purple up

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

purple up

Indlæg af miamus »

hvormeget purple up skal man tilsætte pr 100 liter vand? om dagen
Kirling
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: purple up

Indlæg af Kirling »

5 ml til 50 gallons

omregnet:

5 ml til 190l
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

Indlæg af miamus »

mange tak for det lykke. godt med lidt hurtigt hjælp :wink:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvad skal dette "purple up" være godt for ??
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Skulle efter sigende fremme vækst af kalkalger. Er sikkert ikke meget andet end noget calcium- og magnesium-tilsætning af en art.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Stefan skrev:Skulle efter sigende fremme vækst af kalkalger. Er sikkert ikke meget andet end noget calcium- og magnesium-tilsætning af en art.
Det fatter jeg ikke en pind af hvorfor bruge dette produkt, kalkalger kommer jo helt pr. automatik ved normalt akvarie pleje. Men mon ikke bare det er endnu et "vidunder-produkt" som faktsik er total underordnet, og kun varmer i sælgers lommer :wink:
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Det virker skide godt...

Uden tvivl.

Også selvom værdierne er som de skal være kommer de mega hurtigt når jeg tilsætter..

En måned så er "døde" sten helt lilla...

Hilsen Kim
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Jamen kalkalger kommer jo helt af sig selv?? Så hvorfor bruge dette hvis det er det eneste der er formålet med produktet.

Som jeg ser det så er produktet til dem som der ikke har den fornødne tålmodighed. Og til dem som bruger produktet så håber jeg ikke at jeres mangel på tålmodighed breder sig til resten af akvariet for så går det galt en dag.......
HansR
Foxface
Foxface
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Hvis der er nogen der har noget Purple up og et Magnesium målesæt, så prøv lige at lave en 10% opløsning af det og mål Magnesiumindholdet i den. Det kunne være interessant at høre om det ikke blot er en kraftig magnesiumopløsning.

/Hans
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Tror ikke så meget det er hvad der er i..

Det er jo som i siger nok en ca-mg opløsning. Det står også på flasken. Men der er måden det bliver tilført på tror jeg.
Når det bliver tilført bliver vandet mælkehvidt i en halv time eller noget. Så tror det ligger sig på overfladerne i højere koncentrationer end det omkringligende vand.

Det kunne måske forklare hvorfor det går så meget hurtigere..
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hmm..
Har aldri prøvd dette middelet selv da,og er i utgangspunkt skeptiskt til alle slike vidunderkurer i vannet..
Men er det slik at en må "leve"med melkehvitt vann i karet sitt en mnd.tid altså?
Hva skjer etter en mnd.når en slutter å dossere dette middelet i vannet..reduseres kalkalgene igjen?
Hvordan tar dyrene i karet dette da,under "kuren"?
Hvil ikke dette melkehvite vannet,påvirke korallene,siden en må leve med hvitt vann hver dag i minimum 1.mnd?(ja..leser jo at vannet er hvitt "bare en halv time..",men... :rolleyes:
Har en fra før en fin ballanse i karet,med tanke på CA/Mg/Kh verdier..(innenfor gode verdier)..vil ikke tilførselen av dette stoffet,forstyrre ballansen med tanke på mengde en fra før tilsetter av disse grunnstoffene en tilsetter karet fra før?
Merker en noe varierende oppskumming i skummeren,etter at en har dossert "dagens"kvote?
Spør egentligt bare fordi jeg ikke synes det er dukket opp tilfredstillendes svar på disse tingene her i denne tråd,noe som sikkert er i fleres interesse å få litt innblikk i,og de som da har brukt dette middelet,burde vel her ha førstegangskjennskap til å besvare dette her i tråden :wink:
Alle kan jo lese på en bruksanvisning,men den erfaringen som brukerne kommer med,tror jeg er mye mer å stole på enn en tilvirkers utsagn,eller tar jeg helt feil her? :happy:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Det som sker (Og som jeg mener bør ske af sig selv= Tålmod!), kan i kemien sammenlignes lidt med spillet Tetris/ Brickgame... :wink: (!)

Når der opstår korrekt ballance imellem Kh, Mg og Calcium, så falder det på plads af sig selv. Og der opstår kalkalger... "Når det passer ned i hullet på underlaget"
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg har prøvet en enkelt flaske purple op tidligere, og jo det gav da flere kalkalger hurtigere, desværre osse på pumper og i skummeren... :BA
men jeg synes osse jeg havde noget bøvl med at styre min KH værdi, og der skulle ikke tilsættes yderligere Magnesium og Calcium, nærmest tværtimod, men da Kalkalgerne efter min mening kommer hurtigt nok uden brug af purple up, har jeg valgt ikke at bruge det mere
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"