Pu-ha det lyder godt nok langt mere indviklet end jeg havde regnet med. Jeg troede at det blot var noget med at hælde 10 cm helt fint sand i refugiet, hælde en håndfuld levende sand deri, og så ville det ellers bare passe sig selv (sårn mere eller mindre) Men jeg kan da høre på jer at det ikke er helt så "bare lige"
Anagenys: Min plan var osse lidt ligesom dig, at lade vandet igennem DSB'en løbe langsomt, mit overløb løber næsten direkte ned til returpumpen i den ene ende af sumpen, igennem et par boblefældre først selvfølgelig. Men så i den anden ende af sumpen sætter jeg skummerens fødepumpen i et kammer, den kommer til at gi omkring 600 liter i timen, og i kammeret imellem de 2 kammere er så refugiet, hvor de 600 l/t flyder igennem.
Jeg syntes bare ikke rigtig at jeg kan læse mig frem til det optimale flow nogen steder ?
Bosse: Ja det var da lige lidt øv at vi ikke snakkede om det, men jeg kigger jo nok forbi igen når du får lavet fragmenter, så kan jeg måske lige se det dér. Men kører du med vodkakuren for at holde liv i kulturene eller bakterierne nede i din DSB, eller er det et supplement til nedbringningen af nitraten ? Hele ideen med det her håbede jeg jo osse ville være, at der blev mindre arbejde med akvariet, i og med at jeg regnede at nitrit/nitrat nedbrydningen ville køre automatisk, så jeg ikke hele tiden behøvede at tjekke dråbeantallet, og skrue op og for flowet i nitratfilteret, og så selvfølgelig osse for at spare pladsen i underskabet til nitratfiltret. Men hvad sker der når man når 0 i nitrat, så har bakterierne i DSB'en vel ikke noget at leve af mere, dør de så eller ?
Det var nogle gode links du havde dér. I det første skriver han, at han kom ca 2 cm levende sand i, ventede til dyerne havde fordelt sig rigtigt i dybden, inden han lagde endnu 2 cm på, osv, men så skriver han osse at han fandt ud af at man skulle bruge helt fint sand, men kun 5 mm ad gangen, ellers kunne man kvæle alt livet i sandet. Men det bar bare lidt svært at blive klog på hvor stor en del af sandet skulle være helt fint i kornstørrelse, og hvor meget blot skulle være "fint", og måske noget lidt grovere. I det sidste link skriver de så igen at det er vigtigt med dyr som sandsøstjernen i DSB'en for at grave sig ned og frigive de giftige gasser i små mængder, inden gasserne når et kritisk niveau. Tror det er svært at finde én "rigtig" måde at gøre det på, ellen en facitliste på hvordan det skal laves..