En Kur mod alger af flere arter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

En Kur mod alger af flere arter

Indlæg af krebs36 »

Hej alle.
Jeg har været på jagt efter noget der ville kunne tage min voldsomme opblusning af valonia bobbel alger, da min Fox face burde tage dem, men desværre ikke vil. :(
Og det er ikke løsningen for mig at suge dem op, da de er overalt, og det er umuligt for mig at fjerne alle.
Og de små krabber man siger skulle kunne tage dem(Emerald Mitrax Crab), bider jo hul på boblerne, og vil derved stadig få de svævende alger til at "smitte" videre.? (iflg. de amerikanske sider jeg har læst.)
Jeg har så set denne side, og ville høre, om der er nogen der har erfaringer med dette, i forbindelse med bobbelalger?
http://www.reefbuilders.com/2008/07/18/ ... up-supply/
Jeg kender godt det produkt der hedder Algen-ex (Tysk), og dette her kunne godt ligne til forveksling. Men her siges det også skulle kunne tage disse pest Valonia macroalger.?
Kunne godt tænke mig at høre, om jeres erfaringer i forhold til boblerne, hvis I kender produktet.?
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En Kur mod alger af flere arter

Indlæg af Carsten »

Det produkt fra Faunamarin er så nyt at der nok ikke er ret mange som endnu har nogen praktisk erfaring med det.
Det er jo ikke ret meget der står på Aquaterrashop's hjemmeside.
Og på Faunamarins hjemmeside, findes det slet ikke.
Jeg synes du skulle prøve det, og se om det fungerer. Prisen er jo en hel del lavere end AlgenEx, sådan ca 30%

Den med at der spredes sporer fra boblerne når de brister, er nok rigtig, for hvordan skulle de ellers formere sig.
Men jeg har i sin tid fået forklaret at det kun er de store og "modne" bobler som er "farlige".
Heldigvis er det jo så også rimeligt let at fjerne de store uden at de brister.
Den gang jeg kæmpede med dem, hvade jeg også et glasrose angreb, så når jeg fjernede glasroser med saltsyre, så fik boblerne også et skud, og det lod som om det virkede, de forsvandt da idet mindste for mine øjne. Om de så har siddet på bagsiden af stenene vil jeg ikke benægte.

Mitrax krabber skulle tage boblerne, og det lyder ikke usandsynligt at de derved skulle sprede sporene endnu mere, men det er jo kun de modne bobler der spreder sporer. Så hvis krabben tager de største først, vil den i første omgang godt nok sprede dem mere, men efterhånden som den arbejder sig ned af i rækken, skulle der jo blive færre og færre bobler.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

valonia er det værste lort og man bør fjerne dem så snart man ser dem. Jeg fik det også ind i mit tidligere akvarie og fik dem aldrig ud igen. Til sidst var de overalt, på det tidspunkt havde jeg givet op.

De trives selv i næringsfattigt vand, så man kan ikke "udsulte" dem med vodka osv.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg havde også valonia engang men slap af med dem vha manuelt at fjerne dem jeg kunne komme til og resten prikkede jeg hul på med en nål på en pind - for som Carsten skriver er det kun de modne bobler som indeholder spore (eller det er i hvert fald også hvad jeg har læst).
Skulle der endeligt spredes lidt spore vil dit almindelige "cleanup crew" (snegle osv) sikkert kunne tage dem i opløbet :wink:

/Magnus
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

herzberg skrev:De trives selv i næringsfattigt vand.
Hvor har du det fra?
Anthony Calfo er af den opfattelse at profilering af valonia skyldes forhoejede naerings vaerdier.
Billede
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Tja og hvor har han det fra?! Der er jo en del religion indblandet i det her. Men det er hvad jeg har læst mig til. Og til dels også erfaret. Jeg købte et fragment for ikke så længe siden, som havde valonia på sig. Jeg fjernede de meste, men missede 1 eller 2 i en lille revne. I min dovenskab fik jeg ikke fjernet dem, men holdt blot øje med dem. I løbet af 2-3 uger var det blevet til en lille klynge, som d.d. er blevet fjernet.

Jeg anser selv mit akvarie for at være tæt på ULNS, da jeg kører med prodibio kombineret med VSV. If. mit Hannah PO4 fotometer så har jeg 0,02 PO4 i vandet og NO3 kan jeg ikke måle noget af med salifert. På trods af dette formåede valonia'en at forøge sig 2-3 gange.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg maa vel hjem og se hvem han reffererer til i hans bog.
Hvor laeser du det? I forums? Eller artikler der bygger paa noget der ikke er holdninger?
Jeg er rent faktisk nysgerrig og vil gerne se hvad du bygger din mening paa.

Og personligt mener jeg at naar man begynder at nedgoere biologi til et "religions" spoergsmaal saa er det allerede for sent at komme fremtil sandheden.
Jeg mener kun der er "religioes" debat imellem hobby folk der dybest set for det meste ikke aner hvad de snakker om (for det meste mig selv inklusiv).
Hvor der kan vaere tvivl er i emner hvor der ikke er sket saa meget forskning. Og der ser man saa nogle heftige debatter mellem videnskabsfolk.
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

herzberg skrev:If. mit Hannah PO4 fotometer så har jeg 0,02 PO4 i vandet og NO3 kan jeg ikke måle noget af med salifert. På trods af dette formåede valonia'en at forøge sig 2-3 gange.
Men du kan jo ikke dokumentere eller bevise at det ikke er 0.0 NO3 og 0.02 PO4 pga alger. Kan jo fint vaere at uden valonia ville du have 0.001 NO3 og 0.021 PO4.

Det eneste faktum er at algerne gror. Og det goer de pga. at de faar et behov opfyld, og lys goer det altsaa ikke alene.
Billede
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg skal i hverfald have fat i det produkt!! :y Så da ingen andre har gjort erfaringer med dette produkt endnu, så må jeg jo bare selv være "prøve tester". ;) Jeg har været så meget igennem med algebekæmpning i dette akvarie, så nu må dette altså virkelig være slut, og derfor være det sidste jeg gider kæmpe mod de alger nu! Dette er jo helt sikkert kommet som "hitchicker" med noget, og jeg er ellers endelig slupper af med alle andre alger, så dette pisser mig lidt af, at jeg nu skal igang med en NY omgang af noget andet "pest pis".... :( :devilish: ØV
Så må jeg virkelig håbe de vil handle med "lille mig" fra "lille Danmark", og så skal jeg da nok prøve at huske at videregive info som det forhåbentlig skrider frem. :pray: :)
Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Problemet med en kemi loesning er at det ikke loeser noget.
Du vil sikkert ende med cyano bakterier istedet da de rent faktisk dukker op "helt af sig selv".
Billede
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Dette produkt er det reefsafe ligesom algenex?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

UrbanSage skrev:Problemet med en kemi loesning er at det ikke loeser noget.
Du vil sikkert ende med cyano bakterier istedet da de rent faktisk dukker op "helt af sig selv".
Hvorfor skulle det lige være cyanobakterier der dukker op??
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Carsten skrev:Hvorfor skulle det lige være cyanobakterier der dukker op??
Fordi de findes overalt.....

Ligesom hvis du stiller RO/DI rent vand et sted og smider et lille stykke flake food i saa vil nitrogen cyclusen ogsaa gaa igang da bakterierne findes overalt.

.....in fine print......
Naar jeg siger "overalt" saa er det en overdrivelse.

(edit: ved cyano mente jeg at det vil vaere hans fremtidige kamp hvis han ender med at faa bugt med alle alger)
Billede
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

thyme skrev:Dette produkt er det reefsafe ligesom algenex?
Hej.
Efter at have skrevet til Fauna Marin firmaet, for at høre hvor det var muligt at købe det i et EU-land, da det ville blive lidt for omkosteligt fra USA. Jeg fik af vide, at de eksporterede til Sverige og Tyskland, og fik web adresse til en svensk salt-side, hvor jeg så nu har bestilt det her til aften. Det kostede 240 kr for 250 ml, + 100 kr i porto. Det synes jeg var ok. :)
Denne saltbutik i Sverige havde også det "alm." Algen x, som det man ellers køber fra Tyskland, og det kostede kun 260 kr for 250 ml.
Se her hvad de skriver om produkterne på den svenske side.: http://www.tritonakvarium.se/search.asp ... in+algen+x
(dog havde jeg, på de amerikanske sider læst, at netop FM Ultra X skulle virke mod Valonia også, men det ser ud til på den svenske side, at Algen X også gør.?)
Men det jeg har bestilt ser ud til at være mere koncentreret end det andet, og mere bredtdækkende. Jeg tager gerne chancen med dette, og evt. den "risiko" som der nævnes, hvis jeg skulle få Cyano bagefter. Men det vil tiden vise.
Dette frygter jeg dog ikke i samme grad som disse Valonia bobbel alger, da jeg har haft Cyano mange gange, og de er da i hvertfald til at komme til livs, og gøre noget for at undgå i så fald.
Dette produkt - Ultra X, skulle meget gerne kun være en engangs forteelse, da jeg vil have udryddet disse bobler en gang for alle. Jeg har ikke haft dem før, og det er helt sikkert nogle der er blevet tilført fra et eller andet man har nedsat i akvariet.
Og ja, hvem ved, det kan jo være dette middel ikke engang virker mod mit probleml?. Men så har jeg da prøvet.? Og har da også Aktivt kul til at køre med bagefter.
Og da mine få koraller er i stor fare for overbegroning af disse alger nu, så skal der altså ske noget virksomt og ekstraordinært med det samme, efter min mening.
Billede
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Min erfaring er at valonia er meget påvirket af KH. Prøv lige at måle din Kh.

Man kan faktisk stesse valonia med en Kh omkring de 9-10.

Efter at jeg bostede min Kh i et par måneder for nogle år siden, har jeg ikke set Vanlonia
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Lars.
Ja jeg kan da godt prøve at teste den.
Hvis den kan "stresses", hvordan gøres dette så.?
Du nævner du boostede den. Hvor højt op?
Jeg har manuelt forsøgt at holde min oppe(booste), så den lå omkring 14-16 stykker. Dette for at holde algerne nede.
Billede
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af christianlober »

Hvordan tester man mod cyano alger? Jeghar kæmpet mod de røde slimalger i ca 6 måneder. Indtil videre er jeg op på den tredje redslime remover behandling og har stadigt rødt slim.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

christianlober skrev:Hvordan tester man mod cyano alger? Jeghar kæmpet mod de røde slimalger i ca 6 måneder. Indtil videre er jeg op på den tredje redslime remover behandling og har stadigt rødt slim.
Sug noget af algerne op i et glas med saltvand, stil det mørkt i ca 24 timer. Har vandet blot den mindste tone, alt fra gulligt over brunt til lilla. Så er det cyanobakterier.

Hvad har du behandlet med??
Jeg brugte Chemi-Clean, og fandt ud af at en svag overdosering gav det ønskede resultat, hvorimod jeg ikke synes der skete noget når jeg fuldte brugsanvisningen.
Du husker vel at slukke skummeren
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Carsten skrev:
christianlober skrev:Hvordan tester man mod cyano alger? Jeghar kæmpet mod de røde slimalger i ca 6 måneder. Indtil videre er jeg op på den tredje redslime remover behandling og har stadigt rødt slim.
Sug noget af algerne op i et glas med saltvand, stil det mørkt i ca 24 timer. Har vandet blot den mindste tone, alt fra gulligt over brunt til lilla. Så er det cyanobakterier.

Hvad har du behandlet med??
Jeg brugte Chemi-Clean, og fandt ud af at en svag overdosering gav det ønskede resultat, hvorimod jeg ikke synes der skete noget når jeg fuldte brugsanvisningen.
Du husker vel at slukke skummeren
Jeg bruger red slime remover ude fra akvarieudstyr på amager. Han er vist den eneste i DK der har fået lov at forhandle produktet. Jeg har fået af vide at det skulle være utroligt effektivt. Skummeren har været slukket i næsten 2 døgn under behandlingen. Kan man købe Chemi-clean i Dk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

christianlober skrev: Jeg bruger red slime remover ude fra akvarieudstyr på amager. Han er vist den eneste i DK der har fået lov at forhandle produktet. Jeg har fået af vide at det skulle være utroligt effektivt. Skummeren har været slukket i næsten 2 døgn under behandlingen. Kan man købe Chemi-clean i Dk?
Det må være dagens fedeste løgn!
Fakta er at der ikke er nogen som må sælge det, da det er ren penicilin. Og mig bekendt er ingen af Pelbyerne uddannede dyrlæger.
At de sælger det, kan kun skyldes at det ikke er blevet opdaget endnu.
Jeg tror ikke at det forhandles i DK
Synes der for nyeligt var en som anoncerede med at han havde noget, men om det var RSR husker jeg ikke.
Men der er nok ingen forskel i indholdet.
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Carsten skrev:
christianlober skrev: Jeg bruger red slime remover ude fra akvarieudstyr på amager. Han er vist den eneste i DK der har fået lov at forhandle produktet. Jeg har fået af vide at det skulle være utroligt effektivt. Skummeren har været slukket i næsten 2 døgn under behandlingen. Kan man købe Chemi-clean i Dk?
Det må være dagens fedeste løgn!
Fakta er at der ikke er nogen som må sælge det, da det er ren penicilin. Og mig bekendt er ingen af Pelbyerne uddannede dyrlæger.
At de sælger det, kan kun skyldes at det ikke er blevet opdaget endnu.
Jeg tror ikke at det forhandles i DK
Synes der for nyeligt var en som anoncerede med at han havde noget, men om det var RSR husker jeg ikke.
Men der er nok ingen forskel i indholdet.
Muligvis :). Men han sælger utrolig meget af det ude på amager. Jeg vil prøve at give det røde slim en mørkekur.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

christianlober skrev: Muligvis :). Men han sælger utrolig meget af det ude på amager. Jeg vil prøve at give det røde slim en mørkekur.
Vel ikke så mærkeligt, hvis de er de eneste som har det hjemme.
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af Grath »

Hvad skete der så med de boblealger, efter du brugte det indkøbte produkt.?
Jeg har selv problemet, og vil gerne høre lidt af andres erfaring.
Brugeravatar
christianlober
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Algen ex hjalp desværre ikke. Slimet blev bare grønt istedet. Er begyndt med red slime remover igen da det virker best. Fik af vide i forretning at temp og phosphat skal holdes nede for at holde slimet væk. Så det prøver jeg nu.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"