erstatning for skummer?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
erstatning for skummer?
kan en overfladesuger og et udvendigt filter erstatte skummeren? således der kommer et overløb?
akvariet er 54 l. med 2 klovnfisk.
overfladesuger:
http://saltvandfyn.dk/index.php/829936
udvendigtfilter
Eden 501
http://saltvandfyn.dk/index.php/1154695
akvariet er 54 l. med 2 klovnfisk.
overfladesuger:
http://saltvandfyn.dk/index.php/829936
udvendigtfilter
Eden 501
http://saltvandfyn.dk/index.php/1154695
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
Re: erstatning for skummer?
du skal have protein ud af vandet og det kan kun en skummer klare eller hyppig vandskift der findes skummere til af hænge på siden af baljen hvis du ikke har sump
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Hvad med Rio nano skummeren: http://saltvandfyn.dk/index.php/829931 ?
Hvis du kunne få plads til den, så burde du være en del af vejen...
Siger ikke at det er en kvalitetsskummer, men så længe den tager overflade vandet og skummer en del af proteinet ud, så er det da bedre end ingenting
Filteret du henviser til er vel ok hvis det bliver brugt til f.eks. aktivt kul, rowaphos, symbiont og anden grov filtrering. Men du skal virkelig være på tæerne mht at sørge for at rense filtersvampe osv...
Vil så sige at hvis du laver et 10 % vandskift om ugen, hvor du tager overfladen og andet snask , så kan du klare dig uden skummer.
Hvis du kunne få plads til den, så burde du være en del af vejen...
Siger ikke at det er en kvalitetsskummer, men så længe den tager overflade vandet og skummer en del af proteinet ud, så er det da bedre end ingenting

Filteret du henviser til er vel ok hvis det bliver brugt til f.eks. aktivt kul, rowaphos, symbiont og anden grov filtrering. Men du skal virkelig være på tæerne mht at sørge for at rense filtersvampe osv...
Vil så sige at hvis du laver et 10 % vandskift om ugen, hvor du tager overfladen og andet snask , så kan du klare dig uden skummer.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Mange tak for svarene. ang rio skummeren, bruger den det der limetræ? eller hvad, ved i det?
- er der en god måde, hvor på man kan skifte vandet og så samtidig, opretholde sit saltindhold, en tommelfingerregl?
mvh
- er der en god måde, hvor på man kan skifte vandet og så samtidig, opretholde sit saltindhold, en tommelfingerregl?
mvh
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Du skifter vel med saltvand med den rigtige saltkoncentration så jeg kan ikke se hvorfor det skulle blive et problem?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Du kan altid måle det saltvand du blander 
Rio skummeren er med nålehjul - dvs. ingen luftsten!

Rio skummeren er med nålehjul - dvs. ingen luftsten!
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Dvs. at der intet er at skifte i den?
- Ja det ved jeg godt, at man gør. men, er der ikke noget med man siger 27g.salt pr liter vand?
- Ja det ved jeg godt, at man gør. men, er der ikke noget med man siger 27g.salt pr liter vand?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Nej, man siger en massefylde på 1.024 kg/m3 og dén kan du måle.JSS skrev:.... men, er der ikke noget med man siger 27g.salt pr liter vand?
/Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej, massefylden bliver kun omkring 1.018 med 27 gram, du skal op på noget som ligner 33-35 gram pr liter.JSS skrev:Dvs. at der intet er at skifte i den?
Brug en flydevægt eller reafraktometer til at måle det med.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Det er fint du skriver 1,024, men man skal ligesom have et udgangspunkt.
Sidste gang brugte jeg ca. 30g/liter men var ikke 100% sikker på hvor mange liter der var. Brug samme beholder når du skifter, og mål saltet til det passer, så er det nemt næste gang.
Og jo du kan godt køre uden skummer, sådan som du skriver, men det er så super nem måde at rense filter, bare tømme koppen. hvis du ikke vil have overfladesug, kan du også have et rør over vandoverfladen, med huller i, så strålerne sprøjter overfladen ned i vandet igen, men med overfladesug kommer proteinhinden direkte ned i filteret.
Mvh. Danny
Ps. Jeg har kun renset min spandpumpe 1 gang, og det var fordi jeg havde brugt den til at suge slimalger op, men jeg har heller ikke caulerpaalger, rens den når den mister flow, ellers vil du bare skade bakterierne i filteret.
Sidste gang brugte jeg ca. 30g/liter men var ikke 100% sikker på hvor mange liter der var. Brug samme beholder når du skifter, og mål saltet til det passer, så er det nemt næste gang.
Og jo du kan godt køre uden skummer, sådan som du skriver, men det er så super nem måde at rense filter, bare tømme koppen. hvis du ikke vil have overfladesug, kan du også have et rør over vandoverfladen, med huller i, så strålerne sprøjter overfladen ned i vandet igen, men med overfladesug kommer proteinhinden direkte ned i filteret.
Mvh. Danny
Ps. Jeg har kun renset min spandpumpe 1 gang, og det var fordi jeg havde brugt den til at suge slimalger op, men jeg har heller ikke caulerpaalger, rens den når den mister flow, ellers vil du bare skade bakterierne i filteret.
Mvh. Danny
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
mange tak for svaret..
- vil skummeren også tage hvis der flyder lidt skidt og andre affaldsstoffer?
- vil skummeren også tage hvis der flyder lidt skidt og andre affaldsstoffer?
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
Det er et rigtigt godt råd. Bare ikke til saltvand efter min mening.Den Opfindsomme Fisker skrev: rens den når den mister flow, ellers vil du bare skade bakterierne i filteret.