Skummer ratet rundt 4-5000 liter...synspunkter..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions: 0
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Skummer ratet rundt 4-5000 liter...synspunkter..

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hei folkens :Peace:

Planen min er å få kjøpt meg ny/større skummer,til oppsettet her hjemme.
Pr. d.dato,har jeg to uavhengige oppsett,som drives av henholdsvis en Deltec 703 i det store oppsettet(2000 liter netto saltvand),og en Deltec mce 600, som driver ett lite kar(260 liter netto vann),LS/glass fratrukket :wink: ..
Planen er å kobble alt dette sammen,noe som vil lette drifting med tanke på vannverdier/renhold av skummere(mer rationelt)
I den sammenheng er det planlagt å øke nettovolumet på det små propageringskaret til rundt 6-700 liter,og ser jo her at det bør inntroduseres en kraftigere skummer til å drive dette under ett! :y
Veldigt usikker på valg ja,og har lyst på en med god kappasitet/"rimelig"/driftsikker,og enkel å rengjøre..
Egentlig har jeg mest lyst på en intern skummer,men er ikke noe absolutt krav..

Har jo kikket litt på ATB.s skummere/Bubble King 400(men så DYR! :dizzy: ),og AM 5000 Twin, men denne er jo ekstern,og kansje dyr i drift? :BA
Disse kjeggleskummerne,har jeg registrert noen mener har kommentert at skiten samler seg opp langs kjegglen,noe som reduserer kappasiteten betrakteligt,så en bør forvente seg kortere rengjøringsinntervaller på disse..synspunkter her?? :rolleyes:
Andre skummeralternativ som passer inn her enn disse tre jeg kommer med her?,og som kansje noen kan annbefale?
Åpen for gode innspill,og har helst lyst til å få alt under en stk. skummer,grunnet det jeg skrev innledningsvis her,men da jeg ikke har noen direkte erfaring med noen av disse,så har jeg derfor lyst til at folk kommer med noen riktigt gode innspill her,som oppfyller mest muligt av kriteriene mine,så får merke komme i anden rekke..
(støy er underordnet,da jeg er så heldigt å ha skummer/sump,osv. stående i en kjeller,og hovedkar i etg. over,med slangegjennomføring gjennom gulvet i huset :T :biggrin: )
Men er ute etter ett "best value"kjøb her,innenfor denne klassen :happy: ,så "kjør på"folkens,og la dette bli en lang og innformasjonsrik tråd! :y :GO

NB! har lite fisk i systemet,men planen er masse SPS/LPS der....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skummer ratet rundt 4-5000 liter...synspunkter..

Indlæg af Carsten »

Som bekendt har jeg en Bubblemaster 250 skummer. Den har fået en storebroder.
Hvis den er lige så effektiv som den jeg har, vil jeg mene at det er sådan er et godt bud på en realativ billig skummer.
http://petsupply.dk/product_info.php?pr ... osCsid=SKK
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Ja.. har fått tips om disse skummerne fra Anagenys her ja,som selv kommer til å gå for dette merket ,etter som jeg har fått med meg..
Han foreslo to 250,er til meg,men DET :rolleyes: hadde jo ikke løst mitt problem med å forholde seg til en enkelt skummer driftsmessigt..
Ja..jeg er vel kansje litt makeligt annlagt :y ,og synes det er nok å holde en skummer i "heltrim",he-he..
Er det aquabee 2000 pumper disse 300 skummerne du linker til drives med Carsten foresten?
Hadde en gammel Deltec 1060S skummer tidligere,men skal jeg svare ærligt,så synes jeg det var mye plunder med disse pumpene da.. :BA ,og var det ikke den ene,så var det den andre av de tre pumpene som var noe gale med..
En var det jordingsfeil i,og så nektet de å starte opp igjen noen ganger,etter rengjøring av skummeren+ ett dekksel inn mot rotoren som virket lett å knekke.. :embarassed:
Men.. kan jo hende de er blitt bedre de siste årene da.. :wink: :y
Men de virket fint,så lenge de gikk,selvsagt.. :sneaky2:
Er det slike "grytesvamp2impellere i denne nye 300 skummeren også foresten?
Har jo registrert at noen må "trimme" de litt,før de virker riktig,på mindre modeller av denne skummertypen,eller tar jeg helt feil her?

Ellers er det bare å komme med flere synspunkter om både denne,og andre sterke kandidater forumvenner,og alle innlegg er intrisange selvsagt :happy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Hvad pumperne til ATI's bubblemaster hedder ved jeg ikke. Der står ikke noget på dem.
Der var et tidspunkt hvor nettet på rotoren, var lidt for stort. Men efter hvad jeg har forstået på de sidste som har købt bubblemaster skummere, er det problem løst.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Pumpen til 160'eren har tidligere været Sicci, men jeg ved ikke om det er de samme på de større modeller, eller om de har skriftet producent.
/Henrik
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg kan klart anbefale dig en Grotech Hea 250 den er rated til 5000 Liter.

Jeg kører selv med netop denne skummer og er rigtig tilfreds med denne.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... rotech+hea
Ny pris på denne model ligger på 9.749,00kr

http://petsupply.dk/product_info.php?ma ... d35b02d86e
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

[quote="ronny.w"]Jeg kan klart anbefale dig en Grotech Hea 250 den er rated til 5000 Liter.

Jeg kører selv med netop denne skummer og er rigtig tilfreds med denne

Takker Ronny,og kom til å tenke på at det egentligt er merkeligt(hmm,hvet ikke den danske betydning av dette ordet,men håper dere forstår..),at i 703,en min som er ratet til rundt 2500liter,står det jo også tre slike Eheim-pumper,og den Grotec.en du henviser til er det EN! :BA ..og denne oppgives til 5000liter...
Ikke at jeg tviler på de oppgitte data :wink: ,men det er jo lige det første som slår meg,når jeg linket over på "siten"du henvite til Ronny,for å lese litt om den.. :rolleyes:
(ser ut på bilde,som at det er en enkelt Eheimpumpe da..)men tar kansje feil her ja :happy:
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Der er en enklet eheim pumpe på 68 watt.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

ronny.w skrev:Der er en enklet eheim pumpe på 68 watt.
Javel :y .. dette var jo ett stort + i margen ja!
Driftskostnader er jo et vesentligt moment å få med seg,da el-måleren kjører fort nok,som det er,når en snakker om oppsett med noen liter netto saltvand.. :rolleyes:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Det var jeg som var den gut som anbefalede 2x BM 250.

Grunden hertil er at to af disse giver mere luft i keglen end en enkelt BM 300. Og to af dem er billigere end een, 300.

Min anbefaling skal nok ses i lyset af at jeg er mest Kirurg interreseret, og disse har brug for højt ilt indhold i vandet... Denne mer ydelse på luft liter tim. betyder jo også at der transporteres mere affald ud af vandet, til gavn for SPS.

Jeg tror at BM er "Best Buy"= Value for money, i øjeblikket... (Luft ydelse/ Pris. Pris/ Drift)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Hvad med de nye master doc skummere fra Tunze, f.eks. 9460 som er rated til 6.000l
http://wwww.tunze.com/187.html?&L=1&C=00

3 pumper x16W ialt 48wkan opgraderes med en pumpe mere hvis nødvendigt.
3.900l vand 2550 luft

Dennis
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

DennisJ skrev:Hvad med de nye master doc skummere fra Tunze, f.eks. 9460 som er rated til 6.000l
http://wwww.tunze.com/187.html?&L=1&C=00

3 pumper x16W ialt 48wkan opgraderes med en pumpe mere hvis nødvendigt.
3.900l vand 2550 luft

Dennis
Den ser også rigtig lækker ud og tunze lave jo også kvali vare og til den latterlige pris af

11,393.28 kr.

Ser dog ud til at de har taget konceptet fra Grotech, ligner sgu deres skummer til forveksling
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Anagenys skrev:Grunden hertil er at to af disse giver mere luft i keglen end en enkelt BM 300. Og to af dem er billigere end een, 300.

Hvordan kommer du frem til det??
Petsupply tager 4934,- for en 250 og 7995,- for en 300
Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
18
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af enzo65 »

Du skulle tage og skrive eller ringe til Carsten fra DecOcean han er i øjeblikket ved at lave nogle meget store skummere til professionelt brug. Eller hvis du kan nøjes med noget lidt mindre så jeg sidst jeg var ude ved ham at han havde fået 2 stk. Deltec AP 1006 hjem med automatisk rensning af toppen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

enzo65 skrev:Du skulle tage og skrive eller ringe til Carsten fra DecOcean han er i øjeblikket ved at lave nogle meget store skummere til professionelt brug. Eller hvis du kan nøjes med noget lidt mindre så jeg sidst jeg var ude ved ham at han havde fået 2 stk. Deltec AP 1006 hjem med automatisk rensning af toppen.

Har du egentligt tænkt på hvad sådan en skummer koster??
I Tyskland koster den den nette sum af 25000 plus den automatiske renser.
Den automatiske koprenser koster ca 5000,- til en 1004, nummeret mindre
Samt at den bruger 228 Watt!!
Og prisen er næppe lavere hos Decocean.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Carsten skrev:
enzo65 skrev:Du skulle tage og skrive eller ringe til Carsten fra DecOcean han er i øjeblikket ved at lave nogle meget store skummere til professionelt brug. Eller hvis du kan nøjes med noget lidt mindre så jeg sidst jeg var ude ved ham at han havde fået 2 stk. Deltec AP 1006 hjem med automatisk rensning af toppen.

Har du egentligt tænkt på hvad sådan en skummer koster??
I Tyskland koster den den nette sum af 25000 plus den automatiske renser.
Den automatiske koprenser koster ca 5000,- til en 1004, nummeret mindre
Samt at den bruger 228 Watt!!
Og prisen er næppe lavere hos Decocean.
Nåe det er da ingen ting

1997 kilo watt i året

1997*1,69 = 3375 kr. om året i strøm. Ca.

:crybaby: :crybaby:
Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
18
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af enzo65 »

Den er vel stort set samme pris som en Bubble King 400 som var en af de skummer som var med i overvejelsen. Jeg er ikke klar over hvad DecOcean skal have for den men den er da nok i den dyre ende. Men skummeren er en vigtig del og til 4000-5000L må man regne med at skulle af med en hel del. Jeg er ikke klar over hvad de store professionelle skummere som DecOcean selv laver koster men jeg har en ide om at det ikke er så galt. Meget af prisen på en Bubble king og en Deltec er nok mere for navnet end for kvaliteten. Men ring og hør eller tag ud og se, du bliver absolut ikke skuffet de er super flotte men også ret store.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Beklager folkens,men jeg har nettopp kommet meg hjem igjen,etter å ha hvert ute og saltet kommunens veier i 5 timer..
Ja det er VINTER her oppe i Nord!! :hehe:
Ai-ai!! her var det skjedd mye siden sist jeg kigget innom tråden her ja! :K ,og dukker stadigt opp nye kandidater her ser jeg,selv om en og annen her koster mer enn det som behageligt er.. :( :embarassed:
Ja jeg nevnte blandt annet en B-B 400 ja,da den lå rundt ytelsesområdet jeg tenkte meg,men den er jo nesten uoppnåeligt dyr for de fleste av oss :crybaby: ,og håpet var her først og fremst å prøve å finde ett riktigt "røverkjøp" i klassen "4000+ liter", og det har jo kommet opp noen gode alternativer her også ja :GO
Det er jo litt "inn"her nu med store oppsett,så egentligt er jo denne tråden relevant for flere her inne,skulle en tro :y ,så om ikke noen har noen innvendinger,så kjører vi tråden videre,og ser hvordan den utvikler seg videre :happy:
Kan jo hende vi kan komme frem til en eller to som virkeligt skiller seg ut,med tanke på mest muligt kriterier her,og har jo registrert at prisgapet på de billige,i forrhold til pristoppene,kansje ikke kan forsvares helt ut nei :BA ,og får en egentligt det en betaler for i denne klassen også?, når det er er snakk om over dobbel pris i denne klassen??
Er ikke så sikker selv nei... :dizzy:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"