Baggrunde af LIP og LS

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Baggrunde af LIP og LS

Indlæg af HerrO »

Jeg har lige et spørgmål angående "modningstiden" eller "afgasningstiden" for baggrunde lavet af LIP og LS.

Da jeg er ved at starte op på et nyt akvarie ville jeg lige høre om der er noget galt i at lade baggrundene komme i akvariet med det samme uden at lade det komme af med nogle affaldsstoffer. Vil det have den grimmeste effekt på de rigtige LS'er som er i eller vil værdierne (primært PH vel) blive normaliseret hen over 8 ugers tid?

Ellers bliver de blot smidt i en balje vand ved siden af og så venter jeg bare tiden. Det var blot om man kunne "snyde" lidt med tiden uden at det ville være skadeligt for de LS der også vil være i.

Håber på nogle fordele/ulepmer.

Hilsen
HerrO
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18

Re: Baggrunde af LIP og LS

Indlæg af HerrO »

Er der nogle der kanoplyse om det vil give et problem ud over måske en længere indkøringsperiode?

/HerrO
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Der finde mange erfaringer med cement, og det kræver en afgasningsperiode på 4 uger, og ofte mere alt efter størrelse på stenene der skal afgasses, men jeg har ikke hørt om nogle erfaringer med lip! Jeg turde ikke risikere at miste livet i mine sten.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

jeg mener at huske at Carsten endte med at afgasse hans lip søjler længere end han originalt regnede med ??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:jeg mener at huske at Carsten endte med at afgasse hans lip søjler længere end han originalt regnede med ??
Det er ikke korrekt. Mine søjler indeholdt 0 gram Lip. Men jeg lagde dem til oplivning i flere månder end nødvendigt.
Men de fragment sten jeg levede med lip, de skulle udvandes i en evighed. Og det til trods af at mere end halvdelen af stenene var faxekalk. Der var kun så meget Lip i at det kunne holdes sammen.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18

Indlæg af HerrO »

afgasningen er det jeg tænker på om det kan foregå i selve akvariet med de almindelige LS. Det jeg gerne vil er at starte det hele op på samme tid, men er i tvivl om hvilken effekt LIP vil have på de LS der også kommer i. Jeg kan kun se at PH værdien vil blive påvirket. Er der andre og hvad er effekten.

Jeg tænker på om man kan skifte vand hver uge de første 4 uger for at sikre at PH ikke bliver for voldsom. Jeg er blot bange for at "dræbe" de LS jeg kommer i fra mit gamle akvarie.

Det drejer som om cirka 5kg LIP til 450L saltvand.

Er det en vej frem eller skal jeg få dem afgasset først (better safe than sorry metoden)?

/Henrik
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg ville ihvertfald vande dem rigtigt godt ud først... i 3-4-5 uger måske ?

pH-værdien i cementbaserede produkter er MEGET høj og jeg er ret sikker på, at en pH på 10+ tager livet af alt levende i dine sten. Der er ikke ret meget, der kan leve i stærkt basisk vand.

Jeg turde ikke tage chancen.

/Kim
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18

Indlæg af HerrO »

Nolan skrev:Jeg ville ihvertfald vande dem rigtigt godt ud først... i 3-4-5 uger måske ?

pH-værdien i cementbaserede produkter er MEGET høj og jeg er ret sikker på, at en pH på 10+ tager livet af alt levende i dine sten. Der er ikke ret meget, der kan leve i stærkt basisk vand.

Jeg turde ikke tage chancen.

/Kim
Du har bekræftet hvad jeg selv havde tænkt, så de bliver hermed sat til afgasning og så måler jeg løbende PH værdien indtil den er godt nede. Det ville være noget skidt at smadre mere blot fordi man vil slå to fluer med et smæk.

Takker for kommentarerne.

Hilsen
HerrO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"