Aqua Illumination LED lampe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Aqua Illumination LED lampe

Indlæg af MiksBiks »

Først vil jeg sige at jeg er super fan af LED, og jeg er nok mere til solaris end AI (Aqua Illumination), skal dog ikke have nogen af dem.

Grundet det er at solaris ud kommer med en ny version I5 som er lavet i USA, og de har lavet dem i flere år så de kender til børnesygdommene der er ved LED, og har taget konsikvensen og flyttet produktionen for at højne deres kvali. Det synes jeg alligevel siger en del om firmaet at de vælger at få lavet dem hvor det koster mere men også bedre kvali.

AI har jeg som sådan ikke noget dårligt at sige om andet end at det er en nyere lampe, og de skal vel også igennem nogle børnesygdomme i deres lamper. Men har læst meget godt om dem, så tror da bestemt ikke det er nogen dårlig lampe :GO :GO
og af den grund ville jeg nok heller gå efter erfaringen, når nu at LED lamper alligevel er forholdsvis nye i den her hoppy.

Men hvis i ikke har set dem, så er her et par links hvor begge lamper bliver testet hver for sig, desværre ikke imod hinanden.

Solaris:
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2

AI:
http://www.advancedaquarist.com/2007/10 ... lumination

Men når man prøver at regne ud hvad man spare i strøm, og hvad man spare i nye HQI pærer og T5 rør over 10 år :wink: :wink:
Det er en gå slat penge.

mastou skrev: Og hvad egentlig når LED'sne er brugt op, kan man få dem skiftet (eller gøre det selv som med HQI), eller hedder det en ny investering :shock:

Nu er det bestemt ikke fordi jeg er LED-modstander, men blot kritisk anlagt med hensyn til smart markedsføring :wink:

/Magnus
Når led'erne er brugt op, eller en enkelt går i stykker kan man bare skifte dem, også enkeltvis.
Og efter hvad jeg ved så skulle der være rigtig go service på det hvis de går i stykker.

Hvis der skulle gå nogen i stykker på den lampe jeg skal have (galileo) sender de bare en ny, og det skulle være lige til at skifte.
Mvh Michael
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Solaris' tidligere implementation af LED drivere var såvidt jeg har forstået lavet TOTALT forkert.. noget man ikke kan give produktionen i kina skylden for.

De havde parallelkoblet nogle af dioderne hvilket er så dybt forkert, at en svagstrømsingeniør som mig vender sig i graven... Det er dømt til at gå galt medmindre dioderne er matchet og koblet til samme substrat..
Hvis det sandt at det er designet på den måde burde designeren fysisk afstraffes...

Alene af den grund har jeg mere tiltro til AL. Har heller ikke indtryk af at deres lamper har været præget af børnesygdomme..
De er dog ikke ret kønne og egner sig helt klart bedst til en lukket top, efter min mening,.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

AL bliver også bygget i USA:. og ja mon ikke Solaris er igennem børne sygdommene.. syntes dog stadig´s AL´s virker mere gennemtænkt med man kan udvide dem med moduler osv!
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

StarF skrev:AL bliver også bygget i USA:. og ja mon ikke Solaris er igennem børne sygdommene.. syntes dog stadig´s AL´s virker mere gennemtænkt med man kan udvide dem med moduler osv!
enig :GO De har lavet deres lamper på en cool måde, bare synd at strømforsyningen er ved siden af.

Var selv ved at købe den helt til at starte med faktisk :y
Mvh Michael
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

"Since each 12” module provides adequate light for every 24” of aquarium length (and ~18-19” width; see Figure 10), "

så et modul dækker 60cm med lys... så sku jeg ha ca 3-4 moduler til mine 200cm..

største problem er dog at den kun dækker 18cm i breden...
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MiksBiks »

StarF skrev:"Since each 12” module provides adequate light for every 24” of aquarium length (and ~18-19” width; see Figure 10), "

så et modul dækker 60cm med lys... så sku jeg ha ca 3-4 moduler til mine 200cm..

største problem er dog at den kun dækker 18cm i breden...
Er det ikke 18" -> 45 cm i breden :wink:
Mvh Michael
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af jmax »

Ok, ok, jeg syntes nu at denne her tråd kører lidt ud af sporet. Ja det er fint at vi alle discuterer noget som vi ikke kender eller har set live. Mit oprindelige spørgsmål var om der er nogle herinde som har en AI LED Lampe og som kan fortælle lidt om den. Kom frisk alle i som har sådan en fætter. Hilsen Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

MiksBiks skrev:Først vil jeg sige at jeg er super fan af LED, og jeg er nok mere til solaris end AI (Aqua Illumination), skal dog ikke have nogen af dem.

Grundet det er at solaris ud kommer med en ny version I5 som er lavet i USA, og de har lavet dem i flere år så de kender til børnesygdommene der er ved LED, og har taget konsikvensen og flyttet produktionen for at højne deres kvali. Det synes jeg alligevel siger en del om firmaet at de vælger at få lavet dem hvor det koster mere men også bedre kvali.

AI har jeg som sådan ikke noget dårligt at sige om andet end at det er en nyere lampe, og de skal vel også igennem nogle børnesygdomme i deres lamper. Men har læst meget godt om dem, så tror da bestemt ikke det er nogen dårlig lampe :GO :GO
og af den grund ville jeg nok heller gå efter erfaringen, når nu at LED lamper alligevel er forholdsvis nye i den her hoppy.

Men hvis i ikke har set dem, så er her et par links hvor begge lamper bliver testet hver for sig, desværre ikke imod hinanden.

Solaris:
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2

AI:
http://www.advancedaquarist.com/2007/10 ... lumination

Men når man prøver at regne ud hvad man spare i strøm, og hvad man spare i nye HQI pærer og T5 rør over 10 år :wink: :wink:
Det er en gå slat penge.

mastou skrev: Og hvad egentlig når LED'sne er brugt op, kan man få dem skiftet (eller gøre det selv som med HQI), eller hedder det en ny investering :shock:

Nu er det bestemt ikke fordi jeg er LED-modstander, men blot kritisk anlagt med hensyn til smart markedsføring :wink:

/Magnus
Når led'erne er brugt op, eller en enkelt går i stykker kan man bare skifte dem, også enkeltvis.
Og efter hvad jeg ved så skulle der være rigtig go service på det hvis de går i stykker.

Hvis der skulle gå nogen i stykker på den lampe jeg skal have (galileo) sender de bare en ny, og det skulle være lige til at skifte.
Det var da en positiv ting :)

Desværre lader det til at det HQI-setup Aquaillumination bruger som sammenligningsgrundlag til LED-array er et af de ringeste :clap: :BA Det diskuteres på RC (link) hvor der også linkes til en side hvor der er testet mange forskellige ballaster med forskellige pærer (link) og det lader til man kan opnå en noget højere PAR værdi med andre ballast/pære kombinationer.

/Magnus
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

jmax skrev:Ok, ok, jeg syntes nu at denne her tråd kører lidt ud af sporet. Ja det er fint at vi alle discuterer noget som vi ikke kender eller har set live. Mit oprindelige spørgsmål var om der er nogle herinde som har en AI LED Lampe og som kan fortælle lidt om den. Kom frisk alle i som har sådan en fætter. Hilsen Jörn
Sorry missede lige dit indlæg (var ved at skrive).

Ok slut herfra.

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"