havde en behagelig samtale med en herre ang. testsæt. og vi snakkede blandt andet om upræcisheden ved de test vi laver. (dråbetest) og hvis man skulle have noget der skulle kunne måle præcist skal man have elektroniske test til mange og rigtig mange tunsind kroner (over 100.000) ifølge de førende eksperter inde for vandkemi.
jeg lavede derfor en af de obligatoriske test derhjemme, (nitrit) målte med salifert, som der skulle være en af de dårligste test, og to med red sea med to forskellige sæt. resultatet var 3 forskellige målinger.
det jo helt ud i skoven.
først test var en fra red sea der viste 0,1, nr. 2 var salifert der viste 0, sidste test fra red sea viste 0,05.
lavede også en test fra redsea for enn uge siden med red sea der viste 0.
hvad har i erfaringer? hvilke test bruger i? og har i prøvet og lave test med flere forskellige målinger?
ang. testset
-
- Palet kirurg
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: ang. testset
Hmm! Havde " den herre" noget speciel viden om sagerne eller er han blot en glad amatør som os andre??
Det undrer mig meget at du skriver, at Salifert er blandt de dårligste, for det er ikke det som de er kendt for blandt de almindelige hobbyister. Hvorimod Red Sea går for at være dårligere.
Jeg bruger selv Salifert og Rowa til fosfat.
Det undrer mig meget at du skriver, at Salifert er blandt de dårligste, for det er ikke det som de er kendt for blandt de almindelige hobbyister. Hvorimod Red Sea går for at være dårligere.
Jeg bruger selv Salifert og Rowa til fosfat.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jep det er da helt sikkert gode pointer.. Jeg tester stort set aldrig Nitrit, Nitrat og Ammonium simpelthen fordi jeg aldrig har fået et resultat som jeg kan bruge noget..
Jeg har lige købt et Hannah Photometer til at måle min fosfat - Det kræver dog også en vis omhyggelighed at bruge. Skal nok se om ikke jeg kan lave en produkt gennemgang her en af dagene..
Jeg måler følgende:
- Alk
- pH
- Salinitet
- Ca
- Mg
- Fosfat
- K+
Efter min mening har testsæts en berettigelse hvis man sørger for at være meget omhyggelig med at bruge samme mængder og fremgangsmåder fra gang til gang - Jeg kan ihvertifalde sagtens få noget ud af de ovenstående kits. For indikere at der sker noget og med regelmæssige målinger kan man holde værdierne stabile.. Om min KH så hedder 7 eller 9 i virkligheden betyder ikke så meget for mig, når blot den er stabil og der ikke er andre problemer i akvariet..
/Henrik
Jeg har lige købt et Hannah Photometer til at måle min fosfat - Det kræver dog også en vis omhyggelighed at bruge. Skal nok se om ikke jeg kan lave en produkt gennemgang her en af dagene..
Jeg måler følgende:
- Alk
- pH
- Salinitet
- Ca
- Mg
- Fosfat
- K+
Efter min mening har testsæts en berettigelse hvis man sørger for at være meget omhyggelig med at bruge samme mængder og fremgangsmåder fra gang til gang - Jeg kan ihvertifalde sagtens få noget ud af de ovenstående kits. For indikere at der sker noget og med regelmæssige målinger kan man holde værdierne stabile.. Om min KH så hedder 7 eller 9 i virkligheden betyder ikke så meget for mig, når blot den er stabil og der ikke er andre problemer i akvariet..
/Henrik
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Ja! disse målinger er oftest helt unødvendige. Hvis disse stoffer er målbare med hobbytests vil man nok i forvejen have bemærket at der er noget helt galt.Musiker skrev:Jep det er da helt sikkert gode pointer.. Jeg tester stort set aldrig Nitrit, Nitrat og Ammonium simpelthen fordi jeg aldrig har fået et resultat som jeg kan bruge noget..
/Henrik
Det er målinger man kan bruge hvis akvariet har været ude for et større uheld med mange døde ting og sager, til at bestemme nødvendigheden af vandskift. Men selv i sådanne tilfælde ville man nok lave disse vandskift uden at have en måling.
Selv måler jeg:
Kh meget ofte (dagligt), Ca og Mg med jævne mellemrum, N03 og PO4 sjældent.
Stabil Kh er efter min erfaringer langt den vigtigste parameter.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ