Problemer med Boyu 58 liter

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Problemer med Boyu 58 liter

Indlæg af jakobvillien »

Ja man får jo hvad man betaler for, og jeg købte sådan et boyu 58 liter sæt. Det er som sådan ok, men der er et stort problem:
Min skummer/pumpe sætter ud! Sikke noget l&rt! Det er meget sært, men den går i stå (er sket to gange i dag), og når man så sætter stikket i igen virker det. Det er temmeligt kritisk med et akvarie i indkøringsfasen, at det sætter ud således at hverken skummer eller pumpe virker, og alle bakterier i filter dermed er i fare. Det nye i dag er, at jeg kører med UV filter som sidder i samme anordning. Kan det have noget med dette at gøre?

Jeg er noget panikslagen over dette, det er jo ikke en mp3 som man bare kan aflevere tilbage indenfor 14 dage. Hvad pokker gør jeg?

Det er købt hos akvarieudstyr.
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør

Re: Problemer med Boyu 58 liter

Indlæg af simondegn »

sidder alle tre stik i en dåse skulle du måske prøve at skifte den og se om det kan have noget med den at gøre...
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja jeg kan da prøve...

Edit: Nu har jeg sat skummeren i et separat stik.

Men er det realistisk at det kan have noget med det at gøre? Kan der være en overbelastning af systemet som gør at der ikke trækker nok strøm og så sætter den ud kortvarigt. Den går først igang når man sætter stikket i igen, og ligesom giver den et strømboost. Eller hvad?

Andre Boyu folk der har prøvet lignende?
Senest rettet af jakobvillien man 8. dec 2008 00:06, rettet i alt 1 gang.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Jeg har selv haft akvariet og oplevede noget lignende. Prøv at sprøjte osmosevand (eller hvad du nu bruger) igennem luftslangen - der kan nemlig sætte sig salt i indsugningen...

Jeg syntes aldrig jeg fik min til at virke og overvejede at forsøge med luftpumpe og lindetræ på en eller anden kreativ måde. Endte med at skille mig af med akvariet....
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja jeg tror nu ikke det er det, fordi pumpen stopper også med at virke. Ergo må det være noget el-mæssigt. Enten en løs forbindelse eller som nævnt ovenstående. Den gjorde det desuden som det allerførste da jeg satte stikket i med vand i. Jeg blev da lidt bekymret, men eftersom den ikke har gjort det igen har jeg ikke tænkt over det.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg må sige, at på trods af dette virker både skummer og lys fuldt ud tilfredsstillende. Der kommer masser ud af skummeren når den kører, selvom jeg synes det er umuligt at sænke vandstanden i overløbet ved indsug, hvilket gør at der aldrig kommer et egentligt fald. Men den virker!

Kan det være noget med den stikdåse jeg bruger (som der sidder varmelegeme, skummer/pumpe, UV, lys, ekstra cirkulation). Det er fem der kører nonstop. Men den faldt ud nu da lyset var slukket så jeg tvivler.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Vænge »

Husk at lukke alle skodderne ned langs højre side - der må kun komme vand igennem aller øverst. (vil lige sige at det er lettere sagt end gjort at lukke dem ordentligt!)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja de er lukket, men der går stadig vand igennem. Jeg synes egentlig det fungerer okay, men den skummer og pumpe må bare for alt i verden ikke fejle mens jeg eksempelvis er på juleferie. Jeg vil hermed spørge elektrikerne derude, om det er realistisk, at det enten er stikdåsen (samleren til 5 stik), eller simpelthen en overbelastning der gør det. Det skulle godt nok undre, nu er det jo ligesom ikke high-tech sådan et boyu.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er helt sikkert IKKE fordi stikdåsen er overbelastet. Tænk på et en gennemsnitsstøvsuger bruger 2000 watt, og den kan sagtens kører igennem en 5-stk. stikdåse.

Det er nok nærmere belægninger på rotormagneten - det har jeg prøvet 100 gange... Prøv at skille den ad og rens rotoren samt selve pumpen.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Lyder plausibelt, men mystisk eftersom den den gjorde det lige første gang den kom i (og akvariet nu har kørt i 8 dage).

Jeg er ganske enig i at det ikke kan stikket. Selvom det virker meget mystisk den falder ud nu.

Problemet er faktisk lidt, at jeg har meget svært ved at komme ned til pumpen og skille den ad. Er det nogen boyu folk der kan forklare hvordan man gør det?
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Vænge »

Hiv UV + luftslange af stille og roligt - det sidder fast direkte på pumpen. Hiv så pumpen væk fra skummeren - det kan være du skal dreje den lidt til højre for at få plads.

Sværere er det ikke, men jeg vil råde dig til (når nu du er igang) at tage hele lor... op (skummer osv) og se hvordan det sidder sammen. Det gør det en del lettere at rengøre og fejlfinde senere hen ;)
Venlig hilsen
Vænge

Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Okay. Jeg må forsøge at skille den af næste gang den (jeg krydser fingre for det ikke sker) går ud, eller jeg skal rense filter materialet. Men jeg tvivler nu på det er belægninger.

Andre bud på en årsag?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Bare så vi taler samme sprog, så ser teknikken således ud. Problemet er, at hvis luft/pumpe fejler, så kommer der ikke noget gennemsug, og vandstanden i overløb falder helt enormt, bakterier i filter materiale dør. Kunne man eventuelt fjerne pumpe/uv/luft og bare benytte en luftpumpe med sten til skummer istedet? Det burde kunne lade sig gøre. På denne måde slipper jeg for bekymring, da der ikke er noget der "Skubber" vandet ind i overløb, men noget der "Pumper" vandet tilbage i akvariet og dermed skaber en lavere vandstand.

Er der nogen der har prøvet det? Eventuelt kunne man bibeholde UV på returpumpen.

Jeg er sku noget sur over den pumpe. Det bekymrer mig lidt.
Vedhæftede filer
Indbygget sump Boyu
Indbygget sump Boyu
BoyuFilterDiagramSmall.jpg (28.94 KiB) Vist 4059 gange
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er heller ikke "hårde" belægninger jeg mener, men i opstartsfasen af et akvarie sker der en helt masse(bakterier og døde ting), og derfor er der rigtig gode muligheder for at det kan være "snask" der har sat sig inde i roterhuset..
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg prøver helt sikkert også at skille det ad hvis/når den stopper igen, men lige nu venter jeg og ser. Jeg er dog i tvivl eftersom den første gang den ikke virkede var da jeg satte hele systemet til med vand. Så belægningerne kan jo selvfølgelig have været kalk som der blev udfældet i starten. Det er muligvis et godt bud, ku være jeg skulle tjekke alligevel.
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Jeg har haft samme problem, og jeg fumlede også meget med det i starten, men så var det som om at den bare gik i sig selv, efter noget tid. Og vupti nu har den kørt uden nogen problemmer siden, og den skummer fint.

Kunne måske være et forsøg, bare at lade den være, efter du har haft den oppe.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Som jeg vist skrev til dig i et tidligere indlæg, så er det nok ikke det dyreste udstyr der er i dette akvarie. Har oplevet at pumpen har sat ud, men det har skyldtes snask i pumpen, såmen ikke andet.

Med hensyn til ristene i siden så er det mig en gåde at man har lavet dem hele vejen ned, men gjort er jo gjort!!! Jeg fik simpelthen lavet et plexiglas stykke jeg har sat fast på bagsiden så den dækker alle ristene på nær den øverste. Dette var jeg så nød til at gøre under vand ( ikke særlig let ), men det lykkedes at få et lille fald ind i overløbet. Og der er stadig lige nøjagtig plads til pumpen.

Har overvejet at skifte skummeren ud med en anden, men skal lige have pejlet mig ind på noget der kan være passe til denne opsætning. Har haft kig på denne http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=486
Har haft skrevet til en engelsk sælger da martin i saltvandsbutikken ikke havde så meget erfaring med den. Efter deres udsagn skulle den passe i vores setup.

Hvis du finder ud af noget smart så vil jeg meget gerne høre fra dig :-)
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Lige nøjagtig den skummer har jeg også kig på! Den passer, efter min research, til setuppet.

Mht skummer/pumpe gik den istå i morges. Det er blevet sådan en neurose hver gang jeg lige vender mig om natten at lytte om den stadig kører. Satans til bras. Nu kontakter jeg forretningen (akvarieudstyr) i dag og hører om jeg kan få en anden. Den er jo ikke engang 14 dage! Jeg må sige jeg er noget irriteret. I mellemtiden tænker ejg at skile den ad, og se om jeg kan køre med et 600 liter powerhead inde i overløb i stedet, og bare benytte en ekstern luftpumpe til den eksisterende pumpe. På denne måde kan jeg da vide med sikkerhed den ikke går ned.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg må sige jeg er imponeret over akvarieudstyrs kundeservice. De hev da lige en ny pumpe op til mig, og nu kører det bare. Så betalte jeg et depositum og afleverer min gamle i weekenden. Det var skam pænt af dem!

Det virker også som om den skummer mere end den gamle og der er lidt mere knald på. Nu håber ejg bare den kører upåklageligt.

Den gamle pumpe var der visuelt intet galt med. Ingen belægninger eller knækkede rotorer. Det må være noget strømmæssigt er min konklusion.

Puha, det var rart at få skiftet den.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad betalte du depositum for??? For en ny pumpe?? Som erstatning for en som var defekt fra start af. Den skal bare byttes, uden noget vrøvl.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Tror det var fordi han ikke havde den gamle med ud til dem..
Hvilken pumpe fik du i stedet for syntes også min køre ret dårligt??
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Det var en standard Boyu pumpe identisk med den der sad i. Men umiddebart kan de fleste vel bruges hvis man bare tilpasser ind og udsug til de eksisterende huller, og den ikke er for stor. Luftindsug sidder jo i UV'et.

Jeg skrev ellers nummeret ned på pumpen og vil se om jeg ikke kan skaffe en til som reserve. Der står godt nok 1000 liter på den, men jeg vil godt garantere den ikke yder det.

Mht bytter, så var det dipositum fordi jeg netop ikke tog pumpen op førend jeg ville sætte den nye ned. Nej jeg tog forbi efter arbejde og de hev en pumpe op af et andet sæt. Så ser de kvittering og jeg får mit deposition tilbage lørdag når jeg afleverer den anden pumpe som så sendes til skift som defekt pumpe. Det synes jeg bare var gevaldig god service og forståelse for min situation.

Så, puha, nu kører det.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg er ret sikker på det er denne pumpe som sidder som standard i: http://cgi.ebay.in/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0273488907

Den hedder 101-1000
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Iøvrigt så koster den skummer som du omtaler kun 12 dollar i Hong Kong på ebay. Det er lidt billigere end 250 kroner!
Prøv at søg på ebay.com

Så er det da et forsøg værd.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

jakobvillien skrev:Iøvrigt så koster den skummer som du omtaler kun 12 dollar i Hong Kong på ebay. Det er lidt billigere end 250 kroner!
Prøv at søg på ebay.com

Så er det da et forsøg værd.

Har lige forsøgt at finde den på ebay.com men intet resultat.
Har du et link?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Yes sir:

http://cgi.ebay.com/BOYU-Aquarium-150L- ... .m63.l1177

og

http://cgi.ebay.com/BOYU-Aquarium-120L- ... .m63.l1177

Jeg skal lige undersøge hvilken der kan bruges helt specifikt af de to. Har læst på et britisk forum at den skulle virke fantastisk i Boyuen. Kunne godt finde på at købe den og så bare prøve.... Så kan jeg lige rapportere tilbage.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Her diskuterer de begge : http://www.marinefish-uk.co.uk/forums/i ... opic=19703

Jeg mener, at have læst at det var WG310 der var benyttet og virkede fint.
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

er der nogen af jer som har problemmer med små luft bobler? jeg kan ikke komme af med mine, og jeg har både groft svamp og filter vat, i rummet hvor varme legmet skal side. det skal lige siges at det er et Boyu 58 L

Tag gerne lige et billede af det, så er det måske lidt nemmere at se om jeg har gjordt det rigtigt :-)
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Vil næsten også lægge hovedet på blokken på at den ikke yder 1000 L, min 600 L cirkulationspumpe trækker mere vand ind end den der høre med til akvariet...
Kunne da være fint lige at få afprøvet om det er noget der virker med de andre skummere, er godt nok overbevist om at det er på teknikken der er sparet i dette akvarie. Men det kunne man jo nok ha regnet ud :y
Havde også problemer med mikrobobler men de er gået lidt i sig selv efter jeg placerede en grov filter svamp i det sidste rum. Ville nok være lidt påpasselig med filtervat, da der kan sætte sig meget skidt. Så skal du i hvert fald huske at skifte det tit, ellers risikere du en ren nitratbombe...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har lidt bobler, men det er ikke så slemt.

Nu har jeg købt den førnævnte skummer (til kun 110 kroner - sikke et fund). Nu må vi se hvordan den virker. Jeg spekulerer lidt på om den kan kombineres med UV på en eller anden måde. Jeg må være kreativ!
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"