hvad og hvordan?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
sørenp
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 6700 Esbjerg

hvad og hvordan?

Indlæg af sørenp »

Hejsa
jeg er helt ny inden for faget salvandsakvarie så jeg har en del spørgsmål.
Jeg har et 128l akvarie stående med amatur, men jeg er rimeligt meget i tvivl om hvad jeg mere skal købe (jeg har læst admins opstarts "guide") Jeg skal vel have andre lysstofrør i mit amatur, Men ud over det skal jeg så bare have en cirkulationspumpe og en skummer?? Og når vi snakker skummer er det så fuldstændig lige meget om man køber en til sump eller en til og sætte inde i akvariet bare det er lavet til en akvarie over 128l? Jeg har en spand pumpe fra jeg havde ferskvands akvarie kan man bruge den til noget når jeg skal igang med saltvand? findes der en guide til opstart af selve akvariet? jeg ved man fylder vand i ud over det er jeg i tvivl om resten
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: hvad og hvordan?

Indlæg af Jerslev »

det var mange spørgsmål:
Skummer - afhænger af om du har sump eller overløb. Hvis indre overløb kan du investere i en luftskummer, hvortil kræves en luftpumpe. En Multiflotor kan være et fornuftigt bud. Der bør som minimum være et indbygget overløb, så det er overfladevand, der skummes, så undgår du huller i bunden af akvariet
Du kan også få motorskummere til at hænge på kanten af akvariet - se eventuelt hos Korallen, eventuelt også specielle nanoskummere, men de koster som minimum næsten en tusse, men de kræver også indre overløb - enkelte nanoskummere har vist selv et overløbskammer monteret, men det bliver det ikke billigere af
Powerheads - du skal gå efter en vandcirkulation på 15-20 gange rumindholdet - helst ikke mindre - gerne fordelt på 2 - 3 enheder
Lys - afhænger af, hvad du vil holde, men som minimum 3 x T5, eventuelt Compack T5 rør eller HQI.

Spandpumpe - jeg bruger en udelukkende til Rowaphos - der er ikke andet i den end en strømpe med Rowaphos - man skal vist undgå den form for biologisk filtrering, du kender fra ferskvand på grund af risiko for ophobning af bilogiske affaldsstoffer

Andre vil sikkert gerne supplere

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"