Indstilling av Kalkreaktor...igjen..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indstilling av Kalkreaktor...igjen..

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hei folkens :pray:
Ja.. hvet dette emnet er tatt opp tidligere,og har sett litt på tidligere lignende tråder om emnet,men virker fortsatt litt forvirrende dette,og føler at litt av det jeg har lest er litt motstridende,med tanke på innleggsmeninger :BA

Saken er denne... jeg har en Deltec pf 1001 kalkreaktor stående her og slenge.. :happy:
Kjører nu med manuell tilsettning av Ballingremedier,men sliter litt med å holde Ca oppe på rundt 430..
Hittil har jeg holdt gode stabile verdier her,helt manuelt,Kh=8-8,3 Ca= 430 Mg= 1350/1400,men da jeg gjør alt mekaniskt,og har netto 1600 liter vann i dette systemet(stein/keramikk/glass fratrukket), blir det veldigt tungvint,og kjøpte for ett års tid siden denne reaktor+ co2 flaske/magnetventil og klokker,med tanke på dette :wink:
Prøvde for snart ett år siden å kobble dette inn,men gav rett og slett opp,da jeg ikke skjønte teorien bak dette reaktorspøkelset :oops:
Startet opp igjen reaktoren for 2 dager siden,og er fylt med ca 25 kg. ren argonitt i øyeblikket nu ja.
Siden oppstart har Kh steget sakte oppover,og ligger etter måling i kveld på 11.6 ifølge salifert-testen her.. :BA :(
Ca er synkende,men jeg har klart å holde den noenlunde oppe,ved å tilsette manuelt Kalsiumclorid utrørt i osmosevann,og tilsatt en liten dl.om formiddagen..
Ellers hadde den nok vært helt nede i kjelleren nu etter 2 dager med reaktor.. :rolleyes:
Det jeg håper noen kan svare meg lettforklart er hvordan øke ca med reaktor,og senke Kh utfellingen ned på 8 tallet igjen..
Skal jeg øke co2 tilførselen,sånn at dråpene går hurtigere i dråpetelleren på reaktoren,og redusere flovet ut i sumpen?(har ikke Ph-probe i reaktoren pr.d.dato,og kunn det dråpeglasset som er påmontert reaktoren her)
Har en Ph probe i sumpen,tilkobblet en aquatronicacompjuter,og før jeg startet opp reaktoren nu,lå ph i karet noenlunde stabilt rundt 8,20..ser den nu spesielt på natten er nede på blankt 8,0 :rolleyes: , så bør jo ikke lengre ned..
Er ikke så god i hverken engelsk eller tysk,og ikke den mest tekkniskt innstillte heller :oops: , så håper noen føler trangen til å gi meg det hele inn med teskje på Nordiskt her nu ja,slik at til og med oldemor vil skjønne funksjonen på dette reaktorspøkelset jeg besitter.. :help: :think:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Indstilling av Kalkreaktor...igjen..

Indlæg af ole kekkonen »

hej knut-arne
få lavet så du kan måle phen inde i reaktoren,det er noget medie som kræver lavere ph for at opløses det vil sige mere co2,en magnetventil er ikke dyr og redder din co2 for at gå amok og din nattesøvn...
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

ole. skrev:hej knut-arne
få lavet så du kan måle phen inde i reaktoren,det er noget medie som kræver lavere ph for at opløses det vil sige mere co2,en magnetventil er ikke dyr og redder din co2 for at gå amok og din nattesøvn...
Har magnetventil tilkobblet Ole,som står i innlegget mitt over.. :GO
Det eneste jeg egentligt mangler,er en Ph probe til å sette i selve reaktoren..(har som nevnt en i sumpen,som er kobblett opp mot aquatronica.styreenheten :wink:
I og med at jeg ikke da har ph,probe i selve reaktoren,anntar jeg at co2 magnetventilen står i konstant åpen tilstand nu,og derfor må jeg vel "telle dråper"på timeglasset på reaktoren i øyeblikket..riktigt?
Har som sagt ikke noen erfaring med reaktor fra før,og ville nu bare gjøre ett nytt siste forsøk på å få denne til ja,før jeg i frustasjon ville hive den ut vinduet her hjemme ja.. :(
Fikk en pb i går fra en her på forumet,med en forklaring på innstillingen med forskjell på Ca-Kh innstilling,som virker greit forklart for sånne suppehoder som jeg.. :dizzy: ,så vi får gjøre ett forsøk ja..
I dag tidlig måtte jeg stenge hele reaktoren av,da Kh fortsetter å øke her nu,og var på vei over 12 tallet her i dag tidligt.. :shock: :shock: :G
Ca var økt til 450..
Pokkers så vanskeligt å få dette greien inn i hodet ja,med disse innstillingene! :shout:
Pb,en var følgende: Ved for HØY Kh,skal flowet økes i reaktoren(mer co2=mer Kh)
Mer flow=mer Ca.(ved sammeco2 som før)
Når verdiene har sunket ned til noenlunde normale verdier igjen,så får jeg prøve å starte opp dette spøkelset igjen,og prøve meg på det som sto i denne PM,en,og krysse mine fingre.. :rolleyes:
Var greit forklart,og om det ikke er noen som har noen andre input,så forholder jeg meg til denne PB ja :happy:
Går vel noen dager før verdiene er "normale igjen"da det er mange liter i systemet,og få koraller enda..
Får jeg dette til å fugere,så kjøper jeg selvsagt meg en ph probe til ja Ole,til å sette i min reaktor,men har jo brukt 12-13000 Nkr på dette utstyr jeg allerede har her i forbindelse med reaktor,så orker ikke tanken på enda mer utstyrsutlegg ,før jeg er sikker på at jeg kan få kontroll på dette uhyret,og få noenlunde tilfredstillende stabile verdier ut av dette,og håper dere forstår dette. :wink:
Er det andre "triks" som er vært å ta med seg,så kom med det reaktorfolk,da jeg er lydhør for det aller meste her nu ja.. :BA :y
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Nu køre jeg selv med en kalk reactor, der har jeg en ph måler på reactoren, så jeg kan se hvad phén er i røret. Dit største problem er vel du ikke kan se hvad PH der er inde i røret, og har du en ide om hvad PH dit medie opløses ved?

jeg bruger arm medie, og der skal en ph på 7.5 til før det bliver opløst. jeg har stillet min ph måler på 7.55 hvor den skal aktivere co2. med ca en dråbe sec. Udgangen på min reactor løber med 3-5 dråber i sec.

jeg har så målt ca/kh i mit akv, ventet 2 dage målt igen, er det faldet sænker jeg den ph den skal aktivere ved, og er den steget, hæver jeg den ph den skal aktivere ved.

det jeg ku forstille mig du sku gøre, er at blive ved med at skrue op for co2 indtil din ca bliver stabil i dit akv. Men det er der sikkert nogle der er mere inde i det hele der kan forklare dig. umildtbart er det lettest at køre med kalk reactor via en ph måler sku jeg mene.

mener ved kalkreactor bør ca og kh følges af, så falder din kh, falder din ca også.. har ikke lige hørt det med, mere co2 = mere kh før?? da jeg sku starte min fik jeg afvide at ca og kh altid vil følges af, så det første man justere ind er kh og ca, og så sætter man kalk reactoren igang.

håber du ku bruge svaret til et eller andet :P
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Mediet jeg fikk med fra saltvansbutikken her kom i plastsekker ,og står bare at det er ren argonittgrus på sekkene jeg fikk det i Star F..(veldig grov,med skjellbiter i mediet ser jeg)
Får se om jeg kan få tak i en ph-probe til da,og forsøke litt til..
Koster jo rundt en Norsk 1000,-(aquatronica),men er det et "must",så får det stå til,men håper da inderligt at jeg får "feeling"på denne saken da,siden jeg synest dette ekdperimentet allerede koster mye mer enn jeg har hatt nytte av det... hitil.. :BA :wink:
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

jeg kører lige som dig uden probe i reaktoren og kører også efter det du siger med mere co 2 øger kh og mere flow øger calsium så den skulle vidst være godnok. er selv i gang med og køre min ind og det er noget drilsk noget og indstille og det tager lang tid og finde det helt rigtige leje. jeg kører også med en probe i akvariet lige som du gør og det er så den som skal stoppe for det hele hvis min co2 går amok. Altså hvis den ligepludselig skule tilsætte for meget co2 og ph i akvariet falder under 7,7 så slår den fra så i min øjne skulle det være en lige så stor sikkerhed som og køre med probe i reaktoren. Efter hva jeg har ladt mig fortælle så hvis man kører med med probe i reaktoren så er tilsætningen af co2 jo fast og man kan ikke ændre på forholdet mellem calsium og kh kun skrue op og ned for dem begge.

Mvh Thue
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"