Jeg har en Tunze stream 6060 pumpe til mine 330L.
Den er ca 3 månder gammel og er begyndt af larme mere en i starten. Det vil sige, jeg har faktisk helt fra starten ikke været tilfreds med støjen fra den. Så nu må det være tid til at købe en ordenlig pumpe der ikke siger en lyd
Findes der nogle pumper der larmer mindre end Tunze stream 6060, som giver omkring 6,000l/h. Eller er man over i at købe 2 stk mindre pumper (hvilken) for at slippe for den satens støj/resonans.
Jeg har hørt om folk der udskifter rotoren i deres pumper da de bliver slidt med tiden. Så skulle de blive lydløse igen. Skal lige sige jeg har ingen personlig erfaring med de pågældende pumper.
VH Brian Thyme 120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl viewtopic.php?t=10961
Jeg har også tre stk 6060 der larmer en hel del. Har prøvet at rense dem i citronsyre, men uden det store held.
Er der andre der har nogen idèer, eller skal man skifte til andre pumper?
jeg har 3 stk 6045 hvoraf den ene begyndte at larme vildt, men da den også kun er 3 mdr gammel sendte jeg da den bare retur, får snart en ny.
De 2 andre larmer ikke.
Dejligt af høre det ikke kun er mig der er sart
I min verden skal de slet ikke sige noget. De er med propel og centreret af magnet, så jeg fatter ikke de kan støje.
Min spandpumpe støjer mindre
Kan det virkelig passe der ikke findes nogle andre pumper som ikke støjer
Prøv at skille pumpen ad, og se om rotoren er helt glat. Er der bare det mindste spor i kernen, så er det fordi der sidder noget i pumpen, som skal væk. Der kan også være luft indesluttet i bunden at hullet.
Jeg har haft Tunze 6065 kørende i et par uger. Her i begyndelsen var der lidt resonans / brummen fra den - mere end mine gamle 6100'ere, men nu virker det som om at den er ved at komme efter det.
Modtager den nye tunze 6105 i morgen med pakkeposten.
Tror måske også du skal kontrollere rotoren. De er ikke lavet således at de larmer, men en defekt kan jo gøre meget! Ellers skal du nok kigge på en vortech pumpe http://petsupply.dk/index.php?cPath=388_521
De er absolut ikke kendt for at larme. Har en 6060, 6080 og 6100.10 kørende i mit setup og ingen af dem larmer og alle har kørt over 3 år. Alle 3 er endda købt brugt, så der er noget galt med din pumpe..
Har stor set også kun brugt Tunze pumper til cirkulation, og har aldrig haft problemer med støj fra disse pumpers side, dog skal nogle af dem lige køres til i starten. Men der vil jo altid være mandags modeller som burde byttes....
Carsten skrev:Havde Thomas et bud på grunden til at den støjede??
Jeg tror bare det var en mandags model jeg havde fået fat i. Men er ret sikker på at problemet var at propellen var skæv, og svingede ud af balance. Som sagt fik jeg en 6065 som er super lydløs, og en smule mindre en 6060èren Så nu er jeg glad for TUNZE igen