rune og maria´s første 190 L saltbalje

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9850 Hirtshals

rune og maria´s første 190 L saltbalje

Indlæg af maria_elle »

Hej

Så blev det vores tur til, at bliver saltvands tosser :K

Jeg (maria) har længe snakket om saltvands akvarie, men det er altid blevet sat til sidde, da det jo koster mega mange penge, puha og strømmen løber marton osv.

Så skulle det være, men samtigdig blev vi enige om, at vi skulle få det til at køre med så lidt hjælpe midler som muligt, men stadig at vi skal have et sundt akvarie.

akvariet blev fundet 1000 kr for 190 L hjørner, så var det så meningen, at vi vil købe udstyr lidt efter lidt, men bang så stod vi med det hele :wink:

190 L hjørneakvarie
2 stk Hydor Koralia 1 .
Eheim kompact pumpe 1000
Berlin Airlift 90
Red sea salt 10 kg
Salimeter Hygrometer
Interpet T5 Controller
interpet T5 Triplus 55w
interpet T5 Daylight Blue 55w
2 stk. Reflektor 24W
juvelstruktur
overløbskam
ikke levende sand

levende sten 20 kg

så var det bare at komme i gang, og det er altså ikke altid logisk, når det er første gang :wink:

dummertter:
tænkte ikke lige på palds både til skummer og retur pumpe, med hensyn til hullet, men fandt en løsning med en flexslange.
fik druknet luftpumpen ups( den larmede også meget :wink: )
fik smadert det ene interpet.
fik ikke klister bagrunden fast for over, så der kan løbe vand ned :angry: .

men pyt nu køre det bare på skinder :GO
Vedhæftede filer
salt 004.jpg
salt 004.jpg (105.69 KiB) Vist 1039 gange
salt 007.jpg
salt 007.jpg (89.66 KiB) Vist 1039 gange
bliver lige testet
bliver lige testet
salt 009.jpg (106.38 KiB) Vist 1039 gange
så er det kommet på plads i stuen
så er det kommet på plads i stuen
salt 008.jpg (62.84 KiB) Vist 1035 gange
en bette beboer
en bette beboer
salt 013.jpg (80.02 KiB) Vist 1038 gange
3 uger og 3 dage. så er der vist brune alger så det batter
3 uger og 3 dage. så er der vist brune alger så det batter
salt 010.jpg (94.31 KiB) Vist 1036 gange
5 uger og 2 dage
5 uger og 2 dage
salt 021.jpg (108.32 KiB) Vist 1036 gange
5 uger og 2 dag de grønnealger trækker sig meget tilbage nu
5 uger og 2 dag de grønnealger trækker sig meget tilbage nu
salt 020.jpg (72.1 KiB) Vist 1034 gange
Senest rettet af maria_elle man 15. dec 2008 20:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Re: rune og maria´s første 190 L saltbalje

Indlæg af maria_elle »

sorry for stavefejlene, det gik lidt hurtigt :rolleyes:

i er velkommen til at komme med ris og ros, samt gode råd mm til fisk mm der skal i :GO
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Hej

Tak for jeres PB (tænkte jeg lige så godt kunne skrive tilbage her :))

Ser jo rigtig godt ud, og i er allerede ved at være over de værste alger ser det da ud til.

nu skal i bare huske jer at væbne jer med massere af toldmodighed, for systemet er stadig ustabilt.

og som jeg vidst nok har kommenteret før, så pas virkelig på med at tilsætte for meget af gangen skummeren og det hele taget i betragtning, der skal ikke ret meget til for at der kommer nye alger, når systemet er så nyt.

men virkelig sjovt at se et akvarie præcis som mit eget, men med et så anderledes setup, og jeg er sikker på det nok skal blive godt.

nu kan det lige få lov at stå et par uger, men så skal i også være meget velkommen til at komme forbi Aalbæk, så skal jeg nok finde et par gode fragmenter til jer :D

glæder mig til at se hvordan det kommer til at udvikle sig
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

hej mathias

takker, jeps tålmodighed tålmodighed, har aldrig skulle være så tålmodig før, men syntes det går godt. det får skam lov at stå nogle uger mere, man kan lige så godt gøre det nemt for sig selv, og ikke forhaste sig. som jeg skrev til dig flytter en hugo og lidt snegle ind her i næste uge, hvis nitriten holder sit 0 som den er kommet ned på her for et par dage siden :GO men så holder vi en pause og tager det stille og roligt der fra, som du siger er det jo ikke lige frem no1 skummer.
de sidste par billede er taget for et par dage siden, så det er godt nok utroligt så hurtigt det går med at algerne forsvinder.

bruger nu stadig meget tid på alle de sjove dyr der er i akvariet, rejer, snegle, orm, en lille rørorm der bygger på liv og løs, for at komme ud i lyset, har også fundet en lille rød en (2 mm bred) som også er i et rør, men den er helt rød, og har nærmet nogle pikke ud??? (hvad kan det være) alle de små slange søstjerner har jeg ikke set siden de LS blev flyttet over i akvariet ?? så er der nogler andre noget der sidder i huller og rør, nogle lange gennemsigtig nogle der sender en lang arm ud. så er der en orm, der skal sidde det samme sted, for hver gang jeg har haft slukket retur pumpen, når jeg har ordnet noget, kommer den flyvende med strømen, når der bliver tændt igen :wink:

glæder mig rigtig meget til at se dit akvarie på et tidspunkt, samt fragmenterne :GO
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

maria_elle skrev:hej mathias

takker, jeps tålmodighed tålmodighed, har aldrig skulle være så tålmodig før, men syntes det går godt. det får skam lov at stå nogle uger mere, man kan lige så godt gøre det nemt for sig selv, og ikke forhaste sig. som jeg skrev til dig flytter en hugo og lidt snegle ind her i næste uge, hvis nitriten holder sit 0 som den er kommet ned på her for et par dage siden :GO men så holder vi en pause og tager det stille og roligt der fra, som du siger er det jo ikke lige frem no1 skummer.
de sidste par billede er taget for et par dage siden, så det er godt nok utroligt så hurtigt det går med at algerne forsvinder.

bruger nu stadig meget tid på alle de sjove dyr der er i akvariet, rejer, snegle, orm, en lille rørorm der bygger på liv og løs, for at komme ud i lyset, har også fundet en lille rød en (2 mm bred) som også er i et rør, men den er helt rød, og har nærmet nogle pikke ud??? (hvad kan det være) alle de små slange søstjerner har jeg ikke set siden de LS blev flyttet over i akvariet ?? så er der nogler andre noget der sidder i huller og rør, nogle lange gennemsigtig nogle der sender en lang arm ud. så er der en orm, der skal sidde det samme sted, for hver gang jeg har haft slukket retur pumpen, når jeg har ordnet noget, kommer den flyvende med strømen, når der bliver tændt igen :wink:

glæder mig rigtig meget til at se dit akvarie på et tidspunkt, samt fragmenterne :GO
jeg finder også stadig ting i akvariet jeg ikke vidste jeg havde, og mit har kørt i over et år nu (nogle af stenene 2 år) så det er godt nok facinerende !
har også fundet en lille rød en (2 mm bred) som også er i et rør, men den er helt rød, og har nærmet nogle pikke ud???
Hmm et lille rødt rør der er sten hårdt og der nogen gange kommer et "spind" ud af ? hvis det er dette skal du helst fjerne den/dem da de spreder sig ret kraftigt, men er svært at sige uden et billede.
alle de små slange søstjerner har jeg ikke set siden de LS blev flyttet over i akvariet ??
slangesøstjernerne ser du sådan set aldrig, udover arme der stikker ud af stenene her og der.
så er der nogler andre noget der sidder i huller og rør, nogle lange gennemsigtig nogle der sender en lang arm ud.
Hmm kan ikke huske hvad de hedder men meget normale og kun gavnlige, har selv mange af dem også.
glæder mig rigtig meget til at se dit akvarie på et tidspunkt
Jeg døjer meget med STN og/eller RTN så har mistet en del SPS-koraller men resten står rigtig godt og passer sig selv.
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

så er der kommet lidt i baljen :K
Vedhæftede filer
hej 399.jpg
hej 399.jpg (60.88 KiB) Vist 687 gange
hej 397.jpg
hej 397.jpg (63.81 KiB) Vist 687 gange
hej 396.jpg
hej 396.jpg (89.9 KiB) Vist 688 gange
hej 398.jpg
hej 398.jpg (77.41 KiB) Vist 686 gange
hej 362.jpg
hej 362.jpg (56.05 KiB) Vist 685 gange
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

Så´er der sket en lille smule, mange selvfølgelig mange mange flere koraller, men tager det stille og roligt.
beklager billede kvalitet min cam. er ikke lige det bedste :wink:
Vedhæftede filer
hej 371.jpg
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Skal nok blive rigtigt fint med tiden, tegner godt!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

:y Det ser rigtig godt ud. Lækker lille balje :GO Som Mathias sikkert allerede har sagt, så pas stadigvæk på med belastningen. Her tænker jeg mest på fisk og antallet i tilsætter. Jo flere fisk - jo mere foder = mere lort ;-) :h med akvariet og som allerede sagt, så ser det sku godt ud.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

ser satme godt ud!! Hvad er det for en anemone og kan klovnene li den?
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

takker for de søde ord :biggrin:
Ja, passer på ang. belastning. der skal ikke flere fisk i pt. Nu er det koraller der kommer i stille og roligt, det er lidt tomt. Har så lige købt 3 stk, det har pyntet rigtigt meget på det :GO

Hmm mig og navne :rolleyes: ved desværre ikke navnet på den. den er bare super flot. hvid med lilla spidser. den satte sig til rette på en halv time, og ikke flyttet sig siden. 7 dage efter, hunnen af klovnfiskene flyttede ind og ca 3 uger før hannen fik lov at hoppe med i seng :wink:
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

det ser sku da super godt ud ..... tillykke med det :GO