor+ co2 flaske/magnetventil og klokker,med tanke på dette

Prøvde for snart ett år siden å kobble dette inn,men gav rett og slett opp,da jeg ikke skjønte teorien bak dette reaktorspøkelset

Startet opp igjen reaktoren for 2 dager siden,og er fylt med ca 25 kg. ren argonitt i øyeblikket nu ja.
Siden oppstart har Kh steget sakte oppover,og ligger etter måling i kveld på 11.6 ifølge salifert-testen her..

Ca er synkende,men jeg har klart å holde den noenlunde oppe,ved å tilsette manuelt Kalsiumclorid utrørt i osmosevann,og tilsatt en liten dl.om formiddagen..
Ellers hadde den nok vært helt nede i kjelleren nu etter 2 dager med reaktor..

Det jeg håper noen kan svare meg lettforklart er hvordan øke ca med reaktor,og senke Kh utfellingen ned på 8 tallet igjen..
Skal jeg øke co2 tilførselen,sånn at dråpene går hurtigere i dråpetelleren på reaktoren,og redusere flovet ut i sumpen?(har ikke Ph-probe i reaktoren pr.d.dato,og kunn det dråpeglasset som er påmontert reaktoren her)
Har en Ph probe i sumpen,tilkobblet en aquatronicacompjuter,og før jeg startet opp reaktoren nu,lå ph i karet noenlunde stabilt rundt 8,20..ser den nu spesielt på natten er nede på blankt 8,0

Er ikke så god i hverken engelsk eller tysk,og ikke den mest tekkniskt innstillte heller