Aqua Illumination LED lampe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Aqua Illumination LED lampe

Indlæg af jmax »

Hej, er der nogle herinde som har erfaringer med disse LED Lamper som forhandles af Petsupply? Hilsen Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Aqua Illumination LED lampe

Indlæg af peder »

Ja!! de er for dyre!!! :wink: :biggrin:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

du kan spare en del ved at købe dem fra reefgeek.com selv med moms og told på.
Brugeravatar
jmax
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2605 Brøndby
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af jmax »

Peder: ja tak det har jeg også set. Men det er vel ikke en erfaring men snarer en konstatering du poster her.

StarF: Har osse set dem på reefgeek men er pt mest interesserede i at høre om der er nogle som har driftserfaring med disse lamper.

Hilsen
Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg har godt nok også et godt øje til disse LED lamper (aqualight og solaris) men de er godt nok lidt dyre :(

/Magnus
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Iæsr på talkingreef er der nogen, der skriver om deres erfaringer. Se bl.a.

http://www.talkingreef.com/forums/light ... ation.html
http://www.talkingreef.com/forums/light ... ystem.html
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg har kontaktet dem her

http://www.led-online.dk/shop/default.asp

De kan skaffe alle LED pærer i alle Kelvin grader. Jeg har bestilt pris på 5 watt GU-10 pærer i 14-16.000 Kelvin grader....

Har snakket med Peder om forsøgsvis at DIY for at vurdere flimmer-effekten i vandet og lysmængden. Det er spændende og fremtiden lige aktuelt.

MVH
NIels
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

geh niels...
tjek lige de her japanske diy link jeg længe har luret..
går ikke ud fra du kan japansk,men billeder siger endel osse...,
http://room210.cool.ne.jp/diy.html
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har også luret på DIY LED, bemærkede dog at der har været rapporter om at SPS ikke groede så hurtigt under en af de DIY LED lamper jeg faldt over - Hvis jeg skulle lave det, ville jeg sørge for at mixe LED farverne så de matcher kendte kombinationer. LED's er noget mere "smal" båndede i deres farvespekter.
Jeg droppede det af følgende årsager:
1. For dyrt at eksperimetere med på en 180cm lang bajle
2. Har ikke haft tid til at eksperimentere i mindre målstok, har en 45L nano i tankerne.
3. Power LED's har stadig en del børnesygdomme og kræver i større antal aktiv køling for ikke at forkorte levetiden drastisk. Aktiv køling larmer..

/Henrik
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

sådan er det Henrik......
kigget lige lidt mere
http://glassbox-design.com/wp-content/u ... -t5led.jpg

t5+led er måske en lækker kombo som nog går nogt glitter til vandet som man ellers vil savne med kun t5...
dette armatur er fra sfiligoi,ellers er det Limilus der er værd at tage kig på som vist er enemands foretagende,også italiensk
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Sfiligoi kikkede jeg også på, men de bliver ikke ligefrem rost for deres høje kvalitet.. Så i det lys virker prisen HØJ..
Ja hvis jeg kommer til og savne glitter når jeg får gang i mit ATI Powermodule 6x80 W - Så er det oplagt og prøve og lave noget med nogle LED's

Limilus kender jeg ikke.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

tro mig du bliver ikke skuffet med dit powermodul!!
det er sindsyg knald på,min 8x39w gir mindst dobbelt så meget out put som den giesemann 400w hqi jeg brugte inden..,
det er selvfølgelig inden bevis på min påstand,men det virker sådan :lipssealed:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

har læst lidt omkring Aqua Illumination, og det virker til deres produkt er i bedre kvalitet end solaris.. er dog en skam de er så sindsyge dyre stadig....
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

StarF skrev:har læst lidt omkring Aqua Illumination, og det virker til deres produkt er i bedre kvalitet end solaris.. er dog en skam de er så sindsyge dyre stadig....
Det er også min opfattelse. Jeg er ikke stødt på noget negativt omkring AI. Til gengæld er der delte meninger om Solaris, hvor der er nogen, der brokker sig over at kvaliteten på Solaris udførsmæssig skulle være lav (LED modulerne ryger tit, de kommer med ridser, og benene er af plastik). Jeg har bl.a. læst om en der helt opgav Solaris fordi LED modulerne gik i stykker hele tiden.

Så AI skulle virke godt, der er bare stadig 2 anker..... prisen :crybaby: og så det faktum at et modul kun dækker ca. 50cmx60cm, så på mit lille 460L skal jeg have 2 stk (=13.000,- kr.) :rolleyes:
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Er det egentlig stadig 3W eller 5W LED som de (aquaillumination/solaris) bruger? For nu kan man jo også få 10W LEDs: http://www.besthongkong.com/product_inf ... 129a042fa2
Billede

/Magnus
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

ole. skrev:geh niels...
tjek lige de her japanske diy link jeg længe har luret..
går ikke ud fra du kan japansk,men billeder siger endel osse...,
http://room210.cool.ne.jp/diy.html
Her er i lidt mere læsevenlig version ;)
http://translate.google.com/translate?u ... l=ja&tl=da

eller

http://translate.google.com/translate?u ... l=ja&tl=en
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

:R ,så skal der læses,hvordan gjorde du det?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det er med google translate ;)
Den er også meget praktisk når man rammer en tysk side (de plejer at være gode til det der med akvarier, terrarier og ting i den dur)
http://translate.google.com/translate_t ... ir=de%7Cen#
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Hej,

har kigget på Aqua illumination lamperne, de bruger 16 Hvide Cree dioder XREWHT-L1 og 8 blå XREBLU-L1 pr. modul
De kan købes her: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LE ... 20_77.html
til 5.99€ for de hvide og 9.25€ for de blå, dvs. ca 1.300 for dioder til 1 modul, som koster over 6.000.- i DK.

Derudover skal der en strømbegrænset forsyning til, men det burde ikke koste alverden.
Så har de noget optik der begrænser spredningen da dioderne spreder lyset for meget, er der nogen der har en ide om hvor sådan noget kan skaffes?
Har kigger på at lave et setup til vores lille 45 liters køkkenakvarie.

Dennis
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Strømforsyningen er ikke helt billig - Den skal hælde ret mange watt ud og gøre det effektivt, hvis ellers du også går efter en strømbesparelse..
Hvis du selv kan lave en passende forsyning er prisen nok mere overkommelig.
Derudover skal du have køleplader til dem...
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Musiker skrev:Jeg har også luret på DIY LED, bemærkede dog at der har været rapporter om at SPS ikke groede så hurtigt under en af de DIY LED lamper jeg faldt over - Hvis jeg skulle lave det, ville jeg sørge for at mixe LED farverne så de matcher kendte kombinationer. LED's er noget mere "smal" båndede i deres farvespekter.
Jeg droppede det af følgende årsager:
1. For dyrt at eksperimetere med på en 180cm lang bajle
2. Har ikke haft tid til at eksperimentere i mindre målstok, har en 45L nano i tankerne.
3. Power LED's har stadig en del børnesygdomme og kræver i større antal aktiv køling for ikke at forkorte levetiden drastisk. Aktiv køling larmer..

/Henrik
Nej Henrik aktiv køling larmer ikke nødvendigvis!! mit Powermodul 8x54w siger ingenting!! husk bare at stille den på 4,5v.
Mvh. Peder

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg har en 6x80W ATI og på 4.5 siger den ikke meget - men mine ører er totalt overfølsomme overfor blæserstøj, så når den kører alene er det for meget.. Vil sikkert ikke kunne høre det når først akvariet er oppe og spille, men det vil tiden vise..

LED's skal køles noget mere effektivt end det lille pust som ATI's blæsere giver på 4.5.. Hvis du vil have de skal leve så længe som fabrikanterne lover.
Det kan self laves næsten lydløst.. Men alting har en pris..
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Musiker skrev:Jeg har en 6x80W ATI og på 4.5 siger den ikke meget - men mine ører er totalt overfølsomme overfor blæserstøj, så når den kører alene er det for meget.. Vil sikkert ikke kunne høre det når først akvariet er oppe og spille, men det vil tiden vise..

LED's skal køles noget mere effektivt end det lille pust som ATI's blæsere giver på 4.5.. Hvis du vil have de skal leve så længe som fabrikanterne lover.
Det kan self laves næsten lydløst.. Men alting har en pris..
Nu forstår jeg det med "Musiker" du har fine ører!! :T :happy:
Mvh. Peder

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

ole. skrev:tro mig du bliver ikke skuffet med dit powermodul!!
det er sindsyg knald på,min 8x39w gir mindst dobbelt så meget out put som den giesemann 400w hqi jeg brugte inden..,
det er selvfølgelig inden bevis på min påstand,men det virker sådan :lipssealed:
Jeg har den samme og mit største problem er at den kaster så meget lys i akvariet at det lyser for meget op i stuen her i den mørke tid. Det har været nødvendigt at ændre belysningstiden således at alle lamper er tændt om dagen når der er dagslys og kun 2 rør på når mørket sænker sig. Det er simpelthen en lyskanon!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

leifkrarup skrev:
Jeg har den samme og mit største problem er at den kaster så meget lys i akvariet at det lyser for meget op i stuen her i den mørke tid. Det har været nødvendigt at ændre belysningstiden således at alle lamper er tændt om dagen når der er dagslys og kun 2 rør på når mørket sænker sig. Det er simpelthen en lyskanon!
Min er heldigvis "spæret" inde, man kan jo få migræne af at kikke på så'en fætter :dizzy: :dizzy: :W
Mvh. Peder

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Bruno skrev:
StarF skrev:har læst lidt omkring Aqua Illumination, og det virker til deres produkt er i bedre kvalitet end solaris.. er dog en skam de er så sindsyge dyre stadig....
Det er også min opfattelse. Jeg er ikke stødt på noget negativt omkring AI. Til gengæld er der delte meninger om Solaris, hvor der er nogen, der brokker sig over at kvaliteten på Solaris udførsmæssig skulle være lav (LED modulerne ryger tit, de kommer med ridser, og benene er af plastik). Jeg har bl.a. læst om en der helt opgav Solaris fordi LED modulerne gik i stykker hele tiden.

Så AI skulle virke godt, der er bare stadig 2 anker..... prisen :crybaby: og så det faktum at et modul kun dækker ca. 50cmx60cm, så på mit lille 460L skal jeg have 2 stk (=13.000,- kr.) :rolleyes:
De fik dem lavet i Kina, nu er produktionen flyttet til USA fordi kvaliteten ikke var i orden så mon ikke de er ved at have styr på det. PFO er jo et velrenomeret firma og kan ikke leve med dårlig kvalitet på deres produkter.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

peder skrev:
leifkrarup skrev:
Min er heldigvis "spæret" inde, man kan jo få migræne af at kikke på så'en fætter :dizzy: :dizzy: :W
Det hjælper ikke at spærre den inde da lyset stråler ud fra akvariet...der er ingen udstråling fra selve lampen.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

leifkrarup skrev:
Bruno skrev:

De fik dem lavet i Kina, nu er produktionen flyttet til USA fordi kvaliteten ikke var i orden så mon ikke de er ved at have styr på det. PFO er jo et velrenomeret firma og kan ikke leve med dårlig kvalitet på deres produkter.
Ja det skulle vist være noget de har fået rettet op på i deres nye versioner. Jeg ved dog ikke om de er landet på markedet endnu. En af de store udfordringer ved at have produktionen i Kina var vist sprogbarrierer... kineserne fattede ikke hvad amerikanerne sagde.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

leifkrarup skrev:
peder skrev:
leifkrarup skrev:
Det hjælper ikke at spærre den inde da lyset stråler ud fra akvariet...der er ingen udstråling fra selve lampen.
Nu tænkte jeg jo på hvis du sidder foran akvariet og lampen hænger frit typisk 15-20 cm over baljen så skal jeg da' love der udstråling fra lampen!! er ihvertfald glad for mine låger
:wink:
Mvh. Peder

Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Er jeg den eneste som undre mig lidt over Aquailluminations PAR sammenligning, hvor de bruger en 250W HQI med en 20.000K pære? http://aquaillumination.com/par.html
[album]2998[/album]

Eftersom PAR værdien er højere ved lavere Kelvin (f.eks 10.000K) kunne man godt mistænke aquaillumination har boostet deres PAR ved at køre deres LED setup med lavere Kelvin hvor de får højere PAR værdi, dvs sikkert omkring 10.000K.

Desuden skriver de:
The AquaIllumination™ system features reduced energy usage, integrated day/night modes, an impressive 5+ year lifespan, and produces virtually no heat.
Selvom de skriver levetid på 5+ år, havde jeg da regent med de ville turde sætte levetiden til noget mere da LED'sne reklameres med over 50.000timers levetid:
The AI’s LEDs are rated for over 50,000 hours allowing years of maintenance free and environmentally friendly use.
Eksempel: 10timers lys om dagen * 365dage * 5år = 18.250timer

Og hvad egentlig når LED'sne er brugt op, kan man få dem skiftet (eller gøre det selv som med HQI), eller hedder det en ny investering :shock:

Nu er det bestemt ikke fordi jeg er LED-modstander, men blot kritisk anlagt med hensyn til smart markedsføring :wink:

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"