ID af nogle koraller. og lidt billeder af mit akvarie

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

ID af nogle koraller. og lidt billeder af mit akvarie

Indlæg af prezn »

Hejsa har lige nogle koraller jeg godt kunne bruge et ID på.
Der står skrevet i billedkommentar hvilke jeg godt kunne bruge et id på :)

Og så lige nogle billeder af akvariet som det ser ud nu efter at have kørt i 3 måneder.

er lidt spændt om det kan være små skive anemoner der er på vej på én af de sidste billeder.
Hvilken koral, synes jeg har hørt at det er en Sarcophyton?
Hvilken koral, synes jeg har hørt at det er en Sarcophyton?
anemone, men hvilken slags  ? :)
anemone, men hvilken slags ? :)
hvilken koral ?
hvilken koral ?
hvilken koral? :)
hvilken koral? :)
ja hvilken?
ja hvilken?
ja den grønne klat igen, kan ikke squ ikke huske hva forhandleren sagde :)
ja den grønne klat igen, kan ikke squ ikke huske hva forhandleren sagde :)
ja akvariet fra siden
ja akvariet fra siden
CIMG0058.JPG
CIMG0059.JPG
kan det var små skiveanemoner der er på vej på stenen måske?
kan det var små skiveanemoner der er på vej på stenen måske?
CIMG0063.JPG
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: ID af nogle koraller. og lidt billeder af mit akvarie

Indlæg af Lars S »

1. Yes det er en Sarcophyton
2. Ligner lidt en pest anemone, den skal ud = dø
3. Polyper af en slags.
4. Den grønne, kan jeg ikke se hvad er.
5. Den røde ligner også nogle polyper.

Så har du noget grønt ''plante'' det er Caulerpa alge, den SKAL ud, ellers så kan du meget nemt komme til at døje rigtigt meget med den / dem - jeg taler af bitre erfaringer :G

Hvor stort ( lille ) & hvor gammel er det akvarie ?

Det ser meget fersk ud, som om det ikke har kørt ret længe.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den første var rigtig nok en Sacrophyton.
med hensyn til anemonen, tror jeg desværre at et er en af de såkaldte pestanemoner.
Den næste koral er en Gonipora/Alvopora.
Den "grønne klat" helt umuligt at svare på, på grund af billedet kvalitet. blød eller stenkoral??
de sidste er svære at svare på, for billedet er ikke godt nok.
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af prezn »

Okay, hvor høje kan sådanne Sacrophyton blive? Vil de gerne have godt med cirkulation?

At I begge mener, at det er en pestanemone forstår jeg ikke helt. Har købt den ved en forhandler i galten, hvor jeg gav ca 300 for den. Han sagde, at den når den voksede sig større, så blev den helt hvid og med lilla prikker ude i enden af armene.

Algerne er jeg godt klar over at der skal holdes øje med, hvilket der bestemt også bliver gjort ;) Synes dog bare, at de giver en god kontrast til de andre koraller i akvariet.

Den grønne klat er en blødkoral, hvis det kan være til nogen form for hjælp. Fik af vide, at den næsten ikke er til at slå ihjel/at den kan tåle en del.

Akvariet er et rsm 130 l, og har kørt i snart 4 måneder. Hvorfor synes du, at det ser fersk ud? :)

Undskyld, at billedekvaliteten ikke lige er helt optimal, men det er det bedste mit kamera kan præstere.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Sacrophyton, den kan blive meget stor, jeg har haft og solgt en på ca. 45 cm. i diameter :h :wink:

HVid anemone :embarassed: det ligner den da godt nok ikke, men det er måske så den ret ringe kvalitet af de foto, prøv at tage nogle andre og meget gerne bedre.

Den alge skal du tage væk asap, for du kan IKKE styre den, det er der vist ikke nogle der kan, du kan være meget heldig at den selv dør, men tro mig du kan ikke styre den, vi er en del som kæmper en brag kamp igennem nogle år, uden at det er lykkes særlig godt.

Grøn blødkoral, det siger mig ikke særlig meget, men det ved Carsten sikkert en hel del mere om end jeg.

Det ser fersk ud pga. de farver som dine sten har, du mangle er hel del kalkalger.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Den grønne blødkoral kunne være en sinularia, der er trukket helt sammen. Men igen, svært at sige med billedkvaliteten....
Jeg har haft held med at holde mine grønne alger nede i mit gamle akvarium, i det nye er det intet problem, da de er i sumpen.
Mvh Christian
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

4 ligener en Sinularia sp.

Pestanemoner, kan være veldig flotte og jeg syntes "pest" er lidt overdreven. det kendskab jeg har til dem formere de sig ikke hurtiger end men kan styre dem! Så lad dem bare blive :-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af prezn »

Lars S skrev:Sacrophyton, den kan blive meget stor, jeg har haft og solgt en på ca. 45 cm. i diameter :h :wink:

HVid anemone :embarassed: det ligner den da godt nok ikke, men det er måske så den ret ringe kvalitet af de foto, prøv at tage nogle andre og meget gerne bedre.

Den alge skal du tage væk asap, for du kan IKKE styre den, det er der vist ikke nogle der kan, du kan være meget heldig at den selv dør, men tro mig du kan ikke styre den, vi er en del som kæmper en brag kamp igennem nogle år, uden at det er lykkes særlig godt.

Grøn blødkoral, det siger mig ikke særlig meget, men det ved Carsten sikkert en hel del mere om end jeg.

Det ser fersk ud pga. de farver som dine sten har, du mangle er hel del kalkalger.
okay, så jeg hellere lige skaffe mig af med de alger så. Har bare hørt at hvis dui bare sørger for at plukke og holde øje med det konstant så var der ingen problem i det, men er jo os helt ny im faget.

det rigtig nok, men det er ved at poppe ud med røde kalkalger pga. ar mit sporstoffer jeg tilsætter, men de hvide kalkalger har jeg ikke så mange af. men nu har det jo heller ikke kørt mere end 3 måneder.

Det er ikke sinularia, jeg må lige prøve at tage nogen bedre billeder når jeg kommer hjem fra arbejde.

Forhandleren sagde at den blev hvid når den blev stor, men nu må vi se, men kan ikke rigtig forstå hvis en forhandler sælger pestanemoner ? eller det er meget normal?
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

For mig ligner den anemone en Condylactis art. En pest anemone er det ikke. Hvid det bliver den ikke den har måske været hvid en gang men bliver brun fordi den for lys.

Nogen anemoner skal have lys for at bibeholde deres flotte farver , mens andre ikke skal have lys for så bliver de brune (altså meget lys) (hqi)
Senest rettet af Fif tors 18. dec 2008 09:33, rettet i alt 1 gang.
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Grunden til at jeg skrev det kunne være en pestanemone, var fordi den er så lille iforhold til da andre anemoner man normalt køber.
Men da det er en som du har købt, så spørg sælger for at få det rigtige navn, det er lettere end at vi gætter os til noget.

Jeg har set et billed af en Sacrophyton som var ca 75- 80 cm høj!! Men det er vist nok en undtagelse at de bliver så store, og det tager MANGE år
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Ja den ser støre ud en først antaget så det er nok en almindlig anemone, som fif skriver skal du nok ikke regne med den bliver hvid! Der er også andre faktore der kan spille inde eks for mang nærings stoffer i vandet gør koraller brune!

Desvære har nogle forhandler det med at undlade at fortælle væsnlige infomationer om overleveldse, sværhedsgrad og om det er reefsave!
eks har du nok ikke fået at vide din Gonipora/Alvopora er svær at holde i live mere end 6mdr!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af prezn »

Fif skrev:For mig ligner den anemone en Condylactis art. En pest anemone er det ikke. Hvid det bliver den ikke den har måske været hvid en gang men bliver brun fordi den for lys.

Nogen anemoner skal have lys for at bibeholde deres flotte farver , mens andre ikke skal have lys for så bliver de brune (altså meget lys) (hqi)
okay, det var bare hva han sagde, men har kun t5 rør så den burde ikke få for meget lys. Den var også den farve da jeg købte den. Den var lidt mindre da jeg købte den. Men spørger lige sælger om han kan huske det evt :).

Synes bare da jeg købte sacrophtyonen at den var lidt højere, men selve "svampen" har samme størrelse.

JA det kan man bare se det har forhandleren ikke lige sagt at gonipora er meget svært holde, og da jeg endda er helt ny, så det bliver nok ikke lettere :BA
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"