Hvad gør jeg ved algerne i mit nystartet akvarie?
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Hvad gør jeg ved algerne i mit nystartet akvarie?
Hej..
Skal jeg gøre noget ved algerne her i opstarten eller forsvinder de selv?
Mit akvarie er ca 1 måned gammelt
Skal jeg gøre noget ved algerne her i opstarten eller forsvinder de selv?
Mit akvarie er ca 1 måned gammelt
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
Re: Hvad gør jeg ved algerne i mit nystartet akvarie?
de aftager efter hånden som vandet modnes og de ting du putter der i lever jo af det
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Kort sagt, du skal ikke gøre noget ved dem, de skal gå i sig selv. Når de er væk er det tegn på at dit akvarie er ved at være klar.
/martin
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Hiv dem ud hvis det er nogenlunde til at have med at goere. Bare tag nogle totter et par gange om ugen.
Hvis de faar lov til at forsvinde helt af sig selv betyder det bare at de stoffer algerne har optaget bliver frigivet i vandet igen.
Men under opstart er det vigtigste at du saetter dig ned og nyder udsigten af liv i saltvand i et par timer om dagen uden at bekymre dig om noget som helst!
Hvis de faar lov til at forsvinde helt af sig selv betyder det bare at de stoffer algerne har optaget bliver frigivet i vandet igen.
Men under opstart er det vigtigste at du saetter dig ned og nyder udsigten af liv i saltvand i et par timer om dagen uden at bekymre dig om noget som helst!

- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
du skal ha lidt forskelige snegle der kan fjerne dem. Det er meget effektivt. og efterhånden som tiden går vil de ikke komme igen.
hvis det kører med værdierne mm.
hvis det kører med værdierne mm.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
Ok, men jeg skal da ikke komme noget i før algerne er væk vel - jeg har lidt turbosnegle, men fisk? 

- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
det kan du da godt det afhænger lidt af hvad dine vandværdier er men husk bare det skal være lidt af gangen.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Nej ingen fisk. Du kan risikere at det ikke kommer til at kører ordenligt. Da de vil give næring til algerne og dit akvarie vil blive ved med at være plaget af alger. Ved godt det kan være fristende at købe fisk, men du må væbne dig med tålmodgihed 

Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
Jeg er os lidt bange for det med fisk da min nitrate er oppe på 30+ det var os derfor jeg spurgte til algerne, jeg regnede med at jeg måske skulle lave lidt vandskifte.
Men tak for de hurtige gode svar
Men tak for de hurtige gode svar

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Man kan selvfølgelig komme af med noget næring ved vandskifte, men det er selvfølgelig afhængig af om der er nitrat i det vand du skifter med. Har du målt det evt?
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
no 3 på 30 er måske lidt høj til fisk men jeg kan da ikke se at man ikke skulle begynde at sætte et par fisk i selvom der stadigvæk skulle være lidt alger, medmindre det selfø,lgelig er en suppe af alger.
Hver gang man øger belastningen vil der gå lidt tid før balancen i cyklusen er med men omvendt hvis man ikke begynder at øge belastningen på et tidspunkt vil der ikke ske mere og så får man bare problemer igen når der sættes fisk i.
Hver gang man øger belastningen vil der gå lidt tid før balancen i cyklusen er med men omvendt hvis man ikke begynder at øge belastningen på et tidspunkt vil der ikke ske mere og så får man bare problemer igen når der sættes fisk i.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 16
Jeg har målt på i mit vandhanevand og der er ikke rigtig noget, jeg kan ikke måle det med mit testsæt.
Jeg vil rigtig gerne vente med osmoseanlæg og se om det er nødvendigt. Jeg synes sku de er lidt dyre.
Jeg vil rigtig gerne vente med osmoseanlæg og se om det er nødvendigt. Jeg synes sku de er lidt dyre.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Odense NØ
JA og hvis man begynder og belaste for tidligt, ender det med aldrig at blive godt.seier skrev:no 3 på 30 er måske lidt høj til fisk men jeg kan da ikke se at man ikke skulle begynde at sætte et par fisk i selvom der stadigvæk skulle være lidt alger, medmindre det selfø,lgelig er en suppe af alger.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Hvad er så for tidligt og hvornår kan man så præcis sætte den første fisk i det vil jeg da også godt vide så. Hvis det er når ALLE alger er væk så var der sgu mange akvarier der skulle have været tomme i årevis.
nu skrives der jo ikke hvor stort akvariet er, men en fisk på et par centimeter i et større akvarie har ingen betydning for om man slipper af med sine alger eller ej hvis man da ellers fodrer den rigtigt. Det man ikke skal er at smide en hel masse i på en gang.
nu skrives der jo ikke hvor stort akvariet er, men en fisk på et par centimeter i et større akvarie har ingen betydning for om man slipper af med sine alger eller ej hvis man da ellers fodrer den rigtigt. Det man ikke skal er at smide en hel masse i på en gang.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg tror det handler om fremgangs maade og om ikke at snakke forbi hinanden.
Sig til hvis jeg er forkert paa den.
Jeg tror at dem der sidder og siger vent er af den overbevisning at du med tiden vil opnaa hoejere akvarie kvalitet hvis du venter.
Jeg tror at dem der sidder og siger et par fisk skader ikke, tror at de andres argument er at der er doemt problemer hvis man ikke venter.
Min side af det her.
Du kan fint smide nogle fisk i nu. Du kan ogsaa helt 100% sikkert faa success hvis du goer det.
Naar jeg siger vent er det fordi at jeg nu efter nogle aar har den erfaring der faar mig til at taenke "gid jeg dog for helvede havde ventet et aar med at introducere mobile predatorer".
Hvis du ser mine akvarier vil du (haaber jeg) se nogle systemer der ser ud til at vaere OK successfulde.
Det min erfaring siger mig er at mit system kunne have haft et utrolig fantastisk varieret liv hvis jeg havde givet det tid til at etablere sig bedre foer jeg slap en masse dyr loes der spiste dem.
Saa denne debat handler ikke om fiasko eller ej. Den handler om forskellen mellem middelmaadig success og fantastisk success.
Sig til hvis jeg er forkert paa den.
Jeg tror at dem der sidder og siger vent er af den overbevisning at du med tiden vil opnaa hoejere akvarie kvalitet hvis du venter.
Jeg tror at dem der sidder og siger et par fisk skader ikke, tror at de andres argument er at der er doemt problemer hvis man ikke venter.
Min side af det her.
Du kan fint smide nogle fisk i nu. Du kan ogsaa helt 100% sikkert faa success hvis du goer det.
Naar jeg siger vent er det fordi at jeg nu efter nogle aar har den erfaring der faar mig til at taenke "gid jeg dog for helvede havde ventet et aar med at introducere mobile predatorer".
Hvis du ser mine akvarier vil du (haaber jeg) se nogle systemer der ser ud til at vaere OK successfulde.
Det min erfaring siger mig er at mit system kunne have haft et utrolig fantastisk varieret liv hvis jeg havde givet det tid til at etablere sig bedre foer jeg slap en masse dyr loes der spiste dem.
Saa denne debat handler ikke om fiasko eller ej. Den handler om forskellen mellem middelmaadig success og fantastisk success.

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Der tror jeg vi alle kan vaere enigepele skrev:Men for faen hvor det er svært

Held og lykke med det.

- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Odense NØ
Genialt formuleret Urban
Det er nok det vi bare prøver at sige
Vi har alle været der! I starten hvor man bare gerne vil i gang, men jeg er faktisk nået frem til at opstart fasen er vældig spændene, selv uden fisk osv. sker der en masse, og man hænger næsten nede i vandet, for at se hvad der sker, det er lidt ligesom at glæde sig til jul 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Mange tak. Godt at se at mit budskab blev godt modtaget.Helena skrev:Genialt formuleret UrbanDet er nok det vi bare prøver at sige
Vi har alle været der! I starten hvor man bare gerne vil i gang, men jeg er faktisk nået frem til at opstart fasen er vældig spændene, selv uden fisk osv. sker der en masse, og man hænger næsten nede i vandet, for at se hvad der sker, det er lidt ligesom at glæde sig til jul
Var lidt usikker paa om jeg havde snakket for meget bagvendt.
Da jeg er gift er jeg ved at finde ud af at folk forstaar/opfatter de samme saetninger og ord meget forskelligt.
Dette er naturligt og noget de fleste lige nu sidder og taenker "DUH" til.
Men for mit eget vedkommende kan det vaere lidt af en udfordring at huske det naar ens egen holdning moeder modstand.
Og det var saa mere end de fleste gad laese