Fangsttur ved Øresund

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Fangsttur ved Øresund

Indlæg af Wande54 »

Efter flere opfordringer kommer her en billedserie fra en lille fangsttur med Øresundsakvariet i Helsingør. http://www.oresundsakvariet.ku.dk/
Forhistorien var, at vores datter havde vundet en konkurrence og præmien var en fangsttur med gummibåd. Da hun måtte tage et par venner med, så var hendes storebror, en veninde og jeg også med på turen.

Først skulle vi have sikkerhedsudstyret i orden. Akvariets leder sikrer sig, at det er OK inden vi går i båden.
Billede

Med gummibåden satte vi et vod lidt nordvest for Helsingør Nordhavn og trak det forsigtigt ind mod land med gummibåden.
En anden biolog vadede ud og fik den ene trækline mens vi trak i den anden.
Billede

Ved fælles hjælp fik vi begge liner trukket ind og snart dukkede netposen op.
Billede

Biologen åbnede posen nede i en medbragt stor plastbalje.
Billede

Der blev fyldt havvand i baljen og børnene gik starks i gang med at undersøge indholdet - der mest bestod af alger. Der var 2 batteridrevne luftpumper til at ilte baljen mens den blev transporteret.
Billede

Da vi havde fået transporteret baljen ind i Laboratoriet skulle indholdet sorteres ud i flade bakker. Der kom også luftsten samt frisk vandforsyning til hver af sorterbakker, så indholdet kunne overleve.
Billede

Her ses bakken med rejer og krebsdyr. Bemærk den kraftige luftstrøm.
Billede

Her er bakken med Tobiser hældt ned i et af udstillingsakvarierne. Rødhajen og Mullerne snuppede straks de svageste fisk.
Billede

Sådan en stime 8 cm Tobiser er et flot syn - så længe det varede. De blev jo hurtig spist.
Billede

Jeg skal nok sætte lidt flere billeder fra selve Øresundsakvariet på her på sitet senere.
Akvariet er i gang med en større ombygning og udvidelse, så jeg glæder mig til at se det, når det åbner igen til foråret.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Flotte billeder og sjovt at se lidt fra de hjemlige farvande ;)

Takker !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Ja det ser rigtigt sjovt ud. Kunne faktisk være meget sjovt med et koldtvands akvarie, men det bliver vist en anden gang for mig :wink:
vh Magnus
Brugeravatar
matix
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Geografisk sted: DK
Kontakt:

Indlæg af matix »

ja! og det fede er jo at man bare kan hente de fisk man vil!! :D

og de er oven i købet gratis!! ;D
hvis noen har koraller som de godt vil af med i århus og omegn, så sig lige til!! :D
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Hvad med en fjæsing de er utrolig flotte.
Der findes også anemoner i dk de er røde og kan findes på moler og vrag ser dem mår jeg er ude og dykke.
Sæt endelig flere billeder op.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Anemoner

Indlæg af MSH »

Hej
Som dykker kan jeg kun bekræfte dette. Der findes Anemoner i kridt hvide og helt over i næsten helt røde. En af de få steder i Danmark hvor hele farvepragten kan opleves er i Middelfart. Hotel Kongebrogaarden ligger helt ned til Lillebælts snævreste sted. Dette betyder at vandet enorme mængder presses igennem og giver meget stærk strømninger. Hotellets havneanlæg eller mole går hele 17 m. lodret ned. (50 m. dybt) På denne væg findes der i titusindvis flotte Orange Anemomer (5-30cm. store) side om side og det er flottere her end i Rødehavet. Det er en helt speciel oplevelse at se væggen stå og sveje i strømmen. Men pas på! - det er pga. understrømmen et meget farligt sted at dykke. Men imponerende :wink:

Jeg er overbevist om at den stærke strøm - altså vandcirkulationen er årsagen til den enorme vækst på dette sted.

Mvh.
Michael
Besvar

Tilbage til "Billeder"